"high End" Lydkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer Caldera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"high End" Lydkort

Dere er sikkert mange der ute, inkludert meg, som ønsker å finne frem til det beste lydkortet til HTPC oppsettet. Det er mange å velge mellom, men hva er verdt å satse på? Noen erfaringer dere vil dele?

Selv tenker jeg å bygge en så liten htpc som mulig, støyfri selvfølgelig. Skal primært spille av musikk. Lydkortet jeg er på utkikk etter må ha 24bit 192KHz convertere, og det bør være lagt mest vekt på den digitale utgangen, fortrinnsvis den optiske. Dette da den skal fungere sammen med min Benchmark DAC-1.

Hva tenker dere om disse lydkortene:

E-mu 1212M kr 1555,-

M-Audio Audiophile 192 kr 1395,-

ESI Juli@ kr 1585,-

Procom Music - dere finner lydkortene på denne siden. Klipp ut og lim inn i nettleseren.

Hilsen Kim

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller det noen rolle hvilket kort du har så lenge du bruker s/pdif og det støtter 44,1khz?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Spiller det noen rolle hvilket kort du har så lenge du bruker s/pdif og det støtter 44,1khz?
    Det vil jeg i høyeste grad tro. Det handler riktig nok om 1'ere og 0'ere eller "av" og "på", men det mye som spiller inn for at disse skal formidles best mulig. Selv har jeg ikke god nok innsikt til å utdype dette, det blir uansett bare spekulasjoner, men kan eksempelvis nevene at den digitale klokken i kretsen må være så presis som mulig. Kvalitet koster. Hvis man omformulerer ditt spørsmål om til en påstand, så vil man få følgende: Det spiller ingen rolle så fremt man bruker s/pdif og lydkortet støtter 44,1khz. Påstanden underbygger også en annen påstand om at det bare er tull å invistere i profesjonelle lydkort i hundretusenkronersklassen, det tror jeg ikke er riktig.

Mvh

Kim

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du egentlig med god innebygget DAC i lydkortet hvis du skal bruke ekstern DAC? Blir egentlig sløsing med penger det

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caldera
    Det vil jeg i høyeste grad tro. Det handler riktig nok om 1'ere og 0'ere eller "av" og "på", men det mye som spiller inn for at disse skal formidles best mulig. Selv har jeg ikke god nok innsikt til å utdype dette, det blir uansett bare spekulasjoner, men kan eksempelvis nevene at den digitale klokken i kretsen må være så presis som mulig. Kvalitet koster. Hvis man omformulerer ditt spørsmål om til en påstand, så vil man få følgende: Det spiller ingen rolle så fremt man bruker s/pdif og lydkortet støtter 44,1khz. Påstanden underbygger også en annen påstand om at det bare er tull å invistere i profesjonelle lydkort i hundretusenkronersklassen, det tror jeg ikke er riktig.

Mvh

Kim
    Det kommer an på om du skal omforme lyden i PC'en (dvs bruke den som forforsterker) eller om du skal sende det digitale signalet inn i forsterkeren din.

Det du snakker om klokking osv spiller absolutt bare rolle hvis du bruker DAC'en på lydkortet. Det er IKKE i relevant om du sender lyden ut av S/PDIF. Eneste du kan i teorien bekymre deg for da er støy, men siden digitale signaler er svært lite påvirket av dette vil jeg si du ikke trenger å bekymre deg for det heller.

Når det er sagt kan du vurdere å bruke PCen som forforsterker og da bruke lydkortets DAC. Da må du bruke analoge utganger selvsagt. Jeg har sett eksempler på at PC'er til rundt 10-15 tusen har samme kvalitet på lyden som forforsterkere til rundt 50 000.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svendbjarne
    Hva skal du egentlig med god innebygget DAC i lydkortet hvis du skal bruke ekstern DAC? Blir egentlig sløsing med penger det
    Vel, poenget er ikke å ha en DAC innebygget i lydkortet, men ha et lydkort som støtter og kan sende ut 24bit ved 192KHz. Jeg har ikke funnet et lydkort som kun støtter dette.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Det kommer an på om du skal omforme lyden i PC'en (dvs bruke den som forforsterker) eller om du skal sende det digitale signalet inn i forsterkeren din.

Det du snakker om klokking osv spiller absolutt bare rolle hvis du bruker DAC'en på lydkortet. Det er IKKE i relevant om du sender lyden ut av S/PDIF. Eneste du kan i teorien bekymre deg for da er støy, men siden digitale signaler er svært lite påvirket av dette vil jeg si du ikke trenger å bekymre deg for det heller.

Når det er sagt kan du vurdere å bruke PCen som forforsterker og da bruke lydkortets DAC. Da må du bruke analoge utganger selvsagt. Jeg har sett eksempler på at PC'er til rundt 10-15 tusen har samme kvalitet på lyden som forforsterkere til rundt 50 000.

Du er nok inne på noe der hva gjelder støy. Jeg har nylig bruk nærmere kr 3000,- på signalkabler i stereoanlegget, og jeg har ikke fått noe spesielt mer detaljert lyd, men heller det at lydbildet virker roligere på grunn av manglende støy. For min del skal jeg kun benytte PCen som en ren medieavspiller, altså som en slags cd-spiller, som skal kobles til en ekstern DAC - og derifra til forsterkeren. Hvor vidt jeg tenger de da/ad convertere har jeg ikke tenkt pså mye på, men jeg har ikke sett et lydkort som kun har S/PDIF utgang.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, poenget er ikke å ha en DAC innebygget i lydkortet, men ha et lydkort som støtter og kan sende ut 24bit ved 192KHz. Jeg har ikke funnet et lydkort som kun støtter dette.
    Beklager litt mer offtopic, men hva slags kilde er det du har som er 192khz? Egne opptak fra vinyl? DVD-Audio?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jeg i høyeste grad tro.
    Er denne troen tilstrekkelig til at du legger penger på bordet?
    Påstanden underbygger også en annen påstand om at det bare er tull å invistere i profesjonelle lydkort i hundretusenkronersklassen, det tror jeg ikke er riktig.
    Proffe lydkort selger bl.a. på et stort antall inn/utganger i alskens formater, dønn stabile drivere med ekstremt kort forsinkelse, gode ADC/DAC.

Ikke alt dette er funksjoner som har noen relevans for hifi-brukere. Hører du forskjell om forsinkelsen fra fil til forsterker er 2ms kontra 15ms? Trenger du ASIO? Er word-clock viktig for deg?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok inne på noe der hva gjelder støy. Jeg har nylig bruk nærmere kr 3000,- på signalkabler i stereoanlegget, og jeg har ikke fått noe spesielt mer detaljert lyd, men heller det at lydbildet virker roligere på grunn av manglende støy. For min del skal jeg kun benytte PCen som en ren medieavspiller, altså som en slags cd-spiller, som skal kobles til en ekstern DAC - og derifra til forsterkeren. Hvor vidt jeg tenger de da/ad convertere har jeg ikke tenkt pså mye på, men jeg har ikke sett et lydkort som kun har S/PDIF utgang.
    Du trenger bare s/pdif fra hovedkortet...Jeg har ihvertfall ikke sett noen som har opplevd forskjell på lydkort vs hovedkort-lyd ved bruk av s/pdif.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager litt mer offtopic, men hva slags kilde er det du har som er 192khz? Egne opptak fra vinyl? DVD-Audio?

Jeg har i grunn ingen kilder med 192KHz, ennå. Benchmark DAC-1 takler denne oppløsningen, og jeg tenker derfor at jeg er tjent med å ha et lydkort som også støtter dette. Det sies at det skal være fordeler med 192KHz oppsampling kontra vanlig 44,1Khz som cd-spillere har. Hi-fi Klubben hevder så at det kan gi bedre støyfordeler, men det kan være et salgstriks, ikke vet jeg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... Min beste raferanse til å motbevise din påstand er som følge: I mitt stereoanlegg har jeg en NAD T585 DVD-spiller. Jeg lånte med meg hjem et lydkort som støttet 20bit ved 96KHz (om jeg husker riktig), i alle fall et lydkort som har fått god omtale (i nyere tid) på hardware.no og koster ca kr 700,- Jeg lastet ned et album i flac-format fra nett, og brente ut et eksemplar på en cd-r plate. Både dvd-spilleren (coax) og lydkortet (optisk) koblet jeg til i hver sin inngang på bencmarken. Lyttetesten avslørte en klart skille i lydkvalitet på disse to lydkildene. Lydkortet hadde ikke sjangs å henge med nad'n når det kom til detaljrikdom og dynamikk... Dette er grunnen til at jeg vil ha et lydkrot som er bedre..

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en del feilkilder å plukke av der ja for å finne ut hva som gir deg forskjell i lyden

En av de store problemene med lyd via spdif(som mange bare kaller coax) er jitter, dvs at timingen til de digitale pulsene blir feil.

Hvis DACen klarer å gjøre jobben sin og reklokke dette signalet så har det lite å si hvilket lydkort du bruker. Problemet er at tilnærmet ingen DACer gjør dette helt perfekt, en av de som er nærmest er vel Tent Labs med sin XO DAC.
    (Har ikke hørt DAC1)

Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt et lydkort som har støtte for AES/EBU og sendt lyd via dette, siden DAC1 støtter det. Siden dette er en signaleringsform som er lettere å reklokke er sjansen for å bli plaget av jitter også desto mindre

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en del feilkilder å plukke av der ja for å finne ut hva som gir deg forskjell i lyden
    Ja, for eksempel det at PCer som oftest gir lyd fra seg i 48khz, slik at cd-lyden må samples om i en eller annen driver eller lydrammeverk som sikkert er skrevet av en windowsprogrammerer som er vokst opp med 286 og DOS som bare har optimalisert for ytelse.

En av de store problemene med lyd via spdif(som mange bare kaller coax) er jitter, dvs at timingen til de digitale pulsene blir feil.
    Pirk: s/pdif er signaltypen, som kan sendes over for eksempel coax eller optisk. Coax-pluggen kan for eksempel være XLR, RCA eller minijack, mens den optiske kan være for eksempel TOSlink eller minijack (i tuppen).

Hvis DACen klarer å gjøre jobben sin og reklokke dette signalet så har det lite å si hvilket lydkort du bruker. Problemet er at tilnærmet ingen DACer gjør dette helt perfekt, en av de som er nærmest er vel Tent Labs med sin XO DAC.
    (Har ikke hørt DAC1)

Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt et lydkort som har støtte for AES/EBU og sendt lyd via dette, siden DAC1 støtter det. Siden dette er en signaleringsform som er lettere å reklokke er sjansen for å bli plaget av jitter også desto mindre
    Hvorfor er AES/EBU lettere å reklokke? Er ikke kodingen helt lik?

Forøvrig, om man er redd for jitter har det nok ingen stor hensikt å sample opp til 24/192 på PCen siden dette øker båndbredden på kabelen 6,5 ganger (eller noe? gjør det ikke?) som man skulle tro økte jitterproblematikken veldig. Hvis man har en god DAC skulle man ikke tro at å sample opp først på en PC kunne tilføre noe positivt. Hadde simpel skalering hatt så mye for seg hadde DACen gjort det selv først, og på en måte gjør den nok egentlig det. Den må jo "fylle inn" de manglende verdiene mellom samplingene for å få en kontinuerlig spenning, og sampler man opp på PCen blir vel det mer eller mindre som å overstyre DACen på hvordan den interpolerer lyden.

Jeg ville prioritert å få lyden uforandret over til den kostbare DACen, noe som etter min svært begrensede teoretiske kunnskap skulle være lettere i 16/44,1.

Jeg lurer på om noen noengang har målt jitter på s/pdif på en kabel som er noen meter lang, skulle gjerne sett resultatene av en sånn undersøkelse. Forskjellige kabeltyper og lengder og sånt. Gjerne forskjellige chiper også.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg fremdeles ikke har funnet svar på er hvorfor jitteret jeg etter sigende skal ha på min lange, billige optiske kabel til min billige receiver ikke ødelegger Dolby Digital / DTS. Noen små bitfeil i et komprimert format skulle i teorien være temmelig hørbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde simpel skalering hatt så mye for seg hadde DACen gjort det selv først, og på en måte gjør den nok egentlig det. Den må jo "fylle inn" de manglende verdiene mellom samplingene for å få en kontinuerlig spenning, og sampler man opp på PCen blir vel det mer eller mindre som å overstyre DACen på hvordan den interpolerer lyden.
    En oversamplende DAC (dvs nesten alle) gjør nettopp det du skisserer:
    Sampleraten økes lokalt (inni DAC) ved hjelp av digitale interpolasjonsfilter. Dette gjør at det konseptuelle pulstoget som skal konverteres til en kontinuerlig, analog kurveform er fri for aliasede komponenter mellom fs/2 og N*fs/2, hvor N er oversamplingsfaktoren. Hvis faktoren er høy (f.eks 128x) så betyr det at konverteringen fra digitalt til analogt langt på vei er gjort i det digitale domenet, og bare enkel (billig, stabil, "vellydende") analog filtrering er nødvendig for å fjerne siste rest av digitalis.

Single-bit-konverterne som var populære for noen år siden tok dette veldig langt, siden de bare forholdt seg til to nivåer (og ikke 2^16 som en direkte konvertering av CD-formatet). Dette ble gjort ved å øke sampleraten noe voldsomt, og så "flytte" informasjon om amplitude til tidsdomenet ved noise-shaping. Fordelen var at det er veldig lett å kalibrere to nivåer slik at ting blir lineært. Ulempen var at følsomheten for tidsfeil økte, og nå ser det ut til at en mellomting med "noen få bit" og "ganske høy oversampling" gir best specs.

En annen ting jeg fremdeles ikke har funnet svar på er hvorfor jitteret jeg etter sigende skal ha på min lange, billige optiske kabel til min billige receiver ikke ødelegger Dolby Digital / DTS. Noen små bitfeil i et komprimert format skulle i teorien være temmelig hørbart.
    Jitter er ikke bitfeil. Jitter er rett bit, men feil tid. Så lenge DD/DTS er enveis kommunikasjon så må nødvendigvis DAC-klokka i noen grad kobles til gjenvunnet klokke fra spdif-signalet inn (ellers ville man få overproduksjon/underproduksjon av samples etterhvert som menneskeskapte klokker driver fra hverandre).

På tross av mye prat og mange fine teorier så finnes det fremdeles ikke (dvs jeg har ikke sett):
    1. Målinger av jitter ut av analog output på DAC som viser at dette i praksis er noe å bekymre seg for
    2. Blindtester av en krets med spdif oppkobling som viser at dette i praksis er noe å bekymre seg for.

Men mange produsenter lever godt av å selge produkter, og all ære til dem for det.

-k

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High end på PC akkurat nå er vel X-Fi Prelude fra Auzentech med HDMI X-tention

Da får man HDMI lyd ut. Man kan også route HDMI bilde ut fra skjermkortet om lydkortet hvis man vil ha dem samlet.

Tror ikke det er forskjell tidsmessig i behandlingen, men man har muligheten.

Grafikkortene basert på kommende R700 fra AMD/Ati har jo HDMI lyd og bilde. De har til og med driverstøtte for linux.

HDMI har jo på lydsiden støtte for 8 kanaler og en del formater som ikke andre standarder har, så da er vel debatten ganske grei. (eller?)

Edit: ser nå at HDMI X-tention kommer Q2, så da er ingen av alternativene nevnt tilgjengelige i skrivende stund. Da kan man jo bruke tiden til å vente på utstyr som har HDMI input. Jeg tror bare det finnes recievere som behandler HDMI-lyd per dags dato.

PS: Det skal sies at jeg ikke er helt brennsikker på noe av det jeg sier. Det er like mye et forslag som en påstand. Kjør debatt.

Edit2: OT: Jeg tror ikke
    Sitat Opprinnelig postet av knutern
    Jitter er ikke bitfeil. Jitter er rett bit, men feil tid. Så lenge DD/DTS er enveis kommunikasjon så må nødvendigvis DAC-klokka i noen grad kobles til gjenvunnet klokke fra spdif-signalet inn (ellers ville man få overproduksjon/underproduksjon av samples etterhvert som menneskeskapte klokker driver fra hverandre).
    Man kan kjøre med buffer på sekundersiden hvis man vil unngå hele jitter-debatten, men da får man jo alle mulige andre slags problemer. Jeg har ikke sett så mye på akkurat det siden man da får en tidsforsinkelse i størrelsesordenen til bufferet mellom det man sender inn og det man får ut.

Er det egentlig så mye problem dette med jitter i digitale lydkretser?

*venter på at en ekspert kommer å forteller hvordan stålet ble herdet.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Det er greit, poenget mitt er at signalet må synkroniseres mot en ny klokke før det kan dekodes som DD/DTS (selv om det i teorien kanskje ikke må det når det er PCM) og dersom jitter blir noe problem i praksis må det kunne sees som diff mellom signalet fra kilden og det tolkede/reklokkede signalet i mottageren, altså bitfeil. Jitter spiller vel ingen rolle all den tid den ikke er stor nok til å innføre bitfeil i resultatet. Klokken på mottagersiden må jo justere seg etter bmc-kodingen på en eller annen måte for å hindre at man driver fra hverandre.

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    På tross av mye prat og mange fine teorier så finnes det fremdeles ikke (dvs jeg har ikke sett):
    1. Målinger av jitter ut av analog output på DAC som viser at dette i praksis er noe å bekymre seg for
    2. Blindtester av en krets med spdif oppkobling som viser at dette i praksis er noe å bekymre seg for.

Men mange produsenter lever godt av å selge produkter, og all ære til dem for det.

-k
    Hva med lydkort-til-lydkort-test på en pc, la den pumpe bit ut og inn igjen og se om den får feil, det burde jo ikke være verre enn det. Det er kanskje litt urettferdig om det er samme kort/maskin, siden man da kanskje har felles klokke, men da kunne man gjort det mellom to forskjellige pcer med forskjellige lydkort og komponenter forøvrig.

Ikke at jeg skal begi meg ut på å skrive noe sånt, men noen kunne jo gjort det :-D

Snake oil er forøvrig snake oil, jeg klarer ikke å ha noe til overs for folk som selger ting de selv vet ikke gjør det de skal eller "løser" et problem som ikke eksisterer.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh: Ligger litt ute ang. dette, men overraskende lite. Fant denne i farten, som antyder en hørbarhetsgrense rundt 250ns på jitter:
    http://www.jstage.jst.go.jp/article/ast/26/1/50/_pdf

Legger også med et par linker ang jitter og spdif, samt forskjell på spdif/aes:
    "On Jitter, the S/PDIF Standard, and Audio DACs
    About SP-DIF or S/PDIF (DJ Greaves)
    epanorama.net/S/PDIF Interface

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er greit, poenget mitt er at signalet må synkroniseres mot en ny klokke før det kan dekodes som DD/DTS (selv om det i teorien kanskje ikke må det når det er PCM) og dersom jitter blir noe problem i praksis må det kunne sees som diff mellom signalet fra kilden og det tolkede/reklokkede signalet i mottageren, altså bitfeil. Jitter spiller vel ingen rolle all den tid den ikke er stor nok til å innføre bitfeil i resultatet. Klokken på mottagersiden må jo justere seg etter bmc-kodingen på en eller annen måte for å hindre at man driver fra hverandre.
    Jeg kjenner ikke mekanikken for sanntids DD/DTS dekoding så godt, men jeg prøver meg på en mekanisme.

Dersom DD/DTS er koblet direkte til en DAC med relativt kort bufferlengde så oppstår problemet:
    Hvem skal "bestemme" tidspunktet hvor et sample skal spilles ut av DAC? Lokal DAC kan ha en klokke som er så presis som bare det, men vi har ingen garanti for at avsenderklokka er presis. Dersom avsenderklokka går for sakte så vil vi før eller senere få for lite data, og for et avbrudd i musikken. Dersom avsenderklokka går for fort, så vil vi ikke rekke å spille av samplene før nye kommer inn, og vi må fjerne samples. Begge deler er lett hørbart, spesielt om det skjer ofte.

Problemstillingen ved jitter i overføring/kilde er hvordan vi kan sørge for kontinuerlig avspilling (ingen diskontionuiteter i analog kurveform ut), men samtidig "tracke" klokka fra input og kompensere for kort-tids-variasjon men slippe igjennom langtidsvariasjon.

Det er mulig at DD/DTS foreslår mekanismer for å komme rundt dette som er forskjellig fra rå PCM, ved f.eks pakkebasert avspilling og resampling eller pakkedrop/insert, men jeg har vanskelig for å se hvordan de kan se bort fra problemstillingen.

-k

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •