Anbefaling av lydkort til HTPC, flerkanals

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling av lydkort til HTPC, flerkanals

Hva anbefales av lydkort til HTPC.

Sitter i dag på ett Creative Augidy 2 kort.

Noen som har testet Asus sine Xonar løsninger? De har en dyr intern løsning, og en billigere ekstern. Forskjellen er hovedsaklig at den interne også har analoge utganger.

Er litt interissert i å få alt digitalt, men det er vel kun dette Asus kortet, og Azurentech sine som dag kan lage om flerkanals spill lyd til ekte flerkanal digital lyd. Creative sine gir da kun stereo.

Jeg bruker ikke den så mye til spilling, men det gir en del ekstra de få gangene som gjelder.

Eller er det andre løsninger som gir meget bra lyd via analoge utganger, 5.1 eller 7.1.

Har Creative X-FI Xtreme Music i min vanlige spill PC.

Jeg kan eventuelt flytte det over, hvis det heller er lettere å anbefale ett skikkelig stereo kort, da jeg har droppet surround der.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Creative lydkort i htpc er totalt bortkasta.

Du vil ha minst mulig analogt mellom pc og hjemmekino, da pc er en formidabel støykilde(!).

Et azurentech(?) eller asus xonar med dd/dts-enkoder virker ypperlig for dette formålet, og 5.1 digitalt i spill er -rått- (jeg bruker det selv).

Newcomer Amrita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flerkanals over digital utgang i spill???
    hmm ser ut til at nytt lydkort er neste som skall inn i maskin ja ^^

klarer Asus Xonar dette? eller kun Auzentech?

(edit)
    nice har dolby digital live på onboardaudio litt sent å teste nå men håper dette funker godt
    (edit)
    omg å dette har jeg hatt mulighet til å gjøre i over et år :/ (var bortkastet å kjøpe x-fi kan en trygt si)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Du vil ha minst mulig analogt mellom pc og hjemmekino, da pc er en formidabel støykilde(!).
    Dette er ikke riktig. Det er mange som bruker HTPC som forforsterker, og får bedre lyd av den enn tilsvarende løsninger på STB markedet. HTPC kan ikke slås på kvalitet/pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal en bruke PCen som forforsterker så anbefales et lydkort av bedre kvalitet. Selv bruker jeg Lynx Two B (6 kanaler), men jeg har også et M-Audio Audiophile 2496 (stereo) som funker greit nok. Mange anbefaler også RME Fireface 800 (8 kanaler) som er et eksternt lydkort som man kobler via firewire.

Lynx kortet mitt er nesten på høyde med det beste av DACer. Jeg har testet det mot DACer opp til 10000 kr uten å funnet noe bedre.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Dette er ikke riktig. Det er mange som bruker HTPC som forforsterker, og får bedre lyd av den enn tilsvarende løsninger på STB markedet. HTPC kan ikke slås på kvalitet/pris.
    Joda, men da har de et rimelig heftigt lydkort også, jeg snakker om "normale" lydkort man får til under tusenlappen... som da gjerne har DD/DTS-enkoder, så får man flerkanals digital lyd fra alt på pcen, ikke bare film/tvserier... disse lydkorta har somregel ikke interne DACer som er så utrolig å hoppe i været for, men noe må man ofre...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Joda, men da har de et rimelig heftigt lydkort også, jeg snakker om "normale" lydkort man får til under tusenlappen... som da gjerne har DD/DTS-enkoder, så får man flerkanals digital lyd fra alt på pcen, ikke bare film/tvserier... disse lydkorta har somregel ikke interne DACer som er så utrolig å hoppe i været for, men noe må man ofre...
    Ja. Altså: i forhold til pris er kvaliteten som regel bedre på HTPC løsninger...

Hvis du *har* en god forforsterker ville jeg ikke giddet å skifte ut den med en god PC-løsning og heller brukt s/pdif...hvis ikke, så ville jeg gjort det.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lages ikke om til ekte surroundlyd (Dolby Digital Live or DTS Interactive encoding) men til en sanntids mix .
    Dette er langt fra ekte å veldig langt fra ferdig kodet lyd som ligger på CD , DVD , SACD , DVD A , Blu Ray , HD DVD , video/ musikk filer på HDD.

Creative X-Fi Elite Pro er bra lydkort.
    Sound Blaster X-Fi Elite Pro - Enhanced with X-RAM, I/O External Drive and Remote Control
    (har hatt det selv i snart 2 år )

X-Fi Elite Pro har en mye bedre D/A converter
    CS4398

enn alle andre X-Fi kort
    CS4397
    som er en middels converter men holder til de fleste sitt bruk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •