Canal digital på HTPC. FloppyDTV-C, men hvilken CAM?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 107
    Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal digital på HTPC. FloppyDTV-C, men hvilken CAM?

Hei,

Jeg ønsker å kvitte meg med PVR-boksen fra CD. Den har blitt et irritasjonsmoment pga dårlig EPG og opptaksfunksjon.

Nå har jeg en PC med Mythbuntu som jeg bruker til Divx og dvd til Pana PX70. Denne tenker jeg å oppgradere i nær fremtid til et C2D system med Vista og Mediaportal. Jeg har forsøkt litt med Mediaportal på en annen maskin, og jeg ble frelst.

Jeg har funnet ut at jeg trenger et FloppyDTV-C-kort og en CAM. Først tenkte jeg å bestille Conax, men for å ta opp fra flere kanaler, så trenger jeg en Alphacrypt CAM? Hvilken modell? Light, classic, classic pro, TC eller TC light? Etter en titt på AlphaCrypt: Home er jeg bare forvirret. Tyskkunnskapene mine er elendige. Er dette en løsning som kan vise HD-kanaler?

Etter flere søk på nettet finner jeg ingen norske nettbutikker som selger denne. Kan dere anbefale en seriøs nettbutikk?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Conax cam'er kan ta opp fra flere samtidig også. Jeg kjøpte en fra komplett.no som funker fint med Canal Digital kabel.

Du kan også bruke Terratec Cinergy kort istedenfor Floppy. Er litt rimeligere. Men det er opp til deg.

CAM har ingenting å si for HD, så ja.

Tør jeg spørre hvorfor du vil bruke Vista med mediaportal? XP funker utmerket og bruker mindre ressurser.

Er også nysgjerrig på hva som er bedre på MediaPortal vs MythBuntu? Fordi jeg tenker på å å prøve andre veien

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker godt Mythbuntu, men når man
    ikke er erfaren med linux, så synes jeg det er vanskelig å finne og rette feil uten å legge inn alt på nytt.

XP eller Vista. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal kjøre. Vista er vel et must hvis man skal ha BD-rom osv..?

Hvilket kort har du? Alle anbefaler FloppyDTV etter det jeg har lest. Får du tatt opp fra flere kanaler med Conax cam?

Jeg lurte på om selve kortet klarer HD. For å se HD med satelitt må man ha DVB-S2, DVB-S klarer ikke det. Lurte derfor på om det var samme løsning for kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian216
    XP eller Vista. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal kjøre. Vista er vel et must hvis man skal ha BD-rom osv..?
    Pga HDCP? Dette vet jeg ikke faktisk. Trodde XP funket fint jeg...hm Andre?

Hvilket kort har du? Alle anbefaler FloppyDTV etter det jeg har lest. Får du tatt opp fra flere kanaler med Conax cam?
    Jeg bruker TerraTec. Kan ikke anbefale noe ettersom jeg bare har prøvd det. Tror ikke det er store forskjellen egentlig. TerraTec virker stabilt og fint for min del.

Conax cam kan dekode flere kanaler samtidig. Men skal du gjøre det må kanalene ligge på samme transponder. Det gjelder forøvrig alle CAMer. Begrensningen ligger i TV-kortet og hvor mange tunere det er på dem. Vanligvis bare 1. Har ikke sett noen DVB kort med flere tunere. Alternativet er å kjøpe flere DVB kort. Du trenger bare 1 CAM og abbonnementskort uansett.

Jeg lurte på om selve kortet klarer HD. For å se HD med satelitt må man ha DVB-S2, DVB-S klarer ikke det. Lurte derfor på om det var samme løsning for kabel.
    Dette er ikke helt riktig. DVB har ingenting med HD å gjøre. I Norge er det riktignok sånn at HDTV blir sendt over MPEG4/S2, og du trenger S2 kort for å se HDTV. I andre land bruker DVB-S til HD.

På kabel gjelder ikke dette. Alle dvb-c kort kan ta alle kanaler på kabelnettet til Canal Digital.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker godt Mythbuntu, men når man
    ikke er erfaren med linux, så synes jeg det er vanskelig å finne og rette feil uten å legge inn alt på nytt.

Utifra det du skriver ville jeg gjort følgende:

Dualboot med Ubuntu/XP.
    Ripp HDDVD/Blue til Disk.

Hvorfor:

Når du kjeder deg så kan du knote med mythtv.

Xp har mye mindre systemkrav en Vista, og Vista er litt knotte å stippe ned for en simpel HTPC bruk.

Ripp HD kildene til disk for å ha mye mer fleksibilitet.

Merk at p.d.d funker ikke FloppyDTV korta i linux, så jeg ville kjøpt noe bedre.

Kjøp en standard Conax cam.

Newcomer Martin-_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager hvis dette er litt OT men: Er dere sikker på at dette fungerer? Har mediapc med MediaPortal og skal kjøpe dvb-c kort og conax cam. Men sendte mail til CD og fikk dette til svar:

Hei

Det er desverre ikke mulig å bruke Canal Digital smartkort i annet enn dekodere kjøpt av oss.

Vi har nå to dekodere, en HD dekoder til 1290,- og en PVR dekoder (med harddisk) til 1990,-

Med vennlig hilsen

Aina Solvang
    Canal Digital Kabel TV AS

Jeg har lest at de kun pairer kortene på parabolpakkene sine, men vil ikke bruke 2000 på kort og cam hvis dette ikke funker. Det blir liksom postkassa full av skjegg :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin-_
    Beklager hvis dette er litt OT men: Er dere sikker på at dette fungerer? Har mediapc med MediaPortal og skal kjøpe dvb-c kort og conax cam. Men sendte mail til CD og fikk dette til svar:

Hei

Det er desverre ikke mulig å bruke Canal Digital smartkort i annet enn dekodere kjøpt av oss.

Vi har nå to dekodere, en HD dekoder til 1290,- og en PVR dekoder (med harddisk) til 1990,-

Med vennlig hilsen

Aina Solvang

Jeg har lest at de kun pairer kortene på parabolpakkene sine, men vil ikke bruke 2000 på kort og cam hvis dette ikke funker. Det blir liksom postkassa full av skjegg :-P
    De har sagt dette en stund, men jeg har p.d.d ikke hørt om noen som har fått kort som er pairet.

Det er en rekke folk her på forumet som har denne løsningen.

Jeg har hørt utallige forkalringer og teorier her..

- Komplett.no mumla noe om at alle kort etter 2007 er paret.
    - Canal Digital sier alt er paret.
    etc etc..

Men jeg har ikke sett noen post det siste året på _noen_ som har bekreftet at de sitter på et kort som er pairet.

Merk at du kan f.eks kjøpe av et abo/stb fra noen kompis, og bare betale han. Da sikrer du deg et eldre kort, og reduserer enda mer sjansen for å få et pairet kort..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin-_

Hei

Med vennlig hilsen

Aina Solvang

Btw: Bare for gøy.

Kunne du spurt Aina:

- Hvorfor ?
    - Hvordan ?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Pga HDCP? Dette vet jeg ikke faktisk. Trodde XP funket fint jeg...hm Andre?

Jeg bruker TerraTec. Kan ikke anbefale noe ettersom jeg bare har prøvd det. Tror ikke det er store forskjellen egentlig. TerraTec virker stabilt og fint for min del.

Conax cam kan dekode flere kanaler samtidig. Men skal du gjøre det må kanalene ligge på samme transponder. Det gjelder forøvrig alle CAMer. Begrensningen ligger i TV-kortet og hvor mange tunere det er på dem. Vanligvis bare 1. Har ikke sett noen DVB kort med flere tunere. Alternativet er å kjøpe flere DVB kort. Du trenger bare 1 CAM og abbonnementskort uansett.

Dette er ikke helt riktig. DVB har ingenting med HD å gjøre. I Norge er det riktignok sånn at HDTV blir sendt over MPEG4/S2, og du trenger S2 kort for å se HDTV. I andre land bruker DVB-S til HD.

På kabel gjelder ikke dette. Alle dvb-c kort kan ta alle kanaler på kabelnettet til Canal Digital.
    Ja, fant ut at XP støtter hdcp i sp2. Blir en XP lisens etterhvert. Har Vista og det er ganske tungt i forhold.

Er det et slikt kort du har? Terratec Cinergy

Må jeg ha to kort + CAM og 2 abbonement for å ta opp fra en kanal og se på en annen?

En annen ting med mythbuntu er musikk delen. Jeg synes ikke den var så grei med visning av album. Jeg liker å se cover og alle artistene. I Mythbuntu kommer alt i en eneste lang liste og jeg synes det ser rotete ut

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Utifra det du skriver ville jeg gjort følgende:

Når du kjeder deg så kan du knote med mythtv.

Merk at p.d.d funker ikke FloppyDTV korta i linux, så jeg ville kjøpt noe bedre.

Kjøp en standard Conax cam.
    Jeg kjeder meg aldri. Har to barn og går på skole. Jeg setter pris på minst mulig knot Neida, jeg liker linux godt, men synes det går mye på brukervennlighet og utseende.

Hva ville du kjøpt i stedet? Jeg ønsker som sagt muligheten til å ta opp fra en kanal og se tv samtidig.

Conax cam it is.

Jeg har to dekodere fra CD. Den første jeg kjøpte var en 1201CX. Kortet fra denne virker ikke i PVR-dekoderen. En form for parring må det da være. Jeg ble kunde hos dem i 07.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det et slikt kort du har? Terratec Cinergy
    Jepps. That's it! Det funker for linux også forøvrig. Det gjør IKKE floppyDTV.

Må jeg ha to kort + CAM og 2 abbonement for å ta opp fra en kanal og se på en annen?
    Nei. It breaks down like this.

1 DVB kort + 1 CAM:
    Du kan ta opp og se på så mange kodede kanaler samtidig som CAM'en takler (4-5 tror jeg), så lenge alle er på samme transponder.

2 DVB kort + 1 CAM:
    Du kan ta opp og se på så mange kodede kanaler CAM'en takler, MEN du kan se og ta opp på 2 kanaler uansett hva transponder kanalene er på.

2 DVB-kort + 2 CAM:
    Som over, men da kan du se ENDA flere kanaler samtidig. Nøyaktig dobbelt så mange, men bare fra 2 forskjellige transpondere samtidig naturligvis.

CD har ca 20-30 transpondere (usikker) på Kabel-TV. Skulle hatt en oversikt over hva kanaler som er på hva transponder egentlig...

Ble du noe klokere?

Antall DVB-kort = antall forskjellige transpondere samtidig
    Antall CAM = antall MAX kanaler samtidig (ca 4-5 per kort tror jeg)

Jeg er overbevist om at du ikke har behov for mer enn 1 cam og *kanskje* 2 DVB om du veldig ofte lagrer noe annet enn du ser på...ville dog startet med 1 kort og 1 cam hvis jeg var deg.

PS: Det er alltid 1 abonnement per CAM slot, naturligvis.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ble du noe klokere?

Antall DVB-kort = antall forskjellige transpondere samtidig
    Antall CAM = antall MAX kanaler samtidig (ca 4-5 per kort tror jeg)

Jeg er overbevist om at du ikke har behov for mer enn 1 cam og *kanskje* 2 DVB om du veldig ofte lagrer noe annet enn du ser på...ville dog startet med 1 kort og 1 cam hvis jeg var deg.
    Er transponder det samme som frekvens?

2 kort og 1 cam, hvordan virker det? Må de kobles sammen på noen måte? Jeg tror ikke jeg vil sitte med 2 abb hos CD.

Det er jo en overkommelig pris på Terratec-kortet. Det blir nok et slikt tenker jeg. Hvis ikke det er andre kort som anbefales?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er transponder det samme som frekvens?
    Ja...Er vel det. Man multiplexer flere kanaler inn på samme frekvens. Transponder er vel egentlig fra satelittverden?

2 kort og 1 cam, hvordan virker det? Må de kobles sammen på noen måte? Jeg tror ikke jeg vil sitte med 2 abb hos CD.
    Nei. Cam-en puttes i CI-interfacet på et av kortene. Softwaren tar seg av resten.

Det er jo en overkommelig pris på Terratec-kortet. Det blir nok et slikt tenker jeg. Hvis ikke det er andre kort som anbefales?
    Er ikke noen andre kort til lignende pris på det norske markedet. Alternativet er vel Technotrend sitt dvb-c kort, men det må bestilles fra utlandet og blir dyrere pga frakt og mva på toppen. Letteste og rimeligste jeg fant var terratec sitt. Har ikke hørt om noe forskjell i kvalitet på noen av disse kortene så lenge jeg har holdt på...merkelig nok. Så lenge alt blir gjort i software er det liksom ikke så mye å tenke på Bare drivere...Og Terratec er gode sånn sett. Det er *ikke* technotrend etter min erfaring.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mottak av Canal + HD kanaler

Hei

Har en server med dvb-s kort som skal streame C+ HD kanaler. Har forstått det sån at de sender på DVB-S2/MPG4. Ergo må jeg da kjøpe meg et DVB-S2 kort. Har dere noen erfaring med hvilken kort som fungerer bra, og hvor man finner disse på nettet?

En annen ting jeg også lurte på var om C+ HD kanaler kan dekodes med en vanlig conax cam, eller må man muiligens ha en proff cam fra anevia for eks?

Har nå bestilt C+ HD pakke hos CD, men de sier at det er kun CD tunerene som de seller som vil fungere på HD kanalene. Dette har jeg store vanskligheter for å tro. Saken er også den at de nekter åpne kortet uten at vi kjøper en tuner fra dem. Crazy or what?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv testet et TechnoTrend S2 kort og det fungerte fint.

Terratec har også S2 kort, og jeg tror jeg ville gått for det om jeg hadde valget om igjen.

FloppyDTV er et godt 3. alternativ. Dette er bare drivere for på Windows plattformen og er noe dyrere.

Conax camen kan fint dekode CD sine HD-kanaler.

CD er noen svindlere, slik som alle TV-tilbydere. De nekter å gjøre det som ble pålagt dem av forbrukerombudet og tilby godkjente CAM'er slik at forbrukeren kunne velge avspillerutstyr...Dette er pga av en eller annen frykt for at pirater vil ta over verden om de godkjenner en CAM. eller så ønsker de å tjene penger på STB'er...

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja...Er vel det. Man multiplexer flere kanaler inn på samme frekvens. Transponder er vel egentlig fra satelittverden?

Nei. Cam-en puttes i CI-interfacet på et av kortene. Softwaren tar seg av resten.

Er ikke noen andre kort til lignende pris på det norske markedet. Alternativet er vel Technotrend sitt dvb-c kort, men det må bestilles fra utlandet og blir dyrere pga frakt og mva på toppen. Letteste og rimeligste jeg fant var terratec sitt. Har ikke hørt om noe forskjell i kvalitet på noen av disse kortene så lenge jeg har holdt på...merkelig nok. Så lenge alt blir gjort i software er det liksom ikke så mye å tenke på Bare drivere...Og Terratec er gode sånn sett. Det er *ikke* technotrend etter min erfaring.
    Takk for hjelpen. Jeg har blitt litt klokere nå. FloppyDTV kan "seriekobles" sammen med en cam. Hvordan vil dette gå med Terratec kortet?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen. Jeg har blitt litt klokere nå. FloppyDTV kan "seriekobles" sammen med en cam. Hvordan vil dette gå med Terratec kortet?
    Det gjelder vel alle DVB kort med CI-interface...Du kan bruke andre CI-interface også...som Norsk Tipping sin. DVB kortene henter koden de trenger fra CI-interface/CAM'en...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på om jeg henger med her nå.

Det jeg trenger er altså følgende to produkter for å kunne kaste ut min canal digital tuner og få en bedre tunerløsning, bedre epg og i tillegg opptaksmuligheter til disk?

Komplett.no - CA Modul CONAX, passer til alle typer tunere som har en åpen slot CI for CAM

Komplett.no - TerraTec Cinergy C PCI & CI, HD-support, DVB-C(Cable-TV), with CI internal module

Der er ikke en rimeligere løsning på dette? Benytte tvkort sammen med en software cam eller lignende?

Blir fort dyrt om en må ut med 2000 bare for å få på plass tvsignalene. Kan jo like gjerne kjøpe en flett ny pvr boks med hdmi utgang for den prisen.

Hva er forresten forskjellen på kortet jeg har linket til og til modellen som er litt billigere?

Komplett.no - TerraTec Cinergy C PCI, HD-Support DVB-C (Cable-TV), AC3, EPG

Forresten, støtter ikke en slik cam kun mpeg2, og ikke mpeg4 som er HD?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Litt usikker på om jeg henger med her nå.

Det jeg trenger er altså følgende to produkter for å kunne kaste ut min canal digital tuner og få en bedre tunerløsning, bedre epg og i tillegg opptaksmuligheter til disk?

Komplett.no - CA Modul CONAX, passer til alle typer tunere som har en åpen slot CI for CAM

Komplett.no - TerraTec Cinergy C PCI & CI, HD-support, DVB-C(Cable-TV), with CI internal module

Der er ikke en rimeligere løsning på dette? Benytte tvkort sammen med en software cam eller lignende?

Blir fort dyrt om en må ut med 2000 bare for å få på plass tvsignalene. Kan jo like gjerne kjøpe en flett ny pvr boks med hdmi utgang for den prisen.

Hva er forresten forskjellen på kortet jeg har linket til og til modellen som er litt billigere?

Komplett.no - TerraTec Cinergy C PCI, HD-Support DVB-C (Cable-TV), AC3, EPG

Det ene kortet har en CI modul til cam og det andre ikke. Selv kjøper jeg med CI modul.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Personlig ville jeg ikke bygget en HTPC *bare* for TV. Men brukt den til DVD, Bluray, spill osv også. Da er prisen lavere enn det som er mulig med STB'er.

Du kan kjøpe 1 tv-kort + 1 CAM og ta opp flere kanaler samtidig. Men bare de som ligger på samme transponder/frekvens (CD har ca 30 transpondere/frekvenser) der kanalene er fordelt utover.

Det hjelper ikke å kjøre softcam med card-reader boks. Begrensningen ligger i tuneren (dvb-kortet) og ikke i CAM'en.

Såvidt jeg vet har ikke CAM'en noe med hva codec som er brukt til å komprimere signalet med. Jeg kan ta feil dog. GAnske sikker på at den camen du får på komplett er den siste til Conax, som jeg er sikker på takler mpeg4, om det er slik at Camen må støtte mpeg4.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •