"Obligatorisk" HTPC software?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Obligatorisk" HTPC software?

Er i ferd med å bygge meg en HTPC, og venter på at disse delene skal dumpe
    ned i postkassa:

Kabinett: Antec Fusion Black 430
    CPU: Intel Core 2 Duo E6750
    Skjermkort: Sapphire Radeon HD 2600 XT Ultimate 256 MB
    Hovedkort: Gigabyte GA-73PVM-S2H
    Ram: Corsair TWIN2X-6400 2 GB (2 x 1 GB) CL5
    Blu-Ray/HD-DVD Drev: LG GGC-H20L
    Harddisk: Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA

Så mens jeg venter på delene, prøver jeg å lese meg opp litt på type software
    som er gunstig.
    Har kommet frem til følgende foreløpig:

Mediaportal
    Avspilling av Blu Ray/HD-DVD: Power DVD (følger også med drevet)
    Avspilling av filer: Zoom Player

Er det noen fler/andre programmer som man trenger?
    Hva med drivere til skjermkortet for maks utnyttelse? (Har aldri vært borti ATI)
    Hvilket program bør velges for best bilde ved avspilling av DVD?

(Når det gjelder tilkobling til eksisterende utstyr så er det meningen å benytte seg av HDMI ut fra skjermkortet (det støtter visstnok både lyd og bilde ut) til min Yamaha RXV-2700 receiver og videre til Panasonic 42" PZ70.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slysoft Any DVD HD

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CraZee
    (Når det gjelder tilkobling til eksisterende utstyr så er det meningen å benytte seg av HDMI ut fra skjermkortet (det støtter visstnok både lyd og bilde ut) til min Yamaha RXV-2700 receiver og videre til Panasonic 42" PZ70.)
    Hvis du har tenkt å utnytte HD-lyd ut fra HDMI-utgangen på hovedkortet så får du bare 2.1 LPCM og ikke 5.1.

Ville også sett på E8200 og ATI HD 3450/3650 istedenfor E6750 og 2600XT, særlig hvis du ikke skal bruke maskina til mye spilling. For 300 ekstra hadde du fått Blu-Ray brennemuligheter også: LG GGW Blu-Ray skriver og HD-DVD leser - Netshop.no - pc data foto minne digital.

Ellers er vel softwaren du har nevnt stort sett den som finnes. Synes det var mange problemer hos meg med den nyeste versjonen av PowerDVD og AnyDVD HD. For eksempel ville ikke Live Free or Die Hard spilles av i PowerDVD når AnyDVD kjørte, og uten blir det bare svart skjerm på projektoren, fungerer imidlertid på tven som er tilkobla med VGA, men gidder jo ikke å se filmene på vanlig TV (etter å ha installert PowerDVD v.3319a så starta i alle fall filmen uten feilmeldinger). 3:10 to Yuma kom jeg ikke forbi menyen på, og fikk ikke starta filmen. Satser på at sånne ting løser seg etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Any DVD er nå også notert

Nå er allerede hardware bestilt, men setter pris på innspill allikevel.
    Valget falt på 2600 XT kortet fordi det i tillegg til å være passivt kjølt, også har innebygd lyd i kortet som gjør at man får 5.1 lyd og bilde over samme HDMI kontakt.
    Vurderte også frem og tilbake om jeg skulle gå for brenner utgaven eller ikke, og fant ut at når det først begynner å bli daglidags å brenne Blu-ray plater, så har prisen på brennere også blitt litt mer daglidags, selv om 300 kr fra eller til ikke hadde gjort så mye da. Men noen steder må man knipe igjen litt også..hehe

St3ffaN: Siden skjermkortet som er bestilt også gir lyd ut, så blir det ikke noe problem mtp hovedkortet, men hvorfor er det sånn at hovedkortet bare gir 2.1?
    På siden til Gigabyte står det at det skal gi 7.1

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget falt på 2600 XT kortet fordi det i tillegg til å være passivt kjølt, også har innebygd lyd i kortet som gjør at man får 5.1 lyd og bilde over samme HDMI kontakt.
    HD 3450 og et par 3650 er vel også passivt kjølt. På 2600 XT, HD 3450 og HD 3650 sitter det vel bare en passthrough-kontroller som støtter kun vanlig DD, DTS og PCM 2.0, ingen 5.1 LPCM HD-lyd på noen av dem med andre ord.

St3ffaN: Siden skjermkortet som er bestilt også gir lyd ut, så blir det ikke noe problem mtp hovedkortet, men hvorfor er det sånn at hovedkortet bare gir 2.1?
    På siden til Gigabyte står det at det skal gi 7.1
    Det er vel analogt, og samma problemet her også, se manualen s. 20.

Eneste muligheten jeg veit om for å få utnytta hd-lyd er å koble til pcen analogt eller kjøpe et Asus P5E-V/P5E-VM hovedkort som støtter 5.1 LPCM over HDMI.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm....ikke lett dette her. Men man lærer så lenge man lever.
    Men hvis jeg hadde gått for et Asus P5E-V/P5E-VM hovedkort, så blir det vel uansett et problem med tilkobling siden jeg skal kjøre skjermkort ved siden av og ikke det interne på hovedkortet? (Receiveren min støtter vel kanskje heller ikke de nyeste HD-lyd standardene).
    Men med tanke på den hardware jeg har bestilt, hva er den "beste" lyden jeg kan få over hdmi? Eller er det bedre å bruke en annen tilkobling for lyd, og i tilfelle hvilken?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv får jeg ikke ut mer enn stereo PCM via skjermkortets HDMI.
    Jeg har det samme kortet som deg (2600 XT), men med 1Gb minne.

Newcomer Orbitize sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe din beste løsning blir å dra en coax-kabel fra hovedkortet ditt til recieveren. Da får du fortsatt digital overgang, og den vil sende alle kanalene direkte til recieveren for dekoding. Jeg kjenner ikke recieveren din, men jeg regner med den kan sende bilde ut fra hdmi-input samtidig som lyd ut fra coax? Hvis ikke får du bare koble hdmi rett inn på tv-en din.

-BT

Forresten: Konge kabinett! Har sittet og siklet på det selv i noen uker nå!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis jeg hadde gått for et Asus P5E-V/P5E-VM hovedkort, så blir det vel uansett et problem med tilkobling siden jeg skal kjøre skjermkort ved siden av og ikke det interne på hovedkortet?
    Tror det skal gå bra å bruke eget skjermkort og bare bruke hdmi-utgangen på hovedkortet til lyd (planlegger det samme selv).
    Men med tanke på den hardware jeg har bestilt, hva er den "beste" lyden jeg kan få over hdmi? Eller er det bedre å bruke en annen tilkobling for lyd, og i tilfelle hvilken?
    Det beste vil vel være Dolby Digital@640kbps og DTS@1500kbps, og da blir det samma om du bruker optisk, coax eller hdmi-tilkobling. Blir forresten likevel en forbedring fra vanlig DD som er på 448kbps.

Du kan jo også prøve analogt, tre minijack-til-RCA kabler fra pcen og inn på forsterkern, da får du jo de nye lydformatene. Her prøvde jeg å sammenligne Darla-scenen på vanlig dvd tilkobla både analogt og digitalt (passthrough), og bassen blei mye dårligere over den analoge tilkoblinga. Så jeg holder meg bare til digitalt heretter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt sent, men det kan være noe interessant på gang her:

NVIDIA GeForce 8200 mGPU

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ffdshow, ac3 filter, coreavc og mpc er i allefall obligatorisk software hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WinXp + MEdiaportal + ffdshow

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Kanskje litt sent, men det kan være noe interessant på gang her:

NVIDIA GeForce 8200 mGPU
    Er nok ikke så lovende alikevel.

AnandTech

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale Xp fremfor Vista. Du trenger et så enkelt system som mulig som vil bruke minst mulig ressurser slik at du har det som skal til for å spille av HD-film.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Jeg vil anbefale Xp fremfor Vista. Du trenger et så enkelt system som mulig som vil bruke minst mulig ressurser slik at du har det som skal til for å spille av HD-film.
    Jeg ville helt klart valgt Vista. På en ny maskin er Vista langt mer strømlinjeformet enn XP. Jeg synes Vista fungerer meget bra på min HTPC.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart valgt Vista. På en ny maskin er Vista langt mer strømlinjeformet enn XP. Jeg synes Vista fungerer meget bra på min HTPC.
    Men XP krever mindre ressurser av maskinen, det er uansett likegyldig om "klokka på høyre side og været er fint på desktopen" når du aldri skal bruke de funksjonene, men de i mediacenter/mediaportal delen.
    Med SP3 som kommer "snart" vil en maskin med XP bli enda raskere sammenlignet med Vista. (hvis ikke MS bestemmer seg for å "nerfe" ytelsen)

Vista kunne blitt mye kjappere hvis du kunne velge å starte den dedikert som Media center, dvs at desktopen ikke startet i det hele tatt, så kunne du heller valgt å starte desktopen ved å gå ut av Media center, eller også ved oppstart.

Kommer litt an på.
    Men nå har vel trådstarter valgt Vista

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Men XP krever mindre ressurser av maskinen, det er uansett likegyldig om "klokka på høyre side og været er fint på desktopen" når du aldri skal bruke de funksjonene, men de i mediacenter/mediaportal delen.
    Med SP3 som kommer "snart" vil en maskin med XP bli enda raskere sammenlignet med Vista. (hvis ikke MS bestemmer seg for å "nerfe" ytelsen)

Vista kunne blitt mye kjappere hvis du kunne velge å starte den dedikert som Media center, dvs at desktopen ikke startet i det hele tatt, så kunne du heller valgt å starte desktopen ved å gå ut av Media center, eller også ved oppstart.

Kommer litt an på.
    Men nå har vel trådstarter valgt Vista

Jeg er veldig enig i dette. Har selv prøvd Vista, og har også skrudd av så mye fancy effekter som mulig. XP fungerte klart bedre, særlig når man skal spille av HD og bruke ffdshow osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er strømlinjeformet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min maskin fikk jeg rett og slett ikke skjermkortdriveren til å støtte Hardware Akselrasjon i Vista. Kjører med et Ati Radeon 2400 Pro kort og prøvde alt. La inn XP og fikk det til å fungere med en gang + at maskinen generellt ble endel raskere. Kjører nå 1080P på 10% cpu bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vista støtter EVR og eliminerer også behovet for Reclock som det desverre ikke ser ut til å være noe utvikling på lenger. På den andre siden fungerer Mediaportal vesentlig bedre i XP sist jeg testet det i Vista

- Judaz

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •