Skal bygge en HTPC med Blu-ray spiller...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal bygge en HTPC med Blu-ray spiller...

...og jeg lurte på om det finnes noen gode og stille kabinetter der DVD-brenneren er skult?

Klarer ikke å finne noen som støtter blu-ray, så jeg må antakeligvis bytte ut DVD-spilleren som er innebygget med en sånn her: Komplett.no - LG Blu-Ray-brenner GGW-H20L HD-DVD leser

På for eksempel Silverstone kabinettet vil ikke dette se pent ut i det hele tatt.

noen forslag?

~Jens

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jenspm
    På for eksempel Silverstone kabinettet vil ikke dette se pent ut i det hele tatt.
    Nå har Silverstone masse kabinetter med skjult optisk enhet(er), f.eks LC17.

Stille...vel, det avhenger for det meste av hva du putter inn i kabinettet.

Tør jeg spørre hva du skal bruke av programvare til BD-avspilling, samt hvordan du har tenkt å få lydformatene som kommer med BD over på receiveren?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Nå har Silverstone masse kabinetter med skjult optisk enhet(er), f.eks LC17.

Stille...vel, det avhenger for det meste av hva du putter inn i kabinettet.

Tør jeg spørre hva du skal bruke av programvare til BD-avspilling, samt hvordan du har tenkt å få lydformatene som kommer med BD over på receiveren?

Har ikke tenkt så mye på software ennå, men har tenkt å kjøpe et Asus p5e-v HDMI hovedkort (integrert lyd og bilde, HDMI utgang, støtte for 1080p, osv.), en E6750 (eller noe rundt der) og 2GB RAM. Så med en stille CPU kjøler og PSU, bør det ikke være så mye bråk.

Har du noen forslag til på programvare?

edit - og hvis det er denne du mener, så ser det ikke ut som de optiske enhetene er skulte?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På LC17 er de optiske enhetene skjulte, man fester alubraketter på skuffa som matcher fronten på kabinettet, ihvertfall hvis det er likt mitt LC10. LC10 har plass for kun ett optisk drev.

Problemene med BD/HDDVD avspilling fra PC pr i dag er flere, men de løser seg sannsynligvis etterhvert. Det finnes f.eks. enda ikke en anstendig avspiller (Powerdvd er IKKE anstendig) som har skikkelig støtte for dette uten fikling. Dessuten får du problemer med lyd siden hd-formatene er for båndbreddekrevende til å sendes over spdif. Og har du ikke en receiver som støtter disse hjelper det ikke å kunne kjøre lyden over HDMI heller uten å først dekode den til noe receiveren forstår - og det er så vidt meg bekjent heller ikke mulig å gjøre med PC så langt. Og ja, det er heller ikke mulig å kjøre lyden over HDMI, men Auzentec kommer vel med et lydkort snart som muliggjør det. Selv sitter jeg på gjerdet foreløpig men heller mot å satse på en standalone spiller som kan dekode til pcm på grunn av disse problemstillingene.

Tilbake til topic, her er det litt forskjellig:

Hardware.no - Prisguide - Kabinett

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det hovedkortet han nevner så tror jeg det er mulig å få i alle fall LPCM fra PCen, og alternativt kan man inntil videre koble til analogt. Men hadde valgt et eget skjermkort i tillegg, for eksempel Ati HD 3450 og bytta ut E6750 med E8200. På mitt LC17 er det alubraketter som man fester på skuffen så det går bra.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Med det hovedkortet han nevner så tror jeg det er mulig å få i alle fall LPCM fra PCen
    Men hvordan skal hd-lyden bli til LPCM? Hvis det er støtte for det i hovedkortet er det jo fantastisk!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Men hvordan skal hd-lyden bli til LPCM? Hvis det er støtte for det i hovedkortet er det jo fantastisk!
    Sitat Opprinnelig postet av Wo0zy
    [...]it is the only solution that can currently deliver multi-channel LPCM over HDMI[...]
    AVForums - View Single Post - Asus P5E-(V and VM)-HDMI, The basis of all future HTPC builds? Examples Enclosed!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv denne spilleren i et Silverstone LC16M og mener denne løsningen fungerer bra med de siste versjonene av PowerDVD med de siste oppdateringene. Det er imidlertid en stor fordel og ha AnyDVD HD installert, selv om man bare skal spille av orginale filmer.

Siden jeg allerede hadde HTPC-en synes jeg dette var en oppgradering med et svært behagelig pris/ytelse forhold med tanke på hva man må¨ut med for å få en frittstående BD/HD-DVD kombospiller.

- Judaz

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom nettopp på at jeg ikke skal sende lyd hjemmon HDMI uansett..... :P

Skal sende bilde gjennom HDMI, til TV'en, og lyd gjennom en egen kabel til lydsystemet. Tror jeg velger Coxial til det. Høres det bra ut?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jenspm
    Skal sende bilde gjennom HDMI, til TV'en, og lyd gjennom en egen kabel til lydsystemet. Tror jeg velger Coxial til det. Høres det bra ut?
    Ja, men da får du ikke støtte for de nye hd-lydformatene.

Veit noen om dette Abit-hovedkortet støtter 5.1 LPCM over HDMI eller bare 2.1? I Gigabyte sin utgave av samme brikkesett (nForce 630i) stod det i manualen at den bare støtta 2.1 LPCM.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvordan er det mulig å få HD-lyd?

kjøpe en Blu-ray spiller? :P

Vel, jeg får satse på at dette kommer til HTPC i fremtiden via nytt software...

I mellomtiden kan jeg vel bruke HDMI til bilde og SPDIF til lyd...

Har forresten en TV på hytta som har verken HDMI eller SPDIF, bare "Component" (R, G, B). Hvordan skal jeg koble til det? Finnes det noen gode HDMI -> Component "covertere"?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja det er vel begrensninger i hardware, så hjelper nok ikke med softwareoppdateringer heller. Så du må enten koble til analogt eller kjøpe det hovedkortet du linka til. Hdmi-utgangen funker vel til lyd selvom du ikke bruker den til bilde, men bruker eget skjermkort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Dekoder i reciever

Men hva hvis man har en reciever som dekoder HD-lydformatene og har HDMI-innganger?

Det skal vel ikke være noe i veien for å få overført lyd plettfritt over HDMI fra HTPCen da?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Hdmi-utgangen funker vel til lyd selvom du ikke bruker den til bilde, men bruker eget skjermkort.
    Det funker visst ikke, så med det hovedkortet må man bruke Vista og det integrerte skjermkortet for å få spilt av blu-ray og 5.1 LPCM.
    Sitat Opprinnelig postet av ricmik
    Men hva hvis man har en reciever som dekoder HD-lydformatene og har HDMI-innganger? Det skal vel ikke være noe i veien for å få overført lyd plettfritt over HDMI fra HTPCen da?
    Med Vista og Asus P5E-V/VM skal det funke, men alle andre hovedkort og skjermkort med HDMI støtter foreløpig bare de vanlige lydformatene og LPCM 2.1, ikke 5.1. Vitsen med å lage hovedkort som opplagt er tenkt til HTPC som nforce 630i og begrense lyden over HDMI til LPCM 2.1 skjønner ikke jeg men.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •