HTPC til avspilling av 1080p x264 mkv filer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC til avspilling av 1080p x264 mkv filer

Hei.
    Jeg har kjøpt meg en full HDTV og ønsker å kjøpe en PC som klarer å spille av mkv filer i 1080p oppløsning.
    Jeg lurte i den forbindelse på om denne computeren er god nok til dette?
    Acer ASL5100/Athlon 64 X2 4200/2048MB/320GB/DVD/SharedG ATI RadeoXpreSS1250/TrådlTastatur/Mus/WL/VHP

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Htpc

Hei,

Skal du ha en duganes HTPC til fornuftig pris MÅ du bygg'n sjæl.

Under finner du et oppsett som skal funke bra til en fornuftig pris. NB! Kabinett og PSU kommer i tillegg.

Hardware.no - Prisguide

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Den URLen du ga meg fungerte ikke, men jeg endret litt på adressen, så jeg fikk sett ditt forslag.

Den PCen jeg linket til er altså ikke kraftig nok til å spille av 1080p materiale?
    Å spille av filmer og TV-serier i 720p/1080p x264 mkv-format vil være mitt primære bruksområde.

Jeg har en XBOX360, men den har vel ikke mulighet til å spille av mkv-filer?

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du skal kjøre hd filer glatt burde du ha ett grafikkort som støtter hardwareakselerert encoding av mkv, avc osv.

Radeon HD 2400, 2600 feks har slik støtte, bare søk på hardware, spesifiser når du skal søke.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gorg: hvordan får du hardware akselereasjon på mkv med radeon 2400? Noe nytt jeg har gått glipp av?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg vil gå får en ny barebone løsning. Har en barebone PC i dag som er moden for utbytting.
    Det eneste som holder meg tilbake er frykt for støy og for høy varmeutvikling fra en 3GHZ Intel Core duo prosessor og et kraftig skjermkort.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    gorg: hvordan får du hardware akselereasjon på mkv med radeon 2400? Noe nytt jeg har gått glipp av?
    står vel her: ATI Radeon™ HD 2400 Series - Overview

er ikke helt sikker hvordan man "enabler" det.
    mener det skal skje automatisk dersom du har korrekte drivere(sertifisert)

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet om det ikke har kommet noe nytt akkurat nå så virker ikke hardware akselerasjone ved avspilling av h264 som er i matroska container(mkv)...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne computeren bør vel være god nok til mitt bruk.
    Den kan kanskje klare å kjøre noen spill også, dog ikke i høyeste oppløsning.
    Harddisk og DVD-RW-stasjon kan jeg flytte over fra min nåværende barebone...

Hva mener dere, den klarer vel jobben?

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du ønsker en PC for avspilling av 1080p ville jeg gått for den raskest mulig core2duo, pga software decoding. Nå har jeg selv en amd x2 64 4400 og den holder ikke mål til H264 1080p, core2duo er jo bedre så mulig den du har valgt greier jobben.

Angående hardware decoding av mkv med x264 så kommer det (etter det jeg skjønner) an hvilken encoder profil som ble valgt og hvor stor DPB (Decoded Picture Buffer) som er satt. Om filmen ble encodet med samme profil som blu/hddvd bruker (som skjermkortene støtter) så funker hardware decodingen av de også.

Jeg har selv et Radeon HD 3450 skjermkort, og med PowerDVD 7 har jeg fått til hardware decoding av mkv. Både i wmp11 og mediaportal.
    Men det har vært av 720p filer, og har da fått feil framerate og hakkete avspilling så det har vært ubrukelig, dette visstnok pga encoder profilen som ble valgt ikke er den samme som skjermkortet er laget for.
    Men virker jo lovende, prossesor bruken har gått fra ca 40% til mellom 1-5%. Får å få til hardware decoding kan en ikke ha noen andre directshow filtre i grafen en cybelink sin hd decoder (på video delen). Bruker en feks VSfilter for tekst så blir det software decoding.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går jeg heller for en 3ghz prosessor, prisforskjellen er så liten uansett.
    Jeg bør heller gå for en core2duo enn en Pentium D, ikke sant?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lothar
    Da går jeg heller for en 3ghz prosessor, prisforskjellen er så liten uansett.
    Jeg bør heller gå for en core2duo enn en Pentium D, ikke sant?
    Jeg kjører med quad core og ati 3870 i min htpc. Den tar alt . Men pcen er i et vanlig kabinett, men nokså stille.

Hva med billigste quad core og ati 3650?

Sikkert ikke dum denne cpuen heller, 45nm lite varme utvikling, sse4 etc: Komplett.no - Intel Coreâ„¢ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan

Newcomer jocke sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Istedetfor å lage ein ny tråd, slenger jeg meg på her. Jeg er også på vei til å kjøpe meg ein HTPC til avspilling av 1080p fra .mkv/.wmv.

Satte opprinnelig opp c2 E6600, men ut i fra hva jeg ser i denne tråden, trengs det rå kraft. Har derfor lagt til Q6600 som et alternativ.

Sammenlign produkter og priser hos Prisguide.no

Ser dette greit ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kabinettet du har valgt så veldig genialt ut, Jocke.
    Sjekk denne linken.

Det har god plass for kjøling og bruker ikke small form factor til ekspansjons-slottene. Ett av problemene med barebone-kabinettet jeg har valgt er varmen og liten plass til ekspansjonskort.

Hvis jeg skal ha det vifteløse Ati radeon kortet vil det trolig ikke være plass i et lite barebone-kabinett, men Antec Fusion Black 430 ser ut til å ha god plass!

Tror jeg også går for det kabinettet. Eneste drawback er at det littegrann for stort, men det må jo være såpass skal man få plass til hovedkortet.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K-pax
    Siden du ønsker en PC for avspilling av 1080p ville jeg gått for den raskest mulig core2duo, pga software decoding. Nå har jeg selv en amd x2 64 4400 og den holder ikke mål til H264 1080p, core2duo er jo bedre så mulig den du har valgt greier jobben.

Angående hardware decoding av mkv med x264 så kommer det (etter det jeg skjønner) an hvilken encoder profil som ble valgt og hvor stor DPB (Decoded Picture Buffer) som er satt. Om filmen ble encodet med samme profil som blu/hddvd bruker (som skjermkortene støtter) så funker hardware decodingen av de også.

Jeg har selv et Radeon HD 3450 skjermkort, og med PowerDVD 7 har jeg fått til hardware decoding av mkv. Både i wmp11 og mediaportal.
    Men det har vært av 720p filer, og har da fått feil framerate og hakkete avspilling så det har vært ubrukelig, dette visstnok pga encoder profilen som ble valgt ikke er den samme som skjermkortet er laget for.
    Men virker jo lovende, prossesor bruken har gått fra ca 40% til mellom 1-5%. Får å få til hardware decoding kan en ikke ha noen andre directshow filtre i grafen en cybelink sin hd decoder (på video delen). Bruker en feks VSfilter for tekst så blir det software decoding.
    rart, jeg har selv en AMD X2 4600+ med 1gb ram og ATI 2600XT og er ikke over 50% cpu med 1080p mkv filer...til opplysning bidrar ikke skjermkort i denne sammenhengen...CoreAVC som jeg kjører er en ren software codec

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    rart, jeg har selv en AMD X2 4600+ med 1gb ram og ATI 2600XT og er ikke over 50% cpu med 1080p mkv filer...til opplysning bidrar ikke skjermkort i denne sammenhengen...CoreAVC som jeg kjører er en ren software codec
    Ja, bruker selv ffdshow så det er nok grunnen til at jeg får problem med 1080p. Jeg greier spille av 1080p men prosessor bruker ligger på rundt +/- 90% og lyden kommer ut av synk etter en stund.

Newcomer jocke sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mao vil bruk/investering av CoreAVC gi mindre krav til cpu?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet å spille av 720p på en gammel pentium 4 3ghz med et ATI Radeon 9600 og 512mb ram. Under 50% prosessor bruk når jeg har installert CoreAVC.
    Bra tips! Blir spennende å prøve med 1080p-materiale.
    Det vil jo gi en god indikasjon på hvor god PC man trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet med 1080p også nå. Pentium 4 maskinen min klarer ikke å kjøre 1080p. Pentium 4 har jo Hyper Threading, men jeg ser at "prosessor nummer 2" ikke er i bruk når jeg spiller av film. Snodig.
    CoreAVC har support for flere prosessorer, men mulig den støtten ikke gjelder gamle Hyper Threading prosessorer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det meget store forskjeller på 1080p "formater" du kan få på PCen da. Er det blu-ray\hd-dvd plater (.evo\.ts filer) du har liggende på pcen som gjerene tar 20-30GB per film så spiller de av i en høyere video bitrate enn f.eks en .mkv i de fleste tilfeller. Som en over her sa så er CoreAVC codecen en av de bedre å bruke til av spilling. Men har du blu-ray plater på pcen så har eg bare funnet Nero`s sin nyeste showtime avspiller med tillagt deres HD\Blu-ray codec som funker til avspilling. Powerdvd vil ikke spille hd-dvd\blu-ray fra disk lenger. Eneste vei rundt det er å lage en image fil av platene. Da vil powerdvd spille filmene også.

Her er et oppsett eg ville kjøpt. Da kan du vertfall spille av blu-ray plater osv. Er HDMI utgang på hovetkort og som skal spille av 1080p. Har dette selv, men har kjøpt skjermkort for å spille også. Så trenger ikke kjøpe skjermkort om du ikke skal spille

ABIT Fatal1ty F-I90HD, ATI RX1250, HDMI, m-ATX (mikro)
    Corsair Powersupply 550W Black
    Corsair TWIN2X 8500C5 DDR2, 2048MB CL5,
    Creative SB X-Fi Xtreme Audio,
    Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte
    Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
    Thermaltake BlueOrb FX CPU Cooler, Blue Light, 18dBA Socket 775/AM2
    Thermaltake LanBox Lite Sort, sidepanel med vindu (Uten Strømforsyning) (mikro)

Komplett.no Link te handlelisten. 6400kr

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •