HTPC til avspilling av 1080p x264 mkv filer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I utgangspunktet er det primært sett x264 .mkv filer jeg skal bruke dette til, men nå som du bringer opp temaet lurer jeg på:
    Vil det være noe forskjell i kvalitet fra å spille av en blu-ray film fra en HTPC med blu-ray drev og en standalone blu-ray spiller?
    Hva med oppskalering av vanlige DVD-filmer? Hvordan fungerer det på en PC i forhold til en dvd-spiller som f.eks BD-P1400 som oppskalerer dvd-filmer? Strekker begge to bare bildet, eller gjør de noen behandlig av bildet på noen måte?

Skjemkortet jeg har tenkt å kjøpe, radeon 3650, har vel støtte for dekoding av blu-ray filmer. Dette vil vel komme godt med hvis jeg skulle kjøpt et blu-ray drev.

Er det noen pros/cons ved å kjøre blu-ray disker fra pcn?

Tror jeg kommer til å gå for denne pcn.

Newcomer jocke sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lothar
    I utgangspunktet er det primært sett x264 .mkv filer jeg skal bruke dette til
    Da er vi to.

Er det slik at dersom man klarer å dra en 1080p x264 (.mkv) på ein maskin, så vil den ta BD/HDDVD (.evo\.ts filer) like greit, eller krever dette mer?
    Regner med at hw-decoderen på Radeon HD-korta fungerer ved avspilling av slike filer? (i motsetning til med x264).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jocke
    Da er vi to.

Er det slik at dersom man klarer å dra en 1080p x264 (.mkv) på ein maskin, så vil den ta BD/HDDVD (.evo\.ts filer) like greit, eller krever dette mer?
    Regner med at hw-decoderen på Radeon HD-korta fungerer ved avspilling av slike filer? (i motsetning til med x264).
    Dette er ganske nytt for meg, men jeg er rimelig sikker på at HW-dekoderen på Radeon korta vil ta over en del av belastningen for dekodingen, så om man har en PC som klarer å kjøre 1080p x264 filer bør den også klare å kjøre blu-ray disker.

Skulle likt å vite om det er noen store bakdeler med å ha blu-ray spilleren på PCn i stedet for en stand alone spiller.. Hvis det blir like bra eller bedre kjøper jeg en Blu-ray spiller til Pcn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jocke
    Da er vi to.

Nå vet ikke eg om det er stor forskjell på f.eks standalone spiller og blu-ray drev te pcen. Men til PCen har du jo litt flere muligheter om du kjøper en blu-ray plate med sone på + mye mer.

Til spørsmålet ditt så vil evo og ts filer krever mere ja, x264 er vel et komprimert format som er encoded fra blu-ray\HD-DVD\Satelitt. Som gjerne tar 6-8gb og video bitrate ligger alt fra 6000-9000Kbps. .evo og .ts filer er vel et ukomrimert format og kan komme helt opp i 30000kbps. Og vil kreve mere av maskin til å greie å spille det. Men når det gjelder de nye ATI kortene så er det bygget inn hardware støtte til blu-ray\HD-DVD

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående HW dekoding av H264(mkv), fungerer det om den ble encodet med rett profil.(Profile high "at" Level4.1)
    Testet med et 1080p klipp med denne profilen og da fungerte det utmerket. Prosessor bruken lå på rundt 80-90% ved software decoding men datt til 0-2% ved hardware decoding.

Men om en ønsker tekst med feks vobsub/vsfilter mistet jeg HW decodingen. (i Mediaportal,Zoomplayer og WMP11)
    Men fikk det til å fungere med MediaPlayer Classic, den har innebygget støtte for tekst og der fungerte både HW decoding og tekst.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •