Problemer med PC. Hjeelp !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med PC. Hjeelp !

Maskinen har etter en stund kastet vekk disk 3 i Raid 5. Jeg fikk den inn i raidet igjen uten feil. Så kastet den ut disk 3 igjen etter en stund, og da klarte jeg ikke å få den inn igjen. Så etter noen dager har den funnet på å kaste ut disk 2, noe som betyr at den ikke er bootbar. Jeg får imidlertid tvunget den inn igjen. Ca annenhver gang krasjer den etter få min med blåskjerm, andre ganger krasjer den omtrent like raskt, men på en måte som ser ut som en kontrollert shutdown.

Jeg får startet maskinen i safemode uten nett. Med nett klarer jeg ikke boote den. Den går et stykke, men henger seg på en fil og slukner igjen. I safemode uten nett virker den å kjøre stabilt.

"Siste fungerende konfig" fungerer ikke.

Jeg har hatt ut minnebrikker uten at det hjelper.

Jeg har også hatt noen rare oppførsler, sånn som at nettverkskortene plutselig ikke funker, at lydkortet måtte ha ny driver for å fungere igjen osv.

Sist men ikke minst har jeg ett eller annet minneproblem. Jeg har effektivt drøye 3000MB minne, men det føles mindre enn hva jeg har på den maskinen jeg nå skriver på (cel 430/512MB).

Min foreløpige konklusjon er at det må være en konflikt som har noe med drivere/software å gjøre. Det er ting som tyder på at diskene fungerer rent elektrisk/mekanisk (for eksempel at den kjører i safemode). Så min foreløpige teori er at noe i maskinen har drivere som enten er i konflikt med hverandre, eller en eller annen funksjon i operativsystemet er i konflikt med en grunnleggende funksjon i drivere generelt.

HW: Asus maximus formula SE, Intel 6600Quad, 3x Samsung 500GB, 2x2048MB, 2x8600GT/512, 2 x plextor 810, 620W psu.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen genial løsning til deg, vil bare konstantere at harddisker i "visse typer" raid kan være et tveegget sverd;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv forumet på Hardware.no mange der med god peil på datautstyr.

mvh

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vannkjøling eller andre kjølingstyper som kan frambringe korrosjon?
    De tre-fire siste gangene jeg har hatt samme symtomene har det vert nettopp dette. Jeg regner nesten med at du har prøvd å koble fra alt "unødvendig" av USB- og Firewireting?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligner veldig på problemene jeg hadde med min Dell PC for et par år siden, det viste seg å være en minnebrikke som var fucked up.
    Ble avslørt ved hjelp av et program som satte minnet på hardprøve, mulig det het MemTest eller noe i den duren.....?
    Forsøk å kjøre maskinen med bare en minnebrikke ad gangen, så ser du om det hjelper.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen vannkjøling. Har hatt ut en og en minnebrikke. Mulig jeg har hatt kamera og en lisensnøkkel i USB.

Dersom hdd ikke liker arrayet, vil de da bli ødelagt over tid? Det virker ikke som om de er mekanisk "drept", men problemet har kommet gradvis.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig synes jeg HW.no preges av lite innhold. Det tar tid å få svar på konkrete spørsmål. Har hatt tråden på HW dobbelt så lenge som denne uten ett eneste svar til tross for dedikert kategori til denslags. Ta det som et kompliment gutta

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Krise! Hjeeeeelp!"

Kanskje du skal prøve med en topic som er "litt" mere beskrivende a problemet!! På Hw.no da...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde same problem med 7 x 320GB disk der raidet stadig kom ut av sync. Det var tilfeldig frå gang til gang kva disk som feila. Problemet her var for dårleg strømforsyning, sjølv om den i utgangspunktet hadde rikeleg kapasitet.

Newcomer HotSpur sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbeltpost...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nylig hatt noen av de samme erfaringene med Asus hovedkort og Raid 5 med 3 stk. Samsung 500GB-disker. Jevnlig falt en av diskene ut. Heldigvis skjedde dette i en testfase slik at ikke data forsvant, men min mistanke gikk da mot den integrerte raidkontrolleren. Prøvde også med ulike raid-drivere uten at det ble mer stabil.

Ga til slutt opp og har akkurat fått satt opp en NAS-løsning som er vesentlig tregere, men mer stabil.

Forøvrig var hovedkortet av typen Asus M2N32 WS Pro.

Vet ikke om disse erfaringene kan hjelpe deg? Hadde vært greit å vite om løsningen din har fungert stabilt over en lengre periode før det ble ugreit? Har du evt. installert programmer, endret på HW rett før problemene kom?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HotSpur
    Forøvrig var hovedkortet av typen Asus M2N32 WS Pro.
    Vet du hvilken radi-kontroller som satt på dette kortet?

Sitat Opprinnelig postet av HotSpur
    Hadde vært greit å vite om løsningen din har fungert stabilt over en lengre periode før det ble ugreit? Har du evt. installert programmer, endret på HW rett før problemene kom?
    Ja, jeg mener det. Det er en stund siden den ene disken falt ut første gang, så jeg husker ikke om jeg hadde gjort noen endringer da dette skjedde. Jeg har imidlertid ikke endret på noe nå når nr 2 falt ut. Dette har altså kommet "gradvis" og blitt vrangere og vrangere.

Det er samme disken(e) som har køddet hver gang.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Last ned Memtest86+, brenn det ut på cd, start opp fra den og la det kjøre igjennom minst to ganger for å finne minnefeil.

Kommer du inn i Windows kan du prøve å stresse maskina litt ved å kjøre SP2004 Orthos Ed., og det må kjøres minst i 20min og helst gjerne over natta.

Harddisker bør ikke ha så veldig høye temperaturer, jo kaldere jo lenger levetid. Temperaturen på harddiskene kan sjekkes med SpeedFan, og her kan du også under SMART-fanen klikke "Perform an in-depth online analysis of this hard disk" og muligens få opp status på harddisken(e).

Hadde også prøvd å flashe til nyeste bios og resatt instillingene i bios til default values.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant desverre ikke ut hvilken raidkontroller som sitter i kortet, men brikkesett-typen er ihvertfall nForce 590 SLI.

Forøvrig fikk også jeg trøbbel med en av Samsungdiskene, da før de ble satt i Raid. Ca. 2 mnd. etter at jeg kjøpte den begynte det med skumle klikkelyder fra disken. Etter en uke ville ikke Windows ha noe mer med den å gjøre. Fikk da en ny av MPX... Er du sikker på at det ikke er samme disk som melder seg ut av raidoppsettet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være det er samme disk ja. Det rare er jo at den fungerer i sikkerhetsmodus, men det kan være den misser en fil som har en fragment et sted på disken som ikke er ok, og som ikke trengs når jeg kjører den i sikkerhetsmodus.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har 64 bits versjonen av XP eller Vista. IOM du sier at du har 2*2gb minne. Om du har 32 bits OS med 4GB minne så vil ikke dette funke spes bra. Da får du opp 3 eller 3.5GB minne i OS og du kan få et helsike med systemet ditt. Jeg ville først og fremst dradd ut en brikke og kjørt med 2GB om du har 32 bits os.

Ja, så at du hadde tatt ut minnebrikker ja ) Ellers så har vel dette kortet software raid. Det er mye trøbbel med dette. Jeg ville nok flasha BIOS installert systemet på nytt med 2GB minne og oppdatert driverne til systemet. Virker ikke det så hadde jeg droppet HK og fått et med HW RAID kontroller eller evt kjøpt et separat kontrollerkort og satt i PCI porten

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har mulighet til det ville jeg kjørt full disk-scan på den aktuelle hd.
    Plasmaboy har også et poeng...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... hva med virus?
    Mye dritt som har kommet (spesielt via MSN) de siste par ukene.

Virus som fucker opp drivere og oppstartsprogrammer er ikke uvanlige i disse tider.

Safemode vil i mange tilfeller deaktivere de programmene viruset har lagt kontroll på.

Bare et tips fra én som for første gang har fått virus - og som symptommessig likner svært mye på det du opplever, og som Norton/Symantec dessverre ikke oppdager.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hmmm... hva med virus?
    Mye dritt som har kommet (spesielt via MSN) de siste par ukene.

Virus som fucker opp drivere og oppstartsprogrammer er ikke uvanlige i disse tider.

Safemode vil i mange tilfeller deaktivere de programmene viruset har lagt kontroll på.

Bare et tips fra én som for første gang har fått virus - og som symptommessig likner svært mye på det du opplever, og som Norton/Symantec dessverre ikke oppdager.
    Norton Antivirus ville ikke funnet virus om det det hadde ringt på hjemme hos seg...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg fjernet NIS i dag (puh).

Jeg kjører 32bit, men det skal også fungere stabilt med 3GB dual channel.

Så vidt jeg vet er raidet et HW-raid med en Intel-kontroller.

Safemode kjører kun stabilt når jeg kjører den uten nettverk.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •