HTPC fra Dell eller HP?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC fra Dell eller HP?

God kveld i stuen!

Jeg har nettopp flyttet hjem til gamlelandet fra USA, og med på flyttelasset kom en Phillips 42"-lcd og en Harman Kardon AVR 247 receiver. TVen har kun NTSC tuner i seg, men har komponent og HDMI-innganger så det holder. Receiveren har det samme, HDMI inn og ut, komponent inn og ut, SPDIF inn.

I og med at min arbeidsgiver er såpass snill at de spanderer hjemmepc på inntil 11.000 kroner, og jeg allerede har en noenlunde moderne laptop, tenkte jeg at jeg skulle kjøpe inn en PC til stua, slik at jeg kunne få gjort bruk av lcd-tv'n som mangler PAL-tuner.

I utgangspunktet har jeg tenkt å benytte denne til å se på/ta opp TV, streame litt radio, spille musikk og se på bilder. Minimumskrav er at quinden kan få sett på frusterte fruer uten å bli til en frustert frue selv.

Jeg har noenlunde peiling på data, har jobbet de ti siste årene med systemutvikling og har bygget noen maskiner selv. Mindre av det de siste årene, dessverre, og jeg må innrømme at når det kommer til HTPC er jeg helt sylfersk og fullstendig blank. Ha meg unnskyldt dersom jeg kommer med noen dumme spørsmål her da.

Ulempen med avtalen arbeidsgiveren har, er at jeg er pokka nødt til å kjøpe fra enten HP eller Dell.

Har derfor vært ute på Dell sine nettsider og letet opp følgende maskin:

INSPIRON(TM)530 ST
    • Intel® Viiv™ Core™ 2 Duo E6850-prosessor (3,00 GHz, 1333 MHz, 4 MB buffer)
    • Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk
    • 4096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [4 x 1024]
    • 256 MB ATI® Radeon™ HD 2400 XT-grafikkort
    • 640 GB (2 x 320 GB) 7200 rpm SATA-harddisk - dobbel harddiskkonfigurasjon
    • 16x DVD+/-RW-stasjon
    • Integrert Sound Blaster® Audigy™ ADVANCED HD-programvare
    • Internt PCI 802.11g trådløst nettverkskort
    • Integrated Hybrid (Analogue/Digital) TV tuner PCIex1 card and Dell™ remote control

Fra USA er jeg vant med HD-TiVo, noe som funker utrolig bra. Genial sak det der!
    Men etter å ha lest diverse tråder her på forumet, later det til at verden ikke er fullt så enkel på denne siden av dammen. Spørsmål:
    1. Er dette en brukandes konfigurasjon for en HTPC?
    2. TV-tuner kortet ser litt suspekt ut, umulig å finne noen spesifikasjoner på det, noen som har erfaringer med det kortet som Dell pusher i sin konfigurasjon? Eventuelt noen anbefalinger på ett bedre kort?
    3. Vista Media Center - hvor mye fikling må til for å få satt opp EPG og alle kanaler og slikt?
    4. Er skjermkortet i spesifikasjonen over bra nok?
    5. Er det mulig å ha to tunerkort i en PC? TiVo'en min hadde to innebyggede, slik at jeg kunne ta opp og se på TV samtidig. Eventuelt ta opp to programmer på samme tid.
    6. Hvorfor er alt så dyrt her i landet?

Takker for alle svar!

Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Erlingmann
    God kveld i stuen!

Jeg har nettopp flyttet hjem til gamlelandet fra USA, og med på flyttelasset kom en Phillips 42"-lcd og en Harman Kardon AVR 247 receiver. TVen har kun NTSC tuner i seg, men har komponent og HDMI-innganger så det holder. Receiveren har det samme, HDMI inn og ut, komponent inn og ut, SPDIF inn.

I og med at min arbeidsgiver er såpass snill at de spanderer hjemmepc på inntil 11.000 kroner, og jeg allerede har en noenlunde moderne laptop, tenkte jeg at jeg skulle kjøpe inn en PC til stua, slik at jeg kunne få gjort bruk av lcd-tv'n som mangler PAL-tuner.

I utgangspunktet har jeg tenkt å benytte denne til å se på/ta opp TV, streame litt radio, spille musikk og se på bilder. Minimumskrav er at quinden kan få sett på frusterte fruer uten å bli til en frustert frue selv.

Jeg har noenlunde peiling på data, har jobbet de ti siste årene med systemutvikling og har bygget noen maskiner selv. Mindre av det de siste årene, dessverre, og jeg må innrømme at når det kommer til HTPC er jeg helt sylfersk og fullstendig blank. Ha meg unnskyldt dersom jeg kommer med noen dumme spørsmål her da.

Ulempen med avtalen arbeidsgiveren har, er at jeg er pokka nødt til å kjøpe fra enten HP eller Dell.

Har derfor vært ute på Dell sine nettsider og letet opp følgende maskin:

INSPIRON(TM)530 ST
    • Intel® Viiv™ Core™ 2 Duo E6850-prosessor (3,00 GHz, 1333 MHz, 4 MB buffer)
    • Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk
    • 4096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [4 x 1024]
    • 256 MB ATI® Radeon™ HD 2400 XT-grafikkort
    • 640 GB (2 x 320 GB) 7200 rpm SATA-harddisk - dobbel harddiskkonfigurasjon
    • 16x DVD+/-RW-stasjon
    • Integrert Sound Blaster® Audigy™ ADVANCED HD-programvare
    • Internt PCI 802.11g trådløst nettverkskort
    • Integrated Hybrid (Analogue/Digital) TV tuner PCIex1 card and Dell™ remote control

Fra USA er jeg vant med HD-TiVo, noe som funker utrolig bra. Genial sak det der!
    Men etter å ha lest diverse tråder her på forumet, later det til at verden ikke er fullt så enkel på denne siden av dammen. Spørsmål:
    1. Er dette en brukandes konfigurasjon for en HTPC?
    2. TV-tuner kortet ser litt suspekt ut, umulig å finne noen spesifikasjoner på det, noen som har erfaringer med det kortet som Dell pusher i sin konfigurasjon? Eventuelt noen anbefalinger på ett bedre kort?
    3. Vista Media Center - hvor mye fikling må til for å få satt opp EPG og alle kanaler og slikt?
    4. Er skjermkortet i spesifikasjonen over bra nok?
    5. Er det mulig å ha to tunerkort i en PC? TiVo'en min hadde to innebyggede, slik at jeg kunne ta opp og se på TV samtidig. Eventuelt ta opp to programmer på samme tid.
    6. Hvorfor er alt så dyrt her i landet?

Takker for alle svar!
    Hei..
    Ang opplegget for HTPC'en din ser det bra ut men hadde jeg vært deg ville jeg nok byttet ut ATi skjermkortet med noe fra Geforce.

Og Vista Media Center vet jeg ikke noe spesielt om anna at det er no helsikkes klundrete:S

Edit: Vis du skal ha 4 GB ram så vær sikker og skaff deg 64 bit vista for å få utnytta de best

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •