HTPC som eneste forforsterker/prosessor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC som eneste forforsterker/prosessor

Hei,

Min ærverdige gamle surroundforsterker er etterhvert moden for pensjonering. i den forbindelse har jeg fundert over muligheten for kjøpe meg fem kanaler effektforsterker, og så bruke en HTPC som eneste "forforsterker", dvs spille musikk, dvd, dekode surroundlyd osv osv. Jeg ønsker da også real romkorreksjon da jeg sliter litt med MYE bass(nå kan vi diskutere om det noengang kan bli et problem.).

Har noen forsøkt dette, og hvilke utstyr/lydkort er brukt?

Mvh,

Espen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har ikke mye greie på det i praksis, men har lest en del om dette, og det virker som det er en del problemere som er vanskelig å kommer rundt

Volumkontroll: Kun software volumkontroll kan være noe skjørt. Sjansen for at du man ved en feil pumper ut full guffe til til høyttalerne øker betraktlig. Ofte kan man oppleve pops og klikkelyder av AV/PÅ av HTPC

DA converter: Er det lurt å la en PC med all den elektronikken den har stå for digital til analog konvertering? Derom strides de lerde, men jeg er ganske sikker på at man får til dette bedre utenfor PC'en, kommer jo ann på hvor man legger lista

HD lydconvertering: Per dags dato er det ingen mulighet for å få ut de nye HD-lydformatene på Blu-Ray/HD DVD fra PC. Dette endrer seg nok de nærmeste månedene dog.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kermit
    Volumkontroll: Kun software volumkontroll kan være noe skjørt. Sjansen for at du man ved en feil pumper ut full guffe til til høyttalerne øker betraktlig. Ofte kan man oppleve pops og klikkelyder av AV/PÅ av HTPC
    Dette er problemer man veldig lett unngår har man litt peiling. Dessuten kan du, med eksternt lydkort, sette max-output med en skru-knott også om man ønsker det.

DA converter: Er det lurt å la en PC med all den elektronikken den har stå for digital til analog konvertering? Derom strides de lerde, men jeg er ganske sikker på at man får til dette bedre utenfor PC'en, kommer jo ann på hvor man legger lista
    Hvordan kan musikere prestere å lage musikk på PC med off-the-shelf hardware da?

Et godt lydkort isolerer ut støy fra PCen veldig bra. Og det trenger ikke koste skjorta heller. Er man superskeptisk er det jo bare å kjøpe et eksternt kort å koble via firewire/usb. Da er DAC'en og kretsene isolert ut like bra som enhver forsterker gjør.

HD lydconvertering: Per dags dato er det ingen mulighet for å få ut de nye HD-lydformatene på Blu-Ray/HD DVD fra PC. Dette endrer seg nok de nærmeste månedene dog.
    Det er sant. Men dette vil forandre seg kjapt. Alternativet er å kjøpe BluRay/HD-DVD, rippe ut lyden og konvertere og lagre som TS fil eller noe.

Ikke spesielt praktisk, men mulig

Uansett så kommer det offisielle codec'er som støtter dette snart.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HTPC som forforsterker/surroundforsterker

Hei

Det er klart at alt i SW har sine utfordringer, og litt omtanke ved booting er nok smart.

At blu-ray snart kommer som codec regner jeg med, og tas ikke inn i regnestykket. Stereo er klart prioritert, ikke film.

Bortsett fra litt mer fikling og lavere brukervennlighet enn en dedikert boks sitter jeg da igjen med hvor pokker gjør jeg DA-konvertering, og hvor bra kan jeg få det? kan jeg f.eks få balanserte utganger fra noe kort? Spiller det liten/ingen rolle hvis det er kort vei til effektforsterkeren?

Hva er det "beste" lydkortet innenfor fornuftig prisleie? Ambisjonsnivået er halvhøyt, og jeg har tro på det. Når man ser alt pisset (trådløst, usb, mediaspiller) osv osv som stappes i moderne surroundforsterkere er det klart at ikke alle pengene går i effektdelen. Jeg vil da heller mekke dette i en PC.

Takk for innspill så langt.

Espen

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i ferd med å gå over til en HTPC løsning og effektrinn. Kommer til å bruke LynxTwoB som lydkort. Lynx er noe av det beste man kan finne og har balanserte utganger. Kan aldri tenke meg at PC støy er noe som helst problem med et slikt proff kort. Mange i hifi mijøet som bruker Lynx. Juice hifi som selger romkorreksjon, selger også Lynx:
    Juice HiFi

Jeg tror man slå av ting i riktig rekkefølge for å unngå pops. Det blir det samme som om man har forforsterker og effekforsterker. Tror det også er mulig å løse det automatisk med relé, men det kan jeg ikke noe om.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, bruker en PC som pre og tar lyden rett inn i effekt forsterker. Bruker Asus Xonar kortet og synes selv det lyder kanon.

Vista har også visstnok innebygd romkorreksjon, men dette har jeg ikke testet enda, trenger en skikkelig mic først.

Det er vel ikke helt riktig at man ikke får ut HD lyd, med D/A konverteringen må gjøres i lydkortet (som vel er den løsningen du går etter):

InterVideo, Inc. - InterVideo® WinDVD® 8 Platinum HD/BD

Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lovende

Hei,

Dette var jo mye mer lovende enn jeg trodde og håpet. Glad for å høre at andre har gjort det samme.

Lynx-lydkortet var riktignok stivt priset, men som erstatning for forforsterker er jo prisen sammenlignbar.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RME har også gode kort og er billigere enn Lynx.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    RME har også gode kort og er billigere enn Lynx.
    Virker som du har peiling på dette så spør her. Håper virkelig ikke jeg "banner i kjerka"!

Er det mulig å få tilnærmet lik kvalitet med consumer-kort som Creative og andre? Eller er dødfødt? Mener selvsagt ikke at det blir LIKE bra, men i forhold til pris er det vel ikke så gæli?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med komsumer kort som Creative er at de først og fremst er laget til data og ikke musikk. Analoge utgangene er ofte et svakt punkt, og jeg tror ikke man legger like mye vekt på å fjerne jitter. Men man får helt klart mye for pengene, og det godt mulig det finnes rimeligere kort der ute som er gode på alle områder. Jeg vet ikke nok om det, men utifra det lille jeg har lest og hørt fra andre så føler jeg meg mye tryggere med f.eks Lynx. De hører på hifi miljøet og er brukt av proffer (f.eks NRK).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kort med eksterne-bokser eller rene eksterne lydkort har vel mindre problemer med jitter og koblingene der er vel bedre?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Romkorreksjon

Noen erfaringer med dette via PC? Hva har man fått til, hva funker ikke?

espen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv et Lynx Two B lydkort som driver 4 stk 600W icepower effektforsterkere og 2 stk 250 W icepower effektforsterkere. Alle høytalerne er selvbygg. Dette oppsettet brukes til TV via digitalt satelittkort, musikk i losslessformater og video. Jeg har kjørt oppsettet i 5 år uten problemer.

Lyden er meget bra. Jeg har hørt bedre lyd noen få ganger i mitt liv og da koster anleggen mange hundretusener. Til prisen tror jeg dette er vanskelig å matche.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harryharry
    Jeg har selv et Lynx Two B lydkort som driver 4 stk 600W icepower effektforsterkere og 2 stk 250 W icepower effektforsterkere. Alle høytalerne er selvbygg. Dette oppsettet brukes til TV via digitalt satelittkort, musikk i losslessformater og video. Jeg har kjørt oppsettet i 5 år uten problemer.

Lyden er meget bra. Jeg har hørt bedre lyd noen få ganger i mitt liv og da koster anleggen mange hundretusener. Til prisen tror jeg dette er vanskelig å matche.
    Hei!
    Mener det var deg jeg leste som brukte et relé til slå på/av i riktig rekkefølge for å unngå ulyder (Lynx mangler vel softstart). Kan du forklare på en lettfattelig måte hvordan du har fått dette til og hva en relé er? Er selv på vei til å bruke LynxTwo B, ICE, aktiv deling og DSP.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget en kort beskrivelse her:
    AVforum.no - harryharry's hjemmekino

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harryharry
    Jeg har laget en kort beskrivelse her:
    AVforum.no - harryharry's hjemmekino
    Mange takk. Artig at du har et system som ligner så mye på mitt kommende. Jeg skal også bruke Audiolense. Lilliput touchscreen har jeg også kikket på....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •