HTPC, prosjektorer og oppdateringsfrekvenser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC, prosjektorer og oppdateringsfrekvenser

Hei,

Har en Panasonic AE500 jeg kobler opp mot en PC som kjører Powerstrip. Ifølge bruksanvisningen til prosjektoren er det kun mulig å sette en oppdateringsfrekvens om en forer prosjektoren med et 1280*720 signal via DVI, nemlig 60 Hz. Problemet er at 60 Hz følger NTSC standarden, om jeg skal spille av filmer i PAL med denne oppdateringsfrekvensen er PCen nødt til å klippe vekk bilder. Skrur jeg PCen til å sende ut "riktig" oppdateringsfrekvens for PAL (50 eller 75 Hz) tar ikke prosjektoren i mot bildet.

Noen som har greid å løse dette på noen måte?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min projektors optimale oppdateringsfrekvens er 62 Hz. Har ingen problemer med å sette 50 Hz, men opplever at bildet blir bedre (roligere) ved 60 Hz også ved avspilling av PAL filmer.
    Er det så stor forskjell på LCD og DLP at dette oppleves helt anderledes på AE500?
    Ser du virkelig at bildekvaliteten forringes pga dette?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billedkvaliteten forringes ikke, men for at PCen skal sende 60 Hz til prosjektoren når materialet som spilles av er 50 Hz må den legge til noen frames her og der, noe som i teorien ville medføre et mer urolig bilde. Det perfekte ville derfor være å sende 50 Hz eller evt. 75 Hz.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde med Powerstrip nå, oppdateringsfrekvens 62 Hz kontra 50 Hz på PAL materiale. Er ikke i tvil om at 62 Hz er best å se på. Tydeligvis ikke sammenheng mellom teori og praksis i min hjemmekino. Men nå har jo ikke jeg AE500 (synd men sant, for jeg har hørt den er en killer sammen med WinDVD, Powerstrip og HD materiale).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker at bildet fra dvd av og til "fryser" i et veldig kort øyeblikk eller hakker av og til. Dette er nesten ikke merkbart og skjer ikke så ofte, men jeg ser det på alle filmene jeg spiller av. Tenkte kanskje at oppdateringsfrekvensen kunne ha noen sammenheng med dette å gjøre, uten at jeg egentlig helt tror på det selv.. Skal jo ikke være lett med PC og prosjektor.

Hi-Fil: At du synes 62 Hz er roligere på X1 kan vel ha sammenheng med at fargehjulet spinner fortere? I og med at AE500 er en LCD prosjektor behøver pixlene i bildet kun å oppdatere seg når bildet forandrer seg og det skulle derfor ikke være nødvendig å kjøre høyere oppdateringsfrekvens enn det billedmateriale kan tilby. I følge teorien i alle fall...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At bildet ditt fryser litt av og til kan skyldes et eller annet program/tjeneste i bakgrunnen som tar litt for store ressurser. Har du mye skit som står og går i bakgrunnen på din PC?
    I så tilfelle kan du prøve å deaktivere en del av det og se om det hjelper.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen som har svar på spørsmålet i første post da? Altså, om det er noen som har greid å sette Panasonic AE500 på riktig oppdateringsfrekvens for PAL i 1280*720p ?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Det er ingen som har svar på spørsmålet i første post da? Altså, om det er noen som har greid å sette Panasonic AE500 på riktig oppdateringsfrekvens for PAL i 1280*720p ?

Dette er et meget velkjent problem. Både Sanyo Z2 og Panasonic klarer ikke å håndtere 50Hz for pal via dvi. Derimot skal dette gå via vga.

Jeg ser helt klart at panoreringer går mykere ved ntsc filmer enn ved pal. Men jeg foretrekker helt klart dvi med 60Hz pal enn vga med korrekt frekvens.

Som jeg forstår er det ikke noen oppdateringer på gang som fikser dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •