Software til HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Software til HTPC

Jeg har akkurat investert noen kroner i deler til en HTPC. Specs er ikke så viktig men i korte trekk er det et hovedkort med 690G chipsettet og en dual-core cpu. Det essensielle er at den har en HDMI ut og en optisk S/PDIF ut.

Receiveren min er av typen som ikke kan ta i mot lyd via HDMI(Yamaha RX-V459). Jeg har altså tenkt å kjøre HDMI til projektor og lyd via optisk S/PDIF til receiver.

Jeg har følgende krav til min HTPC:
    - Må kunne spille HD-kvalitet filmer og klipp, diverse formater som divx-hd, mkv etc. De vanligste.
    - Må kunne spille det meste av SD-formater(regner med dette skulle være greit for de fleste)
    -Må ha muligheten til å kunne spille av DVD,Blu-ray og HD-DVD eller få muligheten til det i nærmeste fremtid, planlegger å gå til innkjøp av en kombispiller.
    -Jeg har ingen behov for TV eller opptak.
    -Ingen behov for musikk.

Jeg lurer altså på hva jeg burde gå for av software til den nye boksen min, jeg har sett på flere alternativer:
    Windows Vista Ultimate(med mediacenter)
    Windows XP og Mediaportal
    diverse annet.

Noen som har noen anbefalinger? Har blant annet hørt at Vista ikke gir lyd ut på S/PDIF når den viser HD-DVD og Blu-ray pga noe DRM *******. Er dette tilfelle?

Har dere ellers noen tips på oppsett? Codecs,avspillere osv, jeg er helt blank på dette så fint med litt grunnleggende oppsettstips.

Er takknemlig for all hjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carnesen
    Jeg har akkurat investert noen kroner i deler til en HTPC. Specs er ikke så viktig men i korte trekk er det et hovedkort med 690G chipsettet og en dual-core cpu. Det essensielle er at den har en HDMI ut og en optisk S/PDIF ut.

Receiveren min er av typen som ikke kan ta i mot lyd via HDMI(Yamaha RX-V459). Jeg har altså tenkt å kjøre HDMI til projektor og lyd via optisk S/PDIF til receiver.

Jeg har følgende krav til min HTPC:
    - Må kunne spille HD-kvalitet filmer og klipp, diverse formater som divx-hd, mkv etc. De vanligste.
    - Må kunne spille det meste av SD-formater(regner med dette skulle være greit for de fleste)
    -Må ha muligheten til å kunne spille av DVD,Blu-ray og HD-DVD eller få muligheten til det i nærmeste fremtid, planlegger å gå til innkjøp av en kombispiller.
    -Jeg har ingen behov for TV eller opptak.
    -Ingen behov for musikk.

Jeg lurer altså på hva jeg burde gå for av software til den nye boksen min, jeg har sett på flere alternativer:
    Windows Vista Ultimate(med mediacenter)
    Windows XP og Mediaportal
    diverse annet.

Noen som har noen anbefalinger? Har blant annet hørt at Vista ikke gir lyd ut på S/PDIF når den viser HD-DVD og Blu-ray pga noe DRM *******. Er dette tilfelle?

Har dere ellers noen tips på oppsett? Codecs,avspillere osv, jeg er helt blank på dette så fint med litt grunnleggende oppsettstips.

Er takknemlig for all hjelp
    Mediaplayer classic + FFDshow codec + ac3filter burde vel dekke behovet i utgangspunktet.

Når det gjelder HDDVD og Bluray tror jeg du må benytte Powerdvd eller noen av de..

Ellers tipper jeg den nye MCE greia til Vista kan dekke behovene dine.

Usikker på HD DVD/Bluray funker i Mediaportal,
    men ellers et godt alternativ.

Evt begrensinger i Vista (lyd/downscale) vil være når du ikke har får til HDCP imellom alle enheter, eller når Microsoft/RIAA/MPAA måtte ønske.

Mitt råd:

Hvis du er en vanlig windows bruker og liker Vista og ikke har testet linux/mediaportal, gå for Vista sin MCE og vent på den nye versionen.

Meg kjent må du strippe vekk DRM dilledallet både i XP og Linux for å kunne spille som du måtte ønske. (HD/bluray)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det nytt MCE i SP1 til vista?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Mediaplayer classic, får jeg kjørt opp denne rett fra MCE gui? Jeg vil gjerne klare meg med fjernkontrollen liksom, orker ikke ha mus og tastatur.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •