Lyse Internett - deling til separat leilighet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyse Internett - deling til separat leilighet

Hei,

Mine foreldre bygger nytt hus og skal ha en utleieleilighet i kjelleren.
    Inn i huset skal de ha Lyse(Internett/TV/Telefon), men boksen til Lyse har kun et internettuttak.

Jeg skal sette opp en mediaserver for dem i kjelleren, samt squeezebox + evnt HTPC i stuen som skal kjøre på et lokalt nettverk i huset(har fått strukket cat6 kabler til 30 punkter).

Dette nettet vil jeg ikke at leieboerne skal kunne se, jeg vil at det skal se ut for dem som om de sitter på et eget lokalnettverk direkte koblet til en ruter.

I den anledning har jeg sett på VLAN som en løsning(virtuelt LAN). Har noen erfaringer med dette?

Har funnet denne switchen som støtter VLAN:
    D-Link Norge

Må ruteren som står på topp av en slik også støtte VLAN? Hva kan i såfall brukes?
    Trenger all den hjelp jeg kan få

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du setter opp en router som kobles til lyseboksen der foreldrene dine kobler seg til, hvis du så setter en router til der, koblet til den første og endrer ip rangen på denne, så vil vel det første nettet være uten tilgang fra den andre routeren?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt sikker på akkurat dette, tror du fortsatt kan komme inn på det andre nettet hvis du vet hva du holder på med.

Har sett på løsninger som å kjøpe en ruter og legge inn OpenWRT eller DDWRT som operativsystem, og separere ut to VLAN på to forskjellige porter der, problemet er at jeg aldri har gjort dette før

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svendbjarne
    Jeg er ikke helt sikker på akkurat dette, tror du fortsatt kan komme inn på det andre nettet hvis du vet hva du holder på med.

Har sett på løsninger som å kjøpe en ruter og legge inn OpenWRT eller DDWRT som operativsystem, og separere ut to VLAN på to forskjellige porter der, problemet er at jeg aldri har gjort dette før
    Sitter man på separat sub-net og du ikke har noen routing mellom dem, skal det ikke gå.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svendbjarne

Burde funke. Vlan er ikke noe hokus pokus.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er info om separate VLAN i wiki'en til dd-wrt:
    Detached Networks using VLAN - DD-WRT Wiki

Jeg bruker DD-WRT på min linksys router selv, er veldig fornøyd. Takler mange connections bedre enn original firmware, bedre QoS, OpenVPN server slik at jeg kan aksessere hjemmeLANet når jeg er andre steder etc.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som en ruter med ny firmware og VLAN, samt en 24port Gbit switch blir den letteste løsningen, da slipper man å måtte sette opp noe som må konfigureres hos foreldrene. Takk for forslagene

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •