HTPC. Hva burde jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC. Hva burde jeg velge?

Jeg har tenkt til å handle meg en ny HTPC. Problemet er at jeg ikke har så mye peil lenger på data.. Jeg vil ha en HTPC, med HDMI, bra grafikk/lyd osv. Har kikket på en FS Scaleo EVi, men ser den bruker intel sin grafikk løsning. Noen som har noe forslag? :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av humz
    Jeg har tenkt til å handle meg en ny HTPC. Problemet er at jeg ikke har så mye peil lenger på data.. Jeg vil ha en HTPC, med HDMI, bra grafikk/lyd osv. Har kikket på en FS Scaleo EVi, men ser den bruker intel sin grafikk løsning. Noen som har noe forslag? :-?
    Bygg en selv vil jeg si.

Hovedpoeng med HTPC'er er at de skal være stille, ha HDMI utgang (de fleste skjermkort merket med HD eller lignende) og SPDIF lydutgang. Finner du et fint kabinett er du i boks mer eller mindre.

Det sagt: Har du ikke ork eller kunnskap til å sette sammen en selv (selv om de har "sett-sammen-selv" løsninger overalt) finnes det jo en god del ferdig-løsninger. Kan ikke si mye fra eller til om dem. De prøver som oftest å prakke på deg mye software du ikke trenger (MS greier) og har kjipe gfx løsninger (on-board)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Htpc

takk for svar. Jeg har sett sånne ferdigløsninger, men det er som du sier, mye kjipe greier. Så jeg får vel bygge en selv. Hva sags CPU vil du si er bra? Jeg ser mye HD filmer, serier osv. Trenger en meget kraftig prosessor. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skrevet om mine erfaringer med mitt HTPC-prosjekt her. Kostet 7000 til sammen: Ny HTPC - basert på "Stuegrisen"

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ha en varme-gjerrig CPU.

De nye E8200 eller E8400 fra Intel *tror* jeg skal være midt i blinken.

Skjermkort er de nye AMD HD3450 eller HD3470 noe å satse på også vil jeg tro. Med mindre du vil ha spill-muligheter. Da Blir det vel HD3870 f.ex. Men da blir det støy osv... En HTPC burde egentlig ikke spilles på hvis du vil ha LAV støy og LAV pris

Har satt opp en midlertidig HTPC løsning jeg selv tenker på for tiden::
    Sammenlign produkter og priser hos Prisguide.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig er at den ikke bråker for mye, ja. Jeg kikket litt på denne prosessoren: Komplett.no - AMD Phenom 9500 2.2GHz Boxed, 4MB Cache, Socket AM2+ og dette grafikk kortet: Komplett.no - XFX GeForce 8800GTS 678M 512MB XXX GDDR3 ,PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 678/1972Mh

Er dette noe som burde funke bra? Skal ha meg en meget sprek pc.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjermkortet bråker vanvittig. Skal du ha 8800 kort bør du gå for et vannkjølt et.

Alle high-end kort bråker med mindre du modder kjølingen egentlig.

Mener å huske at AMD sine CPU'er produserer mer varme enn Core 2 Duo.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne som er ferdig sammensatt fra FS. http://www.fujitsu-siemens.no/Resour...1871269163.pdf

Det jeg ser som er fint med denne, er at den har ATi graphics, og ikke intel sin løsning, slik den hadde før. Er den kansje et alternativ? Det jeg skal bruke den til er Musikk, dvd, hd-dvd/blu-ray. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av humz
    Fant denne som er ferdig sammensatt fra FS. http://www.fujitsu-siemens.no/Resour...1871269163.pdf

Det jeg ser som er fint med denne, er at den har ATi graphics, og ikke intel sin løsning, slik den hadde før. Er den kansje et alternativ? Det jeg skal bruke den til er Musikk, dvd, hd-dvd/blu-ray. :-)
    En litt gammel maskin.

Gammelt chipset, gammelt skjermkort osv.

Hva koster den der da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei humz,

Du har definitivt ikke lyst til å gå for GeForce kortene. Min sterkeste anbefaling er å holde deg til et Radeon kort. Radeon er pr i dag best å avspilling av HD materiale. Har selv hatt GeForce kort og kjøpte forleden et HIS Radeon 2600XT kort. Dette fungerer vannvittig bra! Det er vifteløst, noe som betyr null støy. Det har harwareaksellerasjon, som fjerne belastningen fra CPU ved avspilling av HD materiale. ATI Avivo drivere og kodek gir et meget godt bilde. Jeg kan også anbefal Cyberlink PowerDVD til avspilling av HD materiale. Cyberlink drar nytte av hardwareaksellerasjon ved HD avspilling. Er meget fornøyd med dette selv.

Videre vil jeg anbefale deg å gå for Windows XP som operativsystem og Mediaportal som Mediasenter programvare. Her vil du få en løsning som virker, og som gir deg meget godt bilde ved avspilling av film.

Mvh.
    Tom-Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommeltott
    Hei humz,

Du har definitivt ikke lyst til å gå for GeForce kortene. Min sterkeste anbefaling er å holde deg til et Radeon kort. Radeon er pr i dag best å avspilling av HD materiale. Har selv hatt GeForce kort og kjøpte forleden et HIS Radeon 2600XT kort. Dette fungerer vannvittig bra! Det er vifteløst, noe som betyr null støy. Det har harwareaksellerasjon, som fjerne belastningen fra CPU ved avspilling av HD materiale. ATI Avivo drivere og kodek gir et meget godt bilde. Jeg kan også anbefal Cyberlink PowerDVD til avspilling av HD materiale. Cyberlink drar nytte av hardwareaksellerasjon ved HD avspilling. Er meget fornøyd med dette selv.

Videre vil jeg anbefale deg å gå for Windows XP som operativsystem og Mediaportal som Mediasenter programvare. Her vil du få en løsning som virker, og som gir deg meget godt bilde ved avspilling av film.

Mvh.
    Tom-Roger

Takk for svar Tom Roger!

Kikket litt på dette grafikk kortet:

COMTECH / SAPPHIRE Radeon HD 2600 XT 512MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-out/HDMI, 128bit

Ser det ut til å være en bra løsning? fin pris hvertfall..

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Du vil ha en varme-gjerrig CPU.

De nye E8200 eller E8400 fra Intel *tror* jeg skal være midt i blinken.

Skjermkort er de nye AMD HD3450 eller HD3470 noe å satse på også vil jeg tro. Med mindre du vil ha spill-muligheter. Da Blir det vel HD3870 f.ex. Men da blir det støy osv... En HTPC burde egentlig ikke spilles på hvis du vil ha LAV støy og LAV pris

Har satt opp en midlertidig HTPC løsning jeg selv tenker på for tiden::
    Sammenlign produkter og priser hos Prisguide.no
    Du bør vurdere en ny kjøler da den du har valgt er for høy. Hvis du skal ha LC17 må du ha en som er maks 140mm høy. Prisguiden har skrevet feil mål.

Se på Noctua UH9 og scythe ninja mini. Det er to gode kjølere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •