TV kort (Canal digital) vs opptak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question TV kort (Canal digital) vs opptak

Hei,

Jeg har tenkt å sette opp en HTPC. Med denne skal jeg kunne se på en tv kanal og ta opp på en annen samtidig.
    Jeg har forsøkt å søke litt rundt på dette, om jeg er nødt til å ha tv kort med dobbel tuner eller ikke. Men, jeg kan ikke finne noe informasjon på digital kabel vs to tunere.

Det jeg lurer på er:

Finnes det tv kort til digital kabel (tv kort for digital kabel med cam), som man kan ta opp fra en kanal og se på en annen.
    Hvor av begge mulighetene benytter seg av hele spekteret av kanaler.

Eksempel:
    jeg ser på Canal+ HD og ønsker å ta opp en film på Canal+ Action, hvor begge benytter seg av canal digital kortet.

Er dette mulig?

Må jeg ha digitalt tv-kort med to tunere?
    Må jeg ha to cam moduler?
    Isåfall to kanal-kort fra canal digital?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hole
    Hei,

Jeg har tenkt å sette opp en HTPC. Med denne skal jeg kunne se på en tv kanal og ta opp på en annen samtidig.
    Jeg har forsøkt å søke litt rundt på dette, om jeg er nødt til å ha tv kort med dobbel tuner eller ikke. Men, jeg kan ikke finne noe informasjon på digital kabel vs to tunere.

Det jeg lurer på er:

Finnes det tv kort til digital kabel (tv kort for digital kabel med cam), som man kan ta opp fra en kanal og se på en annen.
    Hvor av begge mulighetene benytter seg av hele spekteret av kanaler.

Eksempel:
    jeg ser på Canal+ HD og ønsker å ta opp en film på Canal+ Action, hvor begge benytter seg av canal digital kortet.

Er dette mulig?

Må jeg ha digitalt tv-kort med to tunere?
    Må jeg ha to cam moduler?
    Isåfall to kanal-kort fra canal digital?
    Det skal være mulig med et DVB kort, og 1 cam.
    Det er mest opp til programvaren.

Se her f.eks:

http://forum.team-mediaportal.com/de...-t22439p2.html

Jeg har samme case selv, men ikke rukket å testet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tror ikke det går

kanalene er kryptert forskjelling, du må ha 2 abb. Tror det var mulig å gjøre dette på ett kort før, så lenge begge kanalene var på samme multiplex.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fluke
    kanalene er kryptert forskjelling, du må ha 2 abb. Tror det var mulig å gjøre dette på ett kort før, så lenge begge kanalene var på samme multiplex.
    Uhmm..
    Har du mer teknisk info her ?

Hva mente du med at kanalene er kryptert forskjellig ?
    Begge er vel Conax basert ?

Det er vel samme "Transponder" de må ligge på for å bruke et kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Uhmm..
    Har du mer teknisk info her ?

Hva mente du med at kanalene er kryptert forskjellig ?
    Begge er vel Conax basert ?

Det er vel samme "Transponder" de må ligge på for å bruke et kort.

Canal + sport og Canal + film har hver sin unike ECM, selv om de er på samme multiplex (hardware som fletter transport strømmene fra mange kanaler sammen på en transponder frekvens). Conax Cam klarer bare en av gangen.

90 % sikker (har ikke vært intressert i conax på et par år)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fluke
    Canal + sport og Canal + film har hver sin unike ECM, selv om de er på samme multiplex (hardware som fletter transport strømmene fra mange kanaler sammen på en transponder frekvens). Conax Cam klarer bare en av gangen.

90 % sikker (har ikke vært intressert i conax på et par år)
    Kjører s0ftcam, så flere ECM burde ikke være utfordring ?

Ellers har jeg forstått det slik at ulike CAM'er klarer flere en en ECM om gangen.

Kansje enklest å kjøre et extra DVB kort...

Men hvis vi kun så på FTA kanaler så er det mulig ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg to FloppyDTV-C kort, to Conax cammer, og jeg har bestilt meg smartwi fra scandinavianphoto. På denne måten får jeg inn to kanaler samtidig, og siden jeg har decode samtidig flere kanaler pr. tuner på samme transponder får jeg to+ samtidige kanaler.

Jeg venter enda på smartwi skal komme i posten, så vi får se hvordan det fungerer.

Smartwi: SmartWI Cardsplitter SmartWi 3 hos Scandinavian Photo AB

Som en backup løsning har jeg i mellomtiden satt inn ett hauppauge pvr-250 kort som jeg bruker til analoge signaler. På den måten får vi i alle tilfeller bilde

Tror muligens smartwi ikke er lovlig solgt i norge, finner den ikke her noe sted, måtte bestille fra sverige. Sikkert noe CD ikke er glade for, men ikke kan stoppe.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corvy
    Personlig har jeg to FloppyDTV-C kort, to Conax cammer, og jeg har bestilt meg smartwi fra scandinavianphoto. På denne måten får jeg inn to kanaler samtidig, og siden jeg har decode samtidig flere kanaler pr. tuner på samme transponder får jeg to+ samtidige kanaler.

Jeg venter enda på smartwi skal komme i posten, så vi får se hvordan det fungerer.

Smartwi: SmartWI Cardsplitter SmartWi 3 hos Scandinavian Photo AB

Som en backup løsning har jeg i mellomtiden satt inn ett hauppauge pvr-250 kort som jeg bruker til analoge signaler. På den måten får vi i alle tilfeller bilde

Tror muligens smartwi ikke er lovlig solgt i norge, finner den ikke her noe sted, måtte bestille fra sverige. Sikkert noe CD ikke er glade for, men ikke kan stoppe.

Jeg to FloppyDTV-C kort, to Conax cammer, og smartwi kjøpt i Norge ...dreambox.no
    Jeg vet ikke om det ligger på hjemmesidene deres, men jeg ble henvist der fra smartwi i Danmark.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corvy
    Canal Digital er jo noen h***** svindlere som skal selge flere abonnement til samme person. Tenk om avisene gjorde det samme da...

helt sykt at ikke forbrukerombudet har tatt tak i dette skikkelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man oppretter canal-digital abbonement, så får man valget mellom dekoder med harddisk og uten harddisk.

Boksen med harddisk har jo mulighet til å ta opp på en kanal og se på en annen samtidig.

Man har jo bare ett abonnement.

Hvorfor er dette da så vanskelig å få til med en hjemmepc og windows media edition??

Har selv tenkt å bygge en slik pc, men begynner å tvile litt nå. Virker som det kan bli meget dyrt

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiskebisken
    Når man oppretter canal-digital abbonement, så får man valget mellom dekoder med harddisk og uten harddisk.

Boksen med harddisk har jo mulighet til å ta opp på en kanal og se på en annen samtidig.

Hvorfor er dette da så vanskelig å få til med en hjemmepc og windows media edition??

Har selv tenkt å bygge en slik pc, men begynner å tvile litt nå. Virker som det kan bli meget dyrt
    Det går fint an. PVR'ene har som regel 2 dekodere. Det er ingen problem på PC. Men koster jo litt da.

DVB-S/C/T = ca 1200 x 2 = 2400
    CAM = ca 1000 = 1000
    sum = 3400.

Og det på toppen av prisen på PC'en. Hvis man skal ha en HTPC ville jeg anbefalt å se om det er flere bruksområder for den. SLik som spill, musikk og film. Tar man alt det og IKKE kjøper brunbokser for disse tingene sparer man en del penger igjen.

Er man prisbevisst unngår man Vista MC og går for gratis alternativer isteden. Som MythTV (linux) eller MediaPortal (på win XP). De er BEDRE enn Vista MC.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Canal Digital er jo noen h***** svindlere som skal selge flere abonnement til samme person. Tenk om avisene gjorde det samme da...

helt sykt at ikke forbrukerombudet har tatt tak i dette skikkelig.
    Tja, det er tross alt bedre en de andre..

- De har ikke chipset paring. (paring)

Det er vel værre med Microsoft som ønsker å tre over en løsning som gjør om alt til et leie forhold(DRM).

Værre med RIKSTV som ønsker monopol på STB'ene..

Men ellers enig, det er på tide konkuransetilsynet og forbrukerrådet får vurdert saken.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint an. PVR'ene har som regel 2 dekodere. Det er ingen problem på PC. Men koster jo litt da.

DVB-S/C/T = ca 1200 x 2 = 2400
    CAM = ca 1000 = 1000
    sum = 3400.

Og det på toppen av prisen på PC'en. Hvis man skal ha en HTPC ville jeg anbefalt å se om det er flere bruksområder for den. SLik som spill, musikk og film. Tar man alt det og IKKE kjøper brunbokser for disse tingene sparer man en del penger igjen.

Er man prisbevisst unngår man Vista MC og går for gratis alternativer isteden. Som MythTV (linux) eller MediaPortal (på win XP). De er BEDRE enn Vista MC.
    Jeg mener forsatt at man kan få dette til med et TV kort
    Har ifall ikke gitt meg enda..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Jeg mener forsatt at man kan få dette til med et TV kort
    Har ifall ikke gitt meg enda..
    Du mener "ett tv kort"?

Går det an å dekode 2 kanaler på 2 forskjellige transpondere med ett kort da? Asså, er det fysisk mulig?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....

Går det an å dekode 2 kanaler på 2 forskjellige transpondere med ett kort da? Asså, er det fysisk mulig?
    Nei. 1 TV-kort (1 tuner) = 1 transponder.

Men gjerne fleire kanalar samtidig på same transponder, f.eks. vha Media Portal TV Server og passande CAM.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiskebisken

fiskebisken er inne på noe. Jeg lurer på hva som tillater en liten boks å utføre denne jobben, mot ett kort (i en cam).

På hvilken måte kan man oppnå dette med en pc? Når det er mulig med en ferdig levert box, må det også være mulig med en pc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dual lnb

For å ta opp fra en, og se på en annen kanal, som sender på forskjellige transpondere, så må du begynne med å oppgradere lnb'ene som sitter på antennen. Du trenger såkalte dual lnb. Deretter kan du selv bestemme hvor vanskelig du vil gjøre det. To dekodere, softcam, Emu's osv...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hole
    fiskebisken er inne på noe. Jeg lurer på hva som tillater en liten boks å utføre denne jobben, mot ett kort (i en cam).

På hvilken måte kan man oppnå dette med en pc? Når det er mulig med en ferdig levert box, må det også være mulig med en pc.
    Som sagt: Boksen inneholder 2 tunere.

Det finnes også TV-kort med 2 tunere...dvs, det fantes på analoge markedet. Har ikke sett det på DVB enda. Irriterende egentlig.

Oops...kalte det visst "dekodere" tidligere i tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt: Boksen inneholder 2 tunere.

Det finnes også TV-kort med 2 tunere...dvs, det fantes på analoge markedet. Har ikke sett det på DVB enda. Irriterende egentlig.

Oops...kalte det visst "dekodere" tidligere i tråden.
    Ok Ok.. Jeg gir meg
    Stikker å kjøper et DVB-C kort til.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å oppsummere her:

For å se på en kanal og ta opp fra en annen trenger en følgende:

To tv-kort og en cam?

Kan en da velge en utgave av kortet som kommer med CI og montere cam i denne, så velge en billigere utgave av samme kortet med da uten CI for å få dette til?

Hvordan gjøres dette da i praksis? Må en ha to kabler fra veggen og til pcen, eller er dette noe som da blir ordnet via software?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •