Hjelp til oppsett av ny HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer Tvk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til oppsett av ny HTPC

Det har seg slik at jeg og samboeren nettopp har gått til innkjøp av ny LCD-TV, nærmere bestemt LG 32LC46. Jeg har tenkt å sette opp en HTPC for å bruke til denne, og trenger da noen tips til et bra oppsett. Den skal i hovedsak brukes til avspilling av film, og vil derfor ha en HTPC som takler avspilling av HD-materiale.

Det jeg har tenkt foreløpig, er at jeg skal gå for et tradisjonelt tower-kabinett i stedet for et HTPC-kabinett. Jeg synes rett og slett at slike HTPC-kabinett blir for små, og har for begrensede muligheter. Nå har det seg også slik at jeg vil forsøke å få denne HTPC'en forholdsvis lydløs, og trenger da noen råd og anbefalinger angående valg av kabinett og kjøleløsning. Det første spørsmålet som da selvsagt åpenbarer seg, er om man skal ha luftkjøling eller vannkjøling. Når det er snakk om å få et system stillegående, virker vannkjøling ved første øyekast flott og fint, men er dette tilfelle? Man har da både radiatorvifter og pumpe som sikkert kan bråke en del (har ingen praktisk erfaring med vannkjøling)? Har sett på slike eksterne kjøleløsninger, f.eks. Zalman Reserator, men jeg vil helst ha alt inne i kabinettet. Så hva er den beste løsningen for å få et system stillegående?

Når det gjelder valg av kabinett er jeg dessuten ganske usikker. Det bør ikke være alt for stort (max 60cm i høyden), og det bør være stilrent og stilig. Dør er en stor fordel. Her kommer vel WAF inn, i alle fall til en viss grad. Har i midlertid fått fullmakt av samboeren til å gå til innkjøp av det kabinettet jeg finner ut er best. Foreløpig har jeg sett en del på Lian Li sine kabinetter, og de er rett og slett utrolig lekre. For øyeblikket har jeg dette kabinettet i kikkerten. Noen som kan si noe om dette? Synes forøvrig dette
    er også veldig stilig, men har en del mindre plass. Lian Li sine kabinetter er som kjent laget av aluminium, og jeg har hørt mye forskjellig om støynivået på de. Noen sier at de er veldig utsatte for vibrasjoner, og at aluminium er generelt svært utsatt for resonans (?), mens andre avfeier disse problemene. En fordel med de kabinettene jeg linket til, er at de har vibrasjonsisolerende harddiskfester, så da er kanskje en støykilde vesentlig redusert?

Man skal også selvsagt ha diverse hardware til en HTPC, og når det kommer til valg av hovedkort og skjermkort må jeg si at jeg har gått meg vill litt i jungelen. Ser for meg at jeg kommer til å gå for socket 775 i alle fall. TOSLINK hadde også vært praktisk. Ellers, hva er det egentlig som kreves av et hovedkort til en HTPC? En Core 2 Duo 2,4 GHz burde vel fungere bra på prosessorfronten? Skjermkortjungelen har jeg egentlig ganske liten oversikt over. Mulighet for å koble til TV via HDMI er selvsagt. Et kort som har HW-akselerasjon er vel egentlig også et must. Så var det dette med støynivå. Dersom en skal gå for luftkjøling, er vel et kort med passiv kjøling å foretrekke, men dersom en likevel skal kjøre på med vannkjøling, så kan en vel gå for et litt kraftigere kort, og slenge på en vannblokk på GPU også?

Håper noen kan gi noen gode råd om dette.

Edit:
    Denne skulle kanskje vært postet her?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Kjekt at du tar steget med ny HTPC

Er 2 veier å gå egentlig. Enten så kjører du på med helt vanlig standard komponenter og er fornøyd med det. Da ville jeg gått for et lite vannkjølings-sett med CPU og GPU blokker og hatt en større radioator med vifte på lavt turtall. Det finnes mange PSU'er som er stillegående. Er selv fornøyd med MIST.

Husk på at hvis du bare skal se film og annen video på PC'en er ikke noe kraftig skjermkort nødvendig. Heller til hinder (pga varme+støy). Gå heller for et mid-range kort med HD-muligheter. ATI HD2600 o.l. Det finnes slike med passive løsninger.

Andre veien å gå er å modde noe infernalsk. Da kan du få meget gode løsninger. F.ex et system med 1 stor vifte (250mm) på lavt-turtall med passive kjølere på CPU og GPU + en vifteløs PSU.

Skal du ha virkelig stille PC burde du ha lydisolerte harddisker og DVD-Drev. Det finnes løsninger for begge disse. Du kan tilogmed få deg en SSD harddisk som er HELT stille. Da bør du ha en filserver i et annet rom.

Hva vil du helsT? modde, eller bruke standard utstyr?

Newcomer Tvk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg helst vil gå for noe standard.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare lage en helt ordinær htpc med radeon 2400 evt 2600, eller de nye 3xxx modellene som har kommet (55nm) og en core2duo cpu og en rimelig 775 plattform og kombinere dette med stillegående vifteløsninger og evt støydempende harddisk boks/chassi?

Med de billigste nye radeon kortene og de nye core2duo cpu'ene (45nm) så har du også ett bedre utganskpunkt med tanke på varme og støy.

Newcomer Tvk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå kommet fram til noe slikt. Hvordan ser dette ut?

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CPU/prosessor - Intel Core 2 Duo E8200 - Finn beste pris hos Prisguide.no

Intel Core 2 Duo E8200 på 2.66ghz er et mye bedre kjøp.
    Nettopp sluppet, 45nm prosess, som har mye å si for varme/støy slik Herminator sier.

Prisen er helt overkommelig også

Newcomer Tvk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så slett ikke dum ut. Går nok for den ja. :-)

Hva med resten av oppsettet, spesielt HK/skjermkort? Ser det bra ut, eller er det noe som ville vært et bedre kjøp? Sett at jeg senere vil anskaffe et skikkelig lydsystem med egen forsterker, vil det hovedkortet være egnet (med tanke på lyd)?

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bare skal bruke pcen til alt annet enn 3d gaming, så er vel kanskje ATIs nye 3450 kort verdt å vurdere?

Støtter akkurat det samme som de andre korta til ATI gjør når det kommer til HD avspilling. Koster like over 300 kr for korta, med 256mb ram. Latterlig billig, da det er low profile og passiv kjøling. Perfekt til HTPC bruk

Hardware.no - Prisguide - Sapphire Radeon HD 3450 256 MB
    Mer AMD-grafikk i budsjettklassen - Hardware.no

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et så langt innlegg så må jeg bare svare :-D

Vil bare først og fremst råde deg til og ikke bruke vannkjøling vist du ikke er klar for en del vedlikehold.

Vannkjøling er knall det men krever sitt oppsett for og passe greit.
    Du må skifte vann 5 ganger i året minst(kommer jo selv sagt an på størrelse av tank og type kjøle vann du bruker), slanger blir fort fulle av guff og må etter et år skiftes.
    Plus faren for at det koker over, tro meg ingen niper som holder tilbake trykket av kjøle vann som koker. om du ikke bruker kobber rør da :-D

Det finnes utallig bra kort der ute og et til en værs smak.
    Skulle jeg selv valgt et hk kort ville det nok blit et Asus P5K-E/WiFi-AP.
    Bare pga av det har alt. ikke pga merke eller noe annet fancy pancy.

Skal ikke komme med forslag på kabinett for alle har sin smak
    Og det vil bare starte en lang diskusjon om kabinetter som andre har akkurat kjøpt og vil selvsagt anbefale det for det synes de er helt topp....

Men vil komme med noe innspill på kabinettet.
    Kabinettet du har valgt er grise fint og stilreint, men ikke helt støy svakt.
    Det blir fort unødvendige vibrasjoner i dette pga måten optiske drev og harddisker blir skrud fast.

Mitt tips til valg av kabinett er:
    Velg et som har aluminium front som er lukket med riller til luftinntak.
    Et som har gummi oppheng til disker, optisk med plast skinner som kan låses.

Vist du velger kabinettet som du har satt opp.
    Vil jeg komme med noen tips.

Fjern harddisk rammen nede helt fra kabinettet.
    Og plasser disken i en disk holder oppe.
    Da minsker du støy fra disk og du får fri luft flyt fra viften i front forbi skjerm kortet og ut bak oppe.
    Husker ikke helt støy nivå på viftene i dette kabinettet men Papst er et godt merke vist du vil bytte, litt dyre men de varet utrolig lenge, til og med stappa med støv, så varer de mange år.

Ang vga. her og, smak og behag.
    Vist du velger en passive kjøler eller så kalt vifte løs.
    Passe på og ha god luft flyt forbi kortet, eller så er du like langt.
    Altså få alle kabler in mot bakveggen av kabinettet da unngår du luften går langs kabinett veggene og ut.
    Vifte løse kort blir utrolig varme. og dette medfører jo bare at resten av pc blir og varm vist ikke det er noe luft flyt over kortet.

Ellers til lykke med Htpc, helt klart morro saker.

Newcomer Tvk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare først og fremst råde deg til og ikke bruke vannkjøling vist du ikke er klar for en del vedlikehold.
    Blir nok luftkjølt ja. I alle fall i første omgang.

Det finnes utallig bra kort der ute og et til en værs smak.
    Skulle jeg selv valgt et hk kort ville det nok blit et Asus P5K-E/WiFi-AP.
    Bare pga av det har alt. ikke pga merke eller noe annet fancy pancy.
    Ser finfint ut det kortet, men etter å ha lest litt om serien, så virker det som de er ganske ustabile, samt at de blir veldig varme? Noen erfaringer med det?

Det blir fort unødvendige vibrasjoner i dette pga måten optiske drev og harddisker blir skrud fast.
    Det er da vibrasjonsisolerende harddiskfester i det kabinettet. Så da skulle vel ikke vibrasjoner være et så stort problem?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P5K serien faktisk det som jeg har opp levd som mest stabilt etter intel core 2 cpu'ne kom.

Alle nyere chipsett er varme nå , 70-80 grader i de verste tilfeller.
    Dette kommer bare an på hvordan hovedkort produsenten har valg og kjøle ned chipsettet på hvor varmt det blir til slutt.

Men her er det mye variasjoner, viktig og se på hk'et at det har en god kjøling på chipsettet. vanlig kjøleribbe uten heatpipe løsninger holder ikke mål etter min mening.

P5K-E/WiFi-AP har ok løsning med den type cpu vifte som du har tenkt deg.

Newcomer Tvk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer jeg nok til å gå for det kortet.

Har nå to spørsmål:
    Hvilke minnebrikker er å anbefale, og er 2 GB tilstrekkelig?
    Hvor stor strømforskyning bør jeg ha for å drive dette systemet? Sett at jeg går for Asus P5K-E/WIFI-AP, Intel Core 2 Duo E8200, Sapphire Radeon HD 3450 256 MB, 2 GB RAM, og en 4 - 5 disker?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tvk

Har nå to spørsmål:
    Hvor stor strømforskyning bør jeg ha for å drive dette systemet? Sett at jeg går for Asus P5K-E/WIFI-AP, Intel Core 2 Duo E8200, Sapphire Radeon HD 3450 256 MB, 2 GB RAM, og en 4 - 5 disker?
    Jeg ville personlig aldri hatt 4-5 disker i en HTPC. Mask 1 disk og resten på en annen PC på nettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har nå to spørsmål:
    Skal du kjøre Vista er 4G minimum hvis det skal gå rundt.
    Quad er også nesten minimum.

Hvorfor så mange disker ?, kjøp externe 1T disker f.eks.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Dette er ikke riktig. 2GB er mer enn nok for en HTPC med Vista og en bra dual core duger mer enn nok.

Hva er det du kjører som du mener krever så mye?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Hva er det du kjører som du mener krever så mye?
    Dette lurer jeg også på?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Synnes dette er rett og slett feil informasjon i dette tilfelle.
    Ja vista er tungt men ikke overdriv.
    Uansett, vist valget er 32bit os, bør man holde seg til max 2GB.
    Skulle gjerne vite hvilket program som man får en markant ytelses forskjell med mer en dette...?

Av min erfaring på Vista 64bit så må en opp i 8GB skal en merke noen seriøs forskjell.
    Og da igjen noen sykt tunge beregning programmer.

Har nå to spørsmål:
    2GB mine med CL4 er passe. 2 brikker er lurt. 4st er vanskelig nå fortiden til og få parret med hk.
    En Psu på rundt 400-450 watt skulle holde.
    Her er en grei kalkis på psu. i tilfelle du vil endre på oppsettet.
    eXtreme Power Supply Calculator Lite v2.5
    Legg til ca 15% på ageing på sluten av kalkisen så har du litt og gå på.

Men som de andre sier, ville nok ikke hatt så mange disker i pc'n.
    Mange disker lager mer støy og varme.
    I noen tilfeller vist du ikke har identiske disker, så kan dette med føre at du for lavere hastigheter og lavere leve tid på diskene pga av vibrasjonene fra diskene gjør at de jobber mot var andre.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager, den kalkulatoren der tar i no jævlig, bruk heller denne.

Forøvrig holder en E8200 med 2GB ram lenge til htpc, spesielt om du velger et skjermkort som har hw-aksellering av hdtv-materiale.

Se på et Corsair VX450W PSU.

Vista går forøvrig brillefint på en dual core med 2GB ram, men du blir litt begrenset om du skal drive med photoshop og masse annet samtidig.

Selv identiske disker vil oftest rotere på litt forskjellig hastighet, innenfor 10-20rpm, dette har ingenting å si for varigheten på diskene. Jeg har selv en filserver her med 10 500GB samsung disker, og har ikke merka noen problemer i så måte.

Trådstarter bør handle seg en eller to 750GB disker om han kan, ellers anbefales samsung 500GB som både stillegående og raske.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    beklager, den kalkulatoren der tar i no jævlig, bruk heller denne.
    Tar i ? Kan det være fordi den blir ut beregnet etter hvor mye max load på vært komponent tar i systemet ikke idle watt?
    Selv synes jeg den er lett og oversiktlig, og har de siste cpu'ne og skjermkorten i lista til en vær tid.

Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Selv identiske disker vil oftest rotere på litt forskjellig hastighet, innenfor 10-20rpm, dette har ingenting å si for varigheten på diskene. Jeg har selv en filserver her med 10 500GB samsung disker, og har ikke merka noen problemer i så måte.
    Tuller ikke, dette er faktisk en kjent problem.
    Ulike hastigheter på disker lager problemer.
    Produsere en del serverer kan du si og har tett kontakt med både de som leverer deler til servene og disk produsenter.
    Produsentene selv bekrefter dette problemet og råder i alle tilfeller og kjøre like disker og i riktig miljø.
    Men det er oppbyggingen av selve disk holderen som ofte er roten til problemet.
    Så disker som er montert fast i kabinettet har større sjanse for og feile eller få lavere hastigheter en de som har egen hotswap cage, som er laget for og forhindre blant annet at vibrasjoner forplanter seg ut til de andre diskene.

At et system fungerer problem fritt betyr ikke at 100 av 100 gjør det.
    Allting har en feil prosent, det som er vanskelig og får den så lav som mulig.
    Bare se på xbox360. Min fungere 100% problem fritt men likvel så sies det at det er helt oppi 30% feil på de.

hmm tro jeg spora litt av fra tråden her sorry :-D

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSUengine-saken har lagt inn en stor sikkerhetsmargin, den kalkulatoren jeg linket til har brukt objektive målinger av maksforbruk på de forskjellige komponentene og vil gi deg korrekte tall ved last. Har verifisert dette med kill-a-watt mellom pc og veggen også.

Hotswap-bays er ikke laget for å forhindre noe vibrasjon fra å forplante seg. Eneste som stopper dette skikkelig er faktisk å henge opp disken i strikklignende greier, tenk Antec Solo sin løsning. Å bruke gummipakninger mellom disk og ramme er også noe som hjelper, men har ikke sett mange hotswap-bays med dette. Og så lenge du har metall-metall kontakt VIL du få forplanting av vibrasjoner fra disk til kabinett og andre disker.

Det er greit at forskjellig rpm på disker kan forårsake problemer, men dette er neppe veldig aktuelt i en HTPC med et par disker.

Har selv drevet med pcer siden 1990, og bygget maskiner og servere de siste ti åra, så jeg vet litt om hva som foregår...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •