SPDIF: Hva er det, og kan jeg bruke det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SPDIF: Hva er det, og kan jeg bruke det?

Driver og velger meg komponenter til en HTPC, og ser at mange hovedkort har innebygget SPDIF-lydutgang, og mange på forumet anbefaler dette. Men hav er egentlig denne utgangen? Står RCA-utgang, men det er sikkert ikke et vanlig analogt signal som du stikker inn i tape-inngangen på forsterkeren!

PCen skal kobles kobles opp mot min Onkyo TX-SR601 reciever, denne har ikke noen spesifisert SPDIF-utgang, men digital optisk og coaxial inngang.

Forøvrig skal oppsettet brukes både til film og musikk(Bluray spiller i PCen når dette kommer skikkelig på markedet).

Kan jeg bruke SPDIF? Og hvis ikke, hva er det lureste jeg kan gjøre for å få bra lyd?

På forhånd takk for svar!

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPDIF sender ut signal som du mater COAXIAL-inngangen på forsterkeren din med Og får masse, god lyd

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spdif, sony philips digital interconnect format står det for etter det jeg husker, det betyr at du kan du bruke en vanlig digital 75 Ohm koaksialkabel til forsterkeren din..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som må ha alle detaljer: S/PDIF - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarene du har fått er gode. Dersom du vil lese mer så anbefaler jeg wikipedia. For slike konkrete spørsmål så er wikipedia mer presis, har flere figurer, og svarer fortere enn forum ;-)

S/PDIF - Wikipedia, the free encyclopedia

Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    S/PDIF specifies a Data Link Layer protocol and choice of Physical Layer specifications for carrying digital audio signals between devices and stereo components. The name stands for Sony/Philips Digital Interconnect Format, the two companies being the primary designers of the S/PDIF format.

TOSLINK connector (JIS F05)

75 ohm coaxial cable with BNC-to-RCA adapter
    ...
    A common use for the S/PDIF interface is to carry compressed digital audio as defined by the standard IEC 61937. This mode is used to connect the output of a DVD player to a home theater receiver that supports Dolby Digital or DTS surround sound. Another common use is to carry uncompressed digital audio from a CD player to a receiver.

S/PDIF was developed from a standard used in the professional audio field, known as AES/EBU which is commonly used to interconnect professional audio equipment. S/PDIF remained identical at the protocol level, but changed the physical connectors from XLR to either electrical coaxial cable (with RCA jacks) or optical fibre (TOSLINK, i.e., EIAJ Optical), both of which cost less and are easier to use.
    edit: T1ger slo meg denne gangen :-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0