Nettverk over strømnettet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nettverk over strømnettet

Vet ikke hva det kalles, homeplug, netplug etc..

Vurderer å kjøpe meg ett sett med to plugger slik jeg slipper trådløst nettverk.
    Har noe torrentprogram igang hele tiden, og det er veldig ustabilt med WLAN, iallefall her og nå.

Det jeg vil vite fra dere som har prøvd det ut:

-Erfaring?
    -Kan det fungere over flere forskjellige kretser?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo komme med mine egne erfaringer...

Kjøpte Devolo dLAN 200 AV starterkit til ca. 1600 i fjor for å få nettverk inn i stua uten å måtte strekke kabler. Begge koblet på samme kurs med ca. 10-15 meter imellom. Lett å installere med medfølgende programvare, oppe og kjørte etter knappe 5 min. God responstid, ikke noe å klage på. Ennå.

Deretter gikk det dessverre nedover. Jeg hadde en Dreambox koblet på, opplevde mer og mer ustabilitet og responstiden gikk i været. Mistet tilslutt kontakten med Dreamboxen. Da jeg fikk en Squeezebox i høst brokoblet jeg denne og koblet Dreamboxen til med kabel, slik at den gikk delvis på kabel, delvis trådløst. Og dermed kom stabiliteten tilbake. Har nå koblet ned homeplug'en og har lagt den bort.

Jeg går med huskjøpsplaner til sommeren og kommer i den forbindelse til å ta fram homeplug'en igjen for test. Enten så er det noe feil med mitt eksemplar eller så har jeg dårlige forhold hjemme, for jeg har stor tro på produktet. Det svarte dessverre ikke til mine forventninger og behov, men jeg gir det ikke helt opp ennå.

Ikke la dette skremme deg, men det kan være en fordel å få testet det først.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettverk over strømnettet er et stort problem når det gjelder støy. Kommunikasjons signalene over lysnettet kan forstyrre radio og TV motagere samt masse annet utstyr. I Østerrike hvor dette er ganske utbredt sliter mange med denne type forstyrrelser.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal innom elkjøp idag, se om de har.

Hvis det blir slik du sier må jeg vel kjøpe meg ett nettfilter

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bor i blokk kan WLAN være en utfordring og gi ustabilitet som du sier. De fleste benytter 802.11b eller 802.11g standarden og da har man kun tre ikke overlappende kanaler til disposisjon. Hvis det er mange brukere og alle har valgt default kanalen som ofte er kanal 6 forstyrrer man hverandere i tillegg til at alt mulig annet rart er på 2,5 GHz båndet som bluetouth, microbølge ovner, garasje åpnere, medisinsk utstyr etc etc.

Hvis du har trådløst utstyr som støtter 802.11a standarden så prøv det, Det går på 5GHz båndet hvor det er mindre forstyrrelser og flere kanaler å velge i mellom. Det er noe begrensinger på klientsiden (PC) men de aller fleste moderne PC er støtter alle tre standardene. 802.11a har noe mindre rekkevidde enn 802.11b (ca 70%) men det er tilstrekkelig for de fleste hus og leiligheter. Husk å sette på kryptering og da helst WAP.

har du ikke mulighet for 802.11a så prøv å bytte kanal.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Hvis du bor i blokk kan WLAN være en utfordring og gi ustabilitet som du sier. De fleste benytter 802.11b eller 802.11g standarden og da har man kun tre ikke overlappende kanaler til disposisjon. Hvis det er mange brukere og alle har valgt default kanalen som ofte er kanal 6 forstyrrer man hverandere i tillegg til at alt mulig annet rart er på 2,5 GHz båndet som bluetouth, microbølge ovner, garasje åpnere, medisinsk utstyr etc etc.

Hvis du har trådløst utstyr som støtter 802.11a standarden så prøv det, Det går på 5GHz båndet hvor det er mindre forstyrrelser og flere kanaler å velge i mellom. Det er noe begrensinger på klientsiden (PC) men de aller fleste moderne PC er støtter alle tre standardene. 802.11a har noe mindre rekkevidde enn 802.11b (ca 70%) men det er tilstrekkelig for de fleste hus og leiligheter. Husk å sette på kryptering og da helst WAP.

har du ikke mulighet for 802.11a så prøv å bytte kanal.

Fikk ett tips av en kompis om å bruke ett program for å vise hvilke kanaler(frekvenser) de andre nettverkene er på. Men det er ett annet problem i tillegg....
    Jeg sender trådløse A/V signaler fra tuneren i stua(som ligger omtrent på samme sted) til soverommet, som er samme sted som den stasjonære.
    Den har bare fire kanaler jeg kan velge mellom, og den slår ut WLAN når WLAN er på visse kanaler. Dette vil da gi meg ett handikap..

Skal prøve dette idag dersom jeg finner det på elkjøp, men hvis ikke skal jeg sjekke ut hvilke trådløsnett som evt er ledig.

BTW: Bor ikke i blokk, men bor i en studentleilighet, der jeg har fem naboer, tre over(venstre/rett over/høyre) og to i samme plan. Tror ikke så mange har trådløsnett der jeg bor, pga finner stortsett bare to-tre nettverk.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den trådløse AV senderen din går i såfall på 2,5GHz. Hvis Access punktet ditt støtter 802.11a 5 GHz så kan det være et alternativ som kan løse den problematikken. Nettverk over strømnettet skulle vært forbudt etter min mening. Neste gang kan det være naboen din som kjøper det og forstyrrer deg.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You are in luck, den trådløse routeren din støtter DD-WRT

Når du har flashet firmware og installert kraftigere antenner så kan vi diskutere videre.

PS:Nettverk på lysnettet blir snart forbudt. Dette trår i kraft fra og med den dagen jeg kommer til makten. Straff med tilbakevirkende kraft vurderes.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Installerte igår.. Fungerte litt bedre, men absolutt ikke optimalt.

Bruker denne: dd-wrt v23 sp2 micro

Installere kraftigere antenner??

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For eksempel denne

Edit: 2 stykker bør gjøre susen.

Dette er omni-direksjonelle antenner. Direksjonelle antenner finnes også, forskjellen er et mer snevert spredningsmønster.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke at jeg sitter langt unna routeren.. kanskje fem meter...

Men hvis det skaper hørbar støy på strømnettet skal jeg droppe det.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du har kommet på bedre tanker. 2 stk antenner er langt å foretrekke.

Det er forresten gratis frakt til norge fra den nettbutikken, har brukt den i lang tid med gode resultat.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke bruke strømnettet for LAN.

Har ordnet en midlertidig løsning, så skal jeg sende inn routeren til Linksys.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en riktig beslutning, 1-0 til kampen mot forurensing på strømnettet :-)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bruker midlertidig en annen switch, og har lagt kabel til soverommet. 1mm tykkere kabel og jeg tror ikke døra ville gått igjen.

Var forresten innom elkjøp og snakket med en fornuftig ung mann.
    Han sa Elkjøp ikke tok inn produkter som det fordi det er mindre stabilt enn trådløst dersom det er på ett nytt strømnett evt over flere kretser.
    Siden jeg bor i en studentleilighet har jeg ikke tilgang til sikringsskap og vet egentlig ikke hvor mange kretser vi har hos oss, eller hvor mange kretser som går igjennom sikringskapet(som står hos oss)

Skal ringe Linksys imorgen

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en 2-pack med NetGear HDX101 200Mbps over strømnettet her for et par mnd siden.
    AMENTIO / NETGEAR NETGEAR Powerline HD Ethernet Adapter Kit

Fungerer helt greit, selv om 200 Mbps er mest reklame - i praksis 20-40 Mbps når man har noen støykilder på elnettet ellers.

Iperf er et greit verktøy for å se hva du faktisk får i hastighet mellom 2 PC'er:
    NLANR/DAST : Iperf - The TCP/UDP Bandwidth Measurement Tool

De blir også godt varme, veldig varme egentlig. Sist helg sluttet den ene å fungere - venter og venter nå på returbehandlingen...

Fint produkt om man ikke kan/vil bruke trådløs i spesielle situasjoner, men har inntrykk av at disse p.t. er priset høyere og har høyere feilrate enn andre nettverksprodukter.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg

Var forresten innom elkjøp og snakket med en fornuftig ung mann.
    Han sa Elkjøp ikke tok inn produkter som det fordi det er mindre stabilt enn trådløst dersom det er på ett nytt strømnett evt over flere kretser.
    Siden jeg bor i en studentleilighet har jeg ikke tilgang til sikringsskap og vet egentlig ikke hvor mange kretser vi har hos oss, eller hvor mange kretser som går igjennom sikringskapet(som står hos oss)
    Unnskyld meg, men driver du å forurenser det norske sproooog også nå?

Er det ikke
    Krets, som i "sluttet krets" og
    Kurs, som i "16A kurs fra sikringsskapet."

Muligheten for at jeg tar feil er tilstedeværende, men jeg skjønner ihvertfall ingenting av hva du sier. Nettverksadapterne vil vel bare utgjøre en krets, og det skal ikke være noe problem å få dem til å snakke sammen over to kurser.
    Hele historien henger ikke på greip, for du begynner med å fortelle at du var på elkjøp å snakket med en fornuftig person.

Som den fornuftige personen jeg er så holder jeg meg langt unna "service"-folk, især på sånne plasser. Hvis ikke du vet det, så er sjangsene store for at svaret begynner med ø, etterfulgt av flere ø.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •