Billig skjermkort til min stuepc.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig skjermkort til min stuepc.

Jeg er interessert i ett nytt skjermkort til min stuepc. Det er viktig at kortet har hdmi, har støtte for diverse HD formater slik at cpu får avlastet seg litt, samt kortet må helst være vifteløst.

Spilling er ikke nødvendig, er kun til bruk av film og surfing. Blir det spill på den så er det garantert ikke ett spesielt krevendes spill.

Jeg har til nå hatt ett x1650 kort, men skal som sagt få skiftet dette ut pga jeg vil ha støtte for x264 osv i selve kortet.

Vill ett 2600 kort være bra nok? Ser der er to forskjellige 2600 XT som er vifteløse, men har disse støtte for x264 i hardware?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har støtte. Eneste bakdelen er at det ikke er direkte HDMI plugg, men DVI på kortet. Så du må bruke en overgang som gjør at det kan bli dårlig plass inne i f.eks en stereobenk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både 3850 og 3870 vil være bedre alternativer pga langt lavere strømforbruk og varmeutvikling. Ytelsen er også bedre på disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig de er bedre valg, men tviler på jeg trenger så bra kort når det kun er til å se film. I tillegg er de vel 1000 kr dyrere enn 2600 kort når jeg skal ha uten vifte.

Jeg kan vel bruke dvi-->hdmi kabel? Trenger ikke noe adapter som opptar plass da.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Mulig de er bedre valg, men tviler på jeg trenger så bra kort når det kun er til å se film. I tillegg er de vel 1000 kr dyrere enn 2600 kort når jeg skal ha uten vifte.

Jeg kan vel bruke dvi-->hdmi kabel? Trenger ikke noe adapter som opptar plass da.
    2600 klarer hvertfall 1080P mer en bra nok. 2400 kortet mitt til 300,- klarer også det, men mangler noen funksjoner som f.eks. støyfjerning. Med dvi->hdmi slipper du overgang ja. Jeg regner med å bruke det selv når jeg en gang får bygget hjemmekinoen min.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke bruker ati sin dvi->hdmi overgang så mister du muligheten til å få lyd over hdmi. Kanskje ikke så viktig for alle men alltid greit med mindre kabler.

3870 har andre fordeler som feks mindre belastning på CPU under filmvisning og bedre bilde som nevnt. Men prisen er jo der selvsagt. 2600 støyer da noe grusomt med std vifte.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om jeg går for 2600 kortet så blir det en versjon uten vifte, alt annet er uaktuelt.

Jeg får vurdere økonomien og se om jeg skal ta meg råd til ett bedre kort, samt om det virkelig er behov for ett bedre kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis 2600 ikke er bra nok, men 3800-serien er for dyr så kommer 3400-serien snart (23 januar) Exclusive: New AMD Radeon 3400 HD Series | Tom's Hardware

Skal du ikke spille mye holder det med 2600 (til htpc brukes selvf. vifteløs). Les denne testen for 2600 også AVIVO HD vs. Purevideo HD Part 3: Midrange and Low-end Card Performance | Tom's Hardware Scorer meget bra på HD-video både i XP og Vista og er bedre enn dyrere GeForce kort.

Newcomer redstripe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kortvalg for lavprofil

Har hatt litt problemer med å finne et godt skjermkort til lav-profil HTPC.
    Jeg skiftet ut skjermkortet på min Dell Inspirion 530S fra et ATI 1300 pro til Nvdiva 8600 GT. Adaptere for lavprofil er med i pakken.
    Fikk opp ytelsen betraktelig, fra 4.2 til 5.0 på Vistas index.
    Kortet kostet meg 749,- pluss frakt.
    Komplett.no - MSI GeForce 8600GT 256MB DDR2, PCI-Express, DVI, HDCP/HDMI, Retail

Dette kortet er det jeg pr jan-08 anser som det kraftigste skjermkortet for lavprofil, vifteløst finnes det et kort på 8500 brikke fra MSI, det har jeg ikke testet. Men viften kan med medfølgende programvare styres til "silent" og det er faktisk temmelig lite lyd i kortet.
    Dette kortet har støtte for lyd over HDMI-kabelen, og det var et spennende øyeblikk å kople til, det er fint lite i instruksjonsbladet som medfølger på hvordan man gjør det. Men advarsel om skade på kort var det..
    Jeg tok lyd digitalt rett inn på skjermkortet fra X-Fi gamer kortet mitt, og det funker faktisk! Kortet har "alle" koplinger i pakken; VGA, DVI, HDMI og Komponent ut.
    Kortet tar to plasser, kjøleviften er nokså feit, men den gjør jobben bra uten for mye støy på normal belastning.
    Er godt fornøyd så langt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •