Lyd spor Hos Canal Digital - Europort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd spor Hos Canal Digital - Europort

Er litt usikker om denne skal være her eller på Satellitt fora.

Ok, her er problemet. Jeg prøver å få satt op et Happ#%&#ge med kort leser og div programmer og plugins. Alt fungerer nå veldig bra med rask kanalbytt i GBPVR. Så er det Europort. CD sender 2 lyd spor på samme apid! a:645 brukes både til Finsk og Norsk og apid 644 for Svensk og Dansk. For en idioti løsning! Dette resultere i både Finsk og Norsk samtidig! Vet ikke hvordan de løser dette i STB'n. Hvert språk i mono på enten høyre eller ventre kanal og ut i fake stereo???

Er det noen som har løsning på dette? Eller hvis noen vet om (C)anal Digital Norge sender Engelsk eurosport så kan jeg gledlig droppe Norske komentatorer!

takk for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er definert ein standard for å sende to lydspor på ein "stereokanal". Det er opp til den den aktuelle audio-codec å håndtre dette. Dersom du kan bruke nVidia Audio dekoder håndterer den dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, skal prøve litt det der.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som du sier, høyre og venstre kanal sender hver sin språk. Dessverre helper det ikke å stille inn for da får jeg alle kanaler med kun lyd på den ene siden! Hvis ikke du har en lur ide!

Det er vist meget uvanlig idag for en tilbyder å gjøre dette på denne måten idag. Det var mere vanlig i gamle dager med analog sendinger har jeg hørt.

Har sjekket endel på lyngsat og har ennå ikke funnet noen andre som gjør på denne måten. Bare CD med Europort!

Jeg få stikke over til "Satallitt" forumet og sjekke ut om en annen ide vil virke!
    (Tysk Eurosport på Astra som sender også engelsk på egen apid)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no66
    Det er som du sier, høyre og venstre kanal sender hver sin språk. Dessverre helper det ikke å stille inn for da får jeg alle kanaler med kun lyd på den ene siden! Hvis ikke du har en lur ide!

Det er vist meget uvanlig idag for en tilbyder å gjøre dette på denne måten idag. Det var mere vanlig i gamle dager med analog sendinger har jeg hørt.

Har sjekket endel på lyngsat og har ennå ikke funnet noen andre som gjør på denne måten. Bare CD med Europort!

Jeg få stikke over til "Satallitt" forumet og sjekke ut om en annen ide vil virke!
    (Tysk Eurosport på Astra som sender også engelsk på egen apid)
    Uhmm..

Jeg løste vel dette med å bruke dscaler lyd codec...

Hadde ifall samme issue som jeg fikk løst.
    Skal oppdatere "min" tråd med mitt oppsett p.d.d

(Bare tekstinga i Animal Planet som står igjen så er alt perfekt)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Uhmm..

Jeg løste vel dette med å bruke dscaler lyd codec...

Hadde ifall samme issue som jeg fikk løst.
    Skal oppdatere "min" tråd med mitt oppsett p.d.d

(Bare tekstinga i Animal Planet som står igjen så er alt perfekt)

Hvor i dscaler fikk du stilt inn dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i dscaler fikk du stilt inn dette?
    Oi, sorry jeg som rota.

Det er Nvidia lyd codec jeg bruker. (Purevideo ?)

Edit:

http://avforum.no/forum/generell-htp...tml#post821736

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går bra! Ser ut som du har litt å holde styr på! Ser du noen på TV eller blir det bare mekking? !!!

Hmm, så dine skjemdump for Nvidia, meen det var for Video biten. Jeg har også Pure video men finner ingen instillinger tlsvarend Intervideo. Som sagt så viker Intervideo audio decoder når jeg stiller den inn til "left" men innstillingen blir borte med engang man klikker OK og stenger dialog boksen. Ser ut som en bug hos meg. Her er skjermdump som viser vocal settings.
    Fikk foresten svar fra CD and lyden på Eurosport. Ganske utfyllende, men ikke mye til hjelp. Uansett nå vet jeg løsningen, må bare få det til.

Svar fra CD: Eurosport har 2 sett med lydsport. Finsk, Norsk og Svensk, Dansk. Det er satt opp slik for å muliggjøre 4 lydspor på samme kanal. Ut fra våre lister har Eurosport Audio PID 644, men det er mulig de bruker både 644 og 645 slik du skriver for å kunne bruke 4 kommentatorspor. Ved bruk av nyere Canal Digital dekoder kan du aktivere begge lydspor og få Norsk kommentator i venstre høytaler og Finsk i høyre, samme er det med Dansk og Svensk.
    Ut fra dette skulle man tro at hovedlyden er stereo, men kommentatorsporet er i utgangspunktet mono, desverre har vi ingen sikker informasjon om dette tilgjengelig her. Akkurat hvordan i detalj dette blir gjort teknisk har vi ingen informasjon om, da dette blir litt utenfor vårt fagfelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går bra! Ser ut som du har litt å holde styr på! Ser du noen på TV eller blir det bare mekking? !!!
    *ler*

Det er nå ikke så mye å se på tv egentlig da.
    Etter jeg fikk opp EPG ble det litt antiklimaks..

30 kanaler med dritt liksom ;D

Men men.

HTPC prosjektet er en av mine siste hacks misstenker jeg..

DVB er en av de siste områdene jeg ikke har vært innom, og jeg har alltid ønsket å sette meg inn i hvordan det fungerer.

Så målet har alltid vært mer å forstå standarene, krypteringen og mekanismene.

Men joda, litt tv titting blir det. Det meste av knoting er gjort.

Hmm, så dine skjemdump for Nvidia, meen det var for Video biten.
    Ta en extra titt

Du stiller både lyd og video under fanen her.

Med Nvidia lyd codec får jeg decodet lyden riktig på eurosport.

Jeg har også Pure video men finner ingen instillinger tlsvarend Intervideo. Som sagt så viker Intervideo audio decoder når jeg stiller den inn til "left" men innstillingen blir borte med engang man klikker OK og stenger dialog boksen. Ser ut som en bug hos meg. Jeg skal prøve å poste en skjemdump senere ikveld.
    Ok, hvordan gikk det ?

Fikk foresten svar fra CD and lyden på Eurosport. Ganske utfyllende, men ikke mye til hjelp. Uansett nå vet jeg løsningen, må bare få det til.

Svar fra CD: Eurosport har 2 sett med lydsport. Finsk, Norsk og Svensk, Dansk. Det er satt opp slik for å muliggjøre 4 lydspor på samme kanal. Ut fra våre lister har Eurosport Audio PID 644, men det er mulig de bruker både 644 og 645 slik du skriver for å kunne bruke 4 kommentatorspor. Ved bruk av nyere Canal Digital dekoder kan du aktivere begge lydspor og få Norsk kommentator i venstre høytaler og Finsk i høyre, samme er det med Dansk og Svensk.
    Ut fra dette skulle man tro at hovedlyden er stereo, men kommentatorsporet er i utgangspunktet mono, desverre har vi ingen sikker informasjon om dette tilgjengelig her. Akkurat hvordan i detalj dette blir gjort teknisk har vi ingen informasjon om, da dette blir litt utenfor vårt fagfelt.
    Imponerende å få et teknisk svar i disse svada tider.
    Men prøv Nvidia audi codec, å se om det løser utfordrigene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jippeeee! prøvde Nvidia, så at den var stilt inn på PC speakers. Stilte den inn på "a receiver" og vips norsk på Eursport og de andre "dobble" lydspor kanaler.
    Hvordan det fungere skjønner jeg ikke da jeg har ikke bedt den å velge den ene eller andre?

Må fremdeles druke Dscaler for video decoder, Purevideo hakker.

Tusen takk for all hjelpen. Nå er det stor testing av dvb på gang!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jippeeee! prøvde Nvidia, så at den var stilt inn på PC speakers. Stilte den inn på "a receiver" og vips norsk på Eursport og de andre "dobble" lydspor kanaler.
    Hvordan det fungere skjønner jeg ikke da jeg har ikke bedt den å velge den ene eller andre?
    Kommer opp de lydspor/valg som er tilgjengelig i Mediaportal, usikker på hvordan det er i GB-PVR da jeg ikke bruker den daglig.

Må fremdeles druke Dscaler for video decoder, Purevideo hakker.
    Uhm. Prøv med MPV ?
    Har du interlace artifacs ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen problem med å bruke Dscaler, men jeg må teste mere for å passe på at alt er i sync. Nå det gjelder settings for lydspor, så fant jeg ikke noe. Det bare virket etter bytter fra "PC speakers" til "a reciver" under Audio Decoder settings.

Ser ut som Mediaportal "lager" sin egen meny for settings av de forsjkellige decodere mend GBPVR henter opp orginal dialogen.

MPV er denne bra?

Så er det å få teksting i Discovery. DVB subtitles virker ikke p.d.d i GBPVR men Sub jobber med saken. Han har fått en del opptak av forskjellig kanaler for å løse dette. Det som er rart er at Dansk, Finsk og Svensk Discovery har teksting i selve videoen, mens Discovery Norsk så er tesksting sendt ved siden av! Hvis noen vet noe annet eller har noe info, si fra.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen problem med å bruke Dscaler, men jeg må teste mere for å passe på at alt er i sync. Nå det gjelder settings for lydspor, så fant jeg ikke noe. Det bare virket etter bytter fra "PC speakers" til "a reciver" under Audio Decoder settings.
    Hyggelig å se det løste seg.
    Dette er nok nyttig info for andre her.

Ser ut som Mediaportal "lager" sin egen meny for settings av de forsjkellige decodere mend GBPVR henter opp orginal dialogen.
    Jepp, dette funker stort sett greit.

MPV er denne bra?
    Den jeg har endt opp med som ifall.
    Har ingen interlace feil på bildet, foruten noe under f.eks fotball der fotballen blir litt "oval".

Ellers ser bildet helt Prog. ut.

Funker også ypperlig på DVD,
    og knuser de DVD spillere jeg har sett på.

Så er det å få teksting i Discovery. DVB subtitles virker ikke p.d.d i GBPVR men Sub jobber med saken. Han har fått en del opptak av forskjellig kanaler for å løse dette. Det som er rart er at Dansk, Finsk og Svensk Discovery har teksting i selve videoen, mens Discovery Norsk så er tesksting sendt ved siden av! Hvis noen vet noe annet eller har noe info, si fra.
    Følger godt med her.

Jeg har igjen Animal Planet.

Men forstår jeg deg riktig når de ikke sender texten som egen PID ?

Jeg fant en softcam snutt som vist nok var kun for subtitle eller teletext. Kansje den kunne vært noe ?

Lekt noe med ulike subtile codecs for å se om de kan takle det ?

Funker det for mythtv gutta ?

Keep me posted

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det teksting i Animal du ikke får eller selver kanalen?

Nå det gjelder forskjellen mellom Discovery Norsk og de andre, så er det min gjetting om hvordan det er ut fra følgende: DVB subtitles virker ikke i GBPVR, og det stemmer fordi man får ikke sett norsk tekst. Setter man på Svenske eller Finsk Discovery så vises teksten i enten Svensk, Finsk eller Dansk. Ut fra dette så må det være at teksting på Svensk, Finsk og Dansk er lagt til selve video'en før den blir sendt over satallitt.

Skal si fra om dette blir løst i GBPVR.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det har en betyding, men se hva siste TS-writer kan gjøre...
    http://forum.team-mediaportal.com/he...9.html?t=34389

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Vet ikke om det har en betyding, men se hva siste TS-writer kan gjøre...
    http://forum.team-mediaportal.com/he...9.html?t=34389
    *sukk*

Må vel få in Tvserver oppsett da..
    Forbanna bloat og bugs :/

Men det er vel bare å kjøpe inn noen redbulls og bite i det..

Jaja, har jo Ghost image av dagens oppsett som fallback..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver meg på Vista mediacenter, men sliter som trådstarter med forskjellig lyd i hver av høyttalerne.

Har prøvd å sitte høyttalere til "reciver" i nvidia sin codec, men fortsatt samme problem.

Bruker nå dvbviewer for å få det til, men uansett hva jeg gjør får jeg helt feil lyd.

Har en annen partisjon med mediaportal, og der virker det utmerket med å bruke nvidia sin codec.

Noen som kan hjelpe meg her?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •