Bilde fra PC via DVI/HDMI til plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Achillle sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bilde fra PC via DVI/HDMI til plasma

Hei, driver og bygger meg en htpc, har bestilt meg blueray og hd dvd spiller.
    Prøvde og koble pcn til tv i går og ser at jeg får ikke bilde til å passe til skjermen. (panasonic th42px70)
    Det nærmeste jeg kommer er 1280x768, men da er 1 cm av bildet borte rundt hele skjermen..
    Noe og gjøre med dette..?
    Greit å ha hele bildet når man ser film liksom..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du opplever har vel med overscan på TV'n å gjøre. Det er mulig det går an å kompensere for dette i skjermdriveren (Nvidia eller Ati..?). Ellers tror jeg ikke den TV'n tar alle PC oppløsninger. Mulig du skal kjøre et rent HD 720p signal fra PC'n i stedenfor.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pal+
    Det du opplever har vel med overscan på TV'n å gjøre. Det er mulig det går an å kompensere for dette i skjermdriveren (Nvidia eller Ati..?). Ellers tror jeg ikke den TV'n tar alle PC oppløsninger. Mulig du skal kjøre et rent HD 720p signal fra PC'n i stedenfor.
    Det er mulig ja, for med alle andre oppløsninger blir bildet alt for lite på tv.
    Har et 800xt kort nå, men bestilt meg ett ati HD 3870 kort i dag. Får håpe jeg finner ut av det, blir bra om jeg kjører VGA, men får vel ikke noe god oppløsning på det..?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig oppløsning på den tv'n er 1024x768. Bruker du denne oppløsningen så skal du ikke oppleve å "miste" noe av bildet. Mulig dette kun fungerer via vga. Synes å huske at man må inn og styre en del for å få til det samme via hdmi

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brage
    Riktig oppløsning på den tv'n er 1024x768. Bruker du denne oppløsningen så skal du ikke oppleve å "miste" noe av bildet. Mulig dette kun fungerer via vga. Synes å huske at man må inn og styre en del for å få til det samme via hdmi
    Har prøvd det med hdmi, da fikk jeg veldig lite bilde.. blei vel ca som en 29"
    Det er kjedelig på en 42"..
    kanskje får en unskyldning til å bytte ut TVn nå da, hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et veldig vesentlig spørsmål vedr. å bruke Plasma til HTPC. Jeg har tilsvarende TV selv og er veldig usikker på hvordan det virker.

Jeg håper du legger ut erfaringene dine når du har fått nytt skjermkort.

Det jeg lurer på er om 720p blir bra til film og om denne instillingen også kan brukes til å nettleser og bilder. Bilder er viktig for meg. Aspect må også bli riktig.

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DScaler - Download
    Sjekk ut dscaler. Har ikke hatt bruk for det selv, men det skal etter det jeg kan huske klare å skalere bildet til den oppløsningen du trenger. søk etter dscaler guide på google så får du mer info...

Sjekk evt. også display properties i windows, settings-advanced-adapter-list all modes. kanskje du finner en oppløsning du kan bruke der....

Ellers kan det nok også hjelpe med å trikse til overscan i driverne som nevnt over...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv htpc i stua, koblet til en 42PV70. Har kjørt både hdmi og vga, og begge deler fyller skjermen helt. Kjører da 1024x768 via vga, og dette gir glimrende bilde både til film, tv serier og i nettleser. Skal teste med hdmi på nytt for å sammenlikne, men kan ikke huske at det var så stor forskjell. Valgte vga fordi dette gjør at jeg slipper å styre med overscan osv.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erik65
    Dette er et veldig vesentlig spørsmål vedr. å bruke Plasma til HTPC. Jeg har tilsvarende TV selv og er veldig usikker på hvordan det virker.

Jeg håper du legger ut erfaringene dine når du har fått nytt skjermkort.

Det jeg lurer på er om 720p blir bra til film og om denne instillingen også kan brukes til å nettleser og bilder. Bilder er viktig for meg. Aspect må også bli riktig.
    Sier fra så fort jeg får testet litt jeg.
    Men er ikke noe guru på PC lenger, drev mye med bygging og klokking for 3 år siden, etter det har det bare vært hjemmekino.
    Kan si det sånn ar jeg er litt utdatert på det området, var jo hverken HD bilde eller HD lyd den gangen. hehe

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xene
    DScaler - Download
    Sjekk ut dscaler. Har ikke hatt bruk for det selv, men det skal etter det jeg kan huske klare å skalere bildet til den oppløsningen du trenger. søk etter dscaler guide på google så får du mer info...

Sjekk evt. også display properties i windows, settings-advanced-adapter-list all modes. kanskje du finner en oppløsning du kan bruke der....

Ellers kan det nok også hjelpe med å trikse til overscan i driverne som nevnt over...

Takker skal se på det programmet

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brage
    Har selv htpc i stua, koblet til en 42PV70. Har kjørt både hdmi og vga, og begge deler fyller skjermen helt. Kjører da 1024x768 via vga, og dette gir glimrende bilde både til film, tv serier og i nettleser. Skal teste med hdmi på nytt for å sammenlikne, men kan ikke huske at det var så stor forskjell. Valgte vga fordi dette gjør at jeg slipper å styre med overscan osv.
    Sjekk om det finnes en innstilling for bildeformat på TVen som fjerner overscan.
    Jeg har nylig kjøpt en Samsung LCD TV og har HTPC tilkoblet via en DVI til HDMI overgang. Den gjorde overscan med standard innstillinger. Jeg fant et valg under bildeformat som het noe sånn som "fargeområde", og nå viser den hele bildet i 1920x1080.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •