Musikkstudio på pc'n

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikkstudio på pc'n

Hei!

Mulig denne er feilplassert, men jeg prøver uansett.
    Jeg ønsker å sette opp en pc for bruk som musikkstudio. Altså for å lage musikk, spille inn lyder, sang etc.

Spørsmålene er derfor:

- Hvilket lydkort er hensiktsmessig (evt. specs)?
    - Hvilke programvare bør jeg tenke på å bruke (er ikke veldig avansert)?
    - Hvilke specs. trenger pc'n?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm funker dårlig å svare på dette uten noe mere info

kommer helt ann på hvilke krav du selv har jeg driver en del med musikk produksjon og for min del bruker jeg sonar som innspillingsprogram, som jeg syntes er veldig bra og ikke for avansert å bruke. jeg trenger en kraftig pc fordi jeg tar opp på tilsammen 8-9 spor av gangen på det meste. jeg stiller også litt krav til lydkvaliteten så har et ganske bra firewire lydkort som kostet 10k og har en del gode muligheter.
    så kom med noe mere info så blir det sikkert lettere å hjelpe deg med å sette sammen en pc.

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av lydkort ville jeg styrt unna stander greier som selges på komplett osv. Heller se etter dette hos noen som driver lyd. Eksempel

Av programmer er vel cubase og reason som er det 2 store.

Legg vekt på cpu og ram (mengde ikke nødvendigvis hastighet) når du kjøper pc'en så klarer du deg nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Et godt råd: Styr unna Vista!!

Jeg holder selv på med musikk og har smertefult testet ut Vista. Du vil garantert få et problem med "responstid" på lydkortet og med drivere generelt.

Det finnes mange ulike programmer du kan velge mellom for å lage musikk. Selv benytter jeg Cubase. Cubase kommer igjen i mange forskjellige versjoner. Jeg bruker den som heter Cubase Studio 4. Det er mulig å oppgradere dersom du behøver mer funksjonalitet, men som en start vil jeg tro Cubase Studio vil holde for deg.

Andre programmer kan f.eks. være Logic. Kjenner lite til dette programmet, men benyttes av mange musikere.

Av hardware vil jeg først spørre deg om du tenker å benytte bærbart eller stasjonært utstyr. Selv benytter jeg bærbar fordi jeg ønsker å ta med meg "studioet" mitt. Jeg benytter også PC'en ved konserter.

Av lydkort benytter jeg et eksternt lydkort via USB 2.0. Jeg har valgt et Roland Lydkort som hadde støtte for Vista. Mange andre lydkort har ikke kommet med støtte for Vista ennå av den årsak at det tar tid å lage driver med gode nok ytelser. Mitt råd er derfor å holde deg til Xp enn så lenge. Mitt lydkort har 2 innganger og 2 utganger. Dersom du ønsker å ta opp flere linjer samtidig må du velge et lydkort med flere innganger. Et godt tips er å besøke Procom Music. De har mye forskjellig og relativt gode priser.

Mvh.
    Tom-Roger

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •