Ønsker anbefalinger til HTPC (HD i alle bauger og kanter! ;) )

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Ønsker anbefalinger til HTPC (HD i alle bauger og kanter! ;) )

Nå har jeg lest en god del tråder her, og jeg blir _IKKE_ klok på hva jeg bør satse på når det gjelder HTPC.

Jeg har noen spesifikke ønsker til en HTPC.

1. Maskinen må selvfølgelig være støysvak
    2. Ønsker å sende lyd og bilde sammen over HDMI (Helst 1.3a? og 7.1 kanaler)
    3. Lyden trenger ikke å dekodes av maskinen (Vurderer å kjøpe en Denon 2808 som kan ta seg av dette. Men vil likevel at lyden som sendes sammen med bilde kan være DTS-HD etc.)
    4. HDCP må være støttet.. planen er å putte en BR-spiller inn i denne maskinen

Noen som har ideer til hvilket oppsett som gjør seg bra?
    Et grafikkort som tar seg av de fleste utfordringer, og samtidig er passivt kjølt.
    Hva med lydkort? Må dette settes inn i tillegg, og i så fall.. hvordan samle lyd og bilde til HDMI?

Jeg setter stor pris på alle svar! Har lyst til å bestille deler så fort som mulig! :-D

Har kommet fram til følgende deler:

Hva tycks?
    Lurer på om prosessor holder til bilde og video.. har lest at Auzen-lydkortet stjeler en god del CPU.. Noen som vet noe om dette?

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Htpc

etter hva jeg vet finnes ikke HDMI 1.3 idag. Det beste er 1.2. Videre så vil ditt grafikk kort ta seg av lyd så du trenger ikke noe extra lydkort.
    Anbefaler grafikk kort med enten passiv køling eller et med en stor vifte. Hvis du velger passiv køling så bør du ha bra med ventilasjon i kabinettet så det du sparer på støy reduksjon blir lagt til i kabinettet.

Du kan sjekke ut detaljer fra mitt lille projekt via min link.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ha gått for ein større prosessor..Kjøpte samme prosessor og fekk koblet det sammen på fredag..Synst den var litt treig..så eg ville ha gått for ein litt større no i etterkant..Eg har Asus P5K hovedkort..

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en kontinuerlig oppdatert CPU Benchmarks test, som er grei å ha så man ikke kjøper "katta i sekken" når det gjelder ytelse.
    Det er jo så utrolig mange CPU'r å velge mellom, med veldig stor ytelses forskjell, selv om de har nesten samme modell betegnelse og pris;

PassMark Intel vs AMD CPU Benchmarks - High End

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Her er en kontinuerlig oppdatert CPU Benchmarks test, som er grei å ha så man ikke kjøper "katta i sekken" når det gjelder ytelse.
    Det er jo så utrolig mange CPU'r å velge mellom, med veldig stor ytelses forskjell, selv om de har nesten samme modell betegnelse og pris;

PassMark Intel vs AMD CPU Benchmarks - High End
    Har jo ikke E8400, eller E8200 jo.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auzentech har vel annonsert et lydkort som støtter 1.3? Man kjører HDMI fra skjermkortet inn på lydkortet som legger på lyd før det kan tas ut videre.

Men det er vel ikke lansert enda.

EDIT: Må lære meg å lese første post skikkelig. Skikkelig spent på det Auzentech-kortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan overføres lyd til fortserker i forslagene her, optisk, analogt eller med via hdmi-kabel?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zepp
    Hvordan overføres lyd til fortserker i forslagene her, optisk, analogt eller med via hdmi-kabel?
    Vil tro SPDIF er dominerende.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Vil tro SPDIF er dominerende.
    HDMI om de nye hd-lydformatene er aktuelle. SPDIF har ikke båndbredde nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med dersom det ikke finnes lydkort som støtter HDMI 1.3 så er vi vel like langt.
    Skjermkortet AMD Radeon 2600 Pro har jo støtte for hdmi, men jeg er jo litt usikker på om det kommer lyd ut av denne kontakten

Hardware.no - Prisguide - Sapphire Radeon HD 2600 Pro 256 MB

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det kommer nok ikke lyd ut av kontakten. Auzentech kommer om ikke mange måneder med et lydkort. Se min post lenger oppe. Tror det blir den aller første løsningen for å få både lyd og bilde gjennom hdmi fra pc.

Så da mangler vi bare en anstendig softwarespiller for BD/HD DVD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Har kommet et stykke på vei

OK folkens... nå har jeg kommet et stykke på vei.
    Takker for all hjelp så langt!

Har en ny og oppdatert handleliste her:
    Hardware.no - Prisguide

Hvis dere har noe å utsette på komponentene så er det veldig fint om dere sier i fra, så jeg slipper å kjøpe katta i sekken

Uansett.. Kabinett, harddisk, strømforsyning og prosessor er bestilt.
    Jeg sliter fortsatt med noen få ting:
    • CPU-kjøler
      Vel... i kabinettet er det akkurat plass til en PSU på høykant. Er det noen CPU-kjølere som er små og stille? Jeg har lett overalt, og jeg blir ikke klok på noen ting. Mindre vifter = mer bråk. Finnes det ikke en mellomting?
    • Grafikkort
      Jeg er redd for at et vifteløst grafikkort vil komme til å svette litt for mye i et ellers vifteløst kabinett. Finnes det noen Radeon HD-kort med vifte som er tilnærmet lydløse? (Selv under ganske høy load)
      Kortet må selvfølgelig også ha HDMI og HDCP-støtte.
    • TV-tuner
      Jeg har sjønt at det ikke bare er å kjøpe TV-tuner.. av en eller annen grunn virker det som om folk boikotter Hauppage? Er det noen grunn til det, eller skal det fungere rimelig greit? Hvilken tuner bør jeg kjøpe?
    • Optisk drev
      Må ha et optisk drev som leser Blu-ray plater. (Trenger ikke å kunne brenne)
      Noen som har erfaring rundt de som finnes?

Edit:
    Hva med BD software spiller?
    Jeg synes jeg leste et sted at PowerDVD BD bare skulle støttes i 64bits OS? Eller er det jeg som tar feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ricmik
    OK folkens... nå har jeg kommet et stykke på vei.
    Takker for all hjelp så langt!

Har en ny og oppdatert handleliste her:
    Hardware.no - Prisguide

Hvis dere har noe å utsette på komponentene så er det veldig fint om dere sier i fra, så jeg slipper å kjøpe katta i sekken

• CPU-kjøler
      Vel... i kabinettet er det akkurat plass til en PSU på høykant. Er det noen CPU-kjølere som er små og stille? Jeg har lett overalt, og jeg blir ikke klok på noen ting. Mindre vifter = mer bråk. Finnes det ikke en mellomting?
    • Grafikkort
      Jeg er redd for at et vifteløst grafikkort vil komme til å svette litt for mye i et ellers vifteløst kabinett. Finnes det noen Radeon HD-kort med vifte som er tilnærmet lydløse? (Selv under ganske høy load)
      Kortet må selvfølgelig også ha HDMI og HDCP-støtte.
    • TV-tuner
      Jeg har sjønt at det ikke bare er å kjøpe TV-tuner.. av en eller annen grunn virker det som om folk boikotter Hauppage? Er det noen grunn til det, eller skal det fungere rimelig greit? Hvilken tuner bør jeg kjøpe?

Har ingen direkte erfaring med akkuratt de komponenten du har her, med unntak av kabinettet som jeg er meget fornøyd med (bortsett fra at jeg droppet VFD-displayet). Har derimot erfaring med min egne komponenter, som jeg er godt fornøyd med.

1. CPU-kjøler. Bruker faktisk "boxed" vifta, og med lav hastighet er den knapt hørbar (kjøpt egentlig en dyr Thermaltake V1 CPU Cooler, 16dBA, Socket 775/AM2/754/939, men den var slettes ikke stille, i tillegg så passet den ikke i kabinettet). Har derimot 2 stk. papst 80cm (12db) vifter for å lage gjennomstrøming i kabinettet. Har aldri hatt problemer med CPU varme, men kjører helt "reint", uten overklokking.

2. Bruker vifteløst Grafikkkort (HIS Radeon HD 2600 PRO 512MB DDR2, HDMI, iSilence III, PCI-Express, DVI/HDCP), og det er altså heller ikke noe problem.

3. Har lest at Samsung Spinpoint er de "stilleste" harddiskene, men har ingen direkte referanser til det.

4. Strømforsyning. Har Seasonic S12-II Strømforsyning 430W, 120 Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin, og er utrolig fornøyd med den. Kan ikke høre at vifta går engang.

5. Tuner. Det spørs vel hva du skal ta inn, Kabel, Satelitt eller Bakkenett og hva du er villig til å betale. Har selv et HVR-4000 kort, da jeg tenkte at dermed kunne jeg ta inn "alt". Er dessverre ikke så enkelt, og for øyeblikket er det bakkenettet jeg har abonnement på, men finnes ingen godkjente CAM for lesing av kort per d.d.

Men som sagt, kan godt være dine komponenter er minst like gode.

-L-

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [LIST][*]CPU-kjøler
    Vel... i kabinettet er det akkurat plass til en PSU på høykant. Er det noen CPU-kjølere som er små og stille? Jeg har lett overalt, og jeg blir ikke klok på noen ting. Mindre vifter = mer bråk. Finnes det ikke en mellomting?[*]Grafikkort
    Kortet må selvfølgelig også ha HDMI og HDCP-støtte.[*]TV-tuner
    Jeg har sjønt at det ikke bare er å kjøpe TV-tuner.. av en eller annen grunn virker det som om folk boikotter Hauppage? Er det noen grunn til det, eller skal det fungere rimelig greit? Hvilken tuner bør jeg kjøpe?[*]Optisk drev
    Må ha et optisk drev som leser Blu-ray plater. (Trenger ikke å kunne brenne)
    Noen som har erfaring rundt de som finnes?
    Du kan se på Asus P5E-V hdmi. Lpcm og bilde over hdmi, og integrert grafikk som er garantert 1080p. Støtter hdcp. Test av m-atx kortet hos spcr

Jeg bestilte Pioneer BDC-202 i går på Netshops timesalg. Den brenner dvd og leser bd. Hardware.no - Prisguide - Pioneer BDC-202

Det er begrenset med plass til kjøler i Silverstonekabinettene, men jeg har LC17 og det har plass til en 140mm høy kjøler i følge testen hos spcr. Jeg har bestilt noctua uh9f, men boxed vifta til e8200 var ganske stillegående. Du kan jo se hvor mye den bråker når du får satt det sammen.

Edit: Som Larry sier, gå for samsung. Det er stillegående disker.

Seasonic er stillegående. Jeg har den på 380w og en Mist 500w som også er stille. Begge kan trygt anbefales.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    • TV-tuner
    Hauppauge har ikke noen gode+rimelige kort som støtter DVB med CI såvidt jeg vet...? De er vel skarpest på analoge kort, og de er gått ut på dato nå.

Har du satelitt eller kabel?

Det er flere tråder som omhandler temaet. Søk etter DVB på HTPC forumene. Eller denne fremragende tråden av T1ger:
    http://avforum.no/forum/generell-htp...gger-htpc.html

Det er 3 gode alternativer for DVB S/T/C:
    Terratec (i norge)
    FloppyDTV(i norge, utelukkende for windows)
    Technotrend (må bestilles fra utlandet)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Larry Laffer
    1. CPU-kjøler. Bruker faktisk "boxed" vifta, og med lav hastighet er den knapt hørbar...
    2. Bruker vifteløst Grafikkkort (HIS Radeon HD 2600 PRO 512MB DDR2, HDMI, iSilence III, PCI-Express, DVI/HDCP)...
    3. Har lest at Samsung Spinpoint er de "stilleste" harddiskene, men har ingen direkte referanser til det.
    5. Tuner. Det spørs vel hva du skal ta inn, Kabel, Satelitt eller Bakkenett
    1. Hmm.. kanskje jeg liksågodt skal vente og se hvordan boxed vifta er før jeg kaster penger ut av vinduet..
    2. Har du prøvd å spille av Blu-ray filmer på dette? Hva ligger i så fall CPU-load på?
    3. Jeg leste en review av WD GP på silentpcreview, og de var ganske fornøyde. Disse diskene bruker mindre strøm, og lager dermed også mindre varme.. Tenkte det var en god idé
    5. Har lyst til å ta inn analog kabel + mulighet for digitalt bakkenett/digital kabel

Sitat Opprinnelig postet av Stian216
    1. Du kan se på Asus P5E-V hdmi. Lpcm og bilde over hdmi, og integrert grafikk som er garantert 1080p.
    2. Jeg bestilte Pioneer BDC-202 i går på Netshops timesalg.
    1. Tja.. så lenge det ikke støtter de nye HD-lydformatene så er man jo like langt
    2. Gidder du å komme med en oppdatering når du har testa denne? Den virker jo absolutt interessant!

Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Har du satelitt eller kabel?
    Jeg har analog kabel.. men jeg vil gjerne også ha mulighet til å ta inn digitalt bakkenett/digital kabel.
    Finnes det et sånnt kort tro?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Har du prøvd å spille av Blu-ray filmer på dette? Hva ligger i så fall CPU-load på?
    5. Har lyst til å ta inn analog kabel + mulighet for digitalt bakkenett/digital kabel
    Jeg har analog kabel.. men jeg vil gjerne også ha mulighet til å ta inn digitalt bakkenett/digital kabel.
    Finnes det et sånnt kort tro?
    2. Må innrømme at det og få til hardware accelration ikke er så enkelt (har forstått at det bare er PowerDVD som støtter det, har ikke skjønt helt hvordan det fungerer). Spilte av denne filen Elephant Dreams, og hadde en CPU load på 10-15%, som slettes ikke var så galt, men når jeg sjekket GPU load i Control Center, viste den bare 3%, så regner med at HA ikke ble benyttet da.

5. HVR-4000 har jo i alle muligheter (også Satellitt). Har egentlig ikke fått testet det noe særlig, da jeg har bakkenett for tiden, og der får jeg bare vist NRK1-3.

-L-

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man bruke et Terratec dvb-c kort uten cam og ci og få inn analoge signaler?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man begynner med DVB-C så er det de digitale singalene.
    For analoge signaler må man benytte et helt vanlig analogt tv-kort.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg heller en PS3 isteden. Koster mindre, bedre maskinvare og du slipper alt knot med en HTPC. Denne kan du surfe på nett med, MEGET bra blueray spiller, MEGET bra dvd spiller, spiller av xvid, divx,.x264 filer, har blåtann. spiller av vanlige CDer, brente CD/DVDer og SACD. I tillegg så er den stillegående. Forresten så kan du spille på den også :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •