lydkort spørsmål med tanke på musik mp3, flac og hd formater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lydkort spørsmål med tanke på musik mp3, flac og hd formater

Hei Har Yamaha RX-V1700 forsterker og tannoy eyris høytalere.

Har forstått det slik at det ikke er et skikkelig hdmi lyd løsning på markedet til pc enda. Sitter selv med ATI HD3870, men har deaktivert lyd ut via hdmi siden maks er 5.1 (ikke mpcm 5.1 etc).

Har pr i dag koblet det innebygde realtek ALC889A lydkortet analogt til forsterkerns analoge multi ch in. Kortet støtter (Blu-ray/HD DVD Full Rate Audio Support) sier de: GIGABYTE - Product - Motherboard - Overview - GA-P35-DS3P (rev. 1.0) Såklart dette er jo via analogt da.

Uansett så sier de at Cyberlink downsampler 96kHz til 48KHz på hd-dvd og blu-ray sies det.

Men nå til spørsmålet mitt. Hvordan vil jeg oppnå best mulig kvalitet på flac og mp3 (musikk), koble analogt slik jeg har har det i dag til multi channel inn i receivern, eller koble digitalt til optical inn på receivern?

Kanskje kjøre hd-dvd fra pcen med analog kobling og resten med digital kobling rett fra hovedkort?

Eller kjøpe et nytt dyrt lydkort og kjøre analogt eller digitalt fra det? I så fall hva ville være best digitalt fra det nye lydkortet eller analogt? Eller vil den optiske utgangen på hovedkortet mitt gi like bra lyd?

Takker for eventuelle svar. Er ute etter best mulig musikk lyd fra pcen til min Yamaha RX-V1700 receiver.

Har ikke så mye greier på dacer og hva som er best for min RX-V1700 når det kommer til pc...

Åssen er det med pcm 2.0 over optisk kobling? Sendes lyden slik den orginalt er på cden? Eller har lydkort biten noe innvirkning på pcm 2.0 over optisk?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For langt spørsmål kanskje... Ønsker å oppnå best mulig kvalitet på musikk fra pc (mp3, flac og musikk cder).

Skal jeg bruke digital utgang (optisk) fra hovedkort?

Ellers skal jeg kjøpe et nytt dyrt lydkort og bruke optisk eller analog kobling fra det?

Forstår det slik at at receivern min har: Eight of Burr-Brown's finest digital-to-analog converters handle your digital sources with extreme precision.

Lurer også på om SNR (signal to noise, vises ofte som 100-120db på lydkort og cd spillere) har noe å si på lydkort biten så lenge jeg bare bruker optisk kobling?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å prøve deg frem med analogt og digitalt med det du har nå, så ser du hva du liker best? Om du foretrekker digitalt, så er det vel liten vits i å kjøpe nytt lydkort?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg forstår det jeg leser på dette forumet så spiller det ingen rolle om jeg bruker hk sin innebygde digitale utgang eller et dyrt lydkort sin digitale utgang. SNR db har ingenting å si på digital utgang.

Siden min receiver allerede har burr brown dacer så er det liten hensikt å bruke det innebygde lydkortet sin analoge utgang siden det garantert har dårligere dac enn receivern min.

Det eneste som kan være bedre, er da å bruke analog utgang på et svin dyrt lydkort som har bedre dac enn min receiver. Det vil da også kreve en litt dyrere signal kabel siden koblingen da foregår analogt.

Da vil det samme også gjelde med en stand alone cd spiller. At det er ikke hensikt å bruke analog utgang før cd spillern har bedre dac enn min receiver, da begynner en jo å komme opp i over 3000 +. På alle billige stand alone cd spillere lønner det seg da å bruke digital utgang.

Hvis dette stemmer så har jeg lært noe i alle fall.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •