surround og ffdshow

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

surround og ffdshow

Jeg får sett filmer med AC3 lyd, men har en film som er en MPEG Layer 3 (ifølge egenskaper), vet ikke om dett er noe surround lyd i det hele tatt, hvor jeg ikke får lyd. Bruker ffdshow. Velger jeg 16 bit integer under output så virker lyden men da ikke AC3 da den blir unchecked når jeg velger 16 bit integer.
    Har et surroundanlegg koblet til PCen med optisk kabel gjennom SPDIF.
    Noen som vet hvordan jeg kan få lyd på begge filmene uten å måte gå inn i ffdshow hver gang?

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mpeg Layer 3 er også kjent som MP3.

Pass på at AC3 og DTS står på s/pdif under codecs i ffdshow. Da burde de sendes uforandret til receiveren din, som er en fordel. 16 bit integer burde fungere i alle tilfeller, men du kan jo prøve å krysse av på LPCM også for eksempel. libmad burde være standard for mp3. Om det stadig ikke fungerer kan det være en ide å sjekke hva som kommer ut når du får ac3 til å funke på gamlemåten, det står på Info & Debug når du spiller av noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AC3 og DTS har jeg allerede tatt på S/PDIF. MP3 står på libmad. Vanlig mp3 musikk kan jeg spille uten problem.

Prøvde nettop LPCM og da fikke jeg lyd på begge filmene.
    Kan ikke velge AC3 og LPCM samtidig.
    Men, mulig jeg tar feil, men er ikke AC3 bedre enn LPCM?

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahaaa.. du skal ikke skru på ac3 i output i utgangspunktet. AC3 i output betyr at ffdshow koder lyden om til ac3 samme hva det er som kommer inn, noe som kan være praktisk i visse tilfeller, men jeg tror ikke du har bruk for det. Altså, ikke bruk ac3 i output, du får fortsatt ac3 over til forsterkeren om du får lyd når du har valgt s/pdif i codecs.

Hvis lyden fungerer for filer med mp3-lyd, og ac3 over s/pdif fungerer så det står Dolby Digital eller denslags på receiveren når du bruker det, så er jo alt i orden. Hvorfor det ikke skulle fungere å bare ha på 16 bit integer skjønner jeg ikke, men hvis det fikset seg ved å huke av på LPCM, så er det jo ikke noe i veien for det. LPCM er vanlig CD-lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da fikk jeg det til å fungere med 16 bit integer istedet for LPCM. Er det bedre å bruke eller?
    Jeg krysset av for 24,32 og 32 bit floating point også. Vet ikke om det har noe å si.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siden er der for at du skal melde fra til ffdshow hva slags ting lydkortet ditt støtter (16, 24, 32, 32f), eventuelt om du vil kode til ac3. Jeg skjønner ikke helt hvor lpcm kommer inn, for den andre lyden er vel også pcm, men det har kanskje noe å si med hva som signaliseres på en s/pdif-kabel. I praksis burde det ikke bety allverden, men det er ikke sikkert alle receivere skjønner det hvis det kommer ac3/DTS over lpcm.

24 og 32 bit er rett og slett høyere nøyaktighet i lydsignalet, men du har bare behov for det hvis du skal bruke dvd-audio i stereo eller noe slikt, så den kommer så godt som alltid til å gå i 16 bit. Hadde du hatt et lydkort som ikke støttet 16bit (finnes nok ikke) så hadde du fjernet krysset der, og bare hatt 24bit, og da hadde ffdshow "oversatt" til 24 bit så det skulle fungere.

Så lenge det funker er det jo ikke vits i å reparere det, det eneste viktige her er at ac3/dts står på s/pdif, så de går tvers gjennom (over 16 bit) og ikke blir dekodet i pcen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, den er god! Takker for hjelp.
    Et siste spørsmål:
    Jeg har et SoundMAX HD lydkort på hovedkortet jeg bruker.
    Recieveren, en Pioneer VSX-LX60, har jeg på auto surround så den gir sterero når jeg hører på musikk, og den filmen som var i MPEG layer 3 format, og D+PLIIx når jeg kjører surround filmer.
    I spill står den kun på sterero. Hvordan er det med spill i surround? Vet det er noe med at lydkortet må støtte DD eller DTS. Vet ikke om mitt gjør.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •