HTPC og Windows Media Center

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC og Windows Media Center

Jeg har gått til innkjøp av ny hjemme-PC (HP Pavilion HDX9050EO) med Vista og Windows Media Center. Har også anskaffet fiber fra Viken Fiber (samme løsning som Lyse sin løsning) med en boks fra Motorola (VIP1910-9). Til min store skuffelse var det ingen opptaksmuligheter på denne boksen, så jeg tenkte i min enkelhet at jeg kunne benytte min nye "monster" PC til å ta opp TV-programmer og ha den som ekstra TV på kjøkkenet.

Boksen gikk greit å sette opp å få til å virke mot TV'en. Når jeg koblet til PC'en gjennom Scart til S-VHS har jeg hatt store problemer med
    1) å få den til å styre fjernkontrollen og 2) at bildet konstant er i s/h.

Noen som har tips?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DinSide sier i sin omtale (DinSide Data - HP Pavilion Media Center HDX9050EO)

"Det innebygde TV-kortet fungerer med både analoge og digitale signaler, men har per i dag ingen støtte for MPEG4, noe som gjør at den ikke er kompatibel med det nye digitale bakkenettet. I følge HP jobbes det med programvare som skal fikse den biffen, og skal kunne lastes ned i løpet av januar 2008."

Lyse sender vel MPEG4 eller? Er du heldig (ekstremt heldig) så kan du kanskje kjøre tv via PC'en og bruke opptaksmulighetene som er bygget inn i Media Center...
    Vet desverre for lite om Lyse løsningen til å si om det vil funke eller ikke, men du kan jo kanskje sjekke opp om det kan være en løsning for deg.

TEK

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om de sender på MPEG4, men vet at de svarte at det var for dårlig sikkerhet på Media Center uten noe nærmere forklaring hva det fikk av konsekvenser. Dersom det digitale bakkenettet er løsningen fremover så har jeg jo bare å betale 2 operatører for TV og Internett (genialt).

Har holdt på i 6 mnd å prøve å få noe i nærheten av et digitalt hjem og hadde aldri trodd at dette skulle være så til de grader en eneste stor bløff fra elektronikkbransjen. Vi er jo satt tilbake til funksjoner før VHS kom på markedet. Ikke kan vi ta opp lenger og kan vi det kan vi bare ta opp fra den kanalen vi ser på (er jo ikke helt senil heller)....

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste mulighet med Alt-i-box ("Lyse løsninger") er å koble dekoderen inn i analogt TV-kort og styre den med IR-blastere.

Lyse sender ikke MPEG4.

Noen kanaler kan sikkert tas inn via nettkabel (UDP-streams). Generellt er Lyse møkk mtp HTPC bruk! (ja, jeg har det).

CanalDigital er vel den beste leverandøren for å få digital TV (se tråd på forumet).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kobler jeg dekoderen inn i analogt TV-kort på PC'en når det på HP pc'en kun er gammeldags antennekontakt og S-VHS kontakt. På boksen er det som kjent Scart.

..og hva er en IR-blaster for oss litt mindre eksperter?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Farstad
    Hvordan kobler jeg dekoderen inn i analogt TV-kort på PC'en når det på HP pc'en kun er gammeldags antennekontakt og S-VHS kontakt. På boksen er det som kjent Scart.

..og hva er en IR-blaster for oss litt mindre eksperter?
    Da trenger du en SCART til S-Video kabel (det heter ikke S-VHS).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en SCART til S-Video kabel og har både S-video og lyd i HP-PC'en, men bildet blir s/h og det ifrarøde øyet greier ikke å styre Motorola boksen (VIP1910-9). Tips?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada
    Vedrørende STB-modellen din:
    - sikker på at denne kan gi ut s-video?
    - har du satt den til å gjøre dette?

IR-blaster: Fortell hvilket prg. du bruker - gjerne og ver./release dato

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Jada
    Vedrørende STB-modellen din:
    - sikker på at denne kan gi ut s-video?
    - har du satt den til å gjøre dette?

IR-blaster: Fortell hvilket prg. du bruker - gjerne og ver./release dato
    Angående STB-modellen min så aner jeg ikke annet enn at den har SCART kontakt til TV og VCR ut bak i tillegg til HDMI (som ikke lev. vet om virker) og de vanlige lydkontaktene gule/røde/hvite. Jeg bruker en overgang SCART - S-Video, og det er mulig det finnes noe i menyen til STB'en, men aner ikke hvor jeg finner det.

Når det gjelder IR-blaster, så aner jeg ikke hva det er?? Dersom du tenker på hvilken fjernkontroll jeg bruker til STB'en så er det den som fulgte med kalt Motorola MRCU180 (den skal kunne håndtere flere enheter, inkl. STB'en).

Dersom du tenker på HP'PC'en, så er det standard IR kontakt til den og Microsoft Media Player jeg har prøvd med.

Beklager dersom jeg virker noe uopplyst på dette, men har ikke veldig dyp innsikt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Lyse altibox gjennom mediesenteret.

For å få best bilde fant jeg ut at en 7 pins S-video til RGB i tvkortet og RGB derifa til scart inn i dekoderen (denne kan også kjøpes som RGB til HDMI) ga best bilde.
    Når det gjelder Ir blaster så slet jeg med det samme. Grunnen til at boksen ikke reagerer er at frontpanelet er for mørkt, slik at Ir blir reflektert bort. Løsningen på problemet var å bruke en eldre versjon av altibox dekoderene (jeg hadde denne fra før) eller bore et lite hull i fronten rett over Ir motakeren (bruk et sterkt lys i mot frontdeksel for å se Ir motakeren).

Mvh

Piden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mce Remote med Ir blaster

For ordenskyld får du kjøpt Remote til MCE med Ir blaster hos MPX eller Ps data.
    Microsoft Media Center Remote Control - MPX

Piden

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få best bilde fant jeg ut at en 7 pins S-video til RGB i tvkortet og RGB derifa til scart inn i dekoderen (denne kan også kjøpes som RGB til HDMI) ga best bilde.
    Eh... forklar dette en gang til....
    S-video til RGB?
    SCART INN i dekoderen?
    RGB til HDMI? <- Ikke mulig med bare kabel...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hende at du kan få kjøpt 7 pins S-video til scart, men jeg fant ikke det. Grunnen til 7 pins s-video til RGB er å splitte opp farvene slik at tv kortet behandler 3 farver seperat. Scart støtter RGB derfor går jeg videre med RGB kabel til scart. Vanlig S-video kabler har som oftes bare 4 pinner og støtter derfor ikke RGB. Kabler kan du kjøpe enten på Biltema eller Siba. Det var kun der jeg fant dette systemet.
    Sjekk om Tv kortet har 7 pins S-video
    Mvh

Piden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at det er bare 2 huller på hver side i S-video inngangen til min HP PC (det vil vel si at det kun er 4 pins?)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •