HTPC (Linux, HD) - hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow HTPC (Linux, HD) - hjelp

Hei!

Er ny her på forumet, men har fulgt med litt på forskjellige tråder – og blitt bitt av basillen!

Har nettopp kjøpt meg en 42” Toshiba Z serie LCD-TV og ønsker å fôre denne med herlig HD-materiale fra en HTPC! (Skal etterhvert også fôres med blue-ray-materiale fra en PS3).

Har noen kriterier:
    Utseende (WAF), HD (1080p), Linux (LinuxMCE eller MythBuntu, heller mot sistnevnte da behovet for full automasjon i hjemmet er foreløpig liten), masse lagringskapasitet, egnethet for multitasking.
    Skal etterhvert også ha inn et 5.1 anlegg, og trenger utgang til en receiver (gjerne via HDMI).
    Oppsettet mitt vil være noe i denne duren: MythBuntu (evt. LinuxMCE) på TV’en, og kjøre en annen session i bakgrunnen via VNC (over trådløst) fra en bærbar PC. I den andre sessionen (”den skjulte brukeren”) vil jeg kjøre et Torrentprogram som står og går kontinuerlig, surfe på torrentsider, samt kunne sortere nedlastinger og innhold som skal spilles av i MythBuntu.

Stille og kjølig er bra:

1 - Kabinett: Silverstone SST-LC20 HTPC, Sort (Uten PSU) (eller lignende design)

Herfra trenger jeg hjelp. Stikkordet er at det skal være kompatibelt med Linux.
    Har i utgangspunktet ikke et budsjett, men innenfor rimelighetens grenser (jeg vet dette er vagt).

2 - Hovedkort: Gjerne SLi, RAID, eSATA
    3 - Prosessor: ??
    4 - Minne: Hvor mye er vel spørsmålet...?
    5 - Hard-disker: Hvor mange disker kan en ha, uten at varmen/støyen tar overhånd? 7200 rpm..
    6 - Skjermkort: Lest positive ting om ATI, men støttes dette i Linux (HD-dekoding, 1080p osv)? Vifteløst?
    7 - Har KabelTV fra Canal Digital, noe TV-kort som støttes i Linux og C.D. som gjør at jeg slipper C.D. dekoderen?
    8 - Kjøling: Vannkjøling en mulighet. Hva anbefales hvis man har flere hdd? HTPC’en skal stå i TV-benk..
    9 - DVD(RW): Stillegående..?
    10 - PSU: Her er jeg virkelig blank...
    11 - Lydkort: Hvis det ikke er god nok støtte for dette på hovedkortet..?

Skal sies at det er noen år siden jeg puslet med komponentutvelgelse, og jeg henger overhodet ikke med på utviklingen lenger (forkortelser og kompatibilitet med hverandre). Jeg vet det er mange som sitter med denne kunnskapen, og jeg ville derfor vært evig takknemmelig hvis noen kunne hjulpet meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjermkort

Vurderer ett av følgende skjermkort. Noen synspunkter?

PowerColor Radeon HD 3870 512MB GDDR4, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP,500/1600Mhz

XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB XXX GDDR3 ,PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,630/2000Mhz

Prisene er jo forskjellige, men for meg er det viktigere at ting fungerer tilfredsstillelse enn pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Harddisk

Vurderer 2 evt 3 stk av denne disken:

Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM

Hvordan er disse mtp støy/varme?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TV-kort

Fungerer dette i Linux?

Digital Everywhere FloppyDTV-C/CI, Internal, Firewire, DVB-C receiver

sammen med:

CA Modul CONAX, passer til alle typer tunere som har en åpen slot CI for CAM

Evt. tips til andre løsninger som fungerer med Canal Digital kabel-TV og Linux?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre små kommentarer:

* Hvis du skal ha stille htpc, er en stillegående disc absolutt maks. Stapp denne inn i et støydempende kabinett fra f.eks Schyte (fåes fra microplex) og du hører den nesten ikke. Sats på ekstern lagring! Jeg skal nå sette en sliten pc i kjelleren som server og bytte ut harddisken i htpc'en med en ssd disk

* Nvidia har holdt på lengst med linux støtte, og har også imo de beste driverene

* Lydkort til audiofil htpc bruk støttes etter min erfaring dårlig med Alsa. Sats iaf ikke på lydkort fra EMU / Creative

* Sjekk nøye at skjermkortet ditt fungerer med X i tv'en native oppløsning. Jeg ga opp min linux htpc satsning fordi jeg ikke kunne få 1:1 pixelmapping over 1360*768 i X (Nvidia 6150 og 8500 testet)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke ut til det finnes noen mulighet for hardware akselerasjon av video i linux pr. dags dato, men mye tyder på at det vil komme for skjermkortene til ATI.

AMD/ATI satser mye på linux miljøet om dagen. Sjekk denne artikkelen fra 29.des:

[Phoronix] Future AMD GPUs To Be More Open-Source Friendly?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter 4 års erfaring har jeg kommet til at den eneste løsningen som blir stille nok er en Server/klient løsning. Jeg satset på SageTV for noen årsiden som var de føste med en tilfredstillende løsning for Windows, men mythTV har vel også noe tilsvarende. SageTv finnes for linux om du skulle være nyskjerrig.

Min erfaring er at harddisker og skjermkort er de verste støykildene. Jeg benytter en 2,5" disk i maskinen i stua og har alt annet lagret på en server i et annet rom. Den maskinen står også for opptak av tv-programmer.

Når det gjelder skjermkort kommer det ann på om det også skal benyttes til spill. Desom videokvalitet er det viktigte er det henholdsvis Nvidia 8600 serien og ATI HD2600 som gir topp kvalitet samenlignet mot støy. Kortene finnes i lydløse varianter.

HD-HQV on GeForce 8600 & Radeon HD 2600

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mosfet
    Hei!

Er ny her på forumet, men har fulgt med litt på forskjellige tråder – og blitt bitt av basillen!

Har nettopp kjøpt meg en 42” Toshiba Z serie LCD-TV og ønsker å fôre denne med herlig HD-materiale fra en HTPC!
    Nice.

Hva er native oppløsning på panelet ?
    VGA/DVI/HDMI ?

Hva slags kilde/codecs har du på ditt HD matriale ?

(Skal etterhvert også fôres med blue-ray-materiale fra en PS3).
    Humz.. Hvordan skulle du få til det ?

Bare raskt testet linux på PS3, og det var noe meningsløst siden den ikke gav deg raw tilgang til hw'n. (Som ville vært konge)

Ytelse var litt jalla.
    Men uansett bedre en xbox360 som er

Har noen kriterier:
    Utseende (WAF)
    Legger meg ikke borti gardinvalg,
    da får hun ikke legge seg borti mine bokser ;D

Men det er vel størrelse og antall bokser, samt kabling som det tygges mest om her i huset.

Det kan være triks å dra med fruen på hifiklubben å late som man er dønn seriøs å se på de største beistene fra Cervin vega e.l og liksom "gi etter". Da blir det liksom litt lettere å forsvare mindre og litt rimeligere ting.. De forventer jo seg mye verre..

HD (1080p)
    I linux sammenheng vil jo dette si at du må kjøre en oppløsning på 1920 x 1080.

I utgangspunktet vil EDID gjøre at X finner ut av dette selv via VGA/DVI/HDMI, evt så spesifiserer du dette via kontroll panelet i ATI/Nvidia som lager X config for deg.

Linux (LinuxMCE eller MythBuntu, heller mot sistnevnte da behovet for full automasjon i hjemmet er foreløpig liten)
    Tja.. Smak og behag..

Jeg har vel oppfattet at LinuxMCE er mer blackbox løsning, som ligger noe etter med drivere og du kan ikke bare laste ned drivere og legge de inn som i en vanlig distro.

Sett at du finne fornuftig hw som er støttet er vel LinuxMCE helt greit. Det kan muligens bli knot å tilpasse den videre, da den er veldig spesifikt laget fra scratch, og mythbuntu er stort sett ubuntu med litt extra for å sette opp tvkort/mythtv etc, men i all helhet er en vanlig distro i bunnen. Dvs at du kan bruke generiske howto's/guider/pakker for tilpassing av ulike ting.

masse lagringskapasitet
    Jeg ville brukt stor(e) externe USB disk(er).
    Men det er jo mer smak og behag..

Det er jo praktiskt å ha film, musikk etc på USB disker med NTFS filsystem så du kan bare ta de med til kompiser og det er helt plug and play.

egnethet for multitasking.
    Da er Dual/Quad core perfekt.

Jeg kjører Dual core på lappisen min, og er meget fornøyd med hvordan last blir fordelt når jeg stresser systemet eller gjør mye sammtidlig.

Du har mulighet for å tune ting videre, men standard så funker ting helt fint.

Intels Dual/Quad core er vel "best" i følge bechmarks og de hw tester jeg har sett, men se over selv eller så kommer det sikkert mere inspill av andre.

Skal etterhvert også ha inn et 5.1 anlegg
    AC3 (Og DTS?) funker fint, men det må settes opp.
    Standard gir de fleste lydkort en 2 kanal PCM stream.

Noen gir standard ut via analogt.

Du må altså sette opp dette riktig en gang, og evt sette standard i applikasjonen.

og trenger utgang til en receiver (gjerne via HDMI).
    Optisk eller coax funker fint.

HDMI (1.3 ?) er jo rimelig nytt, og jeg har ikke testet det ennå. Er også usikker på om ulike typer for DRM/kopi kommer inn i bildet..

Oppsettet mitt vil være noe i denne duren: MythBuntu (evt. LinuxMCE) på TV’en, og kjøre en annen session i bakgrunnen via VNC (over trådløst) fra en bærbar PC. I den andre sessionen (”den skjulte brukeren”) vil jeg kjøre et Torrentprogram som står og går kontinuerlig, surfe på torrentsider, samt kunne sortere nedlastinger og innhold som skal spilles av i MythBuntu.
    Går jo fint.
    Du har jo noen andre varianter som kunne funke like greit.

Du har f.eks Mldonkey som er server/klient basert p2p program. Sett da at du legger inn klieten på lappisen og når du t atrykker på en .torrent/donkey/gnutella etc etc så blir de lagt i køen på servern.

Videre kunne du tenkt lit på hvordan du vil struktere filstrukturen din.

F.eks du har ditt hjemmeområde /home/brukernavn
    Evt externe usb disker vil komme opp under /media/navn

Personlig har jeg følgende struktur:

/data/HDTV <-
    /data/income <- Her legges filer som er ferdig lastet ned.
    /data/tmp <- Her er området

/data en en egen fysisk disk.

/home har jeg som egen fysisk disk. (Viktig for ytelse)

/ <- Egen disk (Her legger jeg også swap)

Så du kan jo tenkte lit over hvordan du vil ha det.
    Mythtv peker du imot disse områdene f.eks.

Stille og kjølig er bra:
    1 - Kabinett: Silverstone SST-LC20 HTPC, Sort (Uten PSU) (eller lignende design)
    Ser jo helt likt ut mitt.
    (Ser http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...ker-ideer.html for mer info om mitt oppsett)

Display og IR funker fint.

Herfra trenger jeg hjelp. Stikkordet er at det skal være kompatibelt med Linux.
    Ok.

Har i utgangspunktet ikke et budsjett, men innenfor rimelighetens grenser (jeg vet dette er vagt).
    Ville bare vurdert kost/nytte på hver enkelt komponent og kjøpt "det jeg trenger". IOM at du skal opp til 1080P, så ville jeg lagt mye i å fått nok så mange cores/CPU guffe som mulig og heller kjøpt et enkelt (kansje brukt gfx kort).

2 - Hovedkort: Gjerne SLi, RAID, eSATA
    SLi, tja hvorfor ?

Raid, joda.
    Pga av hastighet, sikkerhet eller for å bygge store volum ?
    Hw/sw raid ?

Esata, joda sett at kontroller er supportert.
    Hvis jeg husker feil å støttes ikke hotswap med esata ennå. (?)

3 - Prosessor: ??
    64bit har jeg lest gir en 10-15% bedre ytelse rundt X264 deccoding. (ta det med en klype salt)

Dual/Quad core er jo rimelige og burde gi gode muligheter.
    Intel har vel meg kjent beste løsninger.

Jeg ville sett på ulike benchmarker som går på tallknusing og kjøpt mest mulig guffe på mest mulig cores.

4 - Minne: Hvor mye er vel spørsmålet...?
    Det har jo blitt så latterlig billig..

Ser jeg bruker en ~250mb minne for å spille av
    1080P med compiz.

Så du bør vel ha en 512MB/1G...

Men hiv in 4G så brukes jo resten av minnet til disk cache..
    (Greit hvis du skal kopiere store filer)

Nedlastningsprogram bruker også en del minne.

5 - Hard-disker: Hvor mange disker kan en ha, uten at varmen/støyen tar overhånd? 7200 rpm..
    I en optimal verden så har du en disk per IO intensiv applikasjon/prosess.

F.eks:

En disk for / (Boot var log etc) (Flash disk ?)
    En disk for swap
    En disk for nedlastning
    En disk for timeshift (Ram disk ?)

6 - Skjermkort: Lest positive ting om ATI, men støttes dette i Linux (HD-dekoding, 1080p osv)? Vifteløst?
    ATI har mye arbeid igjen før de tar igjen Nvidia, men vil nok bli et bedre valg fremover.

ATI har for noen uker siden bare sluppet delever av dokumentasjonen/spesifiksjonene på en del chips, og det er jo meget hyggelig forsåvidt.

Nvidia er bedre valg p.d.d synes jeg (La andre si sine erfaringer)

1080P er bare en oppløsning og funker i alle kort.. Det er mer at panelet/inngang er med..

Hva med å kjøpe et brukt enkelt vifteløst Nvidia kort, og så vente noen måneder og se hva som skjer på driver/hw acc fronten ?

Iom at Nvidia driver har støtte for Mpeg2 (Canal Digital) accelerering, samt Compiz så holder et enkelt kort da 2D hastighet ikke er noen begrensning i noen spesiell grad. 8mer å få nok CPU guffe til å decode H264/VC1

7 - Har KabelTV fra Canal Digital, noe TV-kort som støttes i Linux og C.D. som gjør at jeg slipper C.D. dekoderen?
    Jepp.

Se tråden min i signaturen og se på de utfordinger som er her, og hva som må til.

(DVB-C tv kort, CI modul, Conax cam. Evt softcam)

8 - Kjøling: Vannkjøling en mulighet. Hva anbefales hvis man har flere hdd? HTPC’en skal stå i TV-benk..
    Ingen erfaring fra vannkjørlig.

Jeg har bare en liten 80G PATA disk i boksen med dualboot linux/XP.

Resten har jeg som externe USB disker,
    disse står pent stacket bortover i TV-Benken.

Ellers har jo kassa du ser på sån støydemping, og god plas for disker.

9 - DVD(RW): Stillegående..?
    Lite å bidra med rundt modeller,
    en at du kan skru ned hastigheten via shell f.eks.

10 - PSU: Her er jeg virkelig blank...
    Jeg kjøpte en kraftig 600W, fra kjent merke som er målt i ulike tester og har relle tall.

Det ble altså overkill, men tanken er at jeg skal kunne bruke denne i en gamer pc og støtter de nye ATX standarene.

Den har også stor vifte og lavt støynivå (Verfiser med ulike tester som faktiskt måler db) som hjelper på.

Tenk også på at PSU skal tåle å stå på 24/7 i trange og ikke helt optimale varme/ventilasjons forhold.

11 - Lydkort: Hvis det ikke er god nok støtte for dette på hovedkortet..?
    Billingst og enklest mulig. Onboard er jo greiest, så her du mer PCI slotter ledig...

Du skal vel vel uansett bare få ac3/dts streamen inn i forsterkern uansett ?

HDMI1.3 er vel litt vel nytt ?

Skal sies at det er noen år siden jeg puslet med komponentutvelgelse, og jeg henger overhodet ikke med på utviklingen lenger (forkortelser og kompatibilitet med hverandre). Jeg vet det er mange som sitter med denne kunnskapen, og jeg ville derfor vært evig takknemmelig hvis noen kunne hjulpet meg!
    Har blitt gammel selv, og kjører selv 4-5 år gammelt jern..
    Håper jeg har gitt noen innspill som bistår deg videre.

Jo mer tid du bruker på å planlegge løsningen her, jo mindre pes/tid bruker du på selve installasjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer ett av følgende skjermkort. Noen synspunkter?

PowerColor Radeon HD 3870 512MB GDDR4, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP,500/1600Mhz

XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB XXX GDDR3 ,PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,630/2000Mhz

Prisene er jo forskjellige, men for meg er det viktigere at ting fungerer tilfredsstillelse enn pris.
    Overkill..

Hva skal du bruke imot panelet (VGA, DVI, Component, HDMI) ?

Skal du ha flere skjermer tilkoblet ?
    Skal du benytte 3D/Spill ?
    Skal du benytte compiz ?

HDCP støttes ikke og trenges forsåvidt heller ikke.

Skjermkortet er ingen flaskehals i forhold til 1080P, kun cpu. (Korriger meg gjerne)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

Se etter TechoTrend/Terratec/Hauge kort.

Denne funker fint. Og kan benyttes imot et DVB-C kort som funker og som har CI.

Evt. tips til andre løsninger som fungerer med Canal Digital kabel-TV og Linux?
    Jeg bruker softcam..

Dvs emulerer krypteringen og har en kortleser (Norsk tipping 50,-)

PM meg direkte for mer info hvis dette er noe som du vil gå for.

(Går fint å finne kort som gjør det på "lovlig" måte, og du slipper å knote/kompilere ting selv)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg si tusen takk for tilbakemeldingene! :-D

Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Hva er native oppløsning på panelet ?
    VGA/DVI/HDMI ?

Hva slags kilde/codecs har du på ditt HD matriale ?

Dette er tv'en jeg skal bruke som touch-screen Neida, er her det skal vises: Toshiba REGZA 42" LCD-TV 42Z3030D

Humz.. Hvordan skulle du få til det ?

Bare raskt testet linux på PS3, og det var noe meningsløst siden den ikke gav deg raw tilgang til hw'n. (Som ville vært konge)

Ytelse var litt jalla.
    Men uansett bedre en xbox360 som er
    Her tror jeg at jeg har uttrykt meg litt uklart. Skal bruke PS3'en til å spille av BD-filmer over HDMI..

Det kan være triks å dra med fruen på hifiklubben å late som man er dønn seriøs å se på de største beistene fra Cervin vega e.l og liksom "gi etter". Da blir det liksom litt lettere å forsvare mindre og litt rimeligere ting.. De forventer jo seg mye verre..
    Smart tips!

Jeg ville brukt stor(e) externe USB disk(er).
    Men det er jo mer smak og behag..

Det er jo praktiskt å ha film, musikk etc på USB disker med NTFS filsystem så du kan bare ta de med til kompiser og det er helt plug and play.
    Hvordan er hastigheten når man benytter eksterne disker over USB? Kan skjønne Firewire, men USB må da gå tregt?

Intels Dual/Quad core er vel "best" i følge bechmarks og de hw tester jeg har sett, men se over selv eller så kommer det sikkert mere inspill av andre.

Tror nok jeg havner på en Intel Dual core.. Har hørt disse er energigjerrige (varme)..

SLi, tja hvorfor ?
    Er greit å ikke "mure seg inne i et hjørne" når en først skal kjøpe, og med SLi så har en jo mulighet til å utvide (hvis det blir behov, vel og merke) uten å bytte HK.

Raid, joda.
    Pga av hastighet, sikkerhet eller for å bygge store volum ?
    Hw/sw raid ?
    Min første tanke var sikkerhet, og muligheten til å gå bananas med antall disker etthvert (noe som kanskje er en dårlig løsning ved senere ettertanke). Sikkerheten kan jo også løses ved en liten ekstern hdd som blir koblet inn ved backup...

Men hiv in 4G så brukes jo resten av minnet til disk cache..
    (Greit hvis du skal kopiere store filer)

Var dette jeg hadde i tankene også. Trenger vel ikke DDR3?

I en optimal verden så har du en disk per IO intensiv applikasjon/prosess.

F.eks:

En disk for / (Boot var log etc) (Flash disk ?)
    En disk for swap
    En disk for nedlastning
    En disk for timeshift (Ram disk ?)
    Nå fikk jeg plutselig en idé om å bruke en stor minnepenn til OS, evt en for Linux og en for XP...

ATI har mye arbeid igjen før de tar igjen Nvidia, men vil nok bli et bedre valg fremover.

ATI har for noen uker siden bare sluppet delever av dokumentasjonen/spesifiksjonene på en del chips, og det er jo meget hyggelig forsåvidt.
    Er nok kanskje lurt å gå for et billig Nvidiakort frem til ATI-støtten er bedre utbygget, ja..

Iom at Nvidia driver har støtte for Mpeg2 (Canal Digital) accelerering, samt Compiz så holder et enkelt kort da 2D hastighet ikke er noen begrensning i noen spesiell grad. 8mer å få nok CPU guffe til å decode H264/VC1
    Dette er grunnen til at det er lurt å spørre før man handler.. Slike ting hadde jeg ikke snappet opp før PC'en er montert hjemme i stua..

Resten har jeg som externe USB disker,
    disse står pent stacket bortover i TV-Benken.
    Hvordan er støynivået på disse?

Jeg kjøpte en kraftig 600W, fra kjent merke som er målt i ulike tester og har relle tall.

Det ble altså overkill, men tanken er at jeg skal kunne bruke denne i en gamer pc og støtter de nye ATX standarene.

Den har også stor vifte og lavt støynivå (Verfiser med ulike tester som faktiskt måler db) som hjelper på.

Tenk også på at PSU skal tåle å stå på 24/7 i trange og ikke helt optimale varme/ventilasjons forhold.
    Er mange "fallgruver" her...

Har blitt gammel selv, og kjører selv 4-5 år gammelt jern..
    Håper jeg har gitt noen innspill som bistår deg videre.

Jo mer tid du bruker på å planlegge løsningen her, jo mindre pes/tid bruker du på selve installasjonen.
    Der traff du spikeren! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overkill..

Hva skal du bruke imot panelet (VGA, DVI, Component, HDMI) ?

Skal du ha flere skjermer tilkoblet ?
    Skal du benytte 3D/Spill ?
    Skal du benytte compiz ?

HDCP støttes ikke og trenges forsåvidt heller ikke.

Skjermkortet er ingen flaskehals i forhold til 1080P, kun cpu. (Korriger meg gjerne)
    Skal benytte HDMI til TV'en. Det er utgangspunktet. Filmer er hovedgeskjeften, og kunne bruke alle effekter Mythbuntu har å tilby (Compiz)...

Takk for linken!

Har kikket litt, og funnet følgende HK som skal fungere utmerket under Linux! :-D

Asus P5K-E/WIFI-AP

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg si tusen takk for tilbakemeldingene! :-D
    No problemo.

Har sinsykt lyst å bygget noe nytt selv, så det er mye "det samme som mit behov/ønsker/tanker" her.

Dette er tv'en jeg skal bruke som touch-screen Neida, er her det skal vises: Toshiba REGZA 42" LCD-TV 42Z3030D
    Ser jo grei ut.
    Den har native oppløsning på 1920X1080.

Har ikke testet HDMI i linux, men vil tro den oppfører seg som en "skjerm" via DVI, og vil da bruke EDID for å finne ut av oppløsning.

I utgangspunktet så skal det være "plug and play".

Her tror jeg at jeg har uttrykt meg litt uklart. Skal bruke PS3'en til å spille av BD-filmer over HDMI..
    Ahh. Gull.

Trodde du skulle spille av i Linux, og da må vi jo strippe av DRM og en del knoting for å få støtte for codecs..

Smart tips!
    Funker på det meste.

Bare legge forventningene X2,
    og så legge seg på det man vil.

Dama har dog begynt å knekke koden, så pass på ;D

Lært meg dette av all tid jeg har jobbet på support.
    Si den er ferdig på fredag, så bli ferdig på onsdag. Kunde=Kongefornøyd..

Hvordan er hastigheten når man benytter eksterne disker over USB? Kan skjønne Firewire, men USB må da gå tregt?
    Tja.. En stund siden jeg tenkte over det..
    Du kan jo google litt rundt å sammenligne.

F.eks: Sub-Terabyte External Hard Drives | Tom's Hardware

Jeg synes personlig ytelsen er "helt grei" på mine disker. (WD mybook serien)

Jeg synes det er viktigere at det er USB, siden jeg da kan ta med disken til kompiser/famile og være sikkert på å kunne bruke de, samt å velge et filsystem som er lesbart i alle OS (NTFS f.eks)

Esata er noe "nytt" enda, og ikke alle har FW slot i maskinen.
    Husk at NTFS blir fragmentert, og dette dreper ytelse max..

Tror nok jeg havner på en Intel Dual core.. Har hørt disse er energigjerrige (varme)..
    Tja..

Hvis vi ser her: Hardware.no - Prisguide - CPU/prosessor

Ville jeg gått for quad. F.eks Hardware.no - Prisguide - CPU/prosessor

Jeg ville ha mest mulig CPU kraft, samt flest mulig cores.
    Dette vil kunne gjøre det mulig med en rekke kule ting på sikt.

Du bør også ta høyde for at du før eller siden vil spille av ting med galskap av bitrate, samt det er en rekke snedige ting du kansje vil ha kjørende i bakgrunnen som du kansje vil dedikere en core til.

Velg ifall et hovedkort som støtter det, så kan du ifall bytte til quad uten å måtte bytte hovedkort.

Er greit å ikke "mure seg inne i et hjørne" når en først skal kjøpe, og med SLi så har en jo mulighet til å utvide (hvis det blir behov, vel og merke) uten å bytte HK.
    Forsåvidt.

Min første tanke var sikkerhet, og muligheten til å gå bananas med antall disker etthvert (noe som kanskje er en dårlig løsning ved senere ettertanke). Sikkerheten kan jo også løses ved en liten ekstern hdd som blir koblet inn ved backup...
    Tja, du har en rekke valg og muligheter her..

Du har jo Logical Volume Manager (Linux) - Wikipedia, the free encyclopedia hvis du vil bygge raid i alle mulige varianter. Det er helt fleksibelt.

Du har ZFS filsystemet som er sinsykt genialt på sin måte..

Du trenger jo i utgangspunktet bare backup av /etc og /home

Var dette jeg hadde i tankene også. Trenger vel ikke DDR3?
    Usikker og utdatert ;D

Nå fikk jeg plutselig en idé om å bruke en stor minnepenn til OS, evt en for Linux og en for XP...
    De er litt treige..

Driver faktisk her å legger inn Ubuntu på en 4G USB pinne til 250,- Funker "greit nok".

Ellers slått meg tanken å gjøre det samme..
    Spørsmålet er USB VS Compaq Flash VS SDCARD etc..

Er nok kanskje lurt å gå for et billig Nvidiakort frem til ATI-støtten er bedre utbygget, ja..
    Jepp.

Det skjer forsåvidt spennede ting her også for oss som liker frihet.

Det ryktes at nvidia også vil frigi ting rundt sin driver, samt at prosjektet med å lage ny driver (Uten hjelp fra Nvidia) har 2D fungerende, og 3D samt Video er like rundt hjørnet.

Dette kan igjen gi åpent API/mulighet for å video acc alle codecs

Men p.d.d, kjør Nvidia.. Gjerne billig og enkelt..

Dette er grunnen til at det er lurt å spørre før man handler.. Slike ting hadde jeg ikke snappet opp før PC'en er montert hjemme i stua..
    Amen..

Hvordan er støynivået på disse?
    "ok"
    Jeg hører de ifall ikke.
    Det er PSU, Gfx kort, CPU vifte, disker i den rekkefølgen som "bråker". Men det er WAF kompatibelt.

Er mange "fallgruver" her...
    80/120MM vifte
    Kjent godt merke
    God ventilasjon
    Bekreftede benchmarks.
    Grei løsning for kabling, gjerne med sån at
    du kan ta av de kabler du ikke trenger.

Der traff du spikeren! :-D

Noen åpne tanker:

32 vs 64 bit cpu.
    Mythtv vs LinuxMCE.
    Fjernkontroll vs Mus (Eller wii, gyromus etc)
    Ipod integrasjon (Hvis det er din greie)
    Bluetooth ?
    Hvordan vil du partisjonere og dele opp systemet ?
    Hva slags DVB-C (Kabel tv kort) skal du velge ?

Ingenting er perfekt, selv ikke linux.

Her er noen linker som kan komme godt med eller som kan være greit å ha sett på.

Hvis du må sette opp X manuelt, så er alle oppløsninger her... (Hvis EDID ikke funker)
    Greit forum å søke i, bra responstid..
    God side for mythtv tekniske/HTPC ting.
    Alt nytt du trenger å få med deg rundt linux og hw..
    Supporten til Nvidia..
    RTFM ;D
    Grei HTPC ressurs for linux. Noe utdatert.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppfølging rundt hw spørsmål.

Angående hastighet på externe disker så benchmarka jeg min nye Terra disk hos en kompis.

Read:

USB: ~30MB/S
    FW: ~40MB/S
    Esata: ~60MB/S

Så, ja. Esata har absolutt noe for seg.

Videre rundt DDR minne.

DDR2-800 vs. DDR3-1333. Does DDR3-1333 Make Sense?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående hastighet på externe disker så benchmarka jeg min nye Terra disk hos en kompis.

Read:

USB: ~30MB/S
    FW: ~40MB/S
    Esata: ~60MB/S

Så, ja. Esata har absolutt noe for seg.

Videre rundt DDR minne.

DDR2-800 vs. DDR3-1333. Does DDR3-1333 Make Sense?
    Dette er ypperlig informasjon! Bestiller 2 stk eksterne hdd med eSata og en intern 320 gb hdd til OS. Planen er etterhvert å bytte ut den interne hdd'en med en ssd-disk, men disse er litt for dyre ennå..

Ang. tv-kort. Vil denne kombinasjonen fungere i linux med canal digital kabeltv?

TerraTec Cinergy C PCI & CI, HD-support, DVB-C(Cable-TV), with CI internal module

sammen med denne:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ypperlig informasjon! Bestiller 2 stk eksterne hdd med eSata og en intern 320 gb hdd til OS. Planen er etterhvert å bytte ut den interne hdd'en med en ssd-disk, men disse er litt for dyre ennå..

Ang. tv-kort. Vil denne kombinasjonen fungere i linux med canal digital kabeltv?

TerraTec Cinergy C PCI & CI, HD-support, DVB-C(Cable-TV), with CI internal module

sammen med denne:

Ikke ennå.

Gmane -- Mail To News And Back Again

Men CAM'en funker.

Kommer men noen inspill i morgen..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hvordan hadde du tenkt å sette opp partisjonene/diskene ?

ssd: Du får jo ganske rimelige USB Flash disker nå, sån Vista greier som påstår å speede opp den..

Stort sett alle større HW buler jeg så på hadde bare jalla kort.

Fant denne:

Technotrend C-1500 Budget inkl fjärr
    Technotrend CI Modul till TT-1500 och S3200 serien

Meget bra kort med god linux støtte, samt IR.

De har CAM også.

Conax CA-Modul rev 5

Må innrømme at jeg er jo usikker på om Mythbuntu har DVB i kernel/moduler, og om du må kompilere dette selv.

Du ønsket jo "plug and play".

Steg ovenfor tar bare noen minutter dog..

Ellers er jo dette plassen å finne kort..

DVBSHOP - Technotrend, Shop, DVB-S, DVB-C, DVB-T, HDTV, H.264, DVB-S2

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ligger du an ?

Jeg driver å bygger ny HTPC, og vil gå på en mythv install imot helga hvis alt går bra.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •