Sitat Opprinnelig postet av T1ger
Hvordan ligger du an ?

Jeg driver å bygger ny HTPC, og vil gå på en mythv install imot helga hvis alt går bra.
Det går heller dårlig. Trodde dette skulle være mer plug'n'play enn det viste seg. Har handlet og satt sammen hardware (ikke tuner - enda). Får installert Mythbuntu 7.10, installert nVidia-drivere (Gainward Geforce 8600 GTS, HDMI) og får 1080p på TV'en. Sliter litt med avspilling av .mkv (1080p)-filmer mtp. dropped frames (veldig hakkete og til tider umulig å se på, mens noen ganger helt jevnt og fint). CPU ligger på 20-30% (Q6600) og bruker ubetydelig minne (har 4 GB). ASUS P5K-E / WI-FI er hovedkortet.

Jeg gjorde litt dårlig research/forhastet meg litt i bestillingsprosessen. Jeg bestilte Silverstone LC20, men ville ha LC20M (display og fjernkontroll med innebygget ir-receiver i kabinettet). Dette har ikke LC20. I tillegg skulle jeg ha vifteløst skjermkort, noe som ikke ble bestilt. Det er denne viften som høres når PC'en er på.

CPU-vifte (denne måtte "moses" litt på toppen, dvs bøye "finnene" litt til siden slik at den passer i Silverstone LC20-kabinettet. Dette var uproblematisk, da jeg presset vifta skrått ned mot bordet slik at de bøyde seg.

Strømforsyning. Måtte kjøpe forlengelseskabel for 12V til hovedkortet, da PSU er montert på andre siden enn vanlig.

2 av disse kabinettviftene , en i front og en bak. Temperaturen i en ganske tett mediebenk er rundt 36 grader på CPU og 40/41 grader på hovedkort.

DVD-spilleren/brenneren bråker forferdelig når den leser!

Harddisken høres (høy knitring) men er betraktelig stillere enn andre SATA2-disker jeg har hørt. 30 GB = WinXP, resten = MythBuntu = enkelt og greit!

Mine "issues":

Kjøpte en WD MyBook Home Edition (1 TB) ekstern disk (eSata, FireWire og USB2.0). Her er det mye bry med å få denne til å fungere med eSata. Noen ganger fungerer det utmerket (etter reinstall / omkonfigurering av /etc/fstab. Har brukt både UUID=xxxx og /dev/sda1 uten hell.. tips?) men etter neste reboot så går disken i "hvilemodus", dvs den skrur seg av. Fungerer "greit" med FireWire, men mistenker at dette er grunnen til dårlig playback av .mkv-filer.. Har dual-boot med WinXP Pro, og her fungerer eSata utmerket!

Avspilling av musikk i MythTV Frontend fungerer fint, men måtte reinstallere en gang pga denne streiket og ville ikke spille av. Har mappet opp den eksterne disken og "henviser" til denne for hhv musikk, video og bilder i MythTV frontend.

Har byttet til Xine som standard avspiller i MythTV frontend. Dette gjorde avspillingen bedre mtp. aspekt-ratio og synkronisering av lyd og bilde.

VNC fungerer ikke ved å kun "aktivere" vnc under installering. Anbefaler å la denne være deaktivert og installere Xtightvncserver eller annen vnc-server manuelt. Enten om man kjører den gjennom xinetd (må også installeres) eller ved at en kjører kommandoen for å starte serveren. Samba fungerer utmerket fra installeringen dersom en aktiverer denne. VNC fra laptop fungerer også bra etter litt konfigurering (for å få hele desktopen, og ikke bare en grå bakgrunn med en terminal). Dette har jeg ikke lyktes med å kjøre over ssh med Xtightvncsserver, men derimot med Xvncserver fungerte dette (dog ikke over ssh). Har installert Firestarter og stengt alle porter bortsett fra ssh. Skal åpne porten for ssh i routeren (byttet fra 22 til annen port) og benytte auth-key som jeg skal ha på en liten usb-pinne.

Har også problemer med wlan. Den krypterer WPA-PSK nøkkelen i /etc/network/interfaces slik at den ikke klarer å koble til wlan-routeren (linksys). Må gjøre dette manuelt i System -> Network, noe som gjør at fjernstyrt reboot er uheldig.

Holder i tillegg på med å sette meg inn i og prøve å konfigurere rtorrent. Har ikke lyktes med dette ennå.

Lyd får jeg kun til over analog. Får ikke til optisk eller coax. Dette er noe jeg mener å ha lest et sted at blir fikset i 8.04.

Venter på en USB-UIRT (USB-UIRT Home) i posten som jeg skal koble opp mot en Logitech Harmony 1000 og RF-extender til LIRC. (ønsk meg gjerne lykke til! :-|)

Dette er da mine erfaringer hittil, og det som "skuffer" meg med MythBuntu 7.10 (NB: håper alt ordner seg med 8.04 som kommer i April), er at ting kan fungere akkurat slik jeg ønsker det, men etter en reboot så fungerer det ikke i det hele tatt! Dette gjør at det er et lite brukervennlig/forutsigbart system. Nå skal det sies at jeg er langt ifra komfortabel med linux og at det er veldig mye trial-and-error fra min side, samt mye søking og leting på internett (ubuntuforums.org er fin!).

Jeg fraråder på ingen måte fra å installere MythBuntu. Får noen til de tingene jeg har prøvd på over, så lag gjerne en live-cd og send til meg! :-D