Diverse småproblemer med avspilling av mkv-filer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diverse småproblemer med avspilling av mkv-filer

Vet ikke om det er hardware eller software som er problemet så derfor poster jeg dette her.

Som topic sier så er lyd ute av sync allerede i begynnelsen av en film i mkv-format. Jeg har prøvd flere spillere, medieplayer classic, VLC-player og BS-player PRO, men er ikke noe forskjell. Lyden kommer faktisk ett sekund eller tre for tidlig.

Filmene er i 1080p-format og jeg har de på en Maxtor extern harddisk. Jeg begynte å lure litt på om det kunne være harddisken som ikke hadde nok overføringshastighet faktisk. Kan dette være grunnen til det kanskje?

Jeg merker også at bildet er på en måte litt "hakkete." Vanskelig å forklare. Alt skjer i real time, men merker at det er litt etterslep på bevegelser som f.eks panoreringer.

Noen som har vært borti dette?

Har en Sony 40W2000 FullHD-skjerm tilkoblet med HDMI så er litt frustrert siden bildet er helt knall i utgangspunktet.

Dataspecs: Asus P5W Deluxe hovedkort, 2Gb RAM, Radeon X1950 og kjører XP
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Sleit med det jeg også men så bytte jeg over til Media player classic med COREAVC dekoder og ac3filter og alt flyter ! Husk også at 1080p materiale med coreavc blir mye bedre spilt av istedenfor med innebygde ffdshow siden den krever mye mer av pcen !

Så mitt solution er å skaffe deg coreavc codec google it og ac3filter
    så kjøre media player classic siden den er best i avspilling av matroska filer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Takk for svar. Jeg har faktisk CoreAVC codec installert også, men åssen vet jeg egentlig at det er den som blir brukt under avspilling?

Har også det AC3-filteret. Rart
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker MPC kan du høyreklikke og se på "filters", da skal du vel få frem hvilke dekodere m.m som brukes under avspilling.

Har forøvrig samme synk problem som deg når jeg spiller av en MKV film, jeg har ikke løst det enda.

Småhakkingen kan vel kanskje skyldes at TV'en oppdateringsfrekvens ikke stemmer overens/ går opp med filmens Fps?
    (Hadde ihverfall mye problem med hakking tidligere da jeg skulle spille av PAL filmer, når TV'en sto innstilt på 60hz....løste dette med å sette den til 50hz)

FC

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Så mitt solution er å skaffe deg coreavc codec google it og ac3filter
    så kjøre media player classic siden den er best i avspilling av matroska filer
    Nåja, ffdshow gir bedre bildekvalitet, men krever mer CPU.
    coreavc er best egnet for dårligere systemer med for liten CPU-kraft til å spille av 1080p flytende. Det fungerer bra, men det går jo litt utover bildekvaliteten

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fleksnes
    Nåja, ffdshow gir bedre bildekvalitet, men krever mer CPU.
    coreavc er best egnet for dårligere systemer med for liten CPU-kraft til å spille av 1080p flytende. Det fungerer bra, men det går jo litt utover bildekvaliteten
    Er dette sant? Har en Intel Core Duo 2,4GHz.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den stasjonære min består av:
    Opteron 165 (tokjerne) @2.2ghz - radeon 1950pro og resten på samme nivå.

Får ikke til å spille av 1080p glatt med mpc og fddshow. VLC suger å spille av mkv, så ikke vits å teste.

HTPC:
    Intel E6750@2.66 - rad 2600pro -3gb ram osv.

Her går 1080p glatt. grunnen til at denne spiller av mkv bedre enn min stasjonære er at grafikkortet har innebygd decodere som takler avc/mkv osv.

Det er en forskjell fra 30-40% cpu på den stasjonære til 5-10% cpu bruk ved avspilling av 720p mkv på htpc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Den stasjonære min består av:
    Opteron 165 (tokjerne) @2.2ghz - radeon 1950pro og resten på samme nivå.

Får ikke til å spille av 1080p glatt med mpc og fddshow. VLC suger å spille av mkv, så ikke vits å teste.

HTPC:
    Intel E6750@2.66 - rad 2600pro -3gb ram osv.

Her går 1080p glatt. grunnen til at denne spiller av mkv bedre enn min stasjonære er at grafikkortet har innebygd decodere som takler avc/mkv osv.

Det er en forskjell fra 30-40% cpu på den stasjonære til 5-10% cpu bruk ved avspilling av 720p mkv på htpc.
    Så det du også sier er at på HTPC'en din så går det glatt også med VLC?

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ikke glatt med VLC på 1080p fordi VLC takler det dårlig.

Men på min HTPC fungerer 1080p bra. Har ikke noe problem.
    Hovedsaklig er det pga den innebygde "hd" støtten til grafikkortet.

Jeg tror det er det som er problemet hos deg, det krever både en del cpukraft itillegg til at det sliter på grafikkortet.

Trykk "Ctrl+Alt+Del" og sjekk ytelsen. Cpuen burde ikke være belastet mer enn 50% ved 1080p, tror den begynner å henge etter da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...såpass ja. CPU'en min ligger på mellom 50 og 70 %. Dette må jeg jammen kikke mer på.

Takk for god hjelp!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar frem denne tråden som jeg fant i min søken etter andre med samme problem som meg.

Jeg har litt problemer med at lyden sklir ut av sync hele tiden. Det skjer bare med 1080 filmer så vidt jeg har sett foreløpig. Men bildet er fint, uten hakking. Det er bare lyden som ikke er i sync noen ganger.

Jeg ser at cpu ligger på 80% når jeg spiller av 1080, og 30% på filmer med 720.
    Er det ikke noe å gjøre med? Har pentium dual core 3GHz. Er det ikke nok?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken avspiller bruker du? Hvilket grafikkort har du?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Hvilken avspiller bruker du? Hvilket grafikkort har du?
    Bruker MPC. Har også prøvd andre avspillere, men MPC fungerer best. Bruker ffdshow og ac3 filter.

Kortet heter XFX GeForce 7600GS XT

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ikke datoene i begynnelsen av tråden var 1 år gamle før nå, men lar posten være uansett i tillfelle det hjelper noen andre.:

Vet ikke om dette hjelper deg, men jeg bruker XBMC med stor suksess. Spiller fint av 1080p lagret på NAS som går over nettverket og bruker laptop Dell XPS 1530 med 8600MGT skjermkort, 2.50Ghz intel core2duo og 4GB RAM med programmet XBMC.

Regner med det stresser maskinen bra da den må bruke nettverkskortet i tillegg til å spille av 1080p filmen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trubadur
    Så ikke datoene i begynnelsen av tråden var 1 år gamle før nå, men lar posten være uansett i tillfelle det hjelper noen andre.:

Vet ikke om dette hjelper deg, men jeg bruker XBMC med stor suksess. Spiller fint av 1080p lagret på NAS som går over nettverket og bruker laptop Dell XPS 1530 med 8600MGT skjermkort, 2.50Ghz intel core2duo og 4GB RAM med programmet XBMC.

Regner med det stresser maskinen bra da den må bruke nettverkskortet i tillegg til å spille av 1080p filmen.
    Vel, selve streamingen over nettverket er nok ikke noe stress for maskina. Men uansett, XBMC ble ikke noe suksess på min maskin. Hver gang jeg stoppet en avspilling så restartet maskina. :?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •