Trenger litt info på HTPC og Plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt info på HTPC og Plasma

Hei

Skal handle en LG 50pb65 , 50pc55 eller mest sannsynlig en 50pt85. Såvidt jeg har skjønt er alle panelene like gode, men prisforskjellen ligger i designet. Håper det stemmer :P

Ingen av modellene støtter pixelmapping 1:1

PC-inngangen støtter kun 1024x768

Jeg kunne nok finni svarene på dette, hvis jeg hadde litt bedre koll på å søke i forumet, men det er antagelig termer og begrep jeg burde ha søkt etter, som jeg ikke er kjent med, for å oppnå gode treff.

Mitt første spm er:

Panelet har native oppløsning på 1366x768. Vil jeg med et ati 2006 pro, 512mb kunne få denne oppløsningen via DVI -> HDMI ?

Hvis dette ikke går, vil jeg da ikke klare å se 720P innhold i full oppløsning?

Jeg gir litt beng i om GUI på mediacenteret jeg velger er low.res, så lenge filmene/seriene er ren 720p. Antar jeg velger Mediaportal, så lenge det er en "port" av XBMC

Spm2:

Jeg er redd for innbrenning, kanskje overdrevet redd, men jeg svir (for meg) mye penger på en tv. Er det noe som aktiverer en screensaver rimelig kjapt ved ingen aktivitet på pc? Andre enheter må jeg passe på selv, kjører Dreambox som kunne finne på å låse seg i bildet, og gammel Xbox som kan låse seg.

Spm3:

Ved bruk av Mediaportal, hvilke program anbefales for å spille av HD-DVD filmer? Jeg handler en 5 1/4 spiller til maskina, som forøvrig er en 2,4ghz p4 , 1536mb ram, ati 2600 pro skjermkort, optisk utgang fra et 6 kanals ac97 kort.

Spm4:

Kalibreringsdvd. Må denne være i HD format eller vanlig dvd , spilt på vanlig dvd spiller? Det beste jeg har før pc'n er klar er evt en gammel xbox med komponent.

--

Kim

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av M-sport
    Hei

Skal handle en LG 50pb65 , 50pc55 eller mest sannsynlig en 50pt85. Såvidt jeg har skjønt er alle panelene like gode, men prisforskjellen ligger i designet. Håper det stemmer :P

Ingen av modellene støtter pixelmapping 1:1
    Hva mener du med ikke støtter 1:1?

PC-inngangen støtter kun 1024x768
    VGA/D-SUB? Vil tro den takler høyere. Powerstrip kan kanskje fikse biffen: for å få en ekte 16:9 oppløsning f.ex.

Panelet har native oppløsning på 1366x768. Vil jeg med et ati 2006 pro, 512mb kunne få denne oppløsningen via DVI -> HDMI ?
    Tror du vil ha mer flaks gjennom d-sub/vga. HDMI kontakter er som regel mer restriktiv på hva signaler som kommer inn...Men ville prøvd begge deler. Du må nok bruke powerstrip uansett.

Søk på google etter powerstrip og TV modellen du vil ha...kommer som regel noe opp da. Et tips er å søke etter panel-modell også. Er ofte samme panel i mange forskjellige TV'er som har samme karakteristikk.

Som f.ex ALIs panelene i sin tid.

Hvis dette ikke går, vil jeg da ikke klare å se 720P innhold i full oppløsning?
    Her lurer jeg på hva du mener? 720p vil jo ikke dekke 768 linjer. Med mindre du oppskalerer. Om du gjør det på TV'en elller PC er en smakssak...

Jeg gir litt beng i om GUI på mediacenteret jeg velger er low.res, så lenge filmene/seriene er ren 720p. Antar jeg velger Mediaportal, så lenge det er en "port" av XBMC
    Nå vet jeg ikke om noen media-centre som skifter oppløsninger underveis så...Filmene blir alltid omskalert etter oppløsningen du har satt opp. en 1080p film på 720p oppløsning blir 720p oppløsning uansett.

Jeg er redd for innbrenning, kanskje overdrevet redd, men jeg svir (for meg) mye penger på en tv. Er det noe som aktiverer en screensaver rimelig kjapt ved ingen aktivitet på pc? Andre enheter må jeg passe på selv, kjører Dreambox som kunne finne på å låse seg i bildet, og gammel Xbox som kan låse seg.
    Tror mediaportal har en slik screensaver-løsning.

Ved bruk av Mediaportal, hvilke program anbefales for å spille av HD-DVD filmer? Jeg handler en 5 1/4 spiller til maskina, som forøvrig er en 2,4ghz p4 , 1536mb ram, ati 2600 pro skjermkort, optisk utgang fra et 6 kanals ac97 kort.
    Her må noen andre svare gitt.

Kalibreringsdvd. Må denne være i HD format eller vanlig dvd , spilt på vanlig dvd spiller? Det beste jeg har før pc'n er klar er evt en gammel xbox med komponent.
    Du tenker på kalibreringsbilder? En PC kan vise alt av kalibreringsbilder. Du trenger ingen DVD-spiller eller noe for slikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Hva mener du med ikke støtter 1:1?
    Pixel mot pixel.

VGA/D-SUB? Vil tro den takler høyere. Powerstrip kan kanskje fikse biffen: for å få en ekte 16:9 oppløsning f.ex.
    Den støtter bare 1024x768 på vga'n

Tror du vil ha mer flaks gjennom d-sub/vga. HDMI kontakter er som regel mer restriktiv på hva signaler som kommer inn...Men ville prøvd begge deler. Du må nok bruke powerstrip uansett.

Søk på google etter powerstrip og TV modellen du vil ha...kommer som regel noe opp da. Et tips er å søke etter panel-modell også. Er ofte samme panel i mange forskjellige TV'er som har samme karakteristikk.

Som f.ex ALIs panelene i sin tid.

Her lurer jeg på hva du mener? 720p vil jo ikke dekke 768 linjer. Med mindre du oppskalerer. Om du gjør det på TV'en elller PC er en smakssak...
    Jeg vil forsåvidt bare forsikre meg om at jeg får best mulig bilde, og ikke noe som er dårligere enn tv'n takler, gitt at kilden er minimum 720p.

Nå vet jeg ikke om noen media-centre som skifter oppløsninger underveis så...Filmene blir alltid omskalert etter oppløsningen du har satt opp. en 1080p film på 720p oppløsning blir 720p oppløsning uansett.
    Vil en 720p film bli 720p, eller dårligere?

Tror mediaportal har en slik screensaver-løsning.
    Coolt

Her må noen andre svare gitt.
    Du tenker på kalibreringsbilder? En PC kan vise alt av kalibreringsbilder. Du trenger ingen DVD-spiller eller noe for slikt.
    Flott!

Takker så mye for svarene

--
    Kim

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pixel mot pixel.
    Men hva mener du med støtte for? 1:1 pixel mapping er jo bare at du får riktig oppløsning i forhold til fysisk-pixel-map på panelet.

Den støtter bare 1024x768 på vga'n
    Det betyr ikke at den ikke vil godta noe bedre. Min Aventos TV støtter bare 640x480 gjennom VGA-kontakten, men den har en oppløsning på 1024x576 nå...

Jeg vil forsåvidt bare forsikre meg om at jeg får best mulig bilde, og ikke noe som er dårligere enn tv'n takler, gitt at kilden er minimum 720p.
    Får du opp skjermen til oppløsninger større enn eller lik 720p så: Ja.
    Hvis ikke: Nei

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •