Diskusjon: Ulike OS og fordeler/ulemper - Flames tillatt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diskusjon: Ulike OS og fordeler/ulemper - Flames tillatt

Scope/Agenda:

Har tidligere noen en god del diskusjoner hvor vi har kommet inn på/sporet av på diskusjoner som går på klassiske Linux vs Microsoft. (Mac, Amiga etc folk får gjerne henge på)

Målet er å bruke denne tråden for å la trådstartere få ha sin tråd i fred og ikke lage støy for andre som bare ønsker å få løst sine utfordringer eller behov.

Avgrensninger:

- Personalangrep ("Du er idiot")
    - Offtopic ("I går drakk jeg en øl og hadde det gøy")
    - Luft ("Synes windows er fint jeg")

Flame on people

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg får begynne der jeg og Crimz sluttet sist...

Sitat:
    Opprinnelig skrevet av T1ger
    Jeg ser forsatt ikke helt poenget ditt.

Du lister opp ulik hw som ikke er supportert, uten at jeg ser sammenhengen eller hva du vil si.

Egen tråd ?

Ja, tror egen tråd er en lur ting, vi er vel "litt" offtopic her nå?

Den listingen av hw som jeg hadde er i hovedsak min htpc...

Det finnes årsaker til at jeg har valgt den hw jeg har...

Hovedårsaken er støy og vame...

Andre årsaken er waf...(Den er viktig) også plass/varme...

Tredje årsaken er egenskaper ved komponentene.

Pris har du vel gjerne skjønt at ikke er ett tema?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at ca alt av spill og media er laget for windows pluss at jeg er vant med det gjør at jeg kjører windows.

Har ikke testa Linux så mye, men satte opp en maskin med det på bare for å ha prøvd.
    Og så fort man blir vant med Linux er ikke dette noe vanskeligere å bruke enn windows. Ganske mye enklere på noen områder faktisk.

Så jeg skjønner godt at de som ikke driver med spill og media like Linux.
    Men intill produsenter av hardware og software går inn for å lage Linuxkompatible produkter så holder jeg meg til windows.

Mac har jeg aldri sett noen grunn til å bruke.
    Ikke redigerer jeg noe bilder eller video, så det er ikke noe argument.
    Virus har jeg heller aldri hatt noe problem med på windows. Det er bare å bruke litt sunn fornuft.
    Så det at linux og mac er mindre utsatt for dette er heller ikke noe argument for min del.

Dette er vanligvis ikke en diskusjon jeg gidder å delta i pga mange folk som skriver så dumme ting at jeg får lyst til å grine, men nå var jo jeg først :P

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crimz
    Den listingen av hw som jeg hadde er i hovedsak min htpc...
    Du er ikke bare grinete fordi du har kjøpt katta i sekken da ? ;D

Det finnes årsaker til at jeg har valgt den hw jeg har...
    Regner med det. Det er jo ikke noe galt med hw, og jeg ville nok valgt noelunde selv.

Jeg så selv på Digital Everywhere DVB-C kortet, men da hadde de en klar å tydelig post på forumet at de _ikke skulle supportere linux. Merkelig tenkte jeg å så videre.

Uansett så leverer bare kortet en digital DVB stream, så kort er egentlig ett fett.

Har lyst på samme ATI kort selv, og venter spendt på driver utviklingen. Nvidia har jo grei xv/XVMC support.

Hovedårsaken er støy og vame...
    Det er kjent tema. Forsåvidt så støyer GeForce 6600GT helt levbart, det blir noe varmt uten at dette har gitt noen ustabilitet det siste halvåret jeg har kjørt det.

Andre årsaken er waf...(Den er viktig) også plass/varme...
    Jeg begynner å bli gammel ser jeg. Hva menes med WAF ?

Tredje årsaken er egenskaper ved komponentene.
    Helt enig. Jeg ser i utgangspunktet ikke noe poeng med fancy lydkort, jeg ville dog ha Dolby HW mixer så jeg evt kunne mixe stereo til fake ac3.

Men ellers ser jeg ikke helt behovet for noe annet en onboard med passthru (har bare ac3 i min hk avr75 uansett)

Nvidia chipsettet funker fint i linux, men jeg vil nok heller bruke ac3jack for evt fake 2c->5.1

Passe knotete å få til, men gjennomførbart.

Poeng: Hva skal du med fancy lydkort til ?

Touchscreen er ikke min greie, ser personlig ikke at jeg orker gå opp hver gang for å trykke/bytte e.l

Jeg ville sett etter en skjerm som var kompatibel med både linux/windows. Evt DIY.

Viftestyring.. Tja, jeg har alltid brukt lmsensors/sensorsd.
    Går utifra at hovedkortet ikke har supporterte chips..

Pris har du vel gjerne skjønt at ikke er ett tema?
    Det var det for meg..
    jeg stod imellom å gå fra Socklet A ->
    Det ville innebære nytt minne, psu, cpu, gfxkort (Pcix) etc..

Virka noe dyrt, og jeg så sporten i å bruke mitt gamle (har mye socklet A gear liggende og Amigan min kjører på det samme, så jeg vil ha reservedeler noen år fremover)

Jeg har sett mange konpiser som drar på no sinsykt med pulver på HTPC oppsettet, uten at jeg ser de har noe bedre bilde en meg..

Det viktigste for meg var DRM fritt og at format kunne avspilles på alle boksene mine.. (Amiga, Windows, Linux etc)

Jeg vil også hoppe over Vista greiene, og vil derfor kun benytte xp når det gjelder windows distroene.

Men igjen, vi skulle flame litt..

1. Hva hadde du på lager imot "linux gutta" ? Fyr laus.

2. Hva var poenget ditt i den tråden vi hoppet av, jeg ser den forsatt ikke ? Fyr laus..

3. Noe spesielt i dine hw/komponenter du vil trekke frem i contex ?

Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Jeg ser forsatt ikke helt poenget ditt.

Du lister opp ulik hw som ikke er supportert, uten at jeg ser sammenhengen eller hva du vil si.

Det er så og si ingen prisforskjell imellom hw som er supportert og det som ikke er det, så hvorfor ikke kjøpe noe som funker i alle alternativ ?

Du finner jo selvfølgelig tilsvarende hw som ikke er support i windows igjen, uten at dette gir tråden noen mer mening.

Mitt poeng var at det ikke er spesiell forskjell på det manuelle oppsett du må gjøre ved oppsett av en HTPC, eller at noen av OS'ene er mer knotete en de andre.

Jeg nevnte jo også at du hade noen gode poeng på ting jeg kunne tenkt meg (Se ovenfor), heldigvis er dette under utvikling og vil dukke opp i en snar fremtid.

Dette er vel ikke helt ulikt når Vista kom og det manglet drivere på en del områder, de hadde jo også en del utfordringer med stabilitet/dårlig ytelse etc..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harald25
    Det at ca alt av spill og media er laget for windows pluss at jeg er vant med det gjør at jeg kjører windows.
    Vi snakker HTPC, ikke spill. (Ser flere gjør begge deler)
    Vilket mediaformat fungrer ikke i linux distroer ?

"Jeg er vant til"

Å bytte fra Windows til linux distro er som å bytte fra Ericsson til Nokia mobil telefon..

Noe uvant og knotete til man får feelingen på det, men i grunn og bunn er det samme funksjonalitet men noen sterke/svake sider.

Har ikke testa Linux så mye, men satte opp en maskin med det på bare for å ha prøvd.
    Og så fort man blir vant med Linux er ikke dette noe vanskeligere å bruke enn windows. Ganske mye enklere på noen områder faktisk.
    Min erfaring også, jeg synes personlig at linux distro er enklere fordi jo mer jeg bruker det, jo enklere blir det. Jo mer jeg bruker windows og vil gjøre stadig mer kompliserte ting, jo vanskeligere blir det..

Så jeg skjønner godt at de som ikke driver med spill og media like Linux.
    Men intill produsenter av hardware og software går inn for å lage Linuxkompatible produkter så holder jeg meg til windows.
    Hatt den der spill debatten før.

De fleste spill som er dx9 funker, mens opengl spill funker ypperlig.

Personlig spiller jeg CS og HL2, samt C&C3.

Jeg synes det er en rekke fiffige ting som ligger i å kjøre spill i linux, contra windows.

1. Du har mulighet til å emulere win95, 98, me, win2000 etc.. Jeg liker en god del gamle spill, og det er genialt å kunne "velge profil" for dx version og os og få spillene til å funke perfekt. Du kan også ha en registry per spill så det ikke blir sån windows rot..

2. Du har spillene per bruker, så hvis dama vil ha et spill med sine innstillinger så kan hun det, og jeg mine uten at det blir kluss med dx, skjermoppløsning, registry etc..

3. Backup..

Jeg tar bare backup av ferdig installerte spill som ligger i en katalog, da kan jeg bare kopiere denne til en annen maskin og det funker uten at jeg trenger legge in serialkoder, dx etc etc..

Det er ikke perfekt, men det meste funker fint.
    Noen spill krever en god del tid for tilpassing.

Det kule er at emuleringen/wrappinga komemr hele tiden med ny version og jeg får bedre og bedre fps og evt små gfx feil og slikt forsvinner etterhvert som den oppgraderes.

Du har et fåtall engines (Unreal, Doom etc) som har native klient for linux. De funker knall.

Du har også en del opensource spill, uten at de helt er på nivå med alt fancy som er i dagens generasjon.

Mac har jeg aldri sett noen grunn til å bruke.
    Ikke redigerer jeg noe bilder eller video, så det er ikke noe argument.
    Mac er ganske tøft og undervurdert OS, men ser ikke helt poenget da jeg heller kjører linux.

Det passer greit til de som ikke liker windows, heller ikke linux.

Virus har jeg heller aldri hatt noe problem med på windows. Det er bare å bruke litt sunn fornuft.
    Amen.

Så det at linux og mac er mindre utsatt for dette er heller ikke noe argument for min del.
    Mange sider av den saken, men ikke noe argument for meg i denne contex. Gjør du dumme ting med admin rettigheter er det et fett hva du kjører av os.

Dette er vanligvis ikke en diskusjon jeg gidder å delta i pga mange folk som skriver så dumme ting at jeg får lyst til å grine, men nå var jo jeg først :P
    Vi får se hva hva som kommer i tråden
    Alle innspill og tanker gir refleksjoner som vi alle kan lære av.

Husk det er media/HTPC som er focus i contex.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa.
    Har du et spill med openGL er det ikke fullt så mye styr med å spille det på linux.
    Men det å sette opp en windows-emulator så man kan spille av spill uten openGL-støtte må jo mildt sagt kalles strevsomt.
    Ikkenoe en vanlig privatperson ville gjort, som klør seg i hodet når de skal sette i strømkontakten.

Jeg selv ville nok klart å pusle meg fram til det, men jeg er slapp, så det gidder jeg ikke :P

Men når det gjelder HTPC så har jeg ikke noen erfaring med linux.
    Nå har jeg faktisk en incomming PS3, så jeg tenkte å sette opp ekstramaskinen her til å streame media osv.
    Da kan jeg jo teste ut med Linux og se hvordan det går.
    Sier ikke neitakk hvis jeg kan sette opp ett gratis OS som funker knall.

Er forresten ikke helt enig i at det er like lett å gå fra Win til Linux som bytte av mobilmerke (som du eksemplifiserte med).
    Jeg knota bra mye i starten når jeg hadde installert Linux.
    Det mest uvante var måte man fikk tak i og installerte programmer på.
    I windows er jeg vandt til å browse nettet, laste ned fil, også tykke på den så installasjonen skulle begynne.
    I linux var det ikke helt sånn.
    Jeg installerte en del gjennom kommandoer jeg aldri kunne gjettet meg til hvis jeg ikke hadde fått hjelp.
    Og mye lå jo også i pakker som forsåvidt var veldig greit å installere.
    Men problemet kom da jeg ikke fant det jeg ville ha i disse pakkene.
    Da kunne jeg ikke bare søke oppdet jeg ville ha på nett og installere det.

Nå skal det sies at jeg ikke holdt på med linuxprosjektet mitt mer enn ca en uke, så jeg fikk aldri satt meg inn i det.
    Men det jeg opplevde her tror jeg kan være en stor grunn til at mann i gata ikke svelger opplegget så lett nå de er vandt med windows.

Hadde de blitt presentert for det først hadde nok saken vært en helt annen.

EDIT:
    Glemte en ting.
    Intill nylig har det å finne drivere til div komponenter vært mild sagt problematisk med Linux.
    Spesiellt til skjermkort om jeg har forstått riktig.
    Men nå som ATI og Nvidia(?) utvikler linuxdrivere kan jo dette fort endre seg.

Newcomer darkz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører linux på laptopen, genialt for surfing og slik for min del. Slipper spyware og virus. Har jo såklart firewall. Kjører også denne mot tv`en enkelte ganger og sliter heller ikke her med noe driver problematikk. Har ubuntu på den så alt funket vel out of the box merkelig nok:-D Det gjorde det ikke da jeg lekte med gentoo:-D

Da det gjelder htpc`en kunne jeg godt ha kjørt opp en linux distro for media generellt. Nvidia kortet jeg har støttes med drivere og ser ikke problemer i det slik sett. Men eneste problemet jeg har er spillkompitabliteten, ihvertfall da det gjelder nyere spill.

Så for min del velger jeg begge til hvert sitt bruk. Mac os vil aldri komme inn i mitt hus, ei heller noe produkt fra apple. Dette er for spesielt for min smak:-D
    Dog har jo mac unix kjerne og har testet os`et en del....tok livet av det og er fornøyd med det:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en ren HTPC heller jeg ganske kraftig til Linux og Linuxmce. Når 0710 og 0804 kommer vil nok dette være grei skuring å innstallere på de fleste maskiner ettersom nye drivere kommer stadig raskere til Linux (spesielt etter at ATI/Asus åpnet opp for muligheten).

Men jeg liker også å spille spill, så jeg vil nok alltid ha en windowsmaskin stående ett eller annet sted. Ihvertfall inntil wrappingen i Linux (eller native Linuxspill) blir så bra at det meste kan installeres.

Oppfatningene om Linux og drivere er dog nesten usaklige, jeg har aldri (bank i bordet) hatt problemer med drivere når jeg har installert Linux. Dette gjelder nok fortsatt den helt nyeste hardwaren, men også her hjelper det fort på.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Jeg begynner å bli gammel ser jeg. Hva menes med WAF ?
    Wife Acceptance Factor - altså i hvor stor grad utstyret blir akseptert av kjæreste, ektefelle osv:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa.
    Har du et spill med openGL er det ikke fullt så mye styr med å spille det på linux.
    Men det å sette opp en windows-emulator så man kan spille av spill uten openGL-støtte må jo mildt sagt kalles strevsomt.
    Tja, noen er enkle andre mer knotete og noen virker ikke i det hele tatt. Men husk at fokus er HTPC bruk, ikke spill.

Det er dog godt at det kommer frem, så vi får et balansert diskusjon og ikke gjemmer noe under teppet.

Wine/Cedega har en grei web portal der du kan sjekke om dine spill vil funke, og evt hvor godt.

Slik jeg ser det så blir støtten bedre og bedre, samt tilsvarende på ytelse.

Jeg gleder meg til 3D ytelse blir 1:1 imot windows, og man kan måle FPS og se hvor mye raskere spillene går i linux vs windows.

Som nevnte ellers synes jeg multiuser støtten, samt muligheten til å velge windows distro (win95, win98, Win2000, Xp) "emulering" er konge og gir mye mer fleksibilitet en alt rot det blir windows.

Ikkenoe en vanlig privatperson ville gjort, som klør seg i hodet når de skal sette i strømkontakten.
    En vanlig "dødelig" bruker klarer ikke å legge in windows selv, men kjøper en OEM. Det er ikke noe i veien for at en tilsvarende OEM løsning kan bygge på linux distroer slik at det er ferdig satt opp og bare "virker" for sluttbruker.

Ellers ser jeg forsåvidt ikke hvorfor det skulle være vanseligere å legge inn et spill i f.eks Cedega som har en god enkel gui, vs å dytte inn en cd i windows distro.

Jeg selv ville nok klart å pusle meg fram til det, men jeg er slapp, så det gidder jeg ikke :P
    Da må du heller ikke bli grienete når du får "RTFM" slått i trynet ;D

Jeg har ikke fått GrandiaII og NFS5 dog, det er litt trist.

(NFS5 funker forsåvidt ikke i XP heller, ifall ikke på noen av boksene mine..)

Wow f.eks funker plug and play..

Så det kommer helt ann på..

Wine kommer i ny version ca hver 14 dag så det kommer hele tiden nye fix og ytelse forbedringer og støtte for mer spill..

Men når det gjelder HTPC så har jeg ikke noen erfaring med linux.
    Ok, det var nå litt topic i tråden forsåvidt, men greit å få unna spill argumentet som jeg synes er litt bob bob.

Men saken er ifall belyst.

Du kan jo få DVB støtte i Media Center til Microsoft med hack fra FloppyDTV, samme greia.

Nå har jeg faktisk en incomming PS3, så jeg tenkte å sette opp ekstramaskinen her til å streame media osv.
    Da kan jeg jo teste ut med Linux og se hvordan det går.
    Sier ikke neitakk hvis jeg kan sette opp ett gratis OS som funker knall.
    Burde gå greit.

Er forresten ikke helt enig i at det er like lett å gå fra Win til Linux som bytte av mobilmerke (som du eksemplifiserte med).
    Hvorfor ikke ?

Jeg sliter alltid når jeg må sette opp ting på andre merker en det jeg er mest vant til. F.eks synch av mail å sån.

Det er jo helt identisk funksjonalitet på mobiler, men menyene er litt ulike. Du må huske at vi snakker HTPC her, ikke "Desktop" vs "Desktop" i contex.

Alle HTPC løsninger har tilsvarende ala "Min Tv", "Min Musik" etc etc..

Det grafiske grensesnittet som bygger litt på mac tankegangen som vi mest forknipper med windows (Type "start" knapp, ikoner, høyreklikke/menyer (fra Amiga) etc.

Du ser poenget mitt ?

Jeg knota bra mye i starten når jeg hadde installert Linux.
    Spørs nå helt hva du skal bruke en linux distrobasert løsning til. Etter at jeg la inn Ubuntu til dama, har jeg faktiskt ikke hørt en pøkk..

Hun har faktiskt funnet en del sån puslespill, bildeprogram og annet uten at jeg har vist henne noe.

Det er også slutt på all tygging ala "Hva skal jeg gjøre nå" rundt alle disse windows "Are you sure OK/Cancel" fjas.

Jeg har også forklart henne at hun ikke kan ødelegge noe, (Hun er jo ikke root, eller har skriverettigheter og alle innstilinger er jo per bruker) det gjør at hun er litt mer modig å tør dytte inn minnebrikke, usb skriver og mye annet rart og blir litt mer trygg på data.

Det mest uvante var måte man fikk tak i og installerte programmer på.
    Greit å slippe keygens, cracks og piratebay downloads

I windows er jeg vandt til å browse nettet, laste ned fil, også tykke på den så installasjonen skulle begynne.
    I linux var det ikke helt sånn.
    Det er nå helt opp til deg,
    det er forsåvidt ikke noe problem å gjøre det samme i linux distroer.

Du kan f.eks laste ned .deb/.rpm fra en leverandør og dobbelt klikke denne så legger du jo inn.

Litt av poenget med en "linux distro" er jo at de skal samle alle ulike programmer, kompilere og pakke disse for deg og tilby og supportere disse. (Dvs å sørge for at de er siste version, fikse feil/sikkerhet etc)

Du som sluttbruker skal bare kunne velge et program, så skal det være mekanismer slik at alle avhengigheter kommer med i nedlastningen.

Noen distroer er mer "hard core" og legger opp til mer at du vet hva du gjør.

Det er litt opp til vilken distro du velger, hva slags pakke system de benytter og hva slags mål/bruksområde den har.

Jeg installerte en del gjennom kommandoer jeg aldri kunne gjettet meg til hvis jeg ikke hadde fått hjelp.
    Tja.. Regner med at du fant en howto/guide som beskriver hvordan du setter opp noe.

De benytter kommando baserte kommandoer fordi det ville vært litt tungvint å beskrevet hvordan du gjorde alt i gui..

Trykk der, der, så der etc..

Bedre å bare skrive

sudo apt-get install firefox

Det tar deg 10 sek å starte en terminal, kopiere og lime inn å trykke enter.

Må du kunne alle kommandoer i linux ?
    Hvorfor det ?

Jeg kan ikke alle og jeg har jobba mange år med det.
    Hva skal jeg med det.

Det finnes guider/howto jeg kan følge.

Hvis du ønsker det er det jo med en manual.

"man kommando"

F.eks man apt-get viser hva "apt-get" gjør, og vilke parametere jeg kan gi den.

Men det er egentlig lite man trenger å gjøre i shell med dagens distroer. Ifall fra et desktop synspunkt.

Jeg har driftet linux bokser i rimelig mange år, og benytter kun shell for det, men det er mer server spesifikk.

(Windows server distroene går forsåvidt i samme retning)

Jeg skal ikke tutre så mye om andre sinsykt geniale ting med pakkehåndtering (Bytte fra stable til unstable og få de helt siste versioner, bytte fra ulike distroer i fart uten å boote)

Og mye lå jo også i pakker som forsåvidt var veldig greit å installere.
    Bra, det er jo med en sån nybegynner pakkehåndterer i Ubuntu som kan være greit for helt nye. (Husker ikke navn, bruker den ikke)

Men problemet kom da jeg ikke fant det jeg ville ha i disse pakkene.
    Da kunne jeg ikke bare søke oppdet jeg ville ha på nett og installere det.
    Spørs nå...

Hvis applikasjonen ikke er med distroen er den jo ikke "supportert" i utgangspunktet, og du må gjøre manuelle operasjoner.

Personlig så finner jeg alltid en kilde som jeg legger til i pakkesystemet slik at jeg alltid har siste version, og at avhengigheter sammspiller.

(F.eks repository for w32codec, decss og annet som ikke er med av juridiske/politiske grunner)

Men joda. Du skal sikkert finne noe som er knot. Men det er laaaangt fra mainstream. Tross alt ~20000 pakker i f.eks ubuntu. Ingenting er perfekt.

Nå skal det sies at jeg ikke holdt på med linuxprosjektet mitt mer enn ca en uke, så jeg fikk aldri satt meg inn i det.
    Men det jeg opplevde her tror jeg kan være en stor grunn til at mann i gata ikke svelger opplegget så lett nå de er vandt med windows.
    Kommer helt ann på behov og forventinger.

Du må også huske at "mannen" i gaten kjøper en OEM version, dvs en windows som er ferdig satt opp, drivere lagt inn etc etc.

Hvis jeg satte opp en boks til deg etter at vi har gåt igjennom dine behov og skreddersydd for det, ville du nok sette på det anneledes.

Hadde de blitt presentert for det først hadde nok saken vært en helt annen.
    Der er vi enige.
    Det er mye vranglære i windows synes jeg.

Jeg er faktiskt svært beskymret når jeg møter "IKT lærlinger" og ser det nivå og forståelse for hvordan ting fungerer.

EDIT:
    Glemte en ting.
    Intill nylig har det å finne drivere til div komponenter vært mild sagt problematisk med Linux.
    Spesiellt til skjermkort om jeg har forstått riktig.
    Men nå som ATI og Nvidia(?) utvikler linuxdrivere kan jo dette fort endre seg.
    Helt uenig i at dette har vært noe issue.

Som nevnet tidligere så er det aldrig vært noe problem å finne kompatibel hw som verken er vanskelig å finne på den lokale databule, heller ikke dyrere.

Enig dog at det skjer en holdningsendring i hw miljøet.
    (Ati, Asus etc)

"Nå som" ?

ATI og Nvidia har stort sett alltid hatt drivere. De ligger noe etter på de nyeste korta. ATI har ligget veeeldig etter, og hat dårlig kvalitet forsåvidt. Men de ser ut til å ha tatt seg sammen.

Ikek glem at windows kun støtter x86, linux støtter jo alt av arkitekturer.. Så du er noe løst til å holde deg her, og jeg synes x86 er en traktor fra 60 tallet med en formel1 motor i) Den er heller ikke spesielt egnet til multitasking eller multimedia.

Husk at flere av oss har kjørt linux/bsd/amiga(på x86) siden 90 tallet og lurer på hva du snakker om

Drivere har aldrig vært noe issue for meg..

Takker for innspillene, jeg hadde håpet på mer teknisk diskusjon/flames.

F.eks Deinterlacere, hw decoding og annet mer i contex i HTPC sammenheng.

Og ikke minst windows kernel vs Linux, da spisset imot HTPC/Multitasking/Realtime.

Anyone ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Wife Acceptance Factor - altså i hvor stor grad utstyret blir akseptert av kjæreste, ektefelle osv:-)
    Ahhh

Var litt tilpassing av Mediaportal/XP før den ble godkjent.

Uansett så har jeg den jalladecoder'n kobla til, så det er bare å trykke på Scart og sette inn kortet..

Når det gjelder antall bokser, kabler størrelse på høytalere så har min bedre halvdel gitt opp.

Lovet i 6 år nå å gjøre noe med kabelgata over stuedøra ;D

Kansje jeg skulle få ut fingern...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt opp et par debian webservere (den tiden jeg var interessert i PHP,mysql og webdesign) for et par år siden, og det var ikke så veldig lett når man kom rett fra windows. Noen av program-versjonene jeg trengte fantes ikke på apt-get, så det måtte kompileres selv :???: Men lærerikt var det..

Men ble ganske imponert da jeg innstallerte ubuntu på laptopen. Alt fungerte utenom webcameraet, om enn ikke optimalt. Måtte fikle litt med skjermdriverne (ATI), og på den tiden(ca 1 år siden) var vel ikke ATI det beste valget for linux.
    Hadde det ikke vert for at OpenOffice ikke kan måle seg med MS Office 2007, så kunne jeg godt brukt ubuntu på laptopen.

Men for en HTPC har jeg flere krav som må være oppfylt:

1. Finnes det h.264 codecer som støtter hardware decoding på ATI hd 2400/2600?

2. Finnes det programvare som kan måle seg med FFDSHOW og avisynth på post-prosessing av DVD?

3. Finnes det (eller ventes det i nær fremtid) AAC decodere som støtter LATM og mediascenterløsninger for RiksTV??

4. Finnes det fungerende softcamløsninger ala MDAPI for Conax og NDS?

5. Er det mulig å spille av Blu-ray i linux?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagzen
    Har satt opp et par debian webservere (den tiden jeg var interessert i PHP,mysql og webdesign) for et par år siden, og det var ikke så veldig lett når man kom rett fra windows. Noen av program-versjonene jeg trengte fantes ikke på apt-get, så det måtte kompileres selv :???: Men lærerikt var det..
    Alltid greit når du koder PHP/WEB/mysql å ha litt kjennskap på hvordan det hører sammen synes jeg. Både for feilsøking og sikkerhet.

Men det har blitt bedre.
    De siste boksene jeg har satt så "funka alt".

Det er også mye vanlig med LAMP (software bundle - Wikipedia, the free encyclopedia) nå. (På godt og vondt)

Men ble ganske imponert da jeg innstallerte ubuntu på laptopen.
    Jepp, Ubuntu er som Debian med støttehjul.

Litt morro at det faktiskt tar ~12 min å installe fra start til den er oppe å kjører.

Alt fungerte utenom webcameraet, om enn ikke optimalt.
    Siden selve Ubuntu gikk så raskt, så har du nå litt til til å se om du finner noen source/driver for webcam'en.

Måtte fikle litt med skjermdriverne (ATI), og på den tiden(ca 1 år siden) var vel ikke ATI det beste valget for linux.
    Det er det heller ikke ennå.
    Spørs litt på vilket chipset/modell.

XV/XVMC er litt defekt/ustabil på noen kort.
    Vsynch er noe merkelig å få til.

Nvidia er tryggere valg på kort sikt, da alle modeller/chip er støttet og XV/XVMC funker fint.

Opensource driver'n som blir en allround driver for alle chip for Nvidia har kommet kanske langt med tanke på at de ikke sikker med noen dokumentasjon, og driver med XV/XVMC akkurat nå.

Hadde det ikke vert for at OpenOffice ikke kan måle seg med MS Office 2007, så kunne jeg godt brukt ubuntu på laptopen.
    Forsåvidt enig, men jeg har vel mer til overs for Office2003.

Office2007 er ver mer sån Vista(Ny theme)/format krig(låse alle til .docx ) fra Microsoft forsåvidt.

Jeg så ifall ikke noen spesiell grunn for oppgraderingen, heller ingen av kundene mine, men blir tvunget.

Sett dette før.. Ja.. Gjesp..

Men enig, Openoffice funker jo, men er litt bloated og knotete. Jeg skulle ønske de tenkte nytt, i stedet for å lage en "Word6.0" kopi.

Ellers kunne jo Microsoft sluppet en native linux version så man slipper gå via CrossOffice/wine type wrapper for å få kjørt det hvis man absolutt må.

Men for en HTPC har jeg flere krav som må være oppfylt:
    Bra, nå begynner det å bli spennede.

Meget gode poeng, og flere av de belyser dagens svakheter ved å velge frie løsninger.

1. Finnes det h.264 codecer som støtter hardware decoding på ATI hd 2400/2600?
    Nei. ATI har ikke sluppet disse spesifikasjonene.

For the R600 series (and presumably the R700 series as well), it features a Unified Video Decoder (UVD) unit for H.264 and VC-1 video decoding. While this is great for the hardware, the problem resides with the decoding functionality being combined with the Digital Rights Management (DRM) operations. If AMD releases the UVD information to the public on the R600 series, they will be able to use the video decoding but then DRM will be put at risk. With this information, users could then bypass DRM on Windows, which could then place AMD into legal hot water.

*gjeeeesp* Heia DRM....

Godt mulig det kommer alternative løsninger her.

Mulig det ordner seg med neste generasjon ?

While there is no easy way around this for the R600 series, John Bridgman has stated "[a modular version of the UVD is] already on the requirements list for future chips. Won't make the next generation (too far along already) but the ones in early development should be more open-source-friendly." However, we don't know exactly how open their next generation of GPUs will be. As Bridgman had then stated, there is some cost (manufacturing and performance) to a modular design but branching DRM from the video decoding functionality should work out.

At this point, it's "less than [a] 50/50 chance of opening UVD", but the final outcome won't be known for a few months. For the R500 series, the hardware-accelerated video playback will not come until the 3D foundation has been laid, so that as well is a few months out.

The good news coming out of this is confirmation that future AMD Radeon GPUs should be more open-source friendly (at least when it comes to accelerated video playback), but the fruits of that will not be present until at least the R800 or R900 generations (unless of course DRM were to get thrown out altogether). Once the 3D acceleration is in place, there should be accelerated video playback for the R500 series through the open-source RadeonHD driver, but that too is a ways out.

Så nei. Kjøp Quad core og bruk CPU inntil videre.

2. Finnes det programvare som kan måle seg med FFDSHOW og avisynth på post-prosessing av DVD?
    Usikker.
    FFDSHOW bygger jo på FFMPEG som benyttes av:

FFmpeg-based Projects

3. Finnes det (eller ventes det i nær fremtid) AAC decodere som støtter LATM og mediascenterløsninger for RiksTV??
    Mjaaa....

Hvis noen forklarer meg om det er selve codec eller innpakningen som er problemet så

Jeg vil tro i nær fremtid.
    Uansett så er jo Conax Chip paringa mer problem..

4. Finnes det fungerende softcamløsninger ala MDAPI for Conax og NDS?
    Ja.
    PM meg for mer info.
    Vi skal vel ikke snakke så høyt om det her.

5. Er det mulig å spille av Blu-ray i linux?
    Codec/UDF messig ja.
    Ikke testet HDMI 1.3/7.1 ennå dog.

Du må self strippe vekk DRM først ved å rippe til disk,
    men som nevnte rundt ATI ovenfor er det mulig at det kommer "lovlig" support. (Gjeeesp...)

Ikke helt plug and play ennå nei.

Kjøp plata og last ned scene ripp spør du meg ;D

Takker for gode og krevende innspill.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •