Forsterker og høytaler til en HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Forsterker og høytaler til en HTPC

Jeg har bygd meg en HTPC som nå kjører MythTV. Ting begynner å funke bra, bortsett fra at jeg ikke har det høytaleroppsettet jeg vil ha. Foreløpig har jeg bare koblet en minijack til TVen. Det kommer lyd, men jeg ønsker å sette opp et 5.1 oppsett.

Jeg ønsker å ha helt minimalt med utstyr utenfor HTPCen. Det tar nok plass som det er. Spesielt ønsker jeg å unngå en diger 44 cm boks med egen fjernkontroll og alt det der. En fjernkontroll bør være nok for alt. Og digital forsterkning er da noe banalt enkelt, det bør da være mulig å gjøre det i en enkel, liten boks?

Det ble overraskende vanskelig å få det som jeg ville. Det virker som markedet er veldig delt, enten er det Hifi-systemer eller så er det PC-høyttalere. Men det denne boksen trenger er altså PC-høyttalere for stuebruk.

Det ideelle hadde vært å få et PCI-kort med forsterker, noe liknende med D2Audios AAIC100-5, men den ser ut som krever et spesielt hovedkort.

Lyden kommer fra et 8-kanals lydkort. I utgangspunktet har den bare 3.5 mm-utganger, men hovedkortet har også SPDIF-utgang, men det vil være ekstra styr å få tak i kabel for den. Hovedkortet er et
    Gigabyte GA-MA69VM-S2
    .

Men for å ta den siste muligheten først: Hvis jeg har en SPDIF-utgang, hva er det egentlig jeg må ha? Sett at det ikke finnes noe amplifier-kort, finnes det kanskje en like minimalistisk forsterker?

Så, for å ta den andre muligheten, som er mye enklere: Høyttalere med innebygd forsterker som jeg kan bruke med 3,5 mm-utgangene jeg har. Det er utgang for center+sub, front L+R, side L+R, rear L+R.

Planen min er å ha et 5.1-oppsett. Selv om jeg har utganger til 7.1 passer det ikke i stua.

Nå er det jo en høyttaler strategisk plassert på TV-en, og den funker, så jeg tenkte kanskje denne kunne brukes som senter-høyttaler. Men det forutsetter at jeg kan koble den til suben.

Gitt at det ikke finnes noen enkle forsterker, er det kanskje greit å kjøpe en sub med utgang for senter, et sett med front-høyttalere på stativ og to enkle bak-høyttalere, alle vil vel da trenge innebygd forsterker. Det vil bli 10 meter kabel til bak-høyttalerne. Alle disse vil altså kobles med 3,5 mm minijack. Går dette an?

Alternativet, tenker jeg, er å kjøpe et 5.1-sett og glemme TV-høyttaleren. Det som er negativt med dette er at samboeren helst ser at det ikke blir for mange høyttalere i stua.

Dessuten synes hun at PC-høytalere stort sett er ganske stygge og at de ikke passer i vår stue, og hun har et poeng. Hifi-klubben hadde noen høytalere som passer veldig godt i vår stue, men de kan altså ikke brukes uten forsterker.

Så lurer jeg på om standard PC-høyttalere er for smått for stua, som er i overkant av 30 m². Volum er ikke så viktig, men lyden bør jo ikke drukne heller... Jeg har et par billige Phillips-høytalere til PCen, og vi så Istid 1 med disse på, og det var jo egentlig nok lyd...

Det jeg har tenkt mest på er å kjøpe Acoustic Energy Aego M for subben der har tilkobling for center til TVen, og bruke satelittene som bak-høytalere, og kjøpe Bose Companion 2 som front-høytalere. Det største problemet med dette er tvilen om det er nok lyd, og at jeg ikke vet om det finnes bein til dem. De kan ikke stå på gulvet, det vil både se dumt ut, og stuebordet vil være i veien når vi sitter i sofaen. Jeg sendte en mail til Bose og spurte om det finnes bein til dem, men de har ikke svart ennå. De har bein til mange andre høytalere. Er det noen her som veit?

Jeg er mye mer datanerd enn audiofil, så jeg er på nokså dypt vann når jeg skal kjøpe lydutstyr. Det er vel mange her som har erfaring med HTPC-lyd, så alle tips mottas med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jeg deg hadde jeg gått for noe sånt som dette: Hardware.no - Prisguide - Høyttalere - Logitech Z-5500 5.1 Her kan du koble spdif rett inn uten bruk av ekstra forsterker.

Det skulle gi nok lyd for en som ikke er for hifi freak og jeg tror sambo'en din vil godkjenne de små høytalerne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Madmax_35
    Var jeg deg hadde jeg gått for noe sånt som dette: Hardware.no - Prisguide - Høyttalere - Logitech Z-5500 5.1
    Hmm, jo, den er litt interessant! Jeg fant en reklamefilm som tilogmed hadde bein for å sette dem på gulvet. Det kan trenges.

Eneste problemet kan være kabellengden. Jeg trenger nok fort 10 meter kabel fra subben til bak-høytalerne. Går sånt greit med denne typen høytalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetikj
    Hmm, jo, den er litt interessant! Jeg fant en reklamefilm som tilogmed hadde bein for å sette dem på gulvet. Det kan trenges.

Eneste problemet kan være kabellengden. Jeg trenger nok fort 10 meter kabel fra subben til bak-høytalerne. Går sånt greit med denne typen høytalere?
    Ja, det er ikke noe problem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •