Kalibrering av LCD skjerm mot HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av LCD skjerm mot HTPC

Heisann,

Jeg begynner nå bli meget fornøyd med HTPC oppsettet mitt. Jeg har gått over fra MCE til Mediaportal. Dette har gitt store forbedringer i kvalitet både ved bildevisning og film. Jeg har forsøkt å kalibrere skjermen min så godt det går. Jeg har en 2 år gammel Sony Bravia 40". Denne gir meget godt bilde når den er stilt inn riktig. Fikk låne en CD av min bror med et program som gjør at jeg nå har ganske riktig kontrast og lys. For å si det rett ut så ble det en vannvittig forskjell!! Jeg vil på det sterkeste anbefale alle å IKKE kalibrere skjermen med Nvidia sin kalibrator (Skjermoptimalisering. Min erfaring er at denne tuller til fargetemperaturer og gamma.

Min utfordring nå er nettopp farger. Med det programmet jeg benyttet var det ingen mulighet for å kalibrere farger. Finnes det noen enkel metode for dette? Noe program som er fritt til bruk? Tror jeg har litt for mye rødt og blått i bildet.

Alle tips mottas med takk :-)

PS! Om noen dager kommer et nytt skjermkort i posten. Har bestilt et Radeon 2600XT. Om dette har noe å si for kalibreringen vet jeg ikke, men uansett en tiilleggsopplysning.

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvilket program bruker du til å kalibrere skjemen da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •