Forskjell på HDMI fra PC og DVD-spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på HDMI fra PC og DVD-spiller?

Hei,

Jeg har en JVC LCD-TV (LT-32S60BU) med en HDMI-inngang. Så kjøpte jeg meg en Fujitsu-Siemens Scaleo EV mediacenter PC med HDMI-utgang. Tenkte at dette skal vel bare være å sette riktig oppløsning på PC'en, og så er det rock'n'roll. Men, neida. TV'en "ser" at det kommer et 720p-signal, men skjermen forblir svart.

I kontakt med support hos JVC sies det:
    "HDMI kontakten på din TV er beregnet for å kun motta videosignaler fra feks DVD spiller med HDMI, BluRay/HD-DVD spiller. Dette står i bruksanvisningen din"

Nå har riktignok JVC rett i at det står at TV'en støtter DVD gjennom HDMI, men det står IKKE at det er begrenset til KUN DVD og ikke andre enheter.

Spørsmålet blir:
    Kan JVC ha rett i dette? Er det forskjell på HDMI fra PC og HDMI fra DVD-spillere?

At møkka-TV'en kun klarer 1024x768 oppløsning på VGA gjør jo ikke saken bedre - 4:3 oppløsning på 16:9 skjerm blir ikke særlig flatterende på bilder, for å si det sånn. Har forsøkt Powerstrip uten særlig hell...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke den aktuelle modellen, men du er nok så uheldig at du har kjøpt en LCD TV som ikke er tilpasset bruk med PC. Det var ikke så uvanlig for et par år siden. Er vel mindre vanlig nå. Har du hatt den en stund Dette er noe av det først en bør teste når en ny LCD TV kommer i hus. Duger den ikke så bør den sendes rett tilbake til selger.

Newcomer Halvliter sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter sjølv med dette på min Sharp 32" BV8E, diverre endå ikkje funne svar.

Kanskje du kan prøve dette forumet? EnTech Taiwan :: Index

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den støtter vel 720p (1280x720) - som oppskaleres.

Prøv å sette dette som oppløsning og se om det funker.

Nekter å tro at det er forskjell på HDMI fra PC og DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være etterpåklok...

Men det blir jevnlig presisert at man bør innhente lovnader om PC-funksjonalitet FØR man kjøper tv.

Tv-en har kanskje en dårlig EDID slik at den ikke forteller PC-en hva den er i stand til. For DVD-spillere er neppe det noe problem siden HD-ready fastsetter minimumskrav?

PC-video benytter normalt nivåene 0-255, mens broadcast-video benytter nivåene 16-235.

Det beste rådet er nok å fikle med powerstrip, evt søke på forumet deres.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Den støtter vel 720p (1280x720) - som oppskaleres.

Prøv å sette dette som oppløsning og se om det funker.

Nekter å tro at det er forskjell på HDMI fra PC og DVD.
    Godt forslag, men det er allerede testet.

Jeg har testet alle oppløsninger som står oppført som støttet i bruksanvisningen. Resultatet er det samme: TVen gjenkjenner oppløsningen som sendes, men klarer ikke å vise bildet.

-p

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Ikke for å være etterpåklok...

Men det blir jevnlig presisert at man bør innhente lovnader om PC-funksjonalitet FØR man kjøper tv.

Tv-en har kanskje en dårlig EDID slik at den ikke forteller PC-en hva den er i stand til. For DVD-spillere er neppe det noe problem siden HD-ready fastsetter minimumskrav?

PC-video benytter normalt nivåene 0-255, mens broadcast-video benytter nivåene 16-235.

Det beste rådet er nok å fikle med powerstrip, evt søke på forumet deres.

-k
    Takk for tilbakemelding.

Her er det absolutt lov å være etterpåklok - for andre. Det er vel litt av poenget med et sånt forum vel, at man skal kunne lære av andres feil. Hadde jeg lest mer på dette forumet før jeg kjøpte så hadde jeg kanskje klart å unngå problemet...

På den annen side: jeg har forsøkt å finne ut av dette ved å snakke med selgere i flere forskjellige butikker, og ikke én har hørt om at det skulle være noen forskjell på HDMI fra PC vs. HDMI fra DVD-spiller...

Jeg får følge ditt råd og fortsette å teste med Powerstrip. Får evt. sjekke med skjermkortleverandøren om de har vært borti slikt. Merkelig at HDMI-standarden ikke er en standard...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettert
    Jeg får følge ditt råd og fortsette å teste med Powerstrip. Får evt. sjekke med skjermkortleverandøren om de har vært borti slikt. Merkelig at HDMI-standarden ikke er en standard...
    Lykke til.

I følge moderatoren på forumet til powerstrip så er ansvaret tydelig.

TV-produsenter velger å bryte med standarden på implementasjon av EDID fordi de "regner med" at tv-en bare skal kobles til dvd-spillere.

Det er litt som om en skriverprodusent velger å ikke inkludere røde fargepatroner "fordi folk flest skriver ut i sort-hvitt". I mange tilfeller går det sikkert greit, men når det gir klager så er ansvaret ikke skriver-kabelen eller Windows, men at noen tok en sjanse.

De "redder" seg ved å stadig hevde at PC bare kan tilkobles via analog VGA, som ofte ikke gir 1:1 pixel, er låst til 4:3 og gir ujevne bevegelser på PAL materiale.

Jeg skulle ønske at tv-produsentene ville ta en halvtimes prat med meg som ledd i markedsundersøkelsen før de utvikler nye modeller...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Jeg skulle ønske at tv-produsentene ville ta en halvtimes prat med meg som ledd i markedsundersøkelsen før de utvikler nye modeller...

-k
    Overraskende at prosjektør-produsentene har stålkontroll på dette området og TV-produsentene er så clue-less. Er jo ofte samme selskap!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At møkka-TV'en kun klarer 1024x768 oppløsning på VGA gjør jo ikke saken bedre - 4:3 oppløsning på 16:9 skjerm blir ikke særlig flatterende på bilder, for å si det sånn. Har forsøkt Powerstrip uten særlig hell...
    Når du har prøvd powerstrip, er TVen koblet til med HDMI eller D-Sub?

Greien er at de kontaktene kan ha forskjellig "lovlig" grense for ting den vil vise. D-Suben er ofte mindre restriktiv (ettersom den er analog). Vil tro du vil ha mye større sjanse for å oppnå 1280x720p med D-SUB enn HDMI.

Har for det meste tuklet med powerstrip på CRT skjermer, men har f.ex fått Loewe Aventos 32" å vise 1024x576i selv om i spesifikasjonen er 640x480 MAX på D-sub kontakten.

Kvaliteten D-SUB vs HDMI er veldig individuelt etter TV modell. Så du får håpe den er bra nok for ditt bruk åp D-SUB i ditt tilfelle. Har hørt forlk som foretrekker D-SUB fremfor HDMI på noen modeller.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Når du har prøvd powerstrip, er TVen koblet til med HDMI eller D-Sub?

Kvaliteten D-SUB vs HDMI er veldig individuelt etter TV modell. Så du får håpe den er bra nok for ditt bruk åp D-SUB i ditt tilfelle. Har hørt forlk som foretrekker D-SUB fremfor HDMI på noen modeller.
    D-Sub er det samme som VGA, ikke sant?

Har ikke fått fram noe bilde på HDMI, så det har vært med VGA jeg har forsøkt Powerstrip.

Går snart fullstendig lei. Tar jo sånn tiiiiiiiiiid....

-p

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D-Sub er det samme som VGA, ikke sant?

Har ikke fått fram noe bilde på HDMI, så det har vært med VGA jeg har forsøkt Powerstrip.

Går snart fullstendig lei. Tar jo sånn tiiiiiiiiiid....

-p

Jeg har sjekket skjermkortet mitt for å se om det kan være grunnen til at Powerstrip ikke ser ut til å gjøre noen forskjell på utseendet når jeg skrur litt her og der.

Litt tekniske data:
    Chipset: Intel® 965G ICH8DH
    Graphics: Intel® Graphics Media Accelerator (GMA) X3000 integrated in Intel® Express Chipset with up to 256MB shared memory
    (incl. ADD2 Extension Card with HDMI, TV Out, Scart, Component Video out)

Ganske interessant, og ikke minst kjedelig - for meg.
    Fordi: Powerstrip klarer, så vidt jeg kan finne ut på nettet, ikke å gjøre særlig mye for Intels onboard grafikkløsning. Tenkte ikke på det før nå. Har fått inntrykk av at Powerstrip Løser Alt.
    Spørsmål: Problemer med maskin vs. skjerm?
    Løsning: Powerstrip!

Det skulle egentlig vært et nVidia 7650 GS skjermkort i maskinen, men det kunne ikke leveres, så da ble det onboard løsning....

Så jeg tenker: hvis jeg kjøper et skjermkort og putter i maskinen, kanskje det finnes skjermkort som takler dustete LCD-TVer bedre enn andre? I min forenklede verden kunne det jo absolutt tenkes at det finnes skjermkort som bare oppfører seg som DVD-spillere på HDMI-utgangen?

Tusen takk til alle som gidder å svare på alle mine spørsmål!

-p

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lån et kort, eller kjøp et megabillig ATI kort og prøv det (ati pga litt bedre muligheter for sync on green ...hadde betydning på CRT vet jeg).

Husk på å å sjekke compability med Powerstrip. Jeg fikk samme trøbbel da jeg kjøpte et 8800 GTS uten å sjekke om den funket med PS. Irriterende.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sjekket skjermkortet mitt for å se om det kan være grunnen til at Powerstrip ikke ser ut til å gjøre noen forskjell på utseendet når jeg skrur litt her og der.

Litt tekniske data:
    Chipset: Intel® 965G ICH8DH
    Graphics: Intel® Graphics Media Accelerator (GMA) X3000 integrated in Intel® Express Chipset with up to 256MB shared memory
    (incl. ADD2 Extension Card with HDMI, TV Out, Scart, Component Video out)

Ganske interessant, og ikke minst kjedelig - for meg.
    Fordi: Powerstrip klarer, så vidt jeg kan finne ut på nettet, ikke å gjøre særlig mye for Intels onboard grafikkløsning. Tenkte ikke på det før nå. Har fått inntrykk av at Powerstrip Løser Alt.
    Spørsmål: Problemer med maskin vs. skjerm?
    Løsning: Powerstrip!

Det skulle egentlig vært et nVidia 7650 GS skjermkort i maskinen, men det kunne ikke leveres, så da ble det onboard løsning....

Så jeg tenker: hvis jeg kjøper et skjermkort og putter i maskinen, kanskje det finnes skjermkort som takler dustete LCD-TVer bedre enn andre? I min forenklede verden kunne det jo absolutt tenkes at det finnes skjermkort som bare oppfører seg som DVD-spillere på HDMI-utgangen?

Tusen takk til alle som gidder å svare på alle mine spørsmål!

-p
    Det er ingenting "magisk" med en 720P oppløsning.

Hva med å boote fra en linux distro (Ubuntu, knoppix e.l) og se om denne gir deg bilde ?

Newcomer Cato72 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt å først endre screen refresh rate?

Når jeg koblet min skjerm til første gangen, hadde jeg kun et par dårlige oppløsninger å velge mellom. Først da jeg satt refresh rate'n til 60 Hz fikk jeg flere oppløsninger å velge mellom.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på en ting:
    - Får du ikke bilde når du starter opp maskinen engang?

Uansett: ATi (og sikkert nVidia) har muligheter for "force" 720p. Da mener jeg at TV-en SKAL ta inn signalet, da det er det samme som DVD-er skal gi ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cato72
    Har du forsøkt å først endre screen refresh rate?

Når jeg koblet min skjerm til første gangen, hadde jeg kun et par dårlige oppløsninger å velge mellom. Først da jeg satt refresh rate'n til 60 Hz fikk jeg flere oppløsninger å velge mellom.
    Jepp. Forsøkt. Alt annet enn 800x600 og 1024x768 blir svart.

Takk uansett for godt forslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Det er ingenting "magisk" med en 720P oppløsning.

Hva med å boote fra en linux distro (Ubuntu, knoppix e.l) og se om denne gir deg bilde ?

Nå er jeg ikke sikker på om jeg skjønner helt hva du mener med at det ikke er noe magisk med "720p" oppløsningen, men kobler jeg til via VGA, så er jeg likegyldig til om det er eksakt 720p - bortsett fra at TV-bilder helt sikkert ikke blir optimale. Jeg ønsker meg en 16:9 oppløsning, ettersom TVen er 16:9 og tvinger meg til å bruke hele skjermen.

Jeg kjenner ikke HDMI-standarden særlig godt, men når jeg kobler inn HDMI-kabelen så begynner TVen å lete etter det som for meg virker som HDMI-oppløsninger, eller hva man kan kalle det (576p, 720p, 1080i). Der virker det å være færre muligheter.

Boote fra Linux kunne absolutt vært en idé. På tide å kaste seg over Linux også kanskje...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er overbevist om at det er skjermdriveren din (dvs intel onboard chip).

Prøv et ATI eller Nvidia kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Kom på en ting:
    - Får du ikke bilde når du starter opp maskinen engang?

Uansett: ATi (og sikkert nVidia) har muligheter for "force" 720p. Da mener jeg at TV-en SKAL ta inn signalet, da det er det samme som DVD-er skal gi ut.
    Får ikke opp bilde når jeg starter opp heller med HDMI, nei. Litt flimring og en grå boks oppe i hjørnet som forteller at den finner et 720p-signal er så langt jeg har kommet.

Men, hvis det stemmer som du sier at ATI har mulighet til å "force" 720p, så er det vel nettopp det jeg trenger! Kongetips! Skal sjekke det opp litt nærmere!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •