Forskjell på HDMI fra PC og DVD-spiller? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    ATi (og sikkert nVidia) har muligheter for "force" 720p. Da mener jeg at TV-en SKAL ta inn signalet, da det er det samme som DVD-er skal gi ut.
    DVD'r (PAL) er 576i/p.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m99
    DVD'r (PAL) er 576i/p.
    Han mente nok HD-DVD'er.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Uansett: ATi (og sikkert nVidia) har muligheter for "force" 720p. Da mener jeg at TV-en SKAL ta inn signalet, da det er det samme som DVD-er skal gi ut.
    ?!

"Force 720P ?

Hva skulle skille 1280X720 skjerm oppløsning fra en "forced" 720P skjerm oppløsning ?

Ikke helt med..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettert
    Jepp. Forsøkt. Alt annet enn 800x600 og 1024x768 blir svart.

Takk uansett for godt forslag.
    Funker 50hz ?

HDMI er vel litt for "plug and" play for at du skulle kunne bytte Monitor driver til f.eks en generisk HDTV panel og teste ?

Det finnes ikke windows tools for Intel gfx korta som gir noe mulighet for "custom" oppløsning da powerstip ikke funka ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ikke sikker på om jeg skjønner helt hva du mener med at det ikke er noe magisk med "720p" oppløsningen
    Dvs at en skjermoppløsning på 1280X720 er det samme "som 720P.

men kobler jeg til via VGA, så er jeg likegyldig til om det er eksakt 720p - bortsett fra at TV-bilder helt sikkert ikke blir optimale. Jeg ønsker meg en 16:9 oppløsning, ettersom TVen er 16:9 og tvinger meg til å bruke hele skjermen.
    Ok.. Du mister pixel 1:1 ja, og kan leve med det.
    VGA går helt fint, uten at dette går utover kvalitet.

Videre gir teoretisk VGA deg noe mer frihet å "bange" inn en oppløsning og treffe den interne scaler i TV som gir best mulig resultat.

Jeg kjenner ikke HDMI-standarden særlig godt, men når jeg kobler inn HDMI-kabelen så begynner TVen å lete etter det som for meg virker som HDMI-oppløsninger, eller hva man kan kalle det (576p, 720p, 1080i). Der virker det å være færre muligheter.
    I mitt hode skal HDMI bare overføre bildet/oppløsningen, uavhengig. Når du tenker deg om så får du jo bilde på 1024X768 f.eks. Hvorfor ikke ~1200X700 f.eks ? etc..

Merk at jeg har liten erfaring her. Jeg har kalibert noen plasma for overscan med HDMI uten at jeg har møtt utfordringer ved selve HDMI som overføring.

Boote fra Linux kunne absolutt vært en idé. På tide å kaste seg over Linux også kanskje...
    Ikke meningen å dytte deg inn i den frie verden her ;D

Intel gfx korta er fult open source, så driverne er stabile og har grei ytelse. Det er også med noen verktøy rundt skjermoppløsninger her, uten at jeg har testa de. (Ligger i distroen)

Det har "bare funka" for meg (Bærbare f.eks)

Tenkte mest på:

1. Hva sier EDID fra panelet ? (Sjekk /var(log/X.org.0 f.eks)

2. Får du testet flere oppløsninger og kan danne deg et bilde på hva som kan bli en god løsning ?

Merk at x i linux standard vil bruke EDID, og om dette er defekt som Knuth er inne på som burde du kun få 640, 800, 1024)

Du må da evt overstyre x og hive inn oppløsning selv, og slå av EDID auto greiene. (Noe knotete, og har kun herja med det på nvidia kort)

Som sagt, nevnte linux bare for å prøve å gi deg mer fakta/info/debug i casen på en rask måte.

Mythtv/Freevo er jo greie HTPC løsninger.

Mythbuntu, Linuxmce er populære distroer å bygge løsningen med.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    I mitt hode skal HDMI bare overføre bildet/oppløsningen, uavhengig. Når du tenker deg om så får du jo bilde på 1024X768 f.eks. Hvorfor ikke ~1200X700 f.eks ? etc..

Merk at jeg har liten erfaring her. Jeg har kalibert noen plasma for overscan med HDMI uten at jeg har møtt utfordringer ved selve HDMI som overføring.
    På VGA får jeg bare 1024x768. På HDMI er TVen satt opp med noe "Auto"-greier på HDMI. Når jeg ikke sender noe HDMI-signal leter den gjennom de typiske TV-oppløsningene. (576, 720, 1080), så å sende noe annet signal på HDMI har jeg liten tro på (og har forsåvidt forsøkt 1024x768 - uten at TVen detekterte noe som helst).

Tenkte mest på:

1. Hva sier EDID fra panelet ? (Sjekk /var(log/X.org.0 f.eks)

2. Får du testet flere oppløsninger og kan danne deg et bilde på hva som kan bli en god løsning ?

Merk at x i linux standard vil bruke EDID, og om dette er defekt som Knuth er inne på som burde du kun få 640, 800, 1024)

Du må da evt overstyre x og hive inn oppløsning selv, og slå av EDID auto greiene. (Noe knotete, og har kun herja med det på nvidia kort)

Som sagt, nevnte linux bare for å prøve å gi deg mer fakta/info/debug i casen på en rask måte.

Mythtv/Freevo er jo greie HTPC løsninger.

Mythbuntu, Linuxmce er populære distroer å bygge løsningen med.
    Jeg er nær ved å bare gi opp hele opplegget - til tross for mange gode tips og råd. Må vel gå opp løypa med ATI skjermkort og Powerstrip for å teste. Men, det blir uansett en ny TV i nyoppusset kjellerstue, så da kan jeg jo slenge MediaCenter-PC ned sammen med ny TV (som blir GJENNOMTESTET for kompatibilitet) og så får JVCen stå i stua og funke som TV og ikke noe annet...

Tusen takk til alle som har hjulpet meg!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På VGA får jeg bare 1024x768. På HDMI er TVen satt opp med noe "Auto"-greier på HDMI. Når jeg ikke sender noe HDMI-signal leter den gjennom de typiske TV-oppløsningene. (576, 720, 1080), så å sende noe annet signal på HDMI har jeg liten tro på (og har forsåvidt forsøkt 1024x768 - uten at TVen detekterte noe som helst).
    Humz..
    Så igjennom tråden din på nytt her..

I kontakt med support hos JVC sies det:
    "HDMI kontakten på din TV er beregnet for å kun motta videosignaler fra feks DVD spiller med HDMI, BluRay/HD-DVD spiller. Dette står i bruksanvisningen din"
    *ler*

Må ha gått på syre når de lage det panelet gitt..

Jeg ser forsåvidt forsatt noe potensiale via VGA, men som du skriver nedenfor så har du jo en plan B.

Jeg er nær ved å bare gi opp hele opplegget - til tross for mange gode tips og råd. Må vel gå opp løypa med ATI skjermkort og Powerstrip for å teste. Men, det blir uansett en ny TV i nyoppusset kjellerstue, så da kan jeg jo slenge MediaCenter-PC ned sammen med ny TV (som blir GJENNOMTESTET for kompatibilitet) og så får JVCen stå i stua og funke som TV og ikke noe annet...
    Misstenker det ikke blir JVC ;D

Bare å rope ut hvis du trenger med tips med powerstrip.

Hva med å gå via Component ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer når du sender ut 720p på VGA? Svart skjerm?

Merker jeg blir litt forbanna når jeg tenker på de idiotene som tok det valget hos JVC. Standard oppløsinng for VGA inngang: 1024x768....hva skal en med DEN oppløsningen på et 16:9 TV?????

Og enda mer utrolig: det er HELT vanlig!

utrolig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Misstenker det ikke blir JVC ;D
    Det er vel ikke akkurat den FØRSTE leverandøren jeg går til, nei. :-)

På den annen side virker det ikke som om det er bare JVC som gjør slike ufattelige valg, så min strategi er:

1. Les på avforum
    2. Få lovnader fra butikkpersonalet om kompatibilitet, ta TVen hjem og TEST skikkelig med en gang. Ikke la det gå lang tid.

-p

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke akkurat den FØRSTE leverandøren jeg går til, nei. :-)
    Viktig at vi som forbrukere kommer til makten og bestemmer med lommeboka hva av produkter som skal bli kjøpt og henger ut de som ikke kan forholde seg til standarder.

På den annen side virker det ikke som om det er bare JVC som gjør slike ufattelige valg, så min strategi er:
    Sant, jeg har alltid likt Panasonic's sine Plasma, og du finner vel ingen som som helt 100% her.

Nå som 1080P blir "standard" blir det nok bedre.

Hele HD ready/halv/full HD/720ish whatever rotet vi opplevde håper jeg vi slipper en gang til.

Det hele burde vært enkelt med å merke skjermen med oppløsningen/standaren.

Håper bransjen en vakker dag tar seg sammen og merker sine produkter på en enkel og grei måte slik at alle mennesker kan velge enkelt og greit.

1. Les på avforum
    2. Få lovnader fra butikkpersonalet om kompatibilitet, ta TVen hjem og TEST skikkelig med en gang. Ikke la det gå lang tid.
    Amen.

Men husk at det er ikke alltid vi "selvutnevnte forstå-seg-påere" alltid har riktig, eller gir råd som er riktige for ditt behov/ønsker.

Det er også en økende trend at produsenter ansetter folk til å flagge deres agenda på åpne forums/blogs/facebook etc.

Dvs, ta ting med en klype salt

Lykke til videre.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal koble en denon 2807 via hdmi med overgang til dvi inn i en Sony 42" plasma monitor. Tror dere jeg vil få ett tilsvarende problem den veien? skjermen er ca 4 år gammel.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    jeg skal koble en denon 2807 via hdmi med overgang til dvi inn i en Sony 42" plasma monitor. Tror dere jeg vil få ett tilsvarende problem den veien? skjermen er ca 4 år gammel.
    Tråden her handlet om en PC til TV. Du skal koble en STB til en TV. Det blir omvendt problem.

Du får prøve. Jeg ville ikke vært bekymret var jeg deg.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde å koble på en thompson plasma monitor med Denon 2807 hdmi-overgang dvi. Dette ga ikke bilde. Hverken med ps3 eller oppo980h som kilde. Prøvde 480,720,1080i og 1080p men ikke noe bilde
    Noe jeg kan prøve?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    Jeg prøvde å koble på en thompson plasma monitor med Denon 2807 hdmi-overgang dvi. Dette ga ikke bilde. Hverken med ps3 eller oppo980h som kilde. Prøvde 480,720,1080i og 1080p men ikke noe bilde
    Noe jeg kan prøve?
    Dette burde du ikke spørre om på HTPC egentlig. Vi har bare peiling på PC->TV

http://avforum.no/forum/generell-video/
    http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/

Tror det er folk der som har mer peiling på STB->Reciever->TV egentlig.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •