Får ikke DTS/DD ut fra PowerDVD ultra over HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får ikke DTS/DD ut fra PowerDVD ultra over HDMI

Når jeg spiller av DVDer i VMC så fungerer det fint og få DTS /DD lyd inn på forsterkeren fra HTPCen min. Men jeg har også en HD-DVD spiller, og siden vista media center ikke støtter avspilling av det enda, så spiller jeg av disse med PowerDVD ultra (siste versjon, husker ikke nummeret, men har lastet ned siste oppdatering).

Der er det jo også et problem med at jeg ikke kan overføre TrueHD over HDMI til reviceren siden HTPCen bruker SPDIF til å overføre lyden til HDMI kabelen = for lite båndbredde, men det er et annet problem...

Derfor bruker jeg 7ch analoge outputs til reciveren når jeg spiller av HD-DVDer med TrueHD spor.

Problemet oppstår når det er HD-DVDer som ikke har TrueHD spor, da må jeg spille dem av i PowerDVD men da får jeg ikke DTS eller DD ut til reciveren!
    Inne på innstillinger på lydkortet så står det at det støtter DTS/DD og jeg kan spille av DTS/DD testfilene som er der helt fint, men så fort PowerDVDskal ta seg av lyden så fungerer ikke DTS /DD...

Når jeg spiller av i PowerDVD så står det f.eks at den gir ut DTS 5.1 640kb/s i infoboksen, men reciveren min får ikke DTS signaler inn...

Any ideas?

HW:
    Vista Home premium
    PowerDVD ultra
    Abit Fatal1ty F-190HD Motherboard
    Yamaha RX-V1700

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdmi

På Abit sine sider så nevner de ikke om de støtter lyd via HDMI. mao, det er internt en HDCP DVI port med HDMI plugg.

Har du sjekket i kontroll panelet hvis du har aktivert HDMI for lyd?

Videre så finnes det ingen løsning enda for HDMI 1.3 (True HD etc.) så det beste du kan få er LPCM.

For DTS fra DVD så ser informasjonen korrekt ut. Har du stilt din receiver manuelt til DTS eller står den på automatisk?

Skal bygge ferdig min maskin denne helgen så kansje jeg har noe flere svar / tips senere.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om dette er ditt problem - men jeg fikk ikke aktivert spdif i Powerdvd.

Under config - audio fikk jeg ikke opp valget spdif, kun 2 høytalere, 4 høytalere osv...

Men så leste jeg et sted at man skulle starte Powerdvd uten noen dvd i pcen. Da var det plutselig mulig å velge spdif! Problem løst
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer fint lyd ut på HDMI, bare ikke TrueHD som du sier. Derfor jeg bruker analoge multi ch out når jeg spiller det. Men det er egentlig ikke problemet mitt her..

Problemet er altså at jeg inne i Vista media center så får jeg fint DTS/DD via hdmi når jeg spiller av DVD plater. Når jeg spiller av DVD eller HD-DVD plater med DTS/DD spor i PowerDVD så får jeg ikke DTS/DD til reciveren...

Reciveren har står på auomatisk, men skal prøve å force den nå så for vi se. Skal også prøve med "ingen plate i drevet" trikset, selv om jeg ikke bruker spdif...

Btw. trur ikke man kan få LPCM/MPCM ut fra HDMI på en HTPC enda heller, siden alle løsningene jeg vet om bruker den interne SPDIF koblingen til å "mate" HDMI kabelen med audio, ergo er det ikke nok båndbredde til å gi TrueHD selv i LPCM/MPCM "format". Derfor bruker jeg analog multi ch out, som gir bra lyd, men desverre er det tungvint siden jeg må skifte lydutgang inne i windows hver gang jeg skal se en plate med TrueHD...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har PowerDVD og ATI HD2400 skjermkort med HDMI (med lyd), for at jeg skulle få lyd, DD og DTS, via HDMI så måtte jeg slå på SPDIF i PowerDVD. Jeg slo også av lydkortet på hovedkortet siden det også ha SPDIF utgang. SPDIF og lyd via HDMI er vel egentlig samme sak, i hverfall fra PowerDVD. Bruker det ikke mere side jeg da fikk problemer med lyd fra enkelte Blu-ray plater, så nå er det bare analog lyd fra PC. Gidder ikke og bytte frem og tilbake.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •