1080p og H.264 med integrert grafikk-kontroller på hovedkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1080p og H.264 med integrert grafikk-kontroller på hovedkort

Skal bygge en media-PC som skal kobles via HDMI på hovedkort mot en Sony KDL40W3000 LCD TV. Er interessert i unngå eget skjermkort da den ikke skal brukes til spilling. Baserer meg på å bruke kun integrert grafikk-kontroller på hovedkort for å få minst mulig komponenter.

Aktuelle hovedkort for AMD AM2-prosessor er:
    http://www.komplett.no/k/search.aspx...t%20hdmi%20am2

På AMD sin hjemmeside
    http://www.amd.com/us-en/0,,3715_15248,00.html
    finner jeg at for å spille av 1080p og H.264 så er det minimum anbefalt:
    • AMD Athlon™ 64 X2 5600+ (2.8 Ghz)
    • 2 GB DDR2 minne

Vil dette gå smertefritt uten noe hakking i bilde og lignende? Noen med erfaringer på dette?

Aktuelle hovedkort for Intel 775-prosessorer er:
    http://www.komplett.no/k/search.aspx...t%20hdmi%20775

Hva er minimum Intel prosessor man må satse på her for å få bra avspilling?

Generelt, er det hensiktsmessig å unngå eget skjermkort i dette tilfellet (varmeutvikling, CPU-belastning, osv.)? I verste fall så kan et eget skjermkort settes inn senere ved behov.

Mvh.
    Stig

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare MÅ spør:
    - Hvorfor vil dupå død og liv ikke ha et skjermkort (som ikke koster mer enn 5-600)?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Hvorfor vil dupå død og liv ikke ha et skjermkort (som ikke koster mer enn 5-600)?
    Ønsker å få enklest mulig og minst mulig hardware hvis det lar seg gjøre. Pris er ikke så viktig. Skjermkort med DVI (i stedet for HDMI) er heller ikke ønskelig.

Mvh.
    Stig

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett.no - ABIT Fatal1ty F-I90HD, ATI RX1250, HDMI, m-ATX, DDR2, Socket-775, GbLAN, PCI-Ex16

Komplett.no - Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Komplett.no - Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

så har du nok for å kjøre 1080p materiale !

Skal sies at jeg med en gammelt intel gag hovedkort med 1 gb ram kan kjøre 1080p materiale. p4 3.2 Ghz prosessor

på det oppsettet der vil du kunne gjøre det problemfritt!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Intel noen offisielle anbefalinger på minimum prosessor for avspilling av 1080p og H.264 ved bruk av hovedkort med integrert grafikk-kontroller?

Ser at AMD sin minsteanbefaling (AMD Athlon 64 X2 5600+ sokkel AM2) har 89W maks effektforbruk. Intel kommer vel bedre ut her.

Mvh.
    Stig

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intel har vel kommet med ett nytt brikkesett med h.264 decoding... het vel noe sånt som g35 eller noe i den duren... husker ikke helt i farta

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdmi

Jeg har akkurat handlet meg et Asus P5E-V HDMI kort Link basert på Intel G35 brikkesett.

Jeg er enig at HDMI på hovedkortet fjerner en mulig støy kilde.

Foreløbig så finnes det ingen løsning for HDMI 1.3. Så man får klare seg med LPCM via HDMI 1.2.

Med Windows Vista så skulle dette klare biffen!

Min MacBook Pro med 2,16Ghz / ATI X1600 2GB ram klarer fint og kjøre HD-DVD.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det ikke står på penger eller kabinettstørrelse, sø skjønner jeg ikke valget ditt.

Ville uansett i ditt tilfelle ventet og kjøpt et AMD-kort som er omtalt her: AMD-overtak på integrert grafikk? - Hardware.no

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en interessant link
    http://www.diskusjon.no/lofiversion/...p/t816584.html
    (se innlegg nummer 10 av reidar76) der det redegjøres for fordelene med å unngå skjermkort og heller satse på integrert grafikkbrikke og rask CPU.

Ser ingen grunn til å sette inn et eget skjermkort hvis hvis en enkel konfigurasjon med få hardware-komponenter kan gjøre nytten. Kan legge til at det mest grafikkressurskrevende spillet som kommer til å bli brukt på denne media-PC'en sannsynligvis kommer til å bli kabal.

Avspilling av film blir nok det mest krevende. Er det noen som vet minimumsanbefalingen fra Intel for hvilken prossesor fra dem som er nødvendig når man bare bruker integrert grafikkbrikke og ingen ekstra skjermkort.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Intel har vel kommet med ett nytt brikkesett med h.264 decoding... het vel noe sånt som g35 eller noe i den duren... husker ikke helt i farta
    I følge denne linken
    http://softwarecommunity.intel.com/a...s/eng/1488.htm
    så ser det ut til at Intel sitt brikkesett G35 bare støtter 1080i (ikke 1080p) for H.264. Det samme ser forøvrig ut til å gjelde alle de andre eldre brikkesettene til Intel også.

Betyr det at man bør styre unna alle hovedkort som er basert på Intel sine brikkesett for en media-PC etter min spesifikasjon?

Mvh.
    Stig

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swigum
    Fant en interessant link

Forum > Trenger man så bra CPU for å dekode HD?
    (se innlegg nummer 10 av reidar76) der det redegjøres for fordelene med å unngå skjermkort og heller satse på integrert grafikkbrikke og rask CPU.

Ser ingen grunn til å sette inn et eget skjermkort hvis hvis en enkel konfigurasjon med få hardware-komponenter kan gjøre nytten. Kan legge til at det mest grafikkressurskrevende spillet som kommer til å bli brukt på denne media-PC'en sannsynligvis kommer til å bli kabal.

Avspilling av film blir nok det mest krevende. Er det noen som vet minimumsanbefalingen fra Intel for hvilken prossesor fra dem som er nødvendig når man bare bruker integrert grafikkbrikke og ingen ekstra skjermkort.
    Det han fyren der helt ser bort fra er jo det ekstra kraften som hovedkortet (les CPU og IGP) trenger for å gjøre den decodinga. Ett 2600 kort vil ifølge denne artikkelen trekke ca 45 Watt. Jeg vet ikke hvor mange watt en cpu trekker for å gjøre samme jobben, men regner med at det ikke er så langt unna. En IGP trekker ekstra Watt den også.

Videre i artikkelen ser du ett relativt kraftig oppsett som trekker såvidt over 200Watt under load og jeg vil påstå at det er meget bra.

Du må også huske å ta bildekvaliteten inn i regnestykket også, for å lese litt om den biten kan du starte og fortsette ett par sider fremover i den artikkelen.

Hadde jeg vert deg, så hadde jeg gått for en både og løsning bestående av ett 2600xt kort som tar seg av hovedjobben, og en god CPU som trår til på de mest krevende partiene i filmene med høy bitrate.

Altså noe ala denne kombinasjonen:

Hardware.no - Prisguide - CPU/prosessor - Intel Core 2 Duo E6750

+

Hardware.no - Prisguide - Skjermkort - Sapphire Radeon HD 2600 XT Ultimate 256 MB

Du kan selvfølgelig gå ned til en svakere CPU, men min erfaring tilsier at det er bedre med litt for mye enn akkuratt nok. Skjermkortet vil da gjøre hovedjobben på filmene, og minske belastningen på CPUen noe som gjør at den kjører stille og rolig mesteparten av tiden.

Jeg kan ikke finne en test av G35 sin GPU, og ville ikke baset kjøpet mitt på den uten å ha sett hvor god jobb den gjør sammenlignet med f.eks. 2600xt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan alltids sette inn et eget grafikk-kort senere ved behov.

Sapphire Radeon HD 2600 XT Ultimate 256 MB ser interessant ut da det blant annet er vifteløst. Finnes det noen tilsvarende kort som har ekte HDMI-utgang og ikke bare DVI?

Mvh.
    Stig

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD2400/2600 kommer i nye versjoner snart (jan/feb). Krympet nm gir mindre varmeutvikling.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

G35 chipset

Test av hovedkort basert på Intel G35 chipset.
    Asus P5E-VM HDMI: A microATX C2D board for gamers? | silentpcreview.com

( Asus P5E-VM HDMI og Asus P5E-V HDMI er samme kort hhv. om mATX og ATX utgave).

Jeg har forresten bestillt dette kortet sammen med en
    core duo 6750. Om det var lurt eller ikke får vi se

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat satt opp en stue-pc med Vista, et Asus M2A-VM HDMI (690G) og en Athlon X2 4800+ - ikke noe råskinn av en prosessor akkurat, så jeg var skeptisk til hva den integrerte grafikkløsningen kunne utrette, men så lang har den spilt alt jeg har prøvd uten problemer, inkl. div. filer i 1080p (AVC) og Batman Begins (HD-DVD) fra HDD. CPU ligger da på rundt 60% så det er ikke full AVC-støtte i GPU, men det går problemfritt allikevel. Om neste generasjon fra ATI koder alle HD-format i hardware, så burde det holde lenge til en PC som kun skal brukes til video.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en htpc med gigabyte ga-73pvm-s2h med intr skjermkort og hdmi ut.
    I manualten står det at minimum anbefalt prosessor er intel C2D E6550(2,33Ghz) for 1080p og E2160(1,8Ghz) for 720p og 1gig ram. Kjører 720p med en overklokket E2140 på 2Ghz

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •