Brukererfaring, HTPC, parabol, Canal Digital

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brukererfaring, HTPC, parabol, Canal Digital

System

Kabinett fra MaxPoint
    http://www.maxpoint.de/de/pages/prod..._objectID=2308
    Med fjernstyring og Display fra iMon, men byttet ut fjernstyringen med MS sin da iMon er noe skikkelig dritt, utrolig at de kan selge noe slikt. Ulempen er at displayet nå ikke fungerer siden fjernkontrollen må være installert for at det skal fungere

ASUS P5B-E Hovedkort
    Intel E6600 (2.4 GHz Dual Core)
    2 GB Minne
    Hitachi Deskstar SATA 3Gb/s
    Gainward Nvidia 8600 GT 256MB
    Integrert lydkort
    FireDTV DVB-S2
    FloppyDTV S2, dette er for høyt, måtte derfor også bestille og teste en ekstern boks (FireDTV DVB-S2)
    CAM Conax 4.00e
    Hauppag PVR-4000 (dette er ikke i bruk siden det ikke er CAM til dette)

Windows Vista Ultimate (fjernet Mediacenter)
    Opplevelsesindeks 5,3
    CPU 5,3
    Minne 5,4
    Grafikk 5,9
    Spillgrafikk 5,9
    Harddisk 5,6

Drivere
    NVidia 7.15.11.6.375
    Nyeste Nvidia Purevideo

Codecer som er prøvd ut
    NVidia
    FFShow
    Cyberlink
    DScaler
    MPV/MPA
    Microsoft MPEG-2
    +++

Elfunk 42" FullHD, oppløsning på skjermkort er satt til 1920x1080.

Lyd ut via SPDIF

Ønske, å kunne bruke en PC til det samme som Grundig sin DSR 6450 med Parabol og Canal Digital kort

Opplevelser.

Vista Mediacenter:
    Bare dritt. Dette vil ikke fungere med parabol på en skikkelig måte. Får man noe til etter 20-30 timer plunder så er det lydproblemer og masse annen dritt.

Mediaportal 0.2.3.0 SVN 16623 med TV Server siden det er S2:
    Noe bedre enn Mediacenter, her kan man faktisk få til noe men det er mye som mangler. At man må kjøre med TV Server er kanskje noe av problemet, mulig ting ville fungert bedre med 2 maskiner hvor kun en står som TV Server, men da begynner det liksom å bli litt vel heftig.
    Det er ikke like enkelt å bruke som boksen fra Canal Digital.
    Ulemper.
    Tregt kanalbytte
    Stort sett dårlig bilde, det er utrolig knotetet å få satt opp en skikkelig Codec, får man nogenlunde bra bilde så er rullende tekst dårlig (horisontalt). Det er ikke i nærheten av samme kvalitet på bevegelser som boksen fra Grundig. Har prøvd mange forksjellige oppsett av Codecer og også med og uten HW dekoding. Stort sett så er det ingen forskjell på med og uten HW dekoding på skjemkortet, man ser at det avlaster CPUen kraftig, men ikke noe forskjell på bilde.
    Veldig ofta så blir det ett lite "hakk" i bilde og lyd, jeg tror dette skyldes at det ikke kommer raskt nok over FireWire som jo signalet kommer inn med, det er jo kun via FireWire både på FireDTV og FloppyDTV. På ressursovervåkning så er det ingen allarmerende greier i noen tilfeller, alt ligger lang nede. Men ser at det kan være noe med hastighet til og fra harddisk, dette synes oftest når man har brukt pause og dermed både tar opp til harddisk og ser fra harddisk samtidig.
    EPG, ja det er ett kapitell for seg selv, dette fungerer utrolig dårlig. Må se å få testet ut XML, men er det enkelt nok?

Når det gjelder bruk er Mediaportal "ustødig", ved bytte til f.eks fullskjerm må man som regel slå på TV igjen (TV På/Av) i Mediaportal

Utrolig tregt kanalbytte 5-6 sek. Tror dette kan ha noe med buffring å gjøre, men hvordan kan man få dette raskere?

Lyd, på mange kanaler og da spesielt Disney så for man kun svensk lyd, eller av og til en blanding av svensk på høyre og norsk på venstre, har prøvd mye forskjellig uten godt resultat.

Tekst TV, fungerer av og til

Få til en mulighet så fjernkontrollen til MS vil kunne bruke de IR senderene som følger med på en enkel måte.

Kan kjærringa bruke det? NEI, og hun er ikke blond. Det er ikke såpass enkelt at det kan anbefales til normale folk.

Hva som gjenstår for å kunne få ett godt nok system.

Bra bilde og lyd med en skikkelig Codec og ett oppsett av dette.
    Raskere kanalbytte
    Bedre EPG
    Få displayet til å fungere uten iMon drivere (da spesielt fjernkontrollen).

Mulige løsninger.
    Lavere oppløsning, mulig det vil hjelpe på, men tviler da jeg tror det er pga FireWire og treghet i dette som er problemet.
    Enda bedre skjermkort, trolig ikke, det bør holde. Mulig bytte til ATI vil hjelp, det er mange som sier at ATI er bedre på HW avkoding og at man der klarer å få ett tilnærmet like godt bilde som fra Grundig boksen
    Bedre lydkort, mulig det vil hjelpe på hakking i lyden, men tror ikke det siden hakkingen også er i bilde.
    Raskere kanalbytte, det må ned i 2-3 sek.
    Få bort TV-Server, få S2 støtte direkte inn i Mediportal hadde vel vært det beste?.

Trenger hjelp til:

Codec og oppsett av dette, finnes det egne PCI Hardware MPEG-2 Codec kort? Det må vel være mulig å få samme kvlitet som fra Grundig sin boks, den koster jo nada i forhold til det oppsettet jeg nå tester.

Oppsett av guide via XML

Oppsett slik at kanalbytte går raskere.

Det har nå godt så langt at pris spiller liten rolle, det som spiller en rolle er at det skal være minst like bra som Grundig DSR-6450 når det gjelder bilde, og da spesielt med hensyn på horisontal rullende tekst som på TV2 nyheter, CNN osv. Kom gjerne med seriøse forslag til andre hardware komponenter som vil få dette til å fungere 110%. Aller helst ville jeg ha Mediacenter til å fungere, men med alle de problemer rundt ingen støtte til parabol og enda større språk/lyd problemer så er det kanskje å drømme litt for mye.

PWB

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nokre kommentarar:

Har eit oppsett med samme hovedkort, prosessor, minne, iMon, Mediaportal.
    Køyrer ikkje TV-server (men har eit testoppsett med eigen server som fungerer ok), XP Pro, FloppyDTV/S, 42" plasma 1024x768 m/VGA-kabel, nVidia 8500GT. Har og prøvd 7950, 7600, 6600 og 5200 og alle med bra resultat.

Sidan eg køyrer XP er sikkert ikkje alt relevant, men....

iMon: Installer kun USB-driver for iMon VFD, og bruk MS fjernkontroll.

Dersom du ikkje bruker Hauppauge PVR-4000, avinstaller og fjern det. Har du bruk for to kort, sett heller inn eit ekstra Fire-/FloppyDTV.

TV-server kan dekode fleire kanalar samtidig dersom dei ligg på same transponder, men Conax 4.00e meiner eg kun håndterer ein kanal. Har testa med Alphacrypt 3.09 på 3 kanalar samtidig med bra resultat.

FireWire har ingen problem med overføringskapasitet i denne samanhengen. Har sett på 3 kanalar samtidig gjennom eit FireDTV-kort. Digital Everywhere legg og opp til seriekobling av to kort.
    Prøv å sette ned skjermoppsløysinga for å sjå om det er den som er problemet.

Sidan du køyrer Vista er vel dette uinteressant, men for XP (kun engelsk) det er ein VMR-fix som gir vesentleg bedre bilde på interlaced signal, f.eks. rulletekst.
    For XP er det og nokre BDA-oppdateringar som er nevnt her: MediaPortalRequirements - MediaPortal Wiki Documentation

I Vista kan du prøve EVR i staden for VMR, men då eg testa det syntest eg ikkje det vart noko bedre.

Etter å ha installert ffdshow og avisynth med utgangspunkt i guide her på AVforum, er bildet fullt på høgde med CDC-7000 på SDTV. For HDTV og 1920x1080 blir nok HW for svak til avisynth.
    Det er og viktig å sette opp skjermen til 50Hz vha "Egendefinert skjermoppløsning" (dette var ikkje tilgjengeleg i Vista-drivaren sist eg testa) i nVidia kontrollpanel for å unngå "små rykk" i bildet. 50Hz har fungert mot skjermar som i utgangspunket ikkje har støtte for det, så prøv uansett.
    Pass og på å sette opp GUI med tilsvarande frame-rate under Innstillinger, Skjerm....

Ulikt språk i høgre/venstre kanal er eit kodek-problem. Enkelte kanalar sender mono lyd, og brukar høgre/venstre lydkanal som separate lyd-spor. Fungerer med nVidia PureVideo Audio (kan ikkje hugse om eg testa det med TV-server).

For nordiske kanalar finst det eit program som installerer ein service som lastar ned ferdig TVGuide.xml. I XML-TV-Plugin i TV-Server kan du mappe desse mot rett kanal i ditt oppsett.
    Last ned her: My TvServer Client

Det var det eg kom på i farten....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pwb
    System

Kabinett fra MaxPoint
    Med fjernstyring og Display fra iMon, men byttet ut fjernstyringen med MS sin da iMon er noe skikkelig dritt, utrolig at de kan selge noe slikt. Ulempen er at displayet nå ikke fungerer

siden fjernkontrollen må være installert for at det skal fungere
    Jeg er veldig enig med deg om at imon fjernkontrollen er noe utrolig dritt... Ubrukelig, med utrolig dårlig byggekvalitet... (Den knekker jo for ingenting)

Mediaportal har støtte for imon display, sånn mer eller mindre out of the box... Det er mange drivere til lcd displayet ditt.. En av de kan gjerne fungere for deg?

Videre, bruker du XP, noe som gir flere umiddelbare fordeler... Så trenger du ikke engang driverpakken fra imon, du kjører bare windows update, og helt plutselig så finner den displayet..
    kombiner dette med "display" i Mediaportal, så skal du nok se at dette fungerer...

Driveren kan du også "disable" på ett vis.. Det skal være muligheter til å disable frontview eller gi 3dje part tilgang på driveren via Imon manager... Kan dessverre ikke hjelpe deg i

detalj der, i og med at jeg har en imon touchscreen og den er noe annerledes såvidt jeg husker...

ASUS P5B-E Hovedkort
    2 GB Minne
    Integrert lydkort
    FireDTV DVB-S2
    FloppyDTV S2, dette er for høyt, måtte derfor også bestille og teste en ekstern boks (FireDTV DVB-S2)
    CAM Conax 4.00e
    Dette er i bunn og grunn en helt kurant oppsett, har selv brukt P5B-E i 6mnd, før jeg brente det (Det ble litt varmt..)

Nvidia... Tror du kan løse endel ved å bytte dette til ett Ati kort...

Forsøk med Windows XP kanskje du får en overraskelse? En helt plain XP Pro SP2....

Drivere
    NVidia 7.15.11.6.375
    Nyeste Nvidia Purevideo

Codecer som er prøvd ut
    NVidia
    FFShow
    Cyberlink
    DScaler
    MPV/MPA
    Microsoft MPEG-2
    +++
    Nvidia suger hardt i mine øyne... De har store probemer med bildet...
    FFDshow er ok, gir ok bilde gir ok ytelse... Men ikke mitt primærvalg på tv.
    Cyberlink Powerdvd 7.3 er mitt primærvalg.. Gir best ytelse og ett meget godt bilde...
    Dscaler er rævva..
    MPV/A er like ille...
    Mickeysoft ... sukk...

Men seriøst, har du installert en codecpakke?

Hvis det, reinstall med xp pro.
    Installer Cyberlink, CCCP, Avivo og vurder å kjøpe CoreAVC...

Lyd ut via SPDIF

Ønske, å kunne bruke en PC til det samme som Grundig sin DSR 6450 med Parabol og Canal Digital kort
    Det kan du vel? Grundig sin DSR har vel i all hovedsak bare scart og noe annet utfra det jeg så på ett bilde av den?

Opplevelser.

Vista Mediacenter:
    Bare dritt. Dette vil ikke fungere med parabol på en skikkelig måte. Får man noe til etter 20-30 timer plunder så er det lydproblemer og masse annen dritt.
    Dette er jeg helt enig med deg i.. Har brukt noen 100 timer på dette makkverket i fjor uten noe særlig akseptabelt resultat... Ok til filmer, hvis man satte seg inn i codec, oppsett osv..

fikk til mye rart med vista Mediacenter som mange sliter med... Hadde aldri problemer med lyd etter jeg fant ut hvordan jeg skulle få rett format til forsterker... Både lyd og bilde på filmer ble etterhvert perfekt.

Noe bedre enn Mediacenter, her kan man faktisk få til noe men det er mye som mangler. At man må kjøre med TV Server er kanskje noe av problemet, mulig ting ville fungert bedre med 2

maskiner hvor kun en står som TV Server, men da begynner det liksom å bli litt vel heftig.
    Nei, det er egentlig enklere å bruke dette... For du slipper stadige gymøvelser for å gå frem å plugge ut ledningen for at den har hengt seg...
    hvorfor 2 maskiner til dette? har ingen hensikt...

Det er ikke tvserver som er problemet her...

Hva er det som mangler?

Kan bare se en ting som jeg har behov for, og det er en stabil teletext funksjon... Altså teksing på div. kanaler... Denne funksjonen jobbes med med.. Og jeg forventer at man får
    en stabil release av dette i nær fremtid.

Ulemper.
    Tregt kanalbytte
    Stort sett dårlig bilde, det er utrolig knotetet å få satt opp en skikkelig Codec, får man nogenlunde bra bilde så er rullende tekst dårlig (horisontalt). Det er ikke i nærheten av samme

kvalitet på bevegelser som boksen fra Grundig. Har prøvd mange forksjellige oppsett av Codecer og også med og uten HW dekoding. Stort sett så er det ingen forskjell på med og uten HW

dekoding på skjemkortet, man ser at det avlaster CPUen kraftig, men ikke noe forskjell på bilde.
    tregt kanalbytte kan man kanskje si at det er, spørs hva man er vant med... Det er bokser som bruker mindre tid, og lengre tid.. Selv mener jeg at inntil ca. 3 sekunder er innen akseptabel

grense... Og det bruker Mediaportal...

Å sette opp en skikkelig codec er mye lettere enn alt annet jeg har forsøkt... Men bruker du codec pakker, så kan jo ting starte andre ting du ikke er klarover?

Kjøre hardware aksellerert decoding av bildet gjør at du må bruke innstillinger i avivo til å endre på bildet...

Veldig ofta så blir det ett lite "hakk" i bilde og lyd, jeg tror dette skyldes at det ikke kommer raskt nok over FireWire som jo signalet kommer inn med, det er jo kun via FireWire både på

FireDTV og FloppyDTV. På ressursovervåkning så er det ingen allarmerende greier i noen tilfeller, alt ligger lang nede. Men ser at det kan være noe med hastighet til og fra harddisk, dette

synes oftest når man har brukt pause og dermed både tar opp til harddisk og ser fra harddisk samtidig.
    EPG, ja det er ett kapitell for seg selv, dette fungerer utrolig dårlig. Må se å få testet ut XML, men er det enkelt nok?
    "hakk" i bilde og lyd:
    Det er ofte en fordel å sette seg inn i ting før man tror ting:
    Litt kort og overfladisk om firewire:
    FireWire - Wikipedia

Der står det noe om 400 Mb/s, noe som kan gi en teoretisk båndbredde på rundt 50 megabyte pr. sekund?
    Dette burde være mer enn nok til en enkel tv kanal?

faktisk så krever satelitt såpass lite at man kan faktisk ha 2 FloppyDTV seriellkoblet... Uten problemer...

Så utfra dette kan så er ikke feil kilden din FlopptDTV...

Harddisk? Du sa at du hadde en sata disk? Jeg har en 80gb 2.5" ata disk... Har ikke det problemet...

Codec... Nope...

CPU... Nope...

Minne... Nope...

Skjermkort... Sannsynligvis...

Vista... Sannsynligvis...

EPG:
    Download:
    http://belnet.dl.sourceforge.net/sou...5.50-win32.zip

Pakke ut, f.eks i C:\Program Files\Team MediaPortal\MediaPortal\xmltv\

C:\Program Files\Team MediaPortal\MediaPortal\xmltv\xmltv.exe tv_grab_no_gfeed -configure

Trykke <enter>
    Trykke <enter>
    skrive all <enter>

xmltv=ferdig... neste...

lage en .bat fil med dette innholdet:
    c:
    cd C:\Program Files\Team MediaPortal\MediaPortal\xmltv
    xmltv.exe tv_grab_no_gfeed --days 14 --output C:\<dinkatalog>\tvguide.xml

tvguide.xml=ferdig download... neste...

Dobbel klikke på "Mediaportal TV Server" eller gå i startmenyen og lete den frem...
    Klikke på "plugins"...
    Krysse av for "xmltv"

Klikke på "xmltv"...
    Endre på folder til "C:\<dinkatalog>\"

Trykke på "Mappings"...

Trykke på "load/refresh"
    <vente>
    finne dine kanaler (du har vel laget en favorittliste)
    Finne epg for dine kanaler...
    Trykke på lagre når du er ferdig..

Nå har du epg for 14 dager på noen kanaler...

Videre...
    Klikke på "Start->Programs->Accessories->system tools->Scheduled tasks"
    dobbeltklikke på "add sceduled task"
    Trykk på "next"
    Trykk på "browse"
    Finn cmd/bat filen din...
    velg frekvens på nedlasting av epg. (daglig er en god ting)
    Trykk på "next"
    Velg Start tidspunkt
    Trykk "next"
    Skriv navn og passord på en bruker som denne kan kjøres under
    Trykk "next
    trykk finnish...

Nå bør du fint kunne laste ned epg for 14 dager automatisk...

Manglende kanaler og slikt kan du f.eks få tvserver sin innebygget epg grabber til å ta?

Når det gjelder bruk er Mediaportal "ustødig", ved bytte til f.eks fullskjerm må man som regel slå på TV igjen (TV På/Av) i Mediaportal
    Høres ut som en konfigurasjonsfeil/brukerfeil hos deg? Dette er langt fra mine erfaringer...

Utrolig tregt kanalbytte 5-6 sek. Tror dette kan ha noe med buffring å gjøre, men hvordan kan man få dette raskere?
    Står jeg med en stoppeklokke, så bruker jeg mellom 1 og 4 sekunder...

Det kan også være relatert til cam.

Lyd, på mange kanaler og da spesielt Disney så for man kun svensk lyd, eller av og til en blanding av svensk på høyre og norsk på venstre, har prøvd mye forskjellig uten godt resultat.
    Er du sikker på at du har satt ting opp rett?

Er fremdeles ikke i release...

Få til en mulighet så fjernkontrollen til MS vil kunne bruke de IR senderene som følger med på en enkel måte.
    Finnes ikke denne muligheten i dag?

Kan kjærringa bruke det? NEI, og hun er ikke blond. Det er ikke såpass enkelt at det kan anbefales til normale folk.
    Kan ett barn bruke det? JA, og han ER blond og 8 år... Det er såpass enkelt at det kan anbefales til normale folk.

Raskere kanalbytte
    Bedre EPG
    Kanskje bytte til xp, der fungerer det...

Mulige løsninger.
    Lavere oppløsning, mulig det vil hjelpe på, men tviler da jeg tror det er pga FireWire og treghet i dette som er problemet.
    Er det ett alternativ å gå ned på oppløsning? Ikke hos meg...
    Finn ut hvor mange mb/s en Bluray film kjører med... Så finn ut hvor mange mb/s en hd film blir sendt med... Så finn ut hvor mange mb/s en sd film blir sendt med... Da ser du at Firewire ikke er problemet...

Enda bedre skjermkort, trolig ikke, det bør holde. Mulig bytte til ATI vil hjelp, det er mange som sier at ATI er bedre på HW avkoding og at man der klarer å få ett tilnærmet like godt

bilde som fra Grundig boksen
    Her har du løsningen på de aller fleste problemene dine...

Bedre lydkort, mulig det vil hjelpe på hakking i lyden, men tror ikke det siden hakkingen også er i bilde.
    Har ingen hensikt... Bytt heller til XP...

Dette er mange løsninger på, forsøk å bytte til mysql? det skal vistnok gi bedre fart...
    men det er også snakk om at de jobber på med dette...

Få bort TV-Server, få S2 støtte direkte inn i Mediportal hadde vel vært det beste?.
    Nei, det gir deg utrolig store begrensninger.. Det har vært diskutert på mediaportal sine sider, og det har vel i all hovedsak blitt sagt at
    tv skal ut av mediaportal og alt skal foregå via plugins i Mediaportal... Stabilitet er ett stikkord...

Trenger hjelp til:

Codec og oppsett av dette, finnes det egne PCI Hardware MPEG-2 Codec kort? Det må vel være mulig å få samme kvlitet som fra Grundig sin boks, den koster jo nada i forhold til det oppsettet

jeg nå tester.
    De fleste codecer er ok til tv og dvd, problemet er nvidia...
    Ellers, se over...

Oppsett av guide via XML
    Se over...

Se over....

Det har nå godt så langt at pris spiller liten rolle, det som spiller en rolle er at det skal være minst like bra som Grundig DSR-6450 når det gjelder bilde, og da spesielt med hensyn på

horisontal rullende tekst som på TV2 nyheter, CNN osv. Kom gjerne med seriøse forslag til andre hardware komponenter som vil få dette til å fungere 110%. Aller helst ville jeg ha

Mediacenter til å fungere, men med alle de problemer rundt ingen støtte til parabol og enda større språk/lyd problemer så er det kanskje å drømme litt for mye.
    Mediaportal er bedre på dette området... jeg kan bare snakke for min egendel, men mediaportal er langt mer stabilt enn disse boksene som cd og viasat pusher...

Microsoft kommer alltid med "for lite, for sent.."

Stabiliteten på Mediaportal hos oss er upåklagelig... Skal jeg sammenligne det med ett kommersielt produkt, som f.eks Dreambox, så har DM ett par fordeler over min htpc pr. dags dato, men

det er i all hovedsak dualtunere... Det savner jeg... Men snakker vi om stabilitet, brukervennlighet og slikt... Da kan ikke DM måle seg med MP... MP har så uendelig flere muligheter som

DM ikke har.. Stabiliteten kan ikke DM måle seg opp mot... Og hastighet ved krash... Ikke engang nær...

Skal vi se på bundlede produkter, f.eks sagem boksen til canal plus... 6 krash på 2 timer... fellesnevneren for alle "bundlede" bokser er at de krasher fort hos oss...

Men nå er nok nok...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LeonGjerland
    Nokre kommentarar:

Har eit oppsett med samme hovedkort, prosessor, minne, iMon, Mediaportal.
    Køyrer ikkje TV-server (men har eit testoppsett med eigen server som fungerer ok), XP Pro, FloppyDTV/S, 42" plasma 1024x768 m/VGA-kabel, nVidia 8500GT. Har og prøvd 7950, 7600, 6600 og 5200 og alle med bra resultat.
    Det er imponerende, selv har jeg meget dårlige erfaringer, og en del av disse kom veldig tydelig frem... Hakking med rulletekst, hakking i panorering i div. filmer... (slipp jimmy fri, fjellscenen var ille)

Disse problemene forsvant fra mitt system bare ved å skifte til ett ATI HD 2600XT kort...

Sidan eg køyrer XP er sikkert ikkje alt relevant, men....

iMon: Installer kun USB-driver for iMon VFD, og bruk MS fjernkontroll.
    I XP trenger man ikke å forholde seg til Imon...

Problemet hans er at han har fjernet Mediacenter, og da sannsynligvis fjernet Ehome driverene også.. Det gjør at han ikke kan bruke MCE fjernkontrollen sin...

Sannsynligvis har han ikke krysset av for MCE fjernkontroll i Mediaportal heller..
    Og sannsynligvis forsøker han å bruke imon ir-receiveren til mce fjernkontroll...

Dersom du ikkje bruker Hauppauge PVR-4000, avinstaller og fjern det. Har du bruk for to kort, sett heller inn eit ekstra Fire-/FloppyDTV.
    Enig med du.. Det er en uting å ha ting i maskinen som man ikke bruker.. Fjernes.. Og aller helst reinstall..

TV-server kan dekode fleire kanalar samtidig dersom dei ligg på same transponder, men Conax 4.00e meiner eg kun håndterer ein kanal. Har testa med Alphacrypt 3.09 på 3 kanalar samtidig med bra resultat.
    Du har rett i dette... Conax 4.00e kan bare decode 1 kanal omgangen..

Alphacrypt decoder det du måtte ønske på en transponder... (Det er sjelden mer enn 3 stk)

FireWire har ingen problem med overføringskapasitet i denne samanhengen. Har sett på 3 kanalar samtidig gjennom eit FireDTV-kort. Digital Everywhere legg og opp til seriekobling av to kort.
    Prøv å sette ned skjermoppsløysinga for å sjå om det er den som er problemet.
    Det vil overraske meg om det er oppløsningen som er problemet.... Er det oppløsningen som er problemet, så er det skjermkortet som suger.. Noe jeg allerede har indirekte antydet?

Bytte av skjermkort er vel det som anbefales uansett?

Sidan du køyrer Vista er vel dette uinteressant, men for XP (kun engelsk) det er ein VMR-fix som gir vesentleg bedre bilde på interlaced signal, f.eks. rulletekst.
    Bruker ikke denne, og når jeg ser på NRK 1 og ser på rulleteksten der, så glir den perfekt...

Vista er problemet i all hovedsak for han...

For XP er det og nokre BDA-oppdateringar som er nevnt her: MediaPortalRequirements - MediaPortal Wiki Documentation
    Disse er vel helst viktig skal man ha mer enn 1 tvkort og firewire?

Etter å ha installert ffdshow og avisynth med utgangspunkt i guide her på AVforum, er bildet fullt på høgde med CDC-7000 på SDTV. For HDTV og 1920x1080 blir nok HW for svak til avisynth.
    Hva er vitsen med å bruke ffdshow og avisynth på hd sendinger?

Det er og viktig å sette opp skjermen til 50Hz vha "Egendefinert skjermoppløsning" (dette var ikkje tilgjengeleg i Vista-drivaren sist eg testa) i nVidia kontrollpanel for å unngå "små rykk" i bildet. 50Hz har fungert mot skjermar som i utgangspunket ikkje har støtte for det, så prøv uansett.
    Pass og på å sette opp GUI med tilsvarande frame-rate under Innstillinger, Skjerm....
    Er dette egentlig noe reelt problem? Selv kjører jeg på 60hz, uten noe som helst rykk i bildet... Har forsøkt å se etter mange ganger... Kunne endret til 50, men ser ikke hensikten med det?

For nordiske kanalar finst det eit program som installerer ein service som lastar ned ferdig TVGuide.xml. I XML-TV-Plugin i TV-Server kan du mappe desse mot rett kanal i ditt oppsett.
    Last ned her: My TvServer Client
    Har forsøkt å bruke denne, men den fungerer egentlig lite tilfredsstillende... Har erfart flere seriøse bug... I tillegg så fremstod den som mindre utbygget enn xmltv...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar til svarene og takk så mye i hvertfall.

Bruker MS sin fjernkontroll, men ja, har fjernet ehome men har satt for bruk av MS sin i MP så den fungerer greit nok, men hvordan skal man f.eks komme seg lettvint ut av tidsskyvingen når man har brukt pause, og hvordan kan man stoppe ett opptak som er lagt inn på scheduleren fra fjernkontrollen?

Har prøvd mange codecer, både gratis og demo versjoner.

Kommer til å prøve ATI kort og legge over til XP Pro SP2. En annen ting er at det pr. i dag er stort sett 3-7 sek. etter fullført kanalbytte hvor det er mest hakking i lyd og bilde, virker som noe må buffre seg opp, men hva?

PWB

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimz
    Er dette egentlig noe reelt problem? Selv kjører jeg på 60hz, uten noe som helst rykk i bildet... Har forsøkt å se etter mange ganger... Kunne endret til 50, men ser ikke hensikten med det?
    Se en gang til Det har faktiskt litt å si.

Rulleteksten på slutten av en film.
    Sån scroller på sms tv ting.
    Nyhetsrollern på nyhetskanalen etc..

Det har mer å si en pixel 1:1 synes jeg..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System

Kabinett fra MaxPoint
    Med fjernstyring og Display fra iMon, men byttet ut fjernstyringen med MS sin da iMon er noe skikkelig dritt, utrolig at de kan selge noe slikt. Ulempen er at displayet nå ikke fungerer siden fjernkontrollen må være installert for at det skal fungere

ASUS P5B-E Hovedkort
    2 GB Minne
    Integrert lydkort
    FireDTV DVB-S2
    CAM Conax 4.00e

Opplevelsesindeks 5,3
    CPU 5,3
    Minne 5,4
    Grafikk 5,9
    Spillgrafikk 5,9
    Harddisk 5,6

Drivere
    NVidia 7.15.11.6.375
    Nyeste Nvidia Purevideo

Codecer som er prøvd ut
    NVidia
    FFShow
    Cyberlink
    DScaler
    MPV/MPA
    Microsoft MPEG-2
    +++

Lyd ut via SPDIF

Opplevelser.

Vista Mediacenter:

Noe bedre enn Mediacenter, her kan man faktisk få til noe men det er mye som mangler. At man må kjøre med TV Server er kanskje noe av problemet, mulig ting ville fungert bedre med 2 maskiner hvor kun en står som TV Server, men da begynner det liksom å bli litt vel heftig.
    Ulemper.
    Tregt kanalbytte
    Stort sett dårlig bilde, det er utrolig knotetet å få satt opp en skikkelig Codec, får man nogenlunde bra bilde så er rullende tekst dårlig (horisontalt). Det er ikke i nærheten av samme kvalitet på bevegelser som boksen fra Grundig. Har prøvd mange forksjellige oppsett av Codecer og også med og uten HW dekoding. Stort sett så er det ingen forskjell på med og uten HW dekoding på skjemkortet, man ser at det avlaster CPUen kraftig, men ikke noe forskjell på bilde.
    Veldig ofta så blir det ett lite "hakk" i bilde og lyd, jeg tror dette skyldes at det ikke kommer raskt nok over FireWire som jo signalet kommer inn med, det er jo kun via FireWire både på FireDTV og FloppyDTV. På ressursovervåkning så er det ingen allarmerende greier i noen tilfeller, alt ligger lang nede. Men ser at det kan være noe med hastighet til og fra harddisk, dette synes oftest når man har brukt pause og dermed både tar opp til harddisk og ser fra harddisk samtidig.

Raskere kanalbytte
    Bedre EPG

Mulige løsninger.
    Enda bedre skjermkort, trolig ikke, det bør holde. Mulig bytte til ATI vil hjelp, det er mange som sier at ATI er bedre på HW avkoding og at man der klarer å få ett tilnærmet like godt bilde som fra Grundig boksen

Trenger hjelp til:

Codec og oppsett av dette, finnes det egne PCI Hardware MPEG-2 Codec kort? Det må vel være mulig å få samme kvlitet som fra Grundig sin boks, den koster jo nada i forhold til det oppsettet jeg nå tester.

Oppsett av guide via XML

Det har nå godt så langt at pris spiller liten rolle, det som spiller en rolle er at det skal være minst like bra som Grundig DSR-6450 når det gjelder bilde, og da spesielt med hensyn på horisontal rullende tekst som på TV2 nyheter, CNN osv. Kom gjerne med seriøse forslag til andre hardware komponenter som vil få dette til å fungere 110%. Aller helst ville jeg ha Mediacenter til å fungere, men med alle de problemer rundt ingen støtte til parabol og enda større språk/lyd problemer så er det kanskje å drømme litt for mye.

PWB
    1. Kanalbyttetid:

- Test ut med GB-PVR, den gir deg nær hw hastighet på hva du klarer. (Altså det er det programmet som bytter raskest og gir deg en pekepinn på om det er applikasjonen eller hw som er begrensningen)

- Bytt til softcam løsning ?

Jeg ligger imellom ~1 sek til rundt 5 sek på NRK kanalene.

2. Codecs..

Tja.. Mye forskjellig på hva som funker for alle.
    Personlig kjører jeg VMW9, Purevideo (Video), dscaler (lyd)

3. imon/IR..

Jeg bruker mus Skulle gjerne fått display til å funka i windows også..

Ellers..

Kjør heller 2.2.3 stable uten tvserver ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Se en gang til Det har faktiskt litt å si.

Rulleteksten på slutten av en film.
    Sån scroller på sms tv ting.
    Nyhetsrollern på nyhetskanalen etc..

Det har mer å si en pixel 1:1 synes jeg..
    Vet du hva... Det har IKKE noe å si.. Det har ingen betydning overhodet...

Det er ikke antydning til noe hakking eller noe annet som du antyder... Både horisontal og vertikal scrolltekst fungerer utmerket uten antydninger til hakking... Fungerer forresten bedre enn dreambox...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ikke antydning til noe hakking eller noe annet som du antyder... Både horisontal og vertikal scrolltekst fungerer utmerket uten antydninger til hakking... Fungerer forresten bedre enn dreambox...
    Uhmm..

Min påstand var at PAL (25fps) flyter bedre med å force skjerm til å synche imot 50hz en 60hz.

Jeg legger meg gjerne flat på de korrigeringer du gir meg.

Blir dreambox sammenligbart da du kjører vel ikke samme type utgang ?

Merk at om dette er "viktig" for sluttbrukern er jo helt opp til han/hennes oppfattning.

Teoretisk blir det riktig i mitt hode også.

Det var Knut som belyste dette godt i en tidligere post.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det oppfører seg tydelegvis ikkje likt hos alle. For min del er det stor forskjell på 50 og 60Hz, men kanskje er dette like mykje eit skjermkort/drivar-problem?

Uansett må kvart 5. "bilde" visast ein ekstra gong for å forsyne skjermen med 60 i sekundet. Om det er dette vi oppfattar, om det er skjermkortet som har problem med dette, eller om det er noko anna, veit eg ikkje.

50Hz i kombinasjon med engelsk XP og KB919071 er i alle fall det som har gitt best resultat for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LeonGjerland
    Det oppfører seg tydelegvis ikkje likt hos alle. For min del er det stor forskjell på 50 og 60Hz, men kanskje er dette like mykje eit skjermkort/drivar-problem?

Uansett må kvart 5. "bilde" visast ein ekstra gong for å forsyne skjermen med 60 i sekundet. Om det er dette vi oppfattar, om det er skjermkortet som har problem med dette, eller om det er noko anna, veit eg ikkje.

50Hz i kombinasjon med engelsk XP og KB919071 er i alle fall det som har gitt best resultat for meg.
    kb919071 er en del av SP3... Så denne har jeg installert for en del tid tilbake.

Jeg vet ikke hva jeg gjør annerledes enn folk flest. Men av en eller annen grunn så har jeg mindre problemer enn gjennomsnittet her... Det er ikke slik at jeg ikke er kresen, snarere tvert om...

Men det kan kanskje ha noe med tv og innstillinger der å gjøre?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med MythTV?

Ingen av dere som har vurdert eller prøvd MythTV da?

MythTV Distributions | MythTV

MythDora skal vist være enkel å komme igang med...

Jeg bare spør for jeg er i ferd med å prøve ut med HTPC og CD over parabol, men blir litt skremt når jeg ser hvor mye knot dere sliter med i win.

Så da tenker jeg: hvorfor ikke prøve noe annet og knote lit der...?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ponnypetra
    Ingen av dere som har vurdert eller prøvd MythTV da?

MythTV Distributions | MythTV

MythDora skal vist være enkel å komme igang med...

Jeg bare spør for jeg er i ferd med å prøve ut med HTPC og CD over parabol, men blir litt skremt når jeg ser hvor mye knot dere sliter med i win.

Så da tenker jeg: hvorfor ikke prøve noe annet og knote lit der...?
    Kanskje pga. Linux har begrenset støtte for det meste av hardware som finnes?

Hva hjelper det med Linux hvis ikke tvkortene støttes, eller begrenset støtte for skjermkort... Eller manglende støtte for touchscreen?

Hva hjelper det da med enkle installasjoner av softcam osv?

Men på den annen side kan man jo kjøpe hardware som er støttet av Linux og windows.. Få en del kompromisser... Med det resultat at man ikke får det beste som finnes på markedet...

Jeg blir nok beskyldt for å være MSfanboy (igjen) Men det fasinerende er at Linux-folket har ett religiøst forhold til sin plattform... Alt er bedre og alt er lettere... (og slik har det vært de siste ca. 10-12 årene)

Når skal folk egentlig innse det faktum at har man ikke langt over gjennomsnittlig kunnskap og interresse om lyd/bilde/data så krever det enormt med tid og innsats for å få noe slikt til å fungere tilfredsstillende...
    Det gjelder forsåvidt også for ferdigbyggete bokser av ymse, BÅDE linux og windows...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt GB-PVR med en Happ*%#!e PVR150 m blaster mot CD sin Decoder i snart 3år og har hatt stor glede. Har prøvd MP men jeg er tilhenger av "less is more". Support på GBPVR er nærmest tilgjenlig umiddelbar 24/7. Monterte IR blaster inne i CD boksen for bedre respons. Problemer har vært uberegnlig kanalbytte noen ganger, (OSD menyen kommer opp istenden for kanalbytte) Og får ikke til å skifte til kanal 8 + at kanal bytte er litt treg, ca 3 sek. Stor WAF faktor + GBPVR funker for barna.

Har skaffet et Happ*%#!e NOVA S2 kort og phoenix korleser (+ div plugins!). Bratt lære kurve! Takk til T1ger for god hjelp. Fantastik rask kanalbytte i GBPVR, under 1 sek, raskere enn STB'n til CD! Har hatt prob med codec kombinasjon, enten hakkete lyd eller bilde. Endte med opp med Dscaler. Får litt heng noen ganger. Har litt prob med undertekster. Svensk, Finsk og Dansk Discovery viser undertekster men ikke Norsk! DVB er ikke lett!

Bruker den Norske TVGrabber for EGP

Er ikke helt i mål pga Jule ferie og de hjemme vil faktisk se TV, ikke meg som hacker ivei og banner som f......

Har redigert transponder listen slik at jeg bare skanner inn det man vil ha. Slipper å ta inn ørti diverse østblokk kanaler.

Når jeg får tid, så skal jeg ta en reformat av XP of bare sette inn DVB kortet. Tror der er mye rask som ligger igjen etter 3 år!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje pga. Linux har begrenset støtte for det meste av hardware som finnes?
    Det var vel mer ment som flaimbait en et seriøst innspill ?

Det er jo helt opp til Distrobusjonen (Ubuntu, Redhat, Novell etc) på om de har prekompilert modul for chipsettet til TV kortet, eller om du må kompilere disse selv. (Noe som forsåvidt er godt beskrevet i guider og ikke er spesielt knotete)

Selv testet jeg ut Mythbuntu og den hadde modul for PVR350 inne, samt firmware's etc liggende. Så her var det bare plug and play..

Hva hjelper det med Linux hvis ikke tvkortene støttes, eller begrenset støtte for skjermkort... Eller manglende støtte for touchscreen?
    Kjenner kun til 1 DVB produsent som nekter å lage driver for linux kjernen i farten, ellers så er det jo utrolig god støtte for de chipset/kort som er med.

Nå har jo også Nvidia flere års historie på å levere drivere (Lukket) til korta sine til linux kernel'n, og jeg har aldrig hatt noe issues her. De leverer også Xv/XVMC.

Intel korta er open source, og har også nå Xv/XVMC.

ATI har vært bob bob, men Open Source drivern funker fint på litt eldre kort. Lukket drivern dekker de nyere og gamle korta hvis ikke. XV/XVMC funker stort sett ok.

ATI har virkelig fritt til de frie miljøene den siste måneden ved å frigi R500/R600 serien, slik at frie drivere er underveis.

H264/VC1 acc kommer i neste generasjon ATI kort, og vil støtte DRM/HDMI via Kernel modul Da slipper vi sån Vista greier hvor hele OS'et kjører i DRM og masse fjas i EULA'n. Uansett så begynner vi få så latterlig mye CPU kraft i nye pc'er at sw dekoding ikke er noe issue..

Touch screen har jeg ikke jobbet med. Jeg vil tro det finnes modeller her som har frie drivere og er godt supportert. Jeg har ifall kompiser som har bygget ting til bil og annet med Touch..

Hva hjelper det da med enkle installasjoner av softcam osv?
    Jeg synes i utgangspunktet du overdriver noe i påstandene dine ovenfor. Du har gode poeng, men ved å ha god kompatibel hw så er ikke dette noen utfordring.. Usupportert er alltid knot og tidkrevende, uansett valg av OS.

Men på den annen side kan man jo kjøpe hardware som er støttet av Linux og windows.. Få en del kompromisser... Med det resultat at man ikke får det beste som finnes på markedet...

Jeg blir nok beskyldt for å være MSfanboy (igjen) Men det fasinerende er at Linux-folket har ett religiøst forhold til sin plattform... Alt er bedre og alt er lettere... (og slik har det vært de siste ca. 10-12 årene)

Neida, du er inne på noen gode poeng. Men synes ikke disse har noe med hva posten ovenfor gir innspill på.

Windows har VMW9, Purevideo, Avivo som hadde vært nice f.eks, men er ikke showstopper for det..

Poenget er vel at det er i utgangspunktet like mye arbeid med selve oppsettet av en PVR/HTPC løsning uansett os..

(Bygge hw, install av os, install av drivere, install av pvr/htpc sw, scanne kanaler, sette opp epg etc)

Windows har per idag ingen løsning som er sammenligbar med Mythtv, og jeg vil tro Fiji vil ha 99% identisk funksjonalitet, men mer fokus på xbox360 f.eks..

Poenget til postern ovenfor slik jeg tolker det er vel at det er knot i windows på samem måte som du kansje må knote litt i en fri løsning, så hvorfor ikke prøve noe annet som har mere funksjonalitet og dekker samme behov ?

Codec er jo knot i windows...
    Registry er kryptiskt og ulogiskt..
    Du har alt sånt windows dill som er i veien..
    Du har lite raw kontroll datastrømmene.
    Du må ha mye dilledall som antivirus, spyware, brannmur etc
    Du må ha god kunskap for å slipstreame alt "glamour" ting som du ikke ønsker..

Når skal folk egentlig innse det faktum at har man ikke langt over gjennomsnittlig kunnskap og interresse om lyd/bilde/data så krever det enormt med tid og innsats for å få noe slikt til å fungere tilfredsstillende...
    Jeg er uenig hvis du antyder til at en fri løsning skulle være spesielt mer tidkrevende/knotete for basic HTPC med supportert hw, en Windows.

Det gjelder forsåvidt også for ferdigbyggete bokser av ymse, BÅDE linux og windows...
    I utgangspunktet enig, men usikker på i hvilken contex du mener. Det er knot med nye format på alle platformer..

Til slutt:

La oss si det tar 2 timer extra å bygge en fri løsning.

Det har du tjent igjen med at en fri løsning skal spille lagt flere format utav boksen, du kan ha samme løsning uten å oppgradere til nytt os hver 4 år, og må måtte sette opp og kjøpe alt på nytt..

Du har en 100% fri løsning hvor du kan ta opptak som du kan transcode til alle mulige enheter du ønsker å spille de på og i det formatet du ønsker..

Etc etc.. (Blir fanboy selv om jeg taster videre her nuh)

"Linux" er ikke nødvendigvis "gratis". Det er heller ikke poenget.. GPL lisensen gir deg: frihet

Det er muligens verd mer en penger og tid...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no66
    Har kjørt GB-PVR med en Happ*%#!e PVR150 m blaster mot CD sin Decoder i snart 3år og har hatt stor glede. Har prøvd MP men jeg er tilhenger av "less is more". Support på GBPVR er nærmest tilgjenlig umiddelbar 24/7. Monterte IR blaster inne i CD boksen for bedre respons. Problemer har vært uberegnlig kanalbytte noen ganger, (OSD menyen kommer opp istenden for kanalbytte) Og får ikke til å skifte til kanal 8 + at kanal bytte er litt treg, ca 3 sek. Stor WAF faktor + GBPVR funker for barna.

Har skaffet et Happ*%#!e NOVA S2 kort og phoenix korleser (+ div plugins!). Bratt lære kurve! Takk til T1ger for god hjelp. Fantastik rask kanalbytte i GBPVR, under 1 sek, raskere enn STB'n til CD! Har hatt prob med codec kombinasjon, enten hakkete lyd eller bilde. Endte med opp med Dscaler. Får litt heng noen ganger. Har litt prob med undertekster. Svensk, Finsk og Dansk Discovery viser undertekster men ikke Norsk! DVB er ikke lett!

Bruker den Norske TVGrabber for EGP

Er ikke helt i mål pga Jule ferie og de hjemme vil faktisk se TV, ikke meg som hacker ivei og banner som f......

Har redigert transponder listen slik at jeg bare skanner inn det man vil ha. Slipper å ta inn ørti diverse østblokk kanaler.

Når jeg får tid, så skal jeg ta en reformat av XP of bare sette inn DVB kortet. Tror der er mye rask som ligger igjen etter 3 år!
    Arti at jeg hjelper andre her, og ikke bare klager

Bare send meg en pm rundt de siste issuene, så kan vi kansje se om vi får tatt de også.

Evt ny tråd, ser vel andre som sliter litt med codecs og evt pids/text.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel mer ment som flaimbait en et seriøst innspill ?

Det er jo helt opp til Distrobusjonen (Ubuntu, Redhat, Novell etc) på om de har prekompilert modul for chipsettet til TV kortet, eller om du må kompilere disse selv. (Noe som forsåvidt er godt beskrevet i guider og ikke er spesielt knotete)
    Det var faktisk seriøst ment... Skjermkortet mitt som er ett ATI 2600 er begynt å få støtte for nå... Ikke hardware aksellerert?

Kabinettet mitt, ett Zalman HD160XT Plus... Det har touchscreen.. Har ikke fått med at det finnes støtte for det?

TV kortene mine... Digital Everywhere FloppyDTV-S2*2

Videre, så er jeg avhengig av viftestyringen på hovedkortet mitt, ett Asus Maxumus Formula SE...

Er lydkortet på hovedkortet mitt støttet? Er begge nettverkskortene støttet?

Creative lydkort, xfi - fatal1ty noe, er det støttet?

Hadde jeg tatt frem flammekasteren, så ville jeg ha sagt noe helt annet.. (Og tro meg, etter å ha jobbet med linux, hatt det som hobby i noen år så ville jeg ha funnet noe som treffer linux-folket midt i sjelen)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg tatt frem flammekasteren, så ville jeg ha sagt noe helt annet.. (Og tro meg, etter å ha jobbet med linux, hatt det som hobby i noen år så ville jeg ha funnet noe som treffer linux-folket midt i sjelen)
    By geeks, for geeks!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var faktisk seriøst ment... Skjermkortet mitt som er ett ATI 2600 er begynt å få støtte for nå... Ikke hardware aksellerert?

Kabinettet mitt, ett Zalman HD160XT Plus... Det har touchscreen.. Har ikke fått med at det finnes støtte for det?

TV kortene mine... Digital Everywhere FloppyDTV-S2*2

Videre, så er jeg avhengig av viftestyringen på hovedkortet mitt, ett Asus Maxumus Formula SE...

Er lydkortet på hovedkortet mitt støttet? Er begge nettverkskortene støttet?

Creative lydkort, xfi - fatal1ty noe, er det støttet?

Jeg ser forsatt ikke helt poenget ditt.

Du lister opp ulik hw som ikke er supportert, uten at jeg ser sammenhengen eller hva du vil si.

Det er så og si ingen prisforskjell imellom hw som er supportert og det som ikke er det, så hvorfor ikke kjøpe noe som funker i alle alternativ ?

Du finner jo selvfølgelig tilsvarende hw som ikke er support i windows igjen, uten at dette gir tråden noen mer mening.

Mitt poeng var at det ikke er spesiell forskjell på det manuelle oppsett du må gjøre ved oppsett av en HTPC, eller at noen av OS'ene er mer knotete en de andre.

Jeg nevnte jo også at du hade noen gode poeng på ting jeg kunne tenkt meg (Se ovenfor), heldigvis er dette under utvikling og vil dukke opp i en snar fremtid.

Dette er vel ikke helt ulikt når Vista kom og det manglet drivere på en del områder, de hadde jo også en del utfordringer med stabilitet/dårlig ytelse etc..

Det tok tid før dette kom på plass, samme her..

Det finnes jo en rekke Skjerm, Touch, Nett, Lydkort, lm chipsets som fungerer ypperlig i dag.

Det trenger ikke være "gammelt" (Nvidia har god støtte for korta som kommer fortløpende, samme med Intel f.eks)

La meg snu argumentasjonen imot meg selv for å se om jeg ser dine poeng:

Jeg hater ATI selv for de elendige driverne de har hatt i linux, somt kvalitet/ytelse.

Jeg har selv kjøpt et kort som funka dårlig i linux, som jeg har måttet byttet.

Jeg ønsker også all mulig fancy hw acc av video, det vil ta tid før dette kommer. (CPU/SW går jo greit forsåvidt)

Nei Linux kernel/distry x,y er ikke perfekt, nei distroen løser ikke alt jeg hater med windows, nei jeg får ikke alltid like god ytelse (dx i wine f.eks)

Hvis du er hobby linux bruker, så skjønner jeg forsåvidt ikke hvorfor du ikke kjøper hw som du ikke kan bruke i linux. Nå har jeg forsåvidt sluttet å være gamer (CS funker forsåvidt fint i wine) og har en xbox360, men ellers gikk all gammel hw til linux burker..

Når det blir utdatert kan det jo brukes som en extra frontend/backend e.l f.eks ?

Ellers synes jeg det er matnyttig med gode flames, eplekjekk som jeg er så er det lærerikt å bli satt fast.

Hvis vi alle hade vært enige hadde vi ikke lært en dritt
    Vi er entusiaster!

Egen tråd ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser forsatt ikke helt poenget ditt.

Du lister opp ulik hw som ikke er supportert, uten at jeg ser sammenhengen eller hva du vil si.

Egen tråd ?
    Ja, tror egen tråd er en lur ting, vi er vel "litt" offtopic her nå?

Den listingen av hw som jeg hadde er i hovedsak min htpc...

Det finnes årsaker til at jeg har valgt den hw jeg har...

Hovedårsaken er støy og vame...

Andre årsaken er waf...(Den er viktig) også plass/varme...

Tredje årsaken er egenskaper ved komponentene.

Pris har du vel gjerne skjønt at ikke er ett tema?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •