Valg av TV løsning: Bakkenett eller parabol?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av TV løsning: Bakkenett eller parabol?

Heisann,

Jeg har fulgt litt med her på AVForum for å få noen råd og tips om hva jeg bør velge av TV løsning. Dette er jammen ikke lett! Mitt inntrykk er at Digital TV for PC plattform ennå er svært umodent. Jeg har en følelse av at valget må baseres på hva som fungerer best, d.v.s uansett hva man velger så vil det ikke være optimalt. Stemmer dette?

Min situasjon er som følger:

- Selvbygget Media Center PC

- Ønsker alt-i-ett løsning. Hater bokser og kabler. Ønsker derfor alt montert i PC'en.

- Har til nå brukt analog TV, men ønsker å gå over på Digital TV med HDTV sendinger. Vurderer både RiksTV og Canal Digital (Parabol).

Når jeg leser på forumet ser jeg at Riks TV ennå ikke har orden på lyden. Videre ser jeg at f.eks. undertekst ikke vil fungere i Media Center ved sattelitt mottak. Verden er jammen ikke enkel.

Det jeg ønsker råd om er som følger:

- Bør jeg velge Riks TV eller Canal Digital Parabol (DVB-S2)?

- Avhengig av ovenstående valg. Hva slags TV-kort og ev. tilleggsutstyr bør jeg velge?

Mvh.
    Tom-Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommeltott
    Heisann,

Jeg har fulgt litt med her på AVForum for å få noen råd og tips om hva jeg bør velge av TV løsning. Dette er jammen ikke lett! Mitt inntrykk er at Digital TV for PC plattform ennå er svært umodent. Jeg har en følelse av at valget må baseres på hva som fungerer best, d.v.s uansett hva man velger så vil det ikke være optimalt. Stemmer dette?

- Ønsker alt-i-ett løsning. Hater bokser og kabler. Ønsker derfor alt montert i PC'en.

- Har til nå brukt analog TV, men ønsker å gå over på Digital TV med HDTV sendinger. Vurderer både RiksTV og Canal Digital (Parabol).

Når jeg leser på forumet ser jeg at Riks TV ennå ikke har orden på lyden. Videre ser jeg at f.eks. undertekst ikke vil fungere i Media Center ved sattelitt mottak. Verden er jammen ikke enkel.

- Avhengig av ovenstående valg. Hva slags TV-kort og ev. tilleggsutstyr bør jeg velge?

Mvh.
    Tom-Roger
    Verden er enkel den... særlig når det kommer til dine valg..

Vurderer du RiksTV, så har du kun ett valg som jeg kjenner til som støtter lyd og det er Digital Everywhere sin løsning... FloppyDVB-T tipper jeg den heter..

Hauppauge er ikke ett alternativ, da CI modulen deres pr. nå ikke støtter S2.
    Da havner du på FloppyDTV-S2 som ett alternativ...

Subtitles, fungerer helt utmerket.. ok... nesten helt utmerket i Mediaportal.. Det er en del små problemer, men det er stadig utvikling på det området..

Ha i bakhodet at det er fler personer her som har erfaring med satelitt enn rikstv... Rikstv har jo stort sett bare vært på luften i noen mnd, så...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ha HD er det bare parabol du kan velge. RiksTV har ikke HDTV enda. Og jeg ser ikke det skje med det første heller (1-2 år minst).

Er ikke noe lurt å gå for RiksTV på noen som helst måter, utenom at det er litt enklere å sette opp (antennte vs parabol-antenne). Men det er det minste problemet når du vil ha en HTPC uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimz
    Verden er enkel den... særlig når det kommer til dine valg..

Vurderer du RiksTV, så har du kun ett valg som jeg kjenner til som støtter lyd og det er Digital Everywhere sin løsning... FloppyDVB-T tipper jeg den heter..

Hauppauge er ikke ett alternativ, da CI modulen deres pr. nå ikke støtter S2.
    Da havner du på FloppyDTV-S2 som ett alternativ...

Subtitles, fungerer helt utmerket.. ok... nesten helt utmerket i Mediaportal.. Det er en del små problemer, men det er stadig utvikling på det området..

Ha i bakhodet at det er fler personer her som har erfaring med satelitt enn rikstv... Rikstv har jo stort sett bare vært på luften i noen mnd, så...
    Hei,

Takk for nyttige tips. Vet at Hauppauge støtter Windows Media Center. Jeg har tenkt å holde meg til MCE. Vil FloppyDTV-S2 støtte MCE?

Har forresten bestilt parabolpakke hos CanalDigital i dag med HD-dekoder og abbonement. Snart blir det HD i stua!

Mvh.
    Tom-Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

OK, nå har jeg kikket på sidene til Digital Everywhere. Ser at det jeg behøver i tillegg til kortet er en software decoder. Har sett på CoreAVC. Er dette et godt valg eller vil dere anbefale en annen decoder?

Jeg behøver vel også en CAM i tillegg til kortet? Dette følger vel ikke med i pakken til CanalDigital, eller gjør det? CAM'en er ganske dyr ser jeg. Kr 995 på Komplett. Finnes den billigere noe annet sted?

Tom-Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

OK, nå har jeg kikket på sidene til Digital Everywhere. Ser at det jeg behøver i tillegg til kortet er en software decoder. Har sett på CoreAVC. Er dette et godt valg eller vil dere anbefale en annen decoder?

Jeg behøver vel også en CAM i tillegg til kortet? Dette følger vel ikke med i pakken til CanalDigital, eller gjør det? CAM'en er ganske dyr ser jeg. Kr 995 på Komplett. Finnes den billigere noe annet sted?

Tom-Roger
    Komplett suger når det gjelder cam.. De er totalt kunnskapsløse... søk f.eks på hardware.no på prisguiden etter conax, kanskje du finner noe der?

Ellers, så trenger du en software decoder, CoreAVC og Cyberlink er ok...

Og, subtitles og masse annet støttes ikke i mce... Bruk heller en del eksta timer på å sette opp mediaportal... ca. like stabilt og mye mer brukervennlig...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg kan være villig til å teste MediaPortal. Har ikke peiling på hvor mye jobb det er å sette den opp. Er relativt PC kyndig. Ser at den også støtter H.264. Det er en klar fordel! I tillegg til subtitles også....

Jeg vurderer også skjermkort for øyeblikket. Har et gammelt Nvidia 5xxx et-eller-annet. Dette holder vel ikke mål. Tror det kan være en fordel for meg å investere i et skjermkort med hardwareaksellerasjon. Har ikke altfor kraftig CPU og jeg ønsker at ting skal flyte smooth når jeg først skal se på HDTV. Er det noen vits i å investere i et kort med HDCP? Hvilke konsekvenser vil det ha for meg å kjøpe et kort uten? Det er relativt stor prisforskjell på kort med ift kort uten. Dersom det er viktig med HDCP vurderer jeg Radeon 3870.

Videre tror jeg at jeg lander på Digital Everywhere FloppyDTV-S2.

Jeg kommer nok til å holde meg til Windows XP. Det som gjenstår er da å installere MediaPortal, samt en god codec.

Er det noe spesielt jeg må tenke på når jeg kjøper CAM? Forstår at det er opptil flere varianter.

Skulle vel være i mål når alt dette er på plass?

Tom-Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe spesielt jeg må tenke på når jeg kjøper CAM? Forstår at det er opptil flere varianter.
    Kan jeg bruke denne?
    QXL.no - Matrix Revolution CAM Brukes på Conax, Viaccess, Cryptworks.

Tom-Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut som den jeg har... bør funke... (Det er faktisk ikke alle camer som fungerer til alt utstyr) Ulempen med denne camen er at du ikke kan decode mer enn 1 kanal pr. transponder... Litt dumt med tanke på at Mediaportal har en TVServer som du er helt nødvendig av... Skal se om jeg finner en cam som koster litt mer, men har muligheter til å decode mer enn 1 kanal samtidig... (Kult å kunne ta opp på en kanal og se på en annen, såfremt det er samme transponder..)

Ha i bakhodet, når du fikler med mediaportal at det kan være litt tricky å sette opp..

Anbefaler deg KUN å installere CCCP, ATI Avivo, Cyberlink Powerdvd og eller CoreAVC...

Du må teste hvilket av disse som fungerer best til ditt oppsett.. Det er ikke nødvendigvis at CoreAVC fungerer på hd kanalene... men skal du ha hardware aksellerert decoding, så er det pr. i dag kun Cyberlink Powerdvd du kan bruke..

ATI sine skjermkort har jeg best erfaringer med, gir best bilde og prismessig så er de ikke så gale... 2600 serien er mer enn nok til en htpc, 2600 serien har også hdcp, noe som egentlig bare er nødvendig skal du kjøre Bluray/hddvd filmer på htpc.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har testa Alphacrypt 3.09 med Mediaportal TV-server (FloppyDTV/S) og dekryptert 3 kanalar samtidig, men skal iflg dokumentasjonen klare inntil 14.

Sjå ellers denne tråden http://avforum.no/forum/generell-htp...-dtv-kort.html

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Mvh.
    Tom-Roger
    Husk bare at hvis du velger FloppyDTV så er dette kortet såpass stort at du må velge ett kabinett som har plass til det. Jeg har ett digert kabinett men kortet ble for stort, derfor måtte jeg også kjøpe FireDTV boksen. Begge går jo på Firewire så det er ingen forskjell på om det er kort eller boks.

PWB

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pwb
    Husk bare at hvis du velger FloppyDTV så er dette kortet såpass stort at du må velge ett kabinett som har plass til det. Jeg har ett digert kabinett men kortet ble for stort, derfor måtte jeg også kjøpe FireDTV boksen. Begge går jo på Firewire så det er ingen forskjell på om det er kort eller boks.

PWB
    digital everywhere - FloppyDTV S2

Er kanskje en viktig side å lese... Da særlig Accessories biten...

Ellers, burde det ikke være noe særlig vanskelig å putte dette kortet inn på en ledig floppy/3.5" plass... Bare sørge for å ha tilstrekkelig festing med noe som ikke leder...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Mvh.
    Tom-Roger
    Velg DVB-S2..
    Se ellers tråden under for mer info.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimz
    digital everywhere - FloppyDTV S2

Er kanskje en viktig side å lese... Da særlig Accessories biten...

Ellers, burde det ikke være noe særlig vanskelig å putte dette kortet inn på en ledig floppy/3.5" plass... Bare sørge for å ha tilstrekkelig festing med noe som ikke leder...
    Heisann,

Nå har jeg slått skikkelig på stortromma! Har i dag bestilt FloppyDTV-S2 med extension-kit. Jeg har også bestilt Alphacrypt CAM. Denne gir meg vel mulighet til å ta opp på én kanal samtidig som jeg ser på en annen? Har også bestilt Radeon 2600XT med ekstra stille vifte. Har i dag et GeForce 7600 kort som jeg ikke er 100% fornøyd med. Dette kommer til å bli bra!!

Parabolen blir antakelig montert i neste uke. Jeg kan nesten ikke vente!!

Kan også fortelle at jeg har kommet ganske langt med installeringen av Mediaportal. Jeg er rett-og-slett frelst! Kan ikke få sagt hvor mye bedre MP er enn MCE. Ja, det krever mer som bruker m.h.t. oppsett, men jeg er relativt PC-kyndig og koser meg når jeg får lov til å "fikle" for å få ting til å funke. Jeg har t.o.m. fått min kjære Fritz!Box til å varsle om at telefonen ringer :-)

Det jeg behøver litt råd og tips til nå er kalibrering av skjermen. er ikke fornøyd med hverken kontrast eller fargegjengivelse. Noen som kjenner til et sted på internett som beskriver hvordan man bør gå frem? Vet det finnes "dingsebomser" som man kan kjøpe, men jeg er ikke så avansert. Ønsker rett og slett en god beskrivelse av fremgangsmåte den manuelle veien.

Mvh.
    Tom-Roger

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •