pahf har bygget htpc - Blir snart sinnsyk av at den resizer og forstørrer alt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 256
    Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

pahf har bygget htpc - Blir snart sinnsyk av at den resizer og forstørrer alt!

For lenge siden så var jeg vel '1337' innenfor pc's mange ukjente sider med både unix og linux, men nå er jeg tapt i en jungel jeg virkelig trenger har rota meg bort i.

Jeg trenger deres hjelp.
    Jeg vil ha et mediacenter/lagringsserver til musikk og tv serier, men samtidig ha muligheten til å kjøre 1080 matriale, og eventuelt putte inn et hd drev ved en senere anledning. Alle tips mottas med takk!

Her er det jeg tenker i første om gang.

Dette Kabinettet: Hardware.no - Prisguide - Kabinett - Antec Fusion 430
    Billigere kabinett er helt greit hvis dere har noen tips der?
    Her er et annet alternativ, men ikke lcd display: Komplett.no - Cooler Master Cavalier 4 Kabinett, Sølv Desktop med 350W PSU

Ram : Hardware.no - Prisguide - Minne/RAM - Corsair XMS2 Dominator DDR2-800 2GB (2x1GB)

Pcu : Hardware.no - Prisguide - CPU/prosessor - Intel Core 2 Duo E4500

HD: Komplett.no - Hitachi Deskstar T7K500 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Så er det jeg lurer på:
    Overføring av lyd via hdmi?

Dette hovedkortet har kun analoge utganger : Hardware.no - Prisguide - Hovedkort - Gigabyte GA-G33M-DS2R
    Men med dette skjermkortet : Hardware.no - Prisguide - Skjermkort - Sapphire Radeon HD 2600 XT 256 MB
    Vil jeg ha muligheten til å overføre via hdmi?

Evnt spare noen kr hvis det ikke er mulig og overføre via hdmi og ta dette kortet ? : Komplett.no - ABIT Fatal1ty F-I90HD, ATI RX1250, HDMI, m-ATX, DDR2, Socket-775, GbLAN, PCI-Ex16 (Eller kan jeg ta det kortet anyways? hvis det går?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg satt opp en handleliste jeg tror skal være grei. iflg hw.no så går det å overføre lyd fra det onboard kortet.

https://www.komplett.no/k/cart.aspx?...gListId=541416

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du deler ikke den handlelista di....

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, da fikk jeg vel ikke til det. Men det er det hovedkortet med hdmi ut, og en 500gb disk ellers er det samme utstyr.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha snakket med en kamerat som har peil på slikt så er det egentlig to ting jeg lurer på.

Er det verdt å legge i 600,- ekstra i et kabinett med 100w ekstra strømforsyning altså 450w og volumknott + display, eller holder det med 350w.

Og sist, men ikke minst. Lyd via hdmi, går dette?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Coolermaster kabinettet er ukurrant da det ikke tar standard PSU.
    Og det er litt varmt og psuen støyer en del under last.'

Når det kommer til ram så er det ikke noe poeng i 800mhz ram vis du ikke skal klokke og det er ikke så veldig aktuelt sammen med HTPC og m-atx hovedkort.
    Kjøp heller 2x 2gb med billig ram 667mhz.

Har en tråd på diskusjon.no nå om lyd over dvi grensesnittet på Ati HD2xxx og HD3xxx. Ser ut som at en får ut spdif lyden vis en bruker overgang fra DVI- hdmi. om det samme gjelder for DVI - hdmi kabel vites ikke.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    psu som i power supply right?

Vel, sånn helt egentlig, så ser jeg for meg en helt grei og enkel pc til flac og serier nå, så får jeg ta en oppgraderingsrunde med den når hd og bd blir aktuelt i htpc.

Hvis du orker så tar jeg gjerne imot linker på ram altså.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    psu som i power supply right?

Vel, sånn helt egentlig, så ser jeg for meg en helt grei og enkel pc til flac og serier nå, så får jeg ta en oppgraderingsrunde med den når hd og bd blir aktuelt i htpc.

Hvis du orker så tar jeg gjerne imot linker på ram altså.
    Så helt egentlig så gjelder ikke mpcm problematikken over hdmi før jeg får tak i hd avspiller, men det er greit å vite om det holder når den tid skjer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok meg en runde å laga et oppsett eg...

Komplett.no

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seasonic strømforsyningene er de beste til htpc bruk. Den på 430 watt koster ca 750 kroner hos komplett og er lydløs.

Ang kjøling så er Noctua 9 den beste man får inn i et htpc kabinett med tanke på støy kontra ytelse.

Lydkort: Asus Xonar. Fantastisk lydkvalitet.

Komplett.no - Asus Xonar D2/PM, 7.1 channel, SPDIF, EAX2.0, DTS, DVS, DH, SPLIIX, DDL, PCI
    Komplett.no - Noctua NH-U9F, 4 Dual-Heat-Pipes, 92mm vifte, socket 775/754/939/940/AM2
    Komplett.no - Seasonic S12-II Strømforsyning 430W, 120 Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin

Newcomer Nabolagets_Skrekk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermkortet mitt sender lyd over HDMI. Det er et NVIDIA GeForce 8600 GT. Skjermkortet kobles til SPDIF utgangen på hovedkortet, så det kan sendes gjennom HDMI'en.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen merkbar forskjell så lenge en bruker spdif ut?
    Lite vits i å bruke 1400kr vis det ikke er differanse....

Newcomer Nabolagets_Skrekk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har jeg egentlig ikke tenkt på før nå. Men man slipper unna med en kabel for bilde og lyd. Mer er det ikke.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle gode tips

Meanbean sitt oppsett virker veldig kurrant, med blant annet billigere kabinett.

Men som det er nevnt her så er lyd over hdmi et nødvendig onde når bd og hd kommer og gjør sitt inntog over htpc verden..

Men tar jeg feil når jeg sier at jeg kan kjøpe et skjermkort senere og få med alle de fordelene?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle gode tips

Meanbean sitt oppsett virker veldig kurrant, med blant annet billigere kabinett.

Men som det er nevnt her så er lyd over hdmi et nødvendig onde når bd og hd kommer og gjør sitt inntog over htpc verden..

Men tar jeg feil når jeg sier at jeg kan kjøpe et skjermkort senere og få med alle de fordelene?
    Har skjønt det dithen at det kommer lydkort med hdmi 1.3 på nyåret.

Det Silverstonekabinettet som er foreslått er meget bra. Har det selv.

Ang lydkort så kjører jeg analogt i musikk og digitalt til film. Lyden blir helt fantastisk og jeg kommer ikke til å skifte ut lydkortet på en stund.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser egentlig lite grunn til å kjøpe et lydkort for 1500,- når all musikk blir streamet til squeezeboxen og filmer blir kjørt fra denon.

Men hvor mye stillere er den dyrere viften da? Ser ikke for meg at det er så voldsomt til bråk med den som ble nevnt i det første oppsettet?

Hvis det kommer ting som gjør det hele mye lettere ift hdmi om en stund, så er det jo egentlig bare å sette opp en helt grei pc som jeg kan bruke til å se serier og annet lagret matriale. Da behøver jeg ikke noe voldsomt, men en grei prosessor, skikkelig med ram.

Så får jeg heller kjøpe skikkelig skjerm og lydkort når de er kommet med nye muligheter.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg oppdatert den litt.

Dette må vel være greit? Litt over budsjett engang igjen, men det var vel forventet

Denne gangen skal det være greit.

Komplett.no

Her er den listen jeg selv satte opp, den blir endel billigere. Er det noen ting som taler i mot denne pc'n ? Prisen gjør den aktuell, ta gjerne den som utgangspunkt for å 'bygge en best mulig utifra de to som er nevnt'
    Komplett.no

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan pahf.

Jeg så innlegget ditt på chittchatt'en og skal prøve å gi et forståelig svar uten å bjeffe "for" mye!

Min HTPC har et budsjett på ca 25K (uten styringssystemet), jeg er sikker på at det går an å bygge svært rimlige HTPC'er men ser ikke poenget med det.

Så hvorfor så dyr htpc?

Jeg har bygget, konfigurert (SW) og brukt datamaskiner siden jeg kunne gå og har et litt "proff't" forhold til dette, jeg har også store krav til kompatiblitet og byggekvalitet. Jeg har de siste 15 åra kun brukt kvalitetskomponenter i mine maskiner fordi mitt arbeide har krevd meget kraftige maskiner (har også prøvd "billi-maskiner uten bra resultat).

Når folk spør meg om hjelp pleier jeg å si at de skal snakke med noen som er prisbeviste med mindre PC'n skal brukes til jobb eller kraft-oppgaver. Hvis man ikke har peiling bør man kjøpe en ferdig pc og ikke høre på "gjør det selv folk" fordi de har glemt hva det vil si å sette sammen og vedlikeholde en pc! for en amatør er det generelt IKKE enkelt - punktum.
    (Ergo: For tips om "billige" maskiner = ikke spør Lars!)

PS: Du får det du betaler for!

Det finnes ok ferdigbygde HTPC'r fra ca 8-9K og oppover, jeg vil anbefale deg å kjøpe en rundt 10-15K med mulighet for 2-3 ekstra PCI spor, da kan du sette inn en S-ATA kontroller og klaske på en haug med kjappe harddisker etterhvert og velge nyere skjermkort ev. lydkort hvis noe bedre skulle dukke opp senere.

2008 blir et år der sammensmeltningen mellom lyd/bilde og PC blir enda mer utbrett og vi kan se frem til mange kule kombinasjoner som gjør HTPC litt enklere en i dag.

---

Jeg vil anbefale deg å lese (nøye) Hjemmekino sin HTPC Guide

Hardware har også en god reportasje her om HTPC'r

Jeg vil også anbefale deg å følge godt med her på AVForumet

Jeg lover å kikke på HTPC problematikken fremover OG tipse deg om ting og tang men ikke spør meg om noe "billig" - der er jeg UHYRE lite flink..

Litt av min "HTPC verden" finner du Her (info) & Her (Kjøp)

Særingen! :-D

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare som en kontrast til LogB sin mening så er jeg i en litt annen oppfattelse. Har bygget noen pc'er opp igjennom og har ofte kjøpt de produktete stemplet "mest for penga" altså ikke dyre saker. Men nå har jeg alltid overklokket og da blir situasjonen litt annerledes. OC er jo ofte ikke s¨å stort tema på en HTPC, men rett valg av cpu kan man kjøpe en billigere cpu og allikevel få samme ytelse og effektforbruk som en dyrere cpu, da de ofte er basert på mye av den samme kjernen. Faktisk så hender det at de billigere cpu'ene klokker lenger enn de dyre. nok om det, jeg synes i allefall 25k høres utrolig mye ut for en htpc og vil nå tro at dette er masse penger rett ut av vinduet.

En god htpc som kan alt trenger ikke koste mere enn 8-9k da inkludert hddvd og blu-ray...

Selv vurderer jeg en htpc om dagen, men litt usikker på om jeg skal vente på intels nye 65micron prossessorer som er raskere og kjøligere, altså mer effektive.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser egentlig lite grunn til å kjøpe et lydkort for 1500,- når all musikk blir streamet til squeezeboxen og filmer blir kjørt fra denon.

Men hvor mye stillere er den dyrere viften da? Ser ikke for meg at det er så voldsomt til bråk med den som ble nevnt i det første oppsettet?

Hvis det kommer ting som gjør det hele mye lettere ift hdmi om en stund, så er det jo egentlig bare å sette opp en helt grei pc som jeg kan bruke til å se serier og annet lagret matriale. Da behøver jeg ikke noe voldsomt, men en grei prosessor, skikkelig med ram.

Så får jeg heller kjøpe skikkelig skjerm og lydkort når de er kommet med nye muligheter.
    Kjøleren jeg nevnte er bygd slik at den fører luften ut av kabinettet mens den andre ikke gjør det. Med andre ord så sørger den for at din htpc får bedre temp.

Ang cpu så kjøp en intel q 6600. Mye mer for pengene. Kjøp også 6400 ram så kan du overklokke etter behov. Blir mer fleksibelt slik.

"vanlige" lydkort til pc støtter som oftest ikke 44khz men bare 48khz. Dette blir merkbart dårligere.

Lydkortet jeg bruker er meget bra og man skal legge mye penger i en cdspiller for å kunne få like god lyd. Det har en meget god dac.

Skjermkortet du har skissert er ok, men ville heller gått for et 2600 xt kort. Da har du også litt ytelse i spill dersom ønskelig.

Samsung sine harddisker får mye skryt for å være stillegående.

Jeg har nå min 4 htpc på ett år og har eksperimentert mye med ulike løsninger. Er meget fornøyd med oppsettet pr i dag

Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •