Trenger hjelp med HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med HTPC

Har ikke prosjektor enda (blir innkjøpt i april), men man må jo forbrede seg litt....

Kan nevne at den sannsyneligvis skal brukes sammen med enten X1 eller AE500 prosjektor.

Jeg har fra før følgende pc:

P3 1200MHz
    256MB minne
    120GB HD (7200rpm)
    Matrox G400 skjermkort
    DVD-brenner

(det var vel de viktigeste tingene)

Det jeg lurer på.... er prosessoren min kraftig nok?

Har tenkt å kjøpe følgende:

Minne: 512MB
    Skjermkort: Et eller annet ATI Radeon , noen forslag?
    Lydkort: Creative SB Audigy 2 (greit nok?)

Kan vel bruke DVD-brenneren til å spille av med også? Er vel ikke noe dårligere enn en vanlig dvd-spiller?

Kommer nok til å sette htpc'n i et skap , så lyddemping er ikke så veldig stort tema... men kan godt ta i mot forslag om noen har noen enkle knep.

Hva trenger jeg av software for å spille av med bra kvalitet, og for å tweake bilde?

Håper jeg får en del innspill.....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en PIII selv. Oppgraderte for en måned siden til en ny HTPC (PIV) og solgte min habile DVD-spiller (Philips DVD963SA). Her er mine tips:

1. Prosessoren er kraftig nok dersom du kun skal bruke en standard software DVD-avspiller

2. Alle ATI Radeon 9x00 kort skal fungere. Kjører selv et 9600 kort. Sjekk imidlertid om AGP-sloten på ditt hovedkort støtter AGP-standarden på ditt nye skjermkort. :!:

3. Kjenner ikke Creative SB Audigy 2, men kjøpte selv et TerraTec kort og det fungerer bra.

4. Bruker selv en DVDbrenner (NEC ND-1300A) og det fungrer kjempegreit.

5. Software DVD-avspiller: Mitt tips er at du bruker WinDVD ver. 5, som har mange justeringsmuligheter.

Til slutt: Bruk en god skjermet VGA-kabel med feritt i begge ender. Avinstaller programvare du ikke trenger og kjør defrag på PC'en.

Lykke til

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var raskt ekspidert Tiger! :wink:

Det du mener med standar software dvd-avspiller er vel at jeg ikke skal bruke den sammen med crt prosjektor og kjøre slik ffshow eller hva det nå heter....?

I hva slags prisklasse må jeg opp på i stand-alone dvd-spillere for at det skal matche en htpc?

Ellers så virket det jo lovende uten alt for store utgifter for å komme i gang....

Defrag ja... spørs om jeg rett å slette tar en format c:\ og starter på nytt.... så er jeg på den sikre siden..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Det du mener med standar software dvd-avspiller er vel at jeg ikke skal bruke den sammen med crt prosjektor og kjøre slik ffshow eller hva det nå heter....?
    Riktig. Antar du ikke skal bruke HTPC'en til CRT, men LCD eller DLP.

I hva slags prisklasse må jeg opp på i stand-alone dvd-spillere for at det skal matche en htpc?
    Min kjære Philips til veiledende pris 5.000 kroner (men Siba 3.800 kroner) ga et særdelses bra bilde. men etter å ha tweaket HTPC'en så ble bildet bedre en Philipsen. Da snakker jeg kun om bildekvalitet og ikke brukervennlighet HTPC vs. DVD-standalone. Mange synspunkter her på forumet om det...

Til slutt: Lyden fra min HTPC er ike så bra som fra min "gamle" Philips, men jeg prioriterer "kjempebilde" fremfor "kjempelyd". Grunnen er enkel (for meg); Innen hjemmekino så er bildet det dimensjonerende inntrykket man får. Lyden skal kun bygge opp under bildet.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig. Antar du ikke skal bruke HTPC'en til CRT, men LCD eller DLP.

Jepp, tror jeg går for LCD eller DLP....

Gjør ikke meg noe å knote litt, bare det ikke blir før hver film liksom....

Går vel an få en fjernkontroll man kan styre pc'n med? Slik enkle ting som play, pause og slikt.. men kanskje like enkelt med tråløs mus, siden jeg allerrede har det...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    3. Kjenner ikke Creative SB Audigy 2, men kjøpte selv et TerraTec kort og det fungerer bra.
    Skal en kun bruke pcen som HTPC gir det kortet særdeles lite for pengene. Skal pcen primært brukes til å spille av film og litt musikk fra pcen holder det med et lydkort innebygged på enhver hovedkort med digital utgang for lyd (ingen andre kort vil gi noen bedre lyd). Skal den brukes til å spille av cder også er et Terratec kort det beste kjøpet.

Til slutt: Bruk en god skjermet VGA-kabel med feritt i begge ender. Avinstaller programvare du ikke trenger og kjør defrag på PC'en.
    Skal pcen brukes til en digital prosjektor benytter man selvsagt en DVI kabel.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, tror jeg går for LCD eller DLP....

Gjør ikke meg noe å knote litt, bare det ikke blir før hver film liksom....
    Hvem gjør det? Jeg pusser opp konvergensen omtrent én gang i måneden. Det er det hele. En brukbar CRT skal ikke "drifte" mer enn det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Skal pcen brukes til en digital prosjektor benytter man selvsagt en DVI kabel.
    Gitt at projektoren har DVI-inngang, selvsagt :wink: Ikke alle projektorer har det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •