FireDTV C, Canal Digital kabel og Vista MC - erfaringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

FireDTV C, Canal Digital kabel og Vista MC - erfaringer

Jeg har satt opp denne løsningen hjemme og tenkte jeg skulle dele mine erfaringer. Det finnes mye info i andre tråder her også så det blir litt oppgulp sikkert.

Og før dere kaster dere over tastaturet - ja, mediaPortal er en suveren sak, jeg vet den har mye mer - dere trenger ikke fortelle at jeg skal bytte ;-)

Takk til Fermate69 og own for all hjelp forresten

FireDTV
    Det første man skal legge seg på minnet er at FireDTV er meget følsom for dårlig signal. Du sparer deg selv for mye frustrasjon om du går igjennom signalstyrken din først. Det følger med et verktøy som heter FireDTV support som blandt annet viser signalstyrken - glem den, den viser 100% bare den kan låse signalet.

Jeg bor i en relativt ny enebolig (4 år) med oppgradert anlegg. Jeg har bredbånd fra CD og klarer fint 14/3Mbit så anlegget er bra nok. Jeg har en treveis splitt som gir en stjerne til tre punkter. Det er ca. 40m fra siste forsterker ute. Signalet som går ut fra denne forsterkeren holder 80db. Når jeg måler på disse tre punktene har jeg 62-64db - et ikke unormalt tap. 62db er nok til et bra signal på TV'n, men helt i grenseland for hva FireDTV tåler. Skal du som jeg, splitte signalet til 2 tunere, du forsterke det.

Jeg tar med dette fordi jeg mener jeg ikke har noe unormalt dårlig signal og da er det store sjanser for at andre å gjøre samme sak - dersom du ikke har noen problemer med å finne alle kanaler i VMC skal du bare være glad til.

FireDTV må ha ekstern power under kanalsøk og min erfaring er det er like greit å ha det hele tiden. De er også lite glad i varme, jeg hadde mine stående oppå hverandre og det likte de dårlig.

Start med FireDTV viewer, den virker med MCE driveren og dersom du ikke finner alle kanalene her ber du om trøbbel i VMC senere. Paradoksalt nok er VMC mer tilgivende på kanalstyrke, d.v.s. at du kan få inn en del kanaler i kanalsøket selv om du ikke får inn noe i FireDTV viewer - men du vil ikke få stabilitet. Du vil oppleve at VMC plutselig ikke kan vise kanalene og nye kanalsøk gir for få og ulike kanaler.

Lag en splitt først dersom du skal ha to tunere - min erfaring er at det funker bedre enn å kjede de. Du kan godt kjede de på firewire.
    En splitt fra Clas Ohlson (Clas Ohlson - Delefilter Paraboler og tilbehør) til 89 kroner er verdt pengene (Biltema har samme).

Du bruker F kontakter på splitten (Clas Ohlson - F-kontakt. Antennekontakter) - la det kun stå igjen 4-5mm av kjernen og pass på at det er kontakt med isolasjonsfolien (brett tilbake trådene og avdekk folien).

Jeg måtte ha en forsterker (Clas Ohlson - Antenneforsterker Antenner og tilbehør Lyd og bilde El og elektronikk) - 189 kroner - verdt pengene. Husk bare at den også forsterker støyen, så bruk den først til å finne alle kanalene og så skru med til du får lite støy i bildet. Dette kan være litt tricky.

Søk etter kanaler i FireDTV Viewer - du skal få inn mange, over 200. Sjekk så at du kan se alle kanalene du ønsker (og har betalt for). Dersom du har forsterket signalet kraftig vil du se at du får mye støy - ikke bry deg om det akkurat nå. Når du får inn alle kanalene her kan du gå over til VMC.

Vista Media Center
    Jeg benyttet den metoden som er beskrevet i andre tråder her
    • Velg "Konfigurer TV signal"
    • Kjør igjennom wizarden - du får ikke noe valg - kun antenne er tilgjengelig
    • Konfigurer EPG med ditt postnummer og last den ned
    • Når den skal starte kanalsøket stenger du ned VMC og endrer registry til riktig headend og providerID (820003)
    • Start VMC og gå rett til Innstillinger/søk etter flere tjenestetilbydere - gjør et kanalsøk. Du skal finne 44 kanaler (161/163 kanaler totalt under redigere kanaler)
    • Hent siste EPG (dersom du redigerer kanaler først vil disse bli slettet når du henter EPG)
    • Rediger kanaler og sorter listen (pain^^)

Nå bør du sjekke alle kanalene og skru ned signalforsterkningen til du har et rolig og skarpt bilde.

Nå er det på tide å lage et image av disken din

Jeg har fått mye hjelp og mange forslag fra supporten til Digital Everywhere. Det går mye på å søke uten CAM, bruke en device under søket osv. Min erfaring er at det er signalet som er hovedproblemet og dersom man søker med en device vil man kanskje lykkes der og da, men det hjelper jo lite når man kobler på den andre.

VMC oppfører seg eksemplarisk når signalet er bra nok. Gjør ikke en ny søkning etter flere tjenester, det roter til noe grusomt. Bruk alltid "Konfigurer TV signal"

Jeg hadde Canal Digital her og målte signalet og du kan eventuelt sett opp en forsterker for hele anlegget ditt (ca. 1800 kr), men det vil være forskjell på hva de digitale dekoderene tåler og hva FireDTV tåler så jeg anbefaler en lokal forsterker der du har mediasenteret ditt. Bruk de relativt små summene på Biltema/CO - det sparer deg for mye problemer

EPG
    Du vil ikke få EPG på alle kanaler. VMC gir deg en del på 820003 som headend og gfeed'en til ChristianW (BladeRunner/xmltv) gir deg ennå fler. Fermate holder på å legge siste hånd på dette oppsettet - guide kommer sikkert snart

Hva virker ikke
    Mye... Ufullstendig EPG, men det løser seg vel over tid. Ingen teksting på de kanalene som ikke har det i bildestrømmen (CANAL+, TV1000, Disney). Jeg kjører TOSlink til en forsterker og 5.1. Jeg får svensk lyd i den venstre front kanalen og dansk i den høyre front kanalen på Cartoon Network, Disney, Eurosport etc. Meget, meget irriterende

Som oppsummering vil jeg si at denne løsningen fungerer, men ikke optimalt. Bildet blir klart bedre enn hva jeg har på det gamle med Happauge 500. Vista er mer responsivt enn MCE. Det er utrolig kjedelig med lydproblemene og ungene savner tekstingen. Er du en som liker å fikle litt og prøve ut nye ting så sett igeng - ellers er det lurt å vente til neste release av mediasenteret fra Microsoft med støtte for DTV-C.

Det tar svært lang tid å søke etter kanaler - hovedsaklig fordi FireDTV gir en lang liste over frekvenser å søke i. Du kan godt editere denne listen og oppdatere registry så slipper du dette. Sjekk dine frekvenser på dekoderen. Mine er:

"530167"="306000, 6950" TV3, Eurosport, TV Norge Oslo, TV Budstikka
    "537833"="314000, 6950" NRK1, NRK2
    "538000"="322000, 6950" SportN, Viasat 4, Nature/Crime/Playboy, PrimeTV, ZeeTV
    "538167"="330000, 6950"
    "545833"="338000, 6950"
    "546000"="346000, 6950" TV2 Zebra, TV2 Nyhetskanalen, TV2 Filmkanalen, TV2 Sport, Visjon N
    "546167"="354000, 6950" Nickelodeon, Discovery Travel & Living, Discovery Civilisation, Discovery Science, Motors TV, SKY News, VH1 Classics, DTV2
    "553833"="362000, 6950" Animal Planet, Discovery, CNN, MTV Nordic, Travel Channel, BBC Food, UK Adult
    "554000"="370000, 6950" Canal+ First, Canal+ Hits, Canal+ Comedy, Canal+ Drama, Canal+ Sport1
    "554167"="378000, 6950" TV2, TV Norge, Playhouse Disney, AlJazeera, Rikstoto
    "561833"="386000, 6950" TV1000, TV1000 Action, Viasat Golf, DR1, TVE International, 3SAT
    "562000"="394000, 6950" TV4, SVT1, SVT2
    "562167"="402000, 6950" National Geographics, Jetix, Cartoon Network, Hallmark, CNBC Nordic, VH1, TCM
    "569833"="410000, 6950" TV1000 Plus One, TV1000 Nordic, TV1000 Family, TV1000 Classic, Viasport 2, Viasport 3
    "570000"="418000, 6950" Disney Channel, Voice, Toon Disney, Blue Hustler
    "570167"="426000, 6950" Canal+ Action, Canal+ Sport2, Canal+ Sport Extra, Silver, TV2 Sport 2, TV2 Sport 3
    "577833"="434000, 6950"
    "578000"="442000, 6950"
    "578167"="450000, 6950" FEM, BBC Prime, BBC World, Star, Showtime, History Channel
    "585833"="458000, 6950" Extreme Sports, NASN, ESPN Classic, TV2 Sport 4, TV2 Sport 5
    "586000"="466000, 6950" Discovery HD, Voom HD
    "586167"="474000, 6950" Eurosport 2, TV Biljett 3
    "593833"="482000, 6950" Canal+ Film HD, Canal+ Sport HD, SVT HD
    "594000"="490000, 6950" RAI1, AlJazeera, TRT International, VTV4, ROJ TV, Jaam e Jam, BHT1
    "594167"="498000, 6950" Silver HD

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilemodus og aspect ratio

Hei,takker for meget god oppsummering.

Har akkurat samme erfaringer som deg. Fungerer greit bortsett fra feil lyd på noen barnekanaler. Håper det er mulig å løse det.

Har i tillegg 2 spørsmål.

Fungerer mediasenteret ditt etter at maskinen har stått i S3 hvilemodus? Har alltid hatt maskinene i sleep når den ikke er i bruk slik at den starter opp og tar opp når det er nødvendig. Fungerte utmerket med mitt forrige tv-kort pvr-500. Fungerer det hos deg? Hos meg får jeg intet tv-signal etter oppstart og jeg må restarte maskinen før det fungerer.

Har også problemer med at jeg må trykke zoom og endre aspect ratio for hver gang jeg svitcher mellom en kanal som kjører 16;9 sending og ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fredrikml

Fungerer mediasenteret ditt etter at maskinen har stått i S3 hvilemodus? Har alltid hatt maskinene i sleep når den ikke er i bruk slik at den starter opp og tar opp når det er nødvendig. Fungerte utmerket med mitt forrige tv-kort pvr-500. Fungerer det hos deg? Hos meg får jeg intet tv-signal etter oppstart og jeg må restarte maskinen før det fungerer.
    Bruker du Vista? Der er det en feil som gjør at det blir noe tull med devicer som er koblet til firewire etter en oppstart fra S3. Det finnes en KB, den hjalp ikke meg. Hos meg skjedde det nok ved 1 av 5 ganger atFloppyDTV ikke virket etter oppstart fra S3. Når dette skjer har også FloppyDTV forsvunnet fra device manager i windows. En dektivering og aktivering av firewire kontrolleren i device manager pleier få liv i FloppyDTV. Jeg løste det med å kjøpe et nytt firewire kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle som går med ønske om å sette opp en slik løsning har jeg fått flere tilbakemeldinger fra Canal Digital kunder om at nye smartkort som ustedes nå er låst mot tuneren den leveres med, også på kabel-tv.

Kan noen bekrefte evt. avkrefte dette? I følge Canal Digital kundeservice har de gjort dette nå i lengre tid, men av erfaring velger jeg ta informasjon fra de med en viss skepsis...

- Judaz

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk nytt CD abb i romjulen, CD HD famely. Dette fungerer fint med FloppyDTV og VMC. Tror de låser boksen, ikke kortet. Kortet funker fint i HD boksen når jeg kobler over.

Har også fått programguide på alle ønskelige kanaler med MegaEPG, se http://pvr.co.il/(takk otv). Enkelt å sette opp, men måtte sortere kanalene på ny (kaskje jeg gjorde noe feil).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne at dette gjalt CD Parabol, me DVB-S2 kort, ref forrige innlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Judaz
    Til alle som går med ønske om å sette opp en slik løsning har jeg fått flere tilbakemeldinger fra Canal Digital kunder om at nye smartkort som ustedes nå er låst mot tuneren den leveres med, også på kabel-tv.

Kan noen bekrefte evt. avkrefte dette? I følge Canal Digital kundeservice har de gjort dette nå i lengre tid, men av erfaring velger jeg ta informasjon fra de med en viss skepsis...

- Judaz
    Ingen har bekreftet at de har fått et paret kort fra Canal Digital her så langt meg kjent.

Misstenker det er mer sån for å sikre at du kjøper med brev vekten (STB'n).

Men på noe tidspunkt er det over og ut :/

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angående feil.

Kan du benytte ffdshow eller vogsub for å få til texting ?
    Kan du bytte til Nvidia lyd codec å få riktig lyd/kanaler ?

Ellers enig i EPG.. Craaaap..

God post, nyttig med påfyll.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg åpnet en supportsak mot digital everywhere hvor jeg spurte dem om lydproblemene. Her er svaret jeg fikk fra dem:
    "Dear Jan,

Sorry, this is a big problem of MCE. MediaCenter randomize the autio channel and we have no chance to select one. You can look and also record this channels in FireDTV-Viewer (it's installed on Programs -> FireDTV -> FireDTV Viewer). There you can select/change autio options.

For your problem: this is a bug in Vista MCE. Microsoft has published a hotfix that may solve this problem.
    You can find the patch on You may not receive audio in the desired language when you use Windows Media Center to view television in Windows Vista

Also I have found a plugin for MediaCenter who looks very fine and it is free. But I have no time for test it in this moment and haven't test it before. If you want to test this plugin you find it on:
    Welcome to the Media Control Plugin Site
    Please let me know how this work. Thanks.

kind regards,

Malle
    --------------------------------------
    digital everywhere Support Team"

Jeg forsøkte meg på hotfix'en nevnt i svaret, men uten at det hjalp.
    Det jeg derimot fant ut noe senere var en workaround som iallefall gir meg bare ett språk i lyden:
    - Sett forsterkeren til å sende ut mono lyd. Hos meg var det CSII-Mono (Marantz 5400) som funket. Nå får jeg, om ikke Norsk, så iallefall bare ett lydspor.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Judaz

- Judaz
    Jeg fikk lagt inn kabel-tv nå i januar, og kortet funker fint på min HTPC med FloppyDTV.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •