Lydproblemer over HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydproblemer over HDMI

Jeg har bygget en PC basert på AsRock ALiveNF7G-HDready hovedkort som jeg tenker å videreutvikle til mediacenter.
    Kravet er godt bilde på TV (Pana PV60) og god lyd gjennom Yamaha RX-V1800.
    Ønsker å spille "alt" fra DVD, div. mediafiler, og når alt annet virker, sette inn en HD-DVD eller BD.
    Det er koblet fra DVI på Hovedkort (som supporterer lyd!) til HDMI på RXV1800 til HDMI på TV.
    Best resultat er oppnådd med mediaplayer classic ffdshow, avisynth og ac3filter basert på flere guider og div annen info.

Jeg har ettehvert fått orden på bildet, men sliter med lyden. Jeg ønsker passthroug av lyden digitalt direkte til forsterkeren.
    Men, det er kun 2 kanals PCM lyd som kommer til fram.:cry:

Status i ac3filter, samt alle andre steder jeg har sett viser at det er flerkanals lyd underveis. Har forsøkt med både vista og xp. Dessuten deaktivert alt annet jeg har funnet som gjelder lyd, uten at det blir helt stille da..

Jeg begynner å lure på om det er nvidia sin hdmi audio driver som er synderen. Men har ikke funnet ut noe hittil.

Tips? Hva har jeg ha oversett?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte også spørsmål til Asrock support som svarer:

"According to the chipset design, the HDMI audio support 2 ch only. It is normal."
    Så det var det..:cry:

Er det noen som erfaringer med lyd over HDMI onboard på andre hovedkort?

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Asus

jeg handlet meg et ASUS P5E-V HDMI. Fungerer OK med mutichannel over HDMI. Det som irriterte skikkelig med dette g35 basert grafikk kort fra Intel er at når du velger en annen inngang på min receiver så "mister" den innstillingene og setter tilbake til 800x600. Siden mitt kabinett har en innebygget skjerm så ble denne satt til DEFAULT skjerm og jeg måtte gå inn og aktivere HDMI igjen. Dette chip settet har også en begrensning på HD-DVD / BR-DVD playback på 1080i

Handlet meg et Sapphire HD3870 512MB DDR4 så kan jeg gjøre hva jeg vil og skjerm innstillingene forblir uendret!

Daddy very happy :-D

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    jeg handlet meg et ASUS P5E-V HDMI. Fungerer OK med mutichannel over HDMI. Det som irriterte skikkelig med dette g35 basert grafikk kort fra Intel er at når du velger en annen inngang på min receiver så "mister" den innstillingene og setter tilbake til 800x600. Siden mitt kabinett har en innebygget skjerm så ble denne satt til DEFAULT skjerm og jeg måtte gå inn og aktivere HDMI igjen. Dette chip settet har også en begrensning på HD-DVD / BR-DVD playback på 1080i
    Jeg vurderer dette kortet selv, men er du sikker på at det kun takler 1080i?
    Fra Asus.com:
    ASUSTeK Computer Inc.
    By delivering multi-channel audio and uncompressed digital videos with HDCP copy protection found on HD DVD and Blu-ray Discs via a single cable, HDMI simplifies cabling and allows users to transform their PCs into outstanding home entertainment solutions with full HD 1080p visuals. This will allow users to enjoy popular HD video content on large-screen TVs/monitors, as only HDMI can display the highest video quality perfectly without distortions.
    1080i begrensningen gjelder vel kun for component?

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Jeg vurderer dette kortet selv, men er du sikker på at det kun takler 1080i?
    Fra Asus.com:
    ASUSTeK Computer Inc.

1080i begrensningen gjelder vel kun for component?
    Slik som jeg forstår den setningen der, står det bare at HDMI-standarden muligjør sending av 1080p, mens det ikke står noe om begrensingene på selve kortet/chipsettet.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Slik som jeg forstår den setningen der, står det bare at HDMI-standarden muligjør sending av 1080p, mens det ikke står noe om begrensingene på selve kortet/chipsettet.
    Overskriften på meldingen er:
    Enjoy a Full HD 1080p Visual Feast
    ASUS Announces New P5E-V/P5E-VM HDMI Motherboards with HDMI Onboard
    Jeg kan ikke forstå annet enn at Asus påstår kortet takler 1080p. Jeg kan heller ikke finne noen steder hvor det står at det kun takler 1080i.

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1080i

Sitat Opprinnelig postet av oba
    Overskriften på meldingen er:

Jeg kan ikke forstå annet enn at Asus påstår kortet takler 1080p. Jeg kan heller ikke finne noen steder hvor det står at det kun takler 1080i.
    Nå finner jeg ikke den informasjonen igjenn med selve kortet vil gi deg 1080P. Det kan jeg bekrefte med jeg leste at den klarer kun 1080i når du spiller HD-DVD og Blu-Ray. Mulig at dette var i Intel sin grafikk chip. Dette grafikk kortet fikk en score på 1 i Vista sin performance måling. 3870 fikk 5.9

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå finner jeg ikke den informasjonen igjenn med selve kortet vil gi deg 1080P. Det kan jeg bekrefte med jeg leste at den klarer kun 1080i når du spiller HD-DVD og Blu-Ray. Mulig at dette var i Intel sin grafikk chip. Dette grafikk kortet fikk en score på 1 i Vista sin performance måling. 3870 fikk 5.9
    Jeg finner heller ikke noe sted som det står at kortet kun gir 1080i. Derimot står det flere steder at det gir 1080p:
    Enjoy a Full HD 1080p Visual Feast with ASUS P5E-V/P5E-VM HDMI Motherboards - Fareastgizmos.com
    By delivering multi-channel audio and uncompressed digital videos with HDCP copy protection found on HD DVD and Blu-ray Discs via a single cable, HDMI simplifies cabling and allows users to transform their PCs into outstanding home entertainment solutions with full HD 1080p visuals.
    Både multikanals lyd og 1080p høres ut som alt jeg har bruk for. Da jeg ikke skal benytte maskinen til spill spiller ikke ytelsen generelt så stor rolle. Fint å slippe et separat skjermkort hvis hovedkortet gjør jobben. Jeg tror jeg tar sjansen på dette hovedkortet. Hvis det kun gir 1080i så får jeg heller kjøpe meg et nytt skjermkort etterhvert (har nemlig 1080p projektor).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

jeg handlet meg et ASUS P5E-V HDMI. Fungerer OK med mutichannel over HDMI. Det som irriterte skikkelig med dette g35 basert grafikk kort fra Intel er at når du velger en annen inngang på min receiver så "mister" den innstillingene og setter tilbake til 800x600.
    Samme greia.. Får multichannel ut over HDMI, men DTS kommer ut som fantastisk støy. Virker som receiveren ikke skjønner at det er DTS som er på vei.. Tipper det er G35 chipsettet som glemmer å gi beskjed om det.
    Receiveren sier PCM, og det er det.. En annen litt irriterende ting, er at lyden blir brutt akkurat i begynnelsen når man prøver å spille av lyd.
    Spiller man av en lydfil som varer under 1 sekund, så hører man ingenting - med mindre man ikke spiller av lyd et annet sted samtidig.

Begynner å lure på om Radeon + Auzentech sitt lydkort kan være tingen etterhvert(?)...

800x600 problemet har jeg også. Etter å ha gjort litt research på det, ser man jo fort at det er mange andre som har samme problem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •