Er det mulig ? HTPC til under 3.000,- ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av NoMoreNoise
    Er det nødvendig med skjermkort da ? Er jo HDMI utgang på kortet...
    Denne blir bare mer og mer fristende, hvordan er muligheten til å oppgradere skjermkortet på den slik at hd matriale vil rulle fint avgårde?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen ekspert på dette området. Er det noen andre som kan hjelpe pahf ?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe, men mest til å se på film. Jeg er IKKE kresen på kvalitet, har i dag s-video inn i tv'en og er helt fornøyd med det men siden det er en digital tv jeg har er det jo greit med digitale signaler...

Hva da mediespillere ? Hvilken mediespiller får du med 500gb lagring til 2.800,- ?
    Med harddisk blir jo litt vanskeligere til denne prisen. Men alle de andre kravene dine er lettere å realisere med en mediaavspiller. Plug & Play... Men tiden din er kanskje ikke noe verdt?

Hvis du ikke bryr deg om h264 HD (!) så har jeg f.eks. en lydløs Snazio til salgs. Kombiner den med en USB disk og du har alt du trenger til under 2000,-

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Denne blir bare mer og mer fristende, hvordan er muligheten til å oppgradere skjermkortet på den slik at hd matriale vil rulle fint avgårde?
    Igjen. Hva er vitsen med å bruke tusenvis av kroner på dette når medieavspillere gjør jobben mye bedre?

Har ingen av dere hørt om Sigma chip'ene? Så lenge du ikke trenger PVR funksjoner er HTPC helt utrolig kostbart uansett hva man kjøper.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flintstone
    Igjen. Hva er vitsen med å bruke tusenvis av kroner på dette når medieavspillere gjør jobben mye bedre?

Har ingen av dere hørt om Sigma chip'ene? Så lenge du ikke trenger PVR funksjoner er HTPC helt utrolig kostbart uansett hva man kjøper.
    Kan du komme med noen linker til disse mediespillerene ? Jeg er ikke kjent med disse produktene i det hele tatt...

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du komme med noen linker til disse mediespillerene ? Jeg er ikke kjent med disse produktene i det hele tatt...
    Jeg bruker Dvico Tvix 4100 idag. Denne støtter stort sett alle mine behov for videoavspilling, men støtter selvsagt musikk og bilder også for de som har sånne behov.

http://avforum.no/forum/av-prosessor...-5100-a-2.html

Den støtter som sagt det aller meste av formater - men i den siste tiden er det definitivt støtten den har til MKV x264 formatet som er dens store styrke. Alle de gamle formatene (xvid, divx etc) støttes også selvsagt. Den spiller av .ISO filer med menyer akkurat som man skulle ha satt inn en DVD - og har plass til en normal SATA harddisk i det lille kabinettet. Jeg vil si den er ca. 1/6 av størrelsen på LianLi HTPC'en min og i praksis nesten lydløs (viften er der mest grunnet harddisk-støtten)... Den har til og med innebygget powersupply som gjør det enkelt å flytte denne rundt ved behov.

Komplett selger denne nå for 2800,- Det kommer en ny modell på nyåret som antagelig blir å støtte DD+ og TruHD - men pr. i dag synes jeg ikke dette er noe savn og det er i grunnen ingen grunn til å vente på denne. Støtten den har for MKV (som er blitt det nye standardformatet på nettet) er ekstremt stabil - som er dens aller største styrke.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1.Fordi jeg vil ha en pc som jeg kan bruke som lagringsserver til både film/slimserver
    2.Fordi en pc har mye mer tweak og oppgraderingsmuligheter
    3.Var aldri spørsmål om en ren mediaavspiller

Noen som kan svare på mitt spm?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    1.Fordi jeg vil ha en pc som jeg kan bruke som lagringsserver til både film/slimserver
    Jeg vil anbefale en server basert på Solaris og ZFS som lagring og sette denne i skapet. Regner med du ikke har tenkt å greie deg med 500 gig som lagring totalt?!

Ellers er punktene dine selvsagt valide - jeg vet ikke helt hva du liker å "tweake" med dog Jeg bruker medieavspiller av samme grunn som jeg har en Squeezebox, samt XBMC tidligere... Hvis man ikke har en samboer som er avhengig av at mediespilleren funker hver eneste time av dagen er tweaking sikkert moro det

Jeg har forøvrig til gode å se en PC som spiller av x264 bra - men gidder ikke kjøpe 2000,- grafikk-kort heller lenger...

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt oppsett her

Består av:

AMD Sempron LE-1100
    Antec NSK2400-EC (Hvem har denne på lager montro ?)
    Asus M2A-VM
    CNet CWP-854 Wireless-G PCI Adapter
    Kingston ValueRAM DDR2-667 2GB
    Nexus 120mm Real Silent (Evt. Scythe sin ...)
    Samsung SH-S203B
    Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA

Skulle vel holde dette ?
    Nei nei nei!
    Du må kjøpe NSK-2480! IKKE 2400! 2480 er en oppdatert versjon med bedre PSU (EarthWatts - min 85% effektiv).

Btw: Tok ikke diine kommentarer som kritikk Bare utdypet litt. Komponentene jeg valgte er gjenomtenkte, med unntak av DVD-drev (hva du kjøper er avhengig av hvor - det var bare for å få med ca. pris).

Er ellers litt uenig i valget av hovedkort. Har lest om folk som har byttet dette ut med Gigabyte sitt. Etter MYE lesing endte jeg opp med Gigabyte selv, men pga div. driverkødd med 690G anbefaler jeg heller et nVidia basert HK.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale en server basert på Solaris og ZFS som lagring og sette denne i skapet. Regner med du ikke har tenkt å greie deg med 500 gig som lagring totalt?!

Ellers er punktene dine selvsagt valide - jeg vet ikke helt hva du liker å "tweake" med dog Jeg bruker medieavspiller av samme grunn som jeg har en Squeezebox, samt XBMC tidligere... Hvis man ikke har en samboer som er avhengig av at mediespilleren funker hver eneste time av dagen er tweaking sikkert moro det

Jeg har forøvrig til gode å se en PC som spiller av x264 bra - men gidder ikke kjøpe 2000,- grafikk-kort heller lenger...
    Selv min utdaterte athlon xp plattform spiller av x264 helt utmerket. Man har langt flere muligheter med en htpc også kommer det stadigvekk forbedrede codec's osv. Så har man surfing og internett

Mener også å ha lest at den mediaspilleren har litt problemer med enkelte mkv. Hva gjør den med 1080p?

Dessuten så er jo ett av de beste skjermkortene til HD faktisk også ett av de billigste, nemlig radeon 2400. Så man trenger ikke bruke 2000 for å kjøre blu-ray eller hd dvd. Uansett når det gjelder mkv så går dette på cpu.

Har noen små planer om å bygge en billig htpc jeg også, men da vil jeg basere denne på intel plattform. Kaldere og raskere?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Selv min utdaterte athlon xp plattform spiller av x264 helt utmerket. Man har langt flere muligheter med en htpc også kommer det stadigvekk forbedrede codec's osv. Så har man surfing og internett
    Jeg synes hele tiden at det er "tearing" og problemer med lydsync når jeg kjører x264 filer på pc. Liker ikke kvaliteten heller - ihvertfall ikke VLC som jeg får inntrykk av at jukser med decodingen for å få det til å gå raskt.

Men det er jo sjelden jeg spiller av slikt. Et optimalt grafikk-kort vil selvsagt hjelpe en god del.

Mener også å ha lest at den mediaspilleren har litt problemer med enkelte mkv. Hva gjør den med 1080p?
    1080p funker helt fint det det er veldig sjelden at avspilling av 1080p er noe problem for meg ihvertfall (problemstillingen er litt overdrevet, men tilstede på enkelte encodings) - men så har jeg mest 720p materiale siden jeg har en 720p tv.

Men skal ikke hijack'e denne tråden Bare ville opplyse om at det finnes bedre alternativer hvis det primært er x264 decoding man ønsker med en HTPC.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes hele tiden at det er "tearing" og problemer med lydsync når jeg kjører x264 filer på pc. Liker ikke kvaliteten heller - ihvertfall ikke VLC som jeg får inntrykk av at jukser med decodingen for å få det til å gå raskt.
    VLC er elendig, men nyeste mpc med ffdshow eller coreavc fungerer ypperlig. Jeg sliter også med masse tearing med VLC uansett hva jeg stiller på.

Men skal ikke hijack'e denne tråden Bare ville opplyse om at det finnes bedre alternativer hvis det primært er x264 decoding man ønsker med en HTPC.
    Så klart det sikkert er ett godt alternativ for mange. Har vurdert en av de boksene selv, men funnet ut man får mye mere bang for buck og er mere fremtidsrettet med en rimelig htpc, her får man også overlegen dvd upskalering om man har kraftig nok cpu og pixelmapping til tv.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå syns jeg det er kommet mange gode alternativ, men ingen av de som direkte svarer på hva trådstarter og meg selv spør etter.

Hvis vi utelukker rackservere med 200tb og en brukervennlighet som kun unix adm kan håndtere, mediaavspillere og alt annet og kun snakker htpc.

Fungerer det oppsettet som er forespeilet?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlekurven Vis alltid handlekurven når du kjøper et produkt

Produktnavn Antall På lager På lager/
    ETA *) Pris Totalt Slett

SAMSUNG SpinPoint S166 160GB SATA2 8MB 7200RPM (HD161HJ) 443 411,- 411,-

INTEL Pentium E2140 1.6GHz Socket LGA775, 1MB, BOXED m/vifte (BX80557E2140) 442 564,- 564,-

CORSAIR Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB (VS2GBKIT667D2) 263 320,- 320,-

ANTEC NSK2480/ DT380W EarthWatts mATX 2x5.25" (NSK2480-EC) 14.12.2007 711,- 711,-

ABIT I-N73H, nForce-630i+GF7100, HDMI, m-ATX, Socket-775, DDR2, Firewire, PCI-Ex16 (I-N73HD) 12 633,- 633,-

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM DVD+R/ +RW/ DVD-R/ -RW (Dual layer) (50031405) -- 223,- 223,-

Frakt: 125,-

Totalt (inkl. mva): 2 987,-

Herav MVA: 597,-

Her er ett forslag som kan oppgraderes med et bedre skjermkort, feks radeon 2400 om man skal skaffe blu-ray eller hd dvd senere.

EDIT: dette er fra amentio.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlekurven Vis alltid handlekurven når du kjøper et produkt

Produktnavn Antall På lager På lager/
    ETA *) Pris Totalt Slett

SAMSUNG SpinPoint S166 160GB SATA2 8MB 7200RPM (HD161HJ) 443 411,- 411,-

INTEL Pentium E2140 1.6GHz Socket LGA775, 1MB, BOXED m/vifte (BX80557E2140) 442 564,- 564,-

CORSAIR Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB (VS2GBKIT667D2) 263 320,- 320,-

ANTEC NSK2480/ DT380W EarthWatts mATX 2x5.25" (NSK2480-EC) 14.12.2007 711,- 711,-

ABIT I-N73H, nForce-630i+GF7100, HDMI, m-ATX, Socket-775, DDR2, Firewire, PCI-Ex16 (I-N73HD) 12 633,- 633,-

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM DVD+R/ +RW/ DVD-R/ -RW (Dual layer) (50031405) -- 223,- 223,-

Frakt: 125,-

Totalt (inkl. mva): 2 987,-

Herav MVA: 597,-

Her er ett forslag som kan oppgraderes med et bedre skjermkort, feks radeon 2400 om man skal skaffe blu-ray eller hd dvd senere.

EDIT: dette er fra amentio.no
    NÅ begynner vi å snakke samme språk her...kjempebra forslag. Er selvfølgelig HELT på linje m.h.t. kabinettet du foreslår - fulgte ikke helt med i timen her.

Oppsettet ser veldig bra ut det - bortsett fra at jeg har mer film enn 160GB som skal over på denne maskinen og da setter jeg inn en 500GB disk istedenfor ditt forslag.

Er det din mening at Intel er kjappere og kjøligere eller kan du backe det opp med noe data ?

Ellers så mangler det trådløs nettverk, men no biggie det.

Flere forslag anyone ?

Jeg skal som sagt IKKE ha en mediespiller men en htpc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt forandringer på oppsettet da....

AMD Sempron LE-1100 1.9GHz Socket AM2, 256KB, BOXED m/vifte (tror at dene gir meg nok i massevis jeg)

MSI K9AG NEO2-Digital, AMD 690G+SB600, Socket-AM2, ATX,DDR2, DVI+HDMI, PCI-Ex16 (Så slipper jeg et ekstra HDMI kort inni der som blir for høyt slik at det ikke passer inn i kabinettet)

Trenger jeg å sette på en Zalman 9500 her kanskje da det er et passivt kjølt kort eller vil det ikke bli en issue med tanke på at det ikke er en gaming sak ???

CORSAIR Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

NEC AD-5170 18X DVD±R/RW DL brenner sølv (bulk) (får justere i drivespeed for å få ned støyen med mindre andre har forslag på lite støyende brennere til tilnærmet samme pris da ?)

SAMSUNG SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

ANTEC NSK2480/ DT380W EarthWatts mATX 2x5.25" (Trenger jeg å bytte ut vifta da med en Scythe f.eks ?)

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung disker er no' møl. Har hatt mye problemer med dem. WD og Seagate har lenger garanti mener jeg å huske også. Jeg ville personlig kjøpt en Western Digital 750gb disk til maskinen da denne i pris pr. gb ligger veldig nært 500gb.

Har forøvrig snart 25 stk 500gb WD til salgs da jeg planlegger å bytte ut raidene mine med 750gb disker...

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AMD Sempron LE-1100 1.9GHz Socket AM2, 256KB, BOXED m/vifte (tror at dene gir meg nok i massevis jeg)
    Hvis du ønsker noe stillegående så liker jeg veldig godt BE prosessorene til AMD.

AMD ATHLON X2 BE-2350 2.1GHZ SKT AM2 2X512KB FSB1000 45W PIB NS (ADH2350DDBOX) 641,-

Disse bruker lite støm og er veldig bra. HTPC'en min er bygget rundt en slik, og den er praktisk talt lydløs (men LianLi kabinett og Corsair PSU da - så resten er nok litt utenfor ditt budsjett).

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det din mening at Intel er kjappere og kjøligere eller kan du backe det opp med noe data ?
    Jeg har ikke noe å linke til nå, men du kan jo søke litt selv på nett og lese tester av feks intels prosessorer. Den nye pentium serien er en litt begrenset utgave av core2duo, men er bygget på samme core, så er både effektig og kjølig. Samt så er overklokkings potensialtet større hos intel enn amd. Tror ikke du får bedre cpu til den prisen.

Ser du har satt opp nytt forslag med sempron, nå vet jeg ikke hvor mye du sparer på det, men tipper den lille prisen opp på en intel plattform er verdt hver eneste krone.

I prinsipp ville jeg holdt meg til feks intel g33 plattform med pentium cpu som utganskpunkt for en effektiv, kjølig og rask pc. Nå liker jeg å oveklokke litt, men du trenger ikke det med dette om du skal spille av nedlastet mkv i 720p og 1080p som er komprimert.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv anbefalte jeg en 3800+ (ikke X2) da:
    1) Den er billigere
    2) Bygget på 65nm (som BE)
    3) TDP @ 45W (som BE)
    ... men vanskelig å få fatt i.

Andre CPU-er som tilfredstiller 2) og 3)
    AMD Processors for Desktops: AMD Athlonâ„¢ 64 FX, AMD Athlonâ„¢ X2 Dual-Core, AMD Athlonâ„¢ 64, and AMD Sempronâ„¢ Processor

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •