Hvordan får jeg best bilde?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer MadMan69 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan får jeg best bilde?

Har nettopp installert en HTPC i min hjemmekino (bilder på www.duewang.no). Det er en Dell 2,4 Mhz med 250 GB HD, et Terratec Space 7.1 lydkort, Terratec 600 TV kort og et ATI Radeon 9200 med S-Video, VGA og DVI utgang.

Har nettopp satt den opp med en S-video kabel ut fra PC-en og inn på AVR 8500 reciveren min. Derfra tror jeg den bruker S-video utgang til Infocus SP4800.

Jeg synes bilde (i WIN XP) blir veldig dårlig. Hva er det beste jag kan gjøre for å få bildet best mulig?

Finnes det noen overgang fra DVI til komponent f.eks??

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bruke en VGA-kabel direkte til projektoren, eventuelt en DVI-kabel. S-video blir som du selv har sett, for dårlig.

Jeg bruker VGA fra en ny HTPC til min X1 og bildet ble så bra at jeg kvittet meg med min gode DVD-spiller (963SA).

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Du må bruke en VGA-kabel direkte til projektoren, eventuelt en DVI-kabel. S-video blir som du selv har sett, for dårlig.

Jeg bruker VGA fra en ny HTPC til min X1 og bildet ble så bra at jeg kvittet meg med min gode DVD-spiller (963SA).
    VGA innganen på projektoren er opptatt. Har en komponent kabel med RGB signaler fra AVR'en som opptar den plassen. Bruker en komponent til VGA overgang der. Derfor lurte jeg på om det finnes er VGA til komponent eller noe, slik at jeg kan få benyttet VGA eller DVI utgangen på kortet, gjort dem til komponent, slik at jeg kan koble dem til komponent inngangen på AVR'en....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VGA innganen på projektoren er opptatt.
    Da må du gjøre den ledig, hvis ikke kan du bare skrote HTPC'n din.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor lurte jeg på om det finnes er VGA til komponent eller noe, slik at jeg kan få benyttet VGA eller DVI utgangen på kortet, gjort dem til komponent, slik at jeg kan koble dem til komponent inngangen på AVR'en....
    Dette blir ikke bra. Må du koble via receiveren kan du som sagt bare skrote pc'n og kjøpe deg en bra DVD spiller istedenfor. Glem at bildet fra PC skal via receiver. Bruk heller s-video fra receiveren, og vga fra HTPC. Da får du i hvert fall optimalt bilde fra en kilde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen løsning, om enn dyr og noe unødvendig, er å handle en MP 1.1 mod.

Da får han hvertfall komponent ut fra htpcen.
    Men jeg er enig i at han bør reorganisere hele signalveien.

DrErling

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativet er jo å bruke en 2 VGA til 1 VGA switch. Fås i databutikker.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativet er jo å bruke en 2 VGA til 1 VGA switch. Fås i databutikker.
    Skulle fått tak i en sånn en som kunne styres med fjernkontroll, det hadde vært noe.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, litt DIY så er du jo der. Man tager en sådann switcboks og monterer en kraftig servo fra en fjernstyrt bil...og så har man den fjernstyrt. Eller kanskje ikke :lol:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult, kommer til å ende opp med en tikanals modelflysender/radio i fanget etter at alt er automatisert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, litt DIY så er du jo der. Man tager en sådann switcboks og monterer en kraftig servo fra en fjernstyrt bil...og så har man den fjernstyrt. Eller kanskje ikke :lol:
    Du får jo slike switcher som er elektronisk styrt også. Da holder det kanskje med et relé eller noe modifikasjon av den interne elektronikken for å gjøre det fjernstyrt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode og "rare" svar. Tror jeg må gå en runde på alle tilkoblingene mine å sjekke ut mulighetene mine....

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Extron har switcher du styrer ved å kortslutte to pinner. Kramer også.

F.eks VP211-N vil funke fint til dette. Den lar seg dog ikke fjernstyre trådløst, men du kan legge tre ledninger, med en vippebryter på, slik at du kan toggle mellom inngangskildene.

Vippebryteren blir du vel da pent nødt til å installere i nærheten av godstolen?

DrErling

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg tror denne blir aktuell å kjøpe: http://www.letsshop.no/varer.asp?ART...p;x=20&y=8

Denne konverterer VGA signalene over til RGB før de kobles til AVR. Jeg kjører komponent fra DVD spilleren via AVR-en og inn på projektoren og jeg kan ikke merke noe kvalitetstap av dette. Tror derfor det vil bli bra med denne konverteren via AVR-en.

Ellers er jeg interessert i å vite hvordan Gorm har koblet opp X1-en sin siden det er det samme antall inngnager på den som på SP4800 (det er jo egentlig samme projektoren...)

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører selv VGA fra HTPC til X1, men når receiveren også skal kobles til blir jeg nødt pent nødt til å velge S-video her..

Disse ulike switchboksene har jeg mildt sagt meget lite tiltro til, men det finnes kanskje noe som virkelig er bra?

For helt optimalt resultat blir man nok nødt til å koste på seg en DVDO iScan Ultra (VGA!/DVI?), men denne koster dessverre over kr. 10000,-
    http://www.mono.no/display.x?cid=119...62&id=2575

Da kan man neste skrote X1 og kjøpe ny prosjektor med flere innganger istedenfor, noe jeg selv vurderer. :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="MAXcpu"]Da kan man neste skrote X1 og kjøpe ny prosjektor med flere innganger istedenfor, noe jeg selv vurderer. :-([/quoteJ

Jeg er enig med deg at det mest optimale er ikke switchbokser og signalkonvertere, men må man - så må man...

Selv om X1 er en billig projektor synes jeg det er dumt med så få innganger. Det blir så mye ekstra mikk makk når de lager det slik. Skulle vært minst to komponent innganger, en S-Video og en VGA. Og hva i all verden skal vi med en composite inngang? - ubrukelig...

Jeg kjøper denne dingsen så får vi se hvordan bildet bli....

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi meg tilbakemelding når du har fått testet... Den forenkler tross alt en del til, og så får vi bare håpe at den er bra! :-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MAXcpu
    Gi meg tilbakemelding når du har fått testet... Den forenkler tross alt en del til, og så får vi bare håpe at den er bra! :-)
    Det skal jeg...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg kunne fortsette litt her siden jeg fant ut at du kanskje har svar på en del av oppkoblingsproblemene mine. Du kjører altså komponent fra Xbox til AVR og videre til X1?

Hvilke kabler er det du bruker her (merke/modell), hvor lange strekk, og ikke minst; er du fornøyd med kvaliteten? Moddet Xbox regner jeg med for komponent'ens skyld?

Jeg vurderer faktisk å benytte meg av den litt mer tungvinte 'ta ut og inn kabel-' metoden hvis komponent blir såpass mye bedre enn s-video (snakker 10 meter), men da må jeg jo også ha komponent ut fra xbox (og mod), ps2 og ikke minst den kommende satelittdekoderen. :-(

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balder
    Hei

Jeg tror denne blir aktuell å kjøpe: http://www.letsshop.no/varer.asp?ART...p;x=20&y=8

Denne konverterer VGA signalene over til RGB før de kobles til AVR. Jeg kjører komponent fra DVD spilleren via AVR-en og inn på projektoren og jeg kan ikke merke noe kvalitetstap av dette. Tror derfor det vil bli bra med denne konverteren via AVR-en.
    Nå har jeg ikke prøvd akkurat denne modellen du snakker om her, men jeg har prøvd en annen modell i samme prisklassen. Må innrømme at det ikke tok mange sekundene før jeg bestemte meg for at dette ikke var løsningen. Kvaliteten jeg fikk med koverter fra VGA til RGB var mye dårligere enn det jeg fikk med S-Video ut fra Radeon 9600 kortet mitt. Kona kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke kunne la oppsettet for maskinen med Showshifter være i fred. Hvorfor i all verden var det nødvendig å rote med noe nytt når resultaten ble så dårlig. Kunne ikke annet enn å si meg enig og pakke hele konverteren sammen og returnere den ops:

Håper du har mer flaks enn jeg hadde, men sørg for å handle et sted du har mulighet til å levere tilbake dersom du ikke er fornøyd med resultatet. Jeg kjøpte min på nett nettopp for å kunne levere tilbake dersom jeg ikke var fornøyd (og godt var det).

Gøran

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •