Radeon HD 2600 XT og hardware decoding

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Radeon HD 2600 XT og hardware decoding

Hei, jeg har et HD Radeon 2600 XT kort og lurer på hvordan hardware decoding aktiveres. Skjer dette automatisk, ved hjelp av en eller annen innstilling, eller må man benytte en spesiell avspiller.
    Noen som vet om dette skjer automatisk ved avspilling av video inne i Vista Media Center ?

Leif Åge

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenke feks avspilling av H.264 x.264 osv så skjer det automatisk etter du har installert de rette driverene(sertifiserte drivere som du finner på atis hjemmeside bla.)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger programvare som også er i stand til å utnytte det. Ikke helt oppdatert på hvordan status er for tiden, men f.eks. PowerDVD 7.3 skal støtte det (bruker selv 7.3 Ultra). Vet videre at Nero ShowTime *skal* få støtte for det, om ikke oppdateringen allerede er kommet. Er i hvert fall lett å se på prosessorbelastninen om det utnyttes eller ikke...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Man trenger programvare som også er i stand til å utnytte det. Ikke helt oppdatert på hvordan status er for tiden, men f.eks. PowerDVD 7.3 skal støtte det (bruker selv 7.3 Ultra). Vet videre at Nero ShowTime *skal* få støtte for det, om ikke oppdateringen allerede er kommet. Er i hvert fall lett å se på prosessorbelastninen om det utnyttes eller ikke...

Takk for kjappe svar. Et par spørsmål til:

Noen tall på CPU belastning med/uten hardware decoding?

Noen som vet om den interne mediaspilleren i Vista Media Center utnytter dette?

Leif Åge

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan variere fra 15 til 50 (med og uten hd-støtte på gpu)
    kommer ann på hvilken fil det er og hvor stor den er (Mbps)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av legjno
    Hei, jeg har et HD Radeon 2600 XT kort og lurer på hvordan hardware decoding aktiveres. Skjer dette automatisk, ved hjelp av en eller annen innstilling, eller må man benytte en spesiell avspiller.
    Noen som vet om dette skjer automatisk ved avspilling av video inne i Vista Media Center ?

Leif Åge
    Ville forsøkt å laste ned ATI Avivo...
    Eventuelt kjøpe CoreAVC og/eller Cyberlink PowerDVD 7.3...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare Cyberlinks AVC/H.264 codec som støtter hardware decoding av H.264 for alt jeg vet...
    CoreAVC støtter ikke hardware decoding, men det er den raskeste software codecen. Har hørt rykter om at CoreAVC "hopper over" flere steg i decodingen, og dermed vil farten gå litt på bekostning av kvaliteten, men kan ikke si dette sikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Kan variere fra 15 til 50 (med og uten hd-støtte på gpu)
    kommer ann på hvilken fil det er og hvor stor den er (Mbps)
    jepp ligger nede i 3-15% på HD DVD og Blu-Ray Disc på runt 24Mbps
    cyberlink powerdvd 7.3 ultra er den som støtte hardware dekoding, siste nero showtime gjør det også, trur hd dvd/blu-ray versjonen av windvd også

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Athlon 64 3500 med et Radeon HD 2400 Pro kort, denne drar rundt 50-70% cpu på hd-film med HW aksellrasjon aktivert. Er dette riktig? Bruker Mediaplayer og Power DVD Ultra.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det snakk om h/x.264 eller hd-dvd/bluray?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Madmax_35
    Jeg har en Athlon 64 3500 med et Radeon HD 2400 Pro kort, denne drar rundt 50-70% cpu på hd-film med HW aksellrasjon aktivert. Er dette riktig? Bruker Mediaplayer og Power DVD Ultra.
    Du kan åpne ATI-kontrollpanelet, og sjekke GPU-load. Er den lav, er det lite sannsynlig for at codecen din utnytter hardware decoding.
    Eks. hos meg ligger h.264 decodingen av RiksTv på ca 1-2% CPU load og rundt 30% +- GPU load... men dette er ikke HD.

Ser det er mange som blander x264 og H.264:

x264 er et fritt software biblotek for encoding av H.264/AVC
    H.264 er navnet på formatet. (MPEG-4 Part 10)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagzen
    Du kan åpne ATI-kontrollpanelet, og sjekke GPU-load. Er den lav, er det lite sannsynlig for at codecen din utnytter hardware decoding.
    Eks. hos meg ligger h.264 decodingen av RiksTv på ca 1-2% CPU load og rundt 30% +- GPU load... men dette er ikke HD.

Ser det er mange som blander x264 og H.264:

x264 er et fritt software biblotek for encoding av H.264/AVC
    H.264 er navnet på formatet. (MPEG-4 Part 10)
    Har ikke funnet noe GPU-load i CCC. Har testet med div. HD formater f.eks: *.ts, *wmv og *xvid, men ikke hd-dvd eller blueray. Hardware aks. er jo enablet både på skjermkort og i Power DVD, så jeg vet ikke hvilke flere steder man evnt. må sette noe?

Det jeg syntes er rart er at cpu-load er lik (40-50%) på både lavoppløst og høyoppløst materiale.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan si noe om denne hardware dekodingen bare gjelder for enkelte formater og hva som kreves for å få aktivert den?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av legjno

Leif Åge
    Nei, dette skjer ikke automatisk - sånn ca. iallefall.. Avspilleren du benytter må benytte seg av en dekoder som drar nytte av AVIVO (HD hardware dekoding med hjelp av GPU).

Benytter du deg av CyberLink PowerDVD har du mulighet for å huke på hardware akselerasjon. Dette gjør du ved å høyreklikke i PowerDVD vinduet, velge Configuration og så trykke på fanen "Video". Der skal du ha en huke hvor du kan sette på "Enable hardware acceleration (ATI AvivO)".

Nero er et program som har tilsvarende støtte, jeg har ikke brukt dette.

Det kommer ann på hva slags type HD materiale du prøver å spille av. Er det 720p, 1080p? Hva slags bitrate er materialet kodet med? Du kan jo prøve å spille av filene med og uten hardware akselerasjon så får du se om du har noen forskjell.

Et spørsmål til deg er hvordan du har fått aktivert støtte for hardware akselerasjon i Mediaplayer? (Jeg formoder det er Mediaplayer Classic det er snakk om?)
    Hvis det er slik jeg tror du har gjort det i Mediaplayer Classic:
    View > Options > External Filters og "Add Filter..." så lurer jeg på hvilket filter du har benyttet deg av? Her er det en del filtre fra CyberLink, og så vidt jeg kan forstå har jeg (med installasjonen av PowerDVD Ultra 7.3) disse filtrene som kan / er relaterte:
    - CyberLink H.264/AVC Decoder (PCM45)
    - CyberLink H.264/AVC Decoder (PDVD7.x)
    - CyberLink HD/BD Mixer (PDVD7.x)
    - CyberLink HDDVD Navigator
    - CyberLink Video/SP BD-HD Decoder (PDVD7.x)

Jeg lurte på om noen kunne gitt meg riktig fremgangsmåte for å aktivisere hardware akselerasjon (AVIVO) i Mediaplayer Classic? Jeg må velge et filter; OK. Men jeg har også lest / fått med meg noe om at du må velge en annen Output enn default (default som er Overlay Mixer *), dessuten at hvis du har Windows XP må du installere .net 3.0 for å gjøre noe der òg?

Sitat Opprinnelig postet av hagzen

(...)
    Jeg lurer på hvor du finner GPU load i ATI CATALYST(R) Control Center??

Noen som kan si noe om denne hardware dekodingen bare gjelder for enkelte formater og hva som kreves for å få aktivert den?
    Såvidt jeg har skjønt, etter å ha strevet med i det hele tatt å få HW akselerasjon på mitt HIS Radeon HD 2600 XT kort til å bli aktivisert (noe jeg enda ikke har fått til), så er det materiell kodet med H264 du får avlastet på GPUen. Dette er ikke det samme som x264 materiell som ligger ute på nettet til nedlastning. Jeg har prøvd å få lest meg opp på hvorfor x264 materiell ikke vil bli avlastet av GPU med AVIVO, men jeg har ikke helt forstått det (ta en titt her for de mer interresserte: ATI Radeon HD 2X00 (2400,2600,2900) series owners thread - AVS Forum.

Ved å lese tråden på avsforum.com ser jeg hat det er flere som sliter med sort/grå skjerm ved avspilling eller redusert framerate når de enabler hardware akselerasjon på sitt skjermkort.

Jeg lurte på om det var noen her på forumet som i det hele tatt har klart å få til hardware akselerasjon med et slikt Radeon HD kort? Hvordan de har klart det (program, hvilke instillinger- filtre eller lignende) og hva slags type filer det er snakk om?

Har en gammel maskin som jeg hadde håpet kunne bli benyttet til en liten media-center boks, men det ser ut til at mine ambisjoner faller litt i grus da det meste av jobben blir dyttet over til CPUEN..

Hovedkort: Abit VT7
    CPU: P4 2.8@3.0GHz m/ 1mb cache (800Mhz fsb)
    RAM: 2GB DDR
    Skjermkort: ATI Radeon HD 2600 XT AGP

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne her kan være nyttig lesing for enkelte: Purevideo SD/HD Guide - [H]ard|Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av suprnaut
    så er det materiell kodet med H264 du får avlastet på GPUen. Dette er ikke det samme som x264 materiell som ligger ute på nettet til nedlastning. Jeg har prøvd å få lest meg opp på hvorfor x264 materiell ikke vil bli avlastet av GPU med AVIVO, men jeg har ikke helt forstått det
    x264 er opensource encoder tilsvarende h264. Derfor vil materiell kodet med x264 være kompatibelt med h264. Grunnen til at x264 materiell som kan lastes ned på nett ikke virker med hardware dekoding fra radeon er fordi det er lagret i matroska konatainer(.mkv)(faktisk lagret som h264 aka AVC)

vel det er iallefall slik jeg har forstått meg på all denne suppa, men mulig jeg tar litt feil...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk det til til slutt med mitt 2400 kort. Vekk med Vista og inn med XP, det var jo ikke noe tap uansett. Inn med siste versjoner av drivere, fortsatt ingen HA. Deretter kjørte jeg scriptet fra siden ATI HD2x00 Registry Tweaks som det er henvist til på avsforum. En boot og hokus pokus så var valget for HA å finne i CCC for første gang og HA fungerer med Powerdvd. Nå kjører 1080P filmer på under 20% cpu load på min Athlon 64 3500 i stedet for 70-80%

Det har irritert meg grønn siden jeg kjøpte kortet at jeg ikke fikk dette til å fungere og de ATI driverne kan jeg ikke si meg særlig imponert over. Tråden om disse kortene på Avsforum er nå på 140 sider og det er tydligvis mange som ikke får dette til å fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du ha sendt meg et screen av valget for HW acceleration i CCC?

Kjørte registry scriptet istad og ting begynte å oppføre seg merkelig. Setter et restore point i en fresh install av Windows XP her nå så får vi se ila morgen dagen.

Du benytter altså PowerDVD? Kan du gjøre meg en tjeneste; under avspilling av HD film i PowerDVD - høyreklikk og velg configuration, gå på video - og så ser du om "Enable hardware acceleration" er på eller av der da?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av suprnaut
    Kunne du ha sendt meg et screen av valget for HW acceleration i CCC?

Kjørte registry scriptet istad og ting begynte å oppføre seg merkelig. Setter et restore point i en fresh install av Windows XP her nå så får vi se ila morgen dagen.

Du benytter altså PowerDVD? Kan du gjøre meg en tjeneste; under avspilling av HD film i PowerDVD - høyreklikk og velg configuration, gå på video - og så ser du om "Enable hardware acceleration" er på eller av der da?
    Sitter på jobb nå og får ikke tatt screendump, men valget finnes helt nederst under all settings. Har sjekket det du sier i Powerdvd, og der står det at HA er aktivert. Hvis jeg husker det i kveld, så skal jeg få tatt et par screenshots også Har du vanskelig for å tro at det faktisk virker?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •