Radeon HD 2600 XT og hardware decoding - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Neida, det har jeg ikke, jeg bare får det ikke til selv, og da er det greit å vite hva jeg skal se etter.

Så din fremgangsmåte var å:

1) laste ned de siste driverene til kortet ditt? AMD GAME! Drivers and Utilities
    Og da lastet du ned "Catalyst Software Suite"?

2) Installere siste versjon av PowerDVD Ultra?

3) Kjøre det registry settings programmet som ligger ute på nett, *.vbs filen.
    Og når du kjørte den filen valgte du bare at du hadde Radeon 2600 kortet, valgte "nei" da på påfølgende spørsmål om du har 2400 kortet?

Og på valgene som kommer deretter trykte du OK / JA på alle (dvs. godtok alle endringer som ville bli gjort av programmet)..

Jeg gjorde det samme, restartet og skulle prøve å spille av HD materiale i PowerDVD. Da hang det seg når jeg huket på "Enable hardware acceleration", slik at det ikke fungerte i det hele tatt. Skjermbildet var sort i flere minutter før lyden kom til slutt.

Var jeg i Task Manager i Windows, fikk jeg nå se at på Performance hvor du ser CPU Usage History hadde jeg nå plutselig 2 vinduer. Dette er jo ikke tilfellet på min P4 prosessor med enkelkjerne. Ser for meg at det registry endringene dro frem GPUen i det bildet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av suprnaut
    Neida, det har jeg ikke, jeg bare får det ikke til selv, og da er det greit å vite hva jeg skal se etter.

Så din fremgangsmåte var å:

1) laste ned de siste driverene til kortet ditt? AMD GAME! Drivers and Utilities
    Og da lastet du ned "Catalyst Software Suite"?

2) Installere siste versjon av PowerDVD Ultra?

3) Kjøre det registry settings programmet som ligger ute på nett, *.vbs filen.
    Og når du kjørte den filen valgte du bare at du hadde Radeon 2600 kortet, valgte "nei" da på påfølgende spørsmål om du har 2400 kortet?

Og på valgene som kommer deretter trykte du OK / JA på alle (dvs. godtok alle endringer som ville bli gjort av programmet)..

Jeg gjorde det samme, restartet og skulle prøve å spille av HD materiale i PowerDVD. Da hang det seg når jeg huket på "Enable hardware acceleration", slik at det ikke fungerte i det hele tatt. Skjermbildet var sort i flere minutter før lyden kom til slutt.

Var jeg i Task Manager i Windows, fikk jeg nå se at på Performance hvor du ser CPU Usage History hadde jeg nå plutselig 2 vinduer. Dette er jo ikke tilfellet på min P4 prosessor med enkelkjerne. Ser for meg at det registry endringene dro frem GPUen i det bildet?
    Jeg reinstallerte fra Vista til XP. Så jeg satte dette opp på en fresh OS installasjon. Jeg har 2400 kort og svarte ja på det ved scriptkjøring. Kan ikke huske å ha sett at jeg nå har 2 målingsvinduer i taskmng. Vet at de forskjellige driverne setter ting i registry, så du er ikke sikret resultatet uten å rydde opp der (jeg gjorde det ved å legge inn OS på nytt). 2600 kortet støtter flere ting enn 2400, så derfor er det forskjellige reg.settings som kjøres (kan være svaret på at du har GPU måling, som jeg har hørt andre med 2600 kort også har). Kan bli mye søl hvis man har prøvd med litt forskjellige drivere. Har du testet Omega Driverne som de snakker om på Avsforum?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ser på "Information" fanen i PowerDVD ser jeg at:
    Video Accelerator: DirectX VA (not in use).

Dette er da før jeg har prøvd registry programmet. Enabler jeg Hardware Acceleration her nå fungerer ting svært dårlig.

Kjører registry tweak fila så får vi se.

(...)

Ingen ting mer skjedde. Jeg får rett og slett ikke brukt meg av DXVA i PowerDVD. Forstår ikke hvordan jeg skal få enablet det heller?

Jeg har Windows XP SP 2 med alt av siste oppdateringer.
    Skjermkort driveren jeg kjører er:

Driver Packaging Version 8.43-071016a-054100E-ATI
    Provider ATI Technologies Inc.
    2D Driver Version 6.14.10.6734
    2D Driver File Path System/CurrentControlSet/Control/Video/{2AE21486-B636-4CA1-8B5F-FECED5FF6EC2}/0000
    Direct3D Version 6.14.10.0540
    OpenGL Version 6.14.10.7055
    Catalyst® Control Center Version 2007.1016.2138.36845

Dette her er informasjonen tilgjengelig i PowerDVD "Information"
    Player Information:
    Player Region Code: Not Specified
    Current Drive: D:
    Title Region Code: Not Available

Audio Attributes: Not Available

Hardware Information:
    Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU running at 2847 MHz
    3DNow! Technology: Not Detected
    Enhanced 3DNow! Technology: Not Detected
    3DNow! Professional Technology: Not Detected
    IA MMX Technology: In Use
    IA Streaming SIMD Extensions: In Use
    IA SSE 2: In Use
    Video Accelerator: DirectX VA (not in use)
    Multispeaker Audio Device: ATI HD Audio rear output (not in use)
    SPDIF Output Device: ATI HD Audio rear output (not in use)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå prøvd å installere de siste driverene til ATI, men her vil ikke skjermkortet mitt bli detektert og ATI bare avsluttet installeringen av driverne. Jeg fulgte da guiden her (ATI HD2x00 Registry Tweaks) og fikk installert driverene.

Får fremdeles ikke til at hardware acceleration blir brukt i PowerDVD. Jeg prøver å spille av MPEG-4 AVC filer. Jeg har lastet ned eksempel film fra Stock Video Footage By FootagehouseHD - The Best Quality High Definition Stock Footage, For The Best Value da de har filer med videostrøm på rundt 60MBps. Load på min P4 @ 3GHz ligger på rundt 90- 100%. Det hadde vært spennende å sett hva skjermkortet kunne dratt unna hvis jeg bare hadde fått det til å fungere.

Jeg begynner å bli meget frustrert over driver situasjonen til ATI. Da jeg kjøpte mitt forrige skjermkort og var inne i "gamet" for ca. 4 år siden styrte jeg unna ATI mye på grunn av elendig driverhåndtering.

Virker som jeg har kjøpt katta i sekken nå; noen som har lyst på et ATI Radeon HD 2600 XT AGP skjermkort av meg? :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis har jeg pci-e kort, har hørt at de agp kortene er enda verre ja. Her er screenshots du ba om:

Vedlegg 28141

Vedlegg 28142

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha. Jeg har lest og lest på avsforumet; det er noen som får det til - andre ikke. Blant annet har jeg fått med meg at noen med nForce chipset får det stort sett til (?). Jeg har VIA på mitt Abit VT7 hovedkort. Jeg har oppdatert til siste drivere av chipsettet mitt, uten at det gjorde noen forskjell.

I CCC har jeg det samme valget; Windows Media Video Acceleration - men denne gjør ingenting fra eller til. Dette har jeg sjekket ved å spille av filmer lastet ned fra WMV HD Content Showcase og hatt den på / av. Utnyttelsen av prosessorkraften ligger på det samme uansett, ~40%.

Jeg har prøvd denne guiden: AVS Forum - View Single Post - ATI Radeon HD 2X00 (2400,2600,2900) series owners thread

Jeg har prøvd denne guiden: ATI Radeon HD 2X00 (2400,2600,2900) series owners thread - Page 129 - AVS Forum

Jeg forstår ikke helt hva DXVA gjør for noe. Kjører jeg "dxdiag" fra start > kjør og tester for Direct3d så går skjermkortet mitt glatt gjennom testen.

Jeg har lastet ned DirectX10 og trodde jeg hadde klart å installere det, men i dxdiag får jeg versjon DirectX9.0c (4.09.0000.0904).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har fått til hardware acceleration sånn halvveis!

Dette er faktisk på filer som inneholder 720p x264 kodeken. Til informasjon til dere andre som ikke får hardware akselerert x264 materiell; så er det som oftest på grunn av at rippen er kodet med for høy IDC i forhold til hva hardware på skjermkortet takler. En løsning da er å forandre IDC fra 5.1 til 4.1 (alt ettersom hva slags materiale du prøver å avspille). "IDC Changer" får du ved å registrere deg på avsforum.com (AVS Forum - View Single Post - x264 Encoding Options for Hardware Compatibility & DXVA)

Jeg har fått til hardware acceleration i Media Player Classic v6.4.9.0 med 720p x264 filer hvor jeg forandrer IDC ved bruk av IDC Changer.

Fremgangsmåten min:
    0) Installere ATI drivere og CCC (er litt sånn usikker på hva jeg har for noe her nå, men tror det er som følger: Catalyst v8.1 fra ATI sin hjemmeside. Her har jeg måttet redigere noen *.ini filer for å kunne installere den siste driveren med støtte for mitt AGP kort (HIS Radeon HD 2600 XT AGP). Jeg benyttet meg av ati3duag.dl_ fra Catalyst 7.7 (kopierte denne inn under der hvor Catalyst v8.1 filene ligger- C:\ati\support osv). Installerte og tok en reboot.
    1) Kjørte ATI_HD2X00_Reg_Tweaks_0.11 og en reboot.
    2) Installere PowerDVD 7.3 ULTRA
    3) Installerte Media Player Classic v6.4.9.0. Her gjorde jeg følgende: Under Options og External Filters valgte jeg
    CyberLink H.264/AVC Decoder (PDVD7.x) med "Set merit:" og verdien 00900400
    CyberLink Video/SP Decoder (PDVD7) og "Prefer"
    4) Og da er det for mitt tilfellet å bare dytte inn 720 x264 filer med forandret IDC fra 5.1 til 4.1 og Hardware Acceleration ser ut til å fungere. CPU ligger på 0-4%.

Jeg sliter litt med å få Hardware Acceleration på faktiske HD filer lastet ned fra internett, så jeg må eksperimentere litt mer med filtre og kodeker.

Men nå er jeg iallefall et steg på vei!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av suprnaut
    Vel, jeg har fått til hardware acceleration sånn halvveis!

Dette er faktisk på filer som inneholder 720p x264 kodeken. Til informasjon til dere andre som ikke får hardware akselerert x264 materiell; så er det som oftest på grunn av at rippen er kodet med for høy IDC i forhold til hva hardware på skjermkortet takler. En løsning da er å forandre IDC fra 5.1 til 4.1 (alt ettersom hva slags materiale du prøver å avspille). "IDC Changer" får du ved å registrere deg på avsforum.com (AVS Forum - View Single Post - x264 Encoding Options for Hardware Compatibility & DXVA)

Jeg har fått til hardware acceleration i Media Player Classic v6.4.9.0 med 720p x264 filer hvor jeg forandrer IDC ved bruk av IDC Changer.

Fremgangsmåten min:
    0) Installere ATI drivere og CCC (er litt sånn usikker på hva jeg har for noe her nå, men tror det er som følger: Catalyst v8.1 fra ATI sin hjemmeside. Her har jeg måttet redigere noen *.ini filer for å kunne installere den siste driveren med støtte for mitt AGP kort (HIS Radeon HD 2600 XT AGP). Jeg benyttet meg av ati3duag.dl_ fra Catalyst 7.7 (kopierte denne inn under der hvor Catalyst v8.1 filene ligger- C:\ati\support osv). Installerte og tok en reboot.
    1) Kjørte ATI_HD2X00_Reg_Tweaks_0.11 og en reboot.
    2) Installere PowerDVD 7.3 ULTRA
    3) Installerte Media Player Classic v6.4.9.0. Her gjorde jeg følgende: Under Options og External Filters valgte jeg
    CyberLink H.264/AVC Decoder (PDVD7.x) med "Set merit:" og verdien 00900400
    CyberLink Video/SP Decoder (PDVD7) og "Prefer"
    4) Og da er det for mitt tilfellet å bare dytte inn 720 x264 filer med forandret IDC fra 5.1 til 4.1 og Hardware Acceleration ser ut til å fungere. CPU ligger på 0-4%.

Jeg sliter litt med å få Hardware Acceleration på faktiske HD filer lastet ned fra internett, så jeg må eksperimentere litt mer med filtre og kodeker.

Men nå er jeg iallefall et steg på vei!
    Kommet lenger ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har ikke hatt tiden til å eksperimentere med det mer, da jeg har brukt tiden min i andre prosjekt..

Men har egentlig funnet ut at det enkleste er å benytte seg av bedre prosessorer, så slipper man alt mikk-makket som det er for å få til HW akselerasjon på skjermkortet.

Et hett tips er å besøke avsforum, der har de en lengre tråd om emnet (linket til tidligere i tråden her).

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare et lite spørsmål. er det ikke slik at dette ligger "klart" i vista, og er bare å slå på fra wmp? eller gjelder det kun Wmv? bør man bruke XP for å ha størst sjanse å få det til på x264 filer?
    har et Radeon X1950..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    bare et lite spørsmål. er det ikke slik at dette ligger "klart" i vista, og er bare å slå på fra wmp? eller gjelder det kun Wmv? bør man bruke XP for å ha størst sjanse å få det til på x264 filer?
    har et Radeon X1950..
    Burde virke i begge.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    har et Radeon X1950..
    X1950 har vel ikke støtte for UVD eller HA som vi kaller det.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •