DrErlings HTPC Worklog I (oppdatert 13.04.05)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DrErlings HTPC Worklog I (oppdatert 20.07.05)

(siste oppdateringer ligger sist i tråden)

DEL 1

Jauda... Så bestemte jeg meg for å bygge htpcen i stua. Utgangspunktet ble et HT200-s sølvfarget kabinett. Jeg er litt i det blå nå om hvordan workloggen blir, men noe bilder blir det, og forhåpentligvis gjensidige tips og råd.

utgangspunkt:

Et lekkert kabinett som står til fargen på tven min (sony FQ-70)

Det jeg synes er fordelen med kabinettet er at fronten blir clean og enkel, med optiske enheter bak en luke.

Kabinetter har helt klart negative aspekter også, som jeg (og dere?) kommer til å påpeke senere. Dette gjelder blandt annet plassen mellom harddisk og skjermkort. Som dere ser på det neste bildet kommer harddisk-rammen et stykke ut fra fronten på kabinettet grunnet VFD panelet som står montert på innsiden av frontplata.

Dette gjør at harddiskramma kommer vel langt inn i kabinettet. Her burde kanskje diskrammen stått vridd 90 grader, slik at plassen ble utnyttet bedre. Kablene er uansett lange nok til å nå sine respektive kontakter... (en tanke å tipse kanam, produseten, om...)
    En annen ting som man kan se på forrige bilde er det tomme området på VFD-printplata. Dette er for ir-sensoren til fjernkontroll-enheten som kan kjøpes i tillegg. Jeg kommer foreløpig ikke til å gjøre noe med dette. Mine planer var å benytte irda2, girder og pronto ru950 (hvis jeg noengang får tid, dette får bli worklogg #x)

Det viktigste når man skal til å bygge en ht (egentlig hvilken som helst) pc er å planlegge litt. På forhånd hadde jeg satt sammen prosessor, hovedkort, kjøleribbe og minne, da kjøleribba krevde festing gjennom hovedkortet. Brukte artic silver 3 som goop.

Som noen kanskje ser er jeg tilhenger av heller kraftige kjøleribber. Valget falt på en swiftech MCX462+ som er en relativt gigantisk ribbe. Vifta som står på på bildet er en papst 8412ngh som bråker for mye i en htpc. Denne ble senere fjernet til fordel for en mindre bråkete vifte.

Viktig i denne fasen er å få oversikt over festehullene på hovedkortet. Disse må stemme overens med avstandsskruene i kabinettet. Vi vil ikke ha kortslutning fordi disse avstandsskruene kommer på feil plass og kortslutter noe!

Tar en dobbelsjekk av at avstandsskruene står riktig plassert. Det ser lovende ut!

Så fant jeg frem braketten som passer til hovedkortet mitt (abit nf7-sv2).

Sjekket at denne passet, for så å feste den i kabinettet. Dette er enkelt, da den sitter fast med klips.
    Da er alt klart til å feste hovedkortet i kabinettet. For de som måtte planlegge å skifte ut kjøleren i ettertid er det en god idè å kutte hull i kabinettet rett bak der prosessoren står, slik at man får løsnet festeskruene som står fast i hovedkortet. Dette er sikkert noe få får bruk for, men det kan være en tanke for de som vet at de vil fikle litt i ettertid. F.eks med vannkjøling.

Baksiden på kabinettet, med braketten festet.

Dere ser såvidt de to 60mm viftene som blåser ut av kabinettet. Disse er svært stillegående.

Sjekker at skruene passer.

Så er det bare å smyge hovedkortet ned i kabinettet. Passer godt! Legg merke til at jeg bruker en skrutrekker med magnet, slik at skruene ikke faller ned på hovedkortet. En genial oppfinnelse! Så er det bare å skru fast hovedkortet med de, skavise, 9 skruene, eller deromkring.

En ting jeg oppdaget nå var at skinnene som står i PCI-tilleggskort delen av hovedkortplata satt veldig godt. Jeg måtte bryte en god del for å få de av. Pass på her slik at man ikke ødelegger noen av kondensatorene som står faretruende nær på hovedkortet!

Så valgte jeg å sette inn strømforsyningen. Jeg har valgt å satse på en MIST 350W psu med en stor papst 120mm vifte.

Som dere ser så ble det trangt rundt strømforsyningen også, men det må man vel nesten regne med når man kjøper et slikt kabinett... man kan ikke få en lekker htpc og en schwær server i en og samme boks!

Hvis dere ser på baksiden av strømforsyningen ser dere at det er et ganske finmasket nett der... perfekt for støv å feste seg skulle jeg tro. Derfor, biltemas trykkluft på boks til tjeneste! Jeg hamstret inn flere slike bokser til 98,- på biltema og gjett om jeg har fått bruk for dem! Genialt til å rense alt fra projektorer med knuste pærer, tastaturer, viftegriller, filter osv. Et must!

Hmmm, det er jo midt på natta nå.... Tror jeg tar resten en annen dag...

To be continued...

DrE

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du var kanskje litt for kjapp.. Jeg ser at du har chipsetvifte på hovedkortet. De pleier ofte å bråke uforholdsmessig mye, derfor bytter jeg dem alltid ut med en Zalman vifteløs kjøler fra f.eks. Microplex. Ellers ser det bra ut. :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke ferdig, hehe. Jeg har ikke fått fjerna chipset-vifta, men tro meg, strømkabelen er RØSKET ut. :-)

Jeg var inne hos en nettforhandler for å bestille en vifteløs chipset-ribbe, men de hadde ikke inne på lager av den typen jeg ville ha. Jeg endte jo selvfølgelig opp med å bestille masse annet jeg ikke hadde bruk for... Kom forresten i posten i dag :-)

DrErling

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du er altså fornøyd med 2 x 60 mm vifter? Du har ikke planer om å modde plass til 92 mm eller noe?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mesteparten av jobben gjøres jo av 120mm vifta i psuet. Den bråker ikke, men får allikevel flyttet noe luft.

Problemet med vifteoppsettet i HT200-serien er vel egenlig heller hvor lufta skal komme INN.

Altså, det er nok hull i kabinettet under, men det er ikke noen filter.

Burde vært mulighet for en 80mm vifte inn med filter. Viktigere med overtrykk i kabinettet, slik at ikke støv blir sugd inn i alle krinker og kroker.

Sikler litt på waterchill også. Jeg har htpcen stående neders under tven, slik at en eventuell lekasje ikke er krise for noe annet enn selve htpcen
    (vann i effektforsterkeren min hadde jeg nok ikke taklet så fint)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin worklog
    Har litt erfaring med vannkjøling, og det er ikke helt lydløst, kommer ofte litt støy fra pumpa og om du ikke legger penger i en vannkjølt psu så har du fortsatt den vifta der. Vannkjøling er også dyrt, og du vil nok spare penger på å kjøpe en av markedets kraftigste prosessorer og heller underklokke den litt for å bruker mindre kjøling osv, istedet for å vannkjøle en "middel-prosessor". Jeg anbefaler også å ha en løsning hvor pumpe ligger i selve tanken under vann, uten å være borti vegger i tanken, da dette skaper mye mindre vibrasjoner (går over til bevegelse i vannet). Ellers så er det jo også vanlig med vifter på radiator om du har tenkt å overklokke noe, og da har du støykilden der igjen, og slik jeg ser det har du dårlig plass i kabinettet så du kanskje blir nødt til å ha pumpe\radiatorer eksternt og det vil bråke en del. Ellers anbefaler jeg å ha kle kabinettet med lyddempende matter, dette har gjorde jeg med et meget godt resultat, det beste resultatet fikk jeg da jeg dekket alle åpninger med lyddempene matter. Da hadde jeg altså ingen kabinettvifter og prosessoren havnet på ca 55 grader, men det er jo egentlig ikke skadelig. De lyddempene mattene kjøpte jeg hos torshov bil, men regner med blygummi matter man bruker i høyttalere osv. kan gjøre det samme.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thror
    Veldig fin worklog
    Takk!

...
    masse bra jeg er enig i!
    ...
    De lyddempene mattene kjøpte jeg hos torshov bil, men regner med blygummi matter man bruker i høyttalere osv. kan gjøre det samme.
    Godt forslag. Blygummimatter demper effektivt kabinett-resonans, men støy fra vifter og hvining fra harddisker krever dempemateriale med "mere luft". En kombinasjon er helt sikkert best. Ser at microplex skryter av sine MIST støydempeplater som har to sjikt. Et med høy masse, og et med mye luft i. Kombinasjonen er at både kabinett-resonans, og støy med forskjellige frekvenser blir dempet. Jeg forsker litt på området akkurat nå :wink:

DrErling

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de fra torshov var veldige luftige, så kanskje en kombinasjon av disse og blymatter er en sikker vinner? skal prøve å få tatt et bilde av det senere idag

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meget bra worklogg.

Gleder meg til å se ferdig resultat her....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mattene jeg brukte var meget myke og luftige, brukte 10mm versjonen. Brukte 2 stk til hele pc kabinettet og det var et chieftech tower med 4 brønner, altså ganske stort Tror en kombinasjon av de og blymatter kan skape et ganske støyfritt kabinett, og veldig tungt Husk nok kjøling om du bestemmer deg for å lukke igjen hele kabinettet, som gir best lydmessig resultat.
    Se på bildet under det er mattene jeg brukte.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DEL 2

Tiden er inne for å oppdatere litt!

Her skrudde jeg ut harddiskramma for å få bedre plass til å montere optiske enheter. Jeg skal da ha en pioneer 120s dvd-rom med slot in og en NEC 1300a 4x dvdbrenner med tray. Det blir pioneeren som skal brukes til filmavspilling. Har hørt at den har helt ok egenskaper til slikt bruk. De to løse ledningene er en midlertidig papst vifte jeg hadde montert.

Her har jeg satt dvd-rom og dvd-brenner inn. En ting å tenke på når man skal installere software, er å disable at cd/dvd`en "spretter ut" automatisk når luka på htpc-kabinettet er lukket. Magneten som holder luka er for sterk til at jeg stoler på at dvd-trayen klarer å "åpne" den uten at noe mekanisk går i stykker.. (tannhjul i dvd-brenner e.l.) F.eks nero kan være skummel her. Den spytter automatisk ut plata når den er ferdig. Jeg mener bestemt at dette går ann å disable... JEPP! Det går! under nero, åpne fil>innstillinger>ekspertalternativer>_ikke løs ut platen etter at brenningen er utført.

Som dere kan se her blir det ikke så voldsomt mye plass til kabler, og det kan være en god idè å bruke godt med tid på kabelplassering, og velge de krinker og kroker der kablene blir mest utenom veien (f.eks under de optiske enhetene)

Pass også på at de optiske enhetene kommer såpass langt fra luken på htpc-kabinettet at du ikke trykker inn "åpne" eller "play" knappene når du lukker igjen luka. La knappene gå 0,5-1mm innenfor "flukt" med luka, slik som dette:

Nå blir knappene ikke trykket inn når jeg lukker igjen luka.

Her har jeg lagt ide-kabelen på siden av minnebrikkene og skjult resten av kabelen under de optiske enhetene. Jeg setter brenneren som slave på samme kabel som dvd-rommen for å slippe mere enn en kabel den veien. Jeg har også prøvd å få strømkablene til de optiske enhetene mest utenfor "luftstrømmens allfartsvei". Legg også merke til at jeg har lagt klar kabler som skal skjules under harddisk-rammen, og fore harddiskene med strøm.

Et hopp frem i tid virker det som. Jeg hadde det litt travelt her, så det ble tatt lite bilder. :roll: Dessuten ser dere nå hvor trangt det kan være i dette kabinettet. Det er minimalt med plass mellom harddisk og grafikkort. Nå skal det sies at jeg har et langt grafikkort, og at det er mulig å feste harddiskene den andre veien for å spare litt plass. En løsning kanam burde vurdere er også å snu harddiskramma 90" slik at de står på langs, og dermed ikke tar opp plass skjermkortet må ha.

Jeg legger bare link til de tre siste bildene, for jeg koblet bare resten sammen for å teste at det fungerte. Ikke legg for mye vekt på dem. Jeg har planer for en fortsettelse, der jeg for alvor tar fatt på å få en støyfri boks. Harddiskene jeg bruker nå er ikke de mest støysvake (raptor og 200GB wd)

-chipsettvifta må bort (swiftech chipsettkjøler ikke på lager)
    -cpuvifte byttes med 19dB papst (kjøpt inn)
    -harddisker vurderes på nytt
    -programmet cd bremse på dvd-rom
    -støydemping
    -osv

DrErling

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nice nice nice.

vurderer helt likt oppsett.

Eller bør jeg vente på neste genereasjon hovedkort som er like rundt hjørnet?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oivind_dahle
    ...bør jeg vente på neste genereasjon....
    Det er kanskje det mest spurte spørsmålet blandt pc-interesserte.
    Svaret er universelt og lyder: "hmmm, tja, veeeel?"

:lol:

Fra spøk til revolver. Jeg ville valgt utifra de krav jeg har til htpcen. Har du enda ikke skaffet deg projektor, så har du ikke bruk for den heftigste ytelsen, og kan da velge det som gir mest for pengene i dag, og planlegge for lav støy og høy brukervennlighet.

Derimot, har du projektor, og har lært deg nytten av enorm prosessorkraft for å kunne utnytte filtre og skalering optimalt, så er svaret ikke fult så enkelt. Uansett, PCI-X er ikke det som vil gjøre mest for en ren htpc, ATX stromforsyninger gjør fortsatt en god og støyfri jobb om man velger med omhu. BTX (etterfølgeren) skal vistnok bråke mindre og bruke mindre strøm, men... forskjellen er sikkert ikke enorm.

Mht PCI-X så er det vel ren 3d-ytelse i spill som vil ha mest å vinne på denne teknologien, da skjermkortene blir kjappere. (her er jeg noe usikker. Kanskje noen har orientert seg mere om PCI-X og htpc?)

DrErling

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Sitat Opprinnelig postet av oivind_dahle
    ...bør jeg vente på neste genereasjon....
    Det er kanskje det mest spurte spørsmålet blandt pc-interesserte.
    Svaret er universelt og lyder: "hmmm, tja, veeeel?"
    Sant, men spørsmålet er mer aktuelt nå enn det vanligvis er. Både Intel og AMD kommer med nye socketer, du har jo nevnt PCI Express, DDR2 kommer, BTX kommer og det kommer nye generasjoner skjermkort fra både ATI og nVidia.

Men for å svare på spørsmålet til oivind_dahle: Nei, jeg tror ikke det er noe vits å vente dersom du trenger en HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med PCI-X er vel at man kan lage alt mye mindre og faktisk bygge på slots ettersom man trenger det.
    Så man kan få enda mindre pcer enn i fjernstyrtebiler osv. :lol: Og nå er det jo også kommet mini harddisker som f.eks brukes i mini-ipod er jo ikke større enn en fyrstikkeske.

Så det blir spennende hvor kreative folk blir etterhvert.

Men i forhold til når det gjelder venting... vel det kommer alltid noe nytt så da får man aldri kjøpt noen ting.

Så jeg kjøper det jeg trenger nå!, så får man heller oppgradere senere.
    Eneste jeg faktisk venter med er kjøp av LCD tv, for der vil prisene droppe relativt bra i sommer/høsten. I følge Dell som jeg kjøper en "del" fra så vil deres TV/LCD skjermer i 17-30" klassen bli veldig billig.... så det lukter en på soverommet..:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, spørsmål nummer to

Jeg kjøper stort sett filmene mine fra utlandet og lurte derfor hvordan dvd spillern taklet dette..

Er det mulig å gjøre en dvd spiller sonefri, har nemmelig hørt at den bare kan bytte sone 4-5 ganger, og da låser den seg på den siste sonen. Er det derfor du har 2 dvd spillere DrE?

og hvor mange Hd'er tar det smykket av kabinett du har?
    Jeg har funnet it at jeg minst trenger 500 gb på min...

mvh

Øivind.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan gjøre de aller fleste spillere sonefri. Du må da bytte firmware.

Hva slags spiller har du?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg installerte anydvd og det tar alt. Har ikke byttet firmware på dvdspilleren, eller brenneren (bortsett fra nyeste originale selvfølgelig).

Når det gjelder harddiskplass så spørs jo det hvor mange optiske enheter du skal ha. Dersom du velger èn optisk enhet frigjør du jo plass til en ekstra harddisk, og da er det plass til tre sånn i utgangspunktet. Men som du ser av bildene i workloggen så er det mere plass ved siden av harddisk-ramma, slik at hvis du går inn for det, så får du vel presset enda flere inn.

Jeg har nå en 36GB wd raptor og en 200GB wd IDE, men så er jo systemet koblet til resten av nettverket, og der er det 120GB i Xboxen, 80GB i dreamboxen, 30GB i laptopen og 110GB på pc-rommet. Jeg har ikke plassmangel foreløpig, men jeg ser at det kjapt blir behov for et par 200Gb disker. Disse blir da ikke plassert i HTPCen, men i nettverket en eller annen plass.

DrErling

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet all innmat over fra det sølvfargede Kanam HT200s til det sorte HT200b og gjorde litt endringer samtidig.

Vekk med GF3Ti200 med støyende vifte og inn megd GF2 med tv-tuner og uten vifte.

Vekk med de to viftene bak i kabinettet (de som leveres default). Jeg fant ut at PSUet (MIST 350) flyttet nok luft ut av kabinettet allikevel.

Vekk med Raptor 36Gb disken og inn med en 200GB wd s-ata.

Byttet vifte på prosessorkjøleren til papst 19dB.

Resultat: Støyen ble generelt mye lavere, men overraskende nok er summelyden fra 200Gb disken til western HØYERE (og med mere irriterende frekvens) enn fra 10.000rpm raptordisken. Dette synes jeg var merkelig. Samsung p80 må prøves.

Software:
    La inn winxp på nytt i samme slengen, installerte følgende software:
    -anyDVD
    -dvdbremse
    -zoomplayer pro (trial)
    -WinDVD codec
    -PowerDVD codec
    -ffdshow (fra link i "ffdshow"-tråden på avsforum)

Jeg holdt på litt med programmvaren i helga og oppdaget da hva en htpc kan gjøre med tanke på bildekvalitet. Jeg har ikke gjort en slik test før nå, da det tar ganske lang tid å stille inn. (dama var bortreist i helga!)
    Utrolig kvalitetsforskjell!!!

Men jeg merket at XP2500+ er for lite. Overklokket den til XP3200+ og merket forbedring, men fortsatt er den ikke kjapp nok til å fore projektoren med 1440x960 eller lavere for den del. Skarpheten på bildet, og detaljnivået ble derimot mye bedre. La oss si det sånn at i morgen har jeg bestilt et asus p4c800-e og en 3.0 northwood. Håper det holder med 512mb ram for jeg har to stik 256mb pc4000 brikker (corsair) liggende som jeg kjøpte for en slikk og ingenting, men som ikke blir brukt. Deretter blir det fsbklokking så langt det går!

htpc is goooood.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har två såna WD diskar. Tidigare hade jag dem i varsitt firewirekabinett, men de lät för mycket så jag har satt dem i en gammal dator som fått bli 'server' och stå i köket tills vidare.. Ljudet kan liknas med det som en TV gör, högfrekvent och pipande. Köpte en Seagate 7200.7 200 GB och den låter inte alls lika mycket. Rekommenderar hellre den.

Ska du ha kvar det gamla Kanam-kabinettet? Om inte, skicka ett PM.

Anders

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •