DrErlings HTPC Worklog I (oppdatert 13.04.05) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 77 av 77
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av futen
    Skal bli interessant å se NAD'en når den er ferdig. Er det den HID plugin'en du bruker some gamepad plugin for girder?
    joypad mener jeg å huske at den het. Sitter på en annen maskin nå.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veeeel, på tide å gjøre litt igjen...

handlet meg jo ocz booster for å tvinge litt mer guff ut av minnebrikkene mine, siden asus p4c800e maxer ut på 2.85VDIMM. OCZ booster er en liten brikke med elektronikk som man putter ned i en ledig ram-slot, da denne tar over spenningsleveransen til rambrikkene. På asus p4c800e støtter ocz booster vdimm spenninger opp til 3.6V hvilket det er bare noen ytterst få minnebrikker som har gått av (winbond BH-5 chips).

Jeg har allerede lest et par tråder på diskutèr.no om fenomenet ocz booster, og det er ikke en brikke som er "genial". Den har sine mangler den også, blant annet er trim potensiometeret som man stiller vdimm med ikke av noe særlig kvalitet, og man kan oppleve ustabilitet simpelthen fordi det er dårlig kontakt i trim potet. Noen har allerede gått til det skrittet å bytte ut trim poten med en med høyere kvalitet bestilt på elfa.

Et annet mulig problem er dersom du sitter på et psu med høye rail-verdier. Siden VDIMM fra ocz er et multiplum av psuets railverdier så fører høye railverdier til høye vdimm verdier. Det som er skummelt her er at displayet på ocz booster da blir feil i forhold til faktisk spenning.

Dette problemet kan unngås med å kalibrere boosteren.

Her ser dere målepunktene for å sjekke faktisk VDIMM. Jeg testet på to verdier:

Booster: 2.85 ________ Faktisk: 2,83
    Booster: 2.90 ________ Faktisk: 2.90

Btw, multimeteret er på tilbud på Biltema nå for 89,-. Det er billig!!

Etter å ha verifisert at verdiene er riktige brukte jeg noen timer frem og tilbake OS/BIOS og kjørte Super-Pi, 3dmark, Prime95 for å sjekke stabilitet.

Max stabil klokk fant jeg med en VDIMM spenning på 3.0V på boosteren.
    Da klarte jeg 240 2.5-2-2-5 med singlechannel og
    236 2.5-2-2-5 med dual channel.
    Dette må jeg si meg fornøyd med tatt i betraktning at jeg har minnebrikker (crucial ballistix pc3200) som er kjent for ikke å skalere bra over 3.0V

Prosessortemperaturen holdt seg under hele seansen på de lave 30, så kjølingen er adekvat for disse hastighetene.

Super-Pi gikk unna på 38sek.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlet meg et ekstern harddisk kabinett med usb2.0 og firewire her om dagen og fikk det rimelig travelt med å få montert sammen NAD kabinettet!

(det er faktisk så ille at jeg har begynt å få kjeft fra madammen siden htpcen ikke er i stua og fungerer 8) )

Festet gamepadsene med limpistol til kabinettet (og passet selvfølgelig på at det ikke ble kortslutning). Festet også kontrollerkortet til det eksterne kabinettet til nad-kabinettet med limpistol.

Stripset opp litt kabler slik at kun tre usb kabler og èn powerkabel går ut av NAD boksen. Valgte å kjøre cdromen på usb2.0 siden dette støttes som bootbar i biosen.

Så var det bare å skru sammen lokket og gi gass!

Fronten på cd-romen limte jeg fast med noe plastikk-lim jeg hadde liggende. Den sitter som støpt der den skal!

her er endelig "htpc-dvd-usb2.0" ferdig! -->

HTPCen står unders siden den har vannkjøling! Og som dere kan se på bildet så er det en liten OS-reinstall på gang. Tenkte jeg skulle gjøre det skikkelig denne gangen, med Ghost backup av OS+drivere.

vel... neste punkt blir girder, zoomplayer, ffdshow osv..

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veeel, venter litt med software-oppsettet siden Mastiff "snart er der" i serien sin på hw. Avventer og ser om det kommer noe kjekt.

Som sagt tidligere så bråker Point Of View 6600GT kortet mitt noe helt infernalsk. Jeg er på nippet til å bytte det ut med et betydelig billigere radeon 9550 kort (og modde til RGB via Scart til CRT-tven min). Jeg er ikke helt fornøyd med bildekvaliteten via svideo fra 6600GT kortet, så det hadde vært morsomt å prøve VGA-SCART kabelen på oppsettet.

I og med at det bråker (det er KUN skjermkortet som bråker. Alt annet er meeget stille) så tok det av for meg når jeg fant noe dempematter jeg hadde liggende fra før 8)

noisebuster!

Bestemte meg for i det minste å dekke lokket på KANAM kabinettet, men også litt av fronten og det jeg måtte finne av store flater inne i kabinettet.

Her har jeg satt på dempematter på fronten, frontluka og ei stripe bak i kabinettet. Jeg kuttet så opp et par lengder for selve lokket, som nok er det som gir mest kabinettresonans. Mulig jeg også skulle kjørt noen tyngre matter først (de tynne tunge, lignende asfaltmatter), men jeg gjorde nå ikke det.

Lokket pent dekket av dempematter!

Mens jeg nå hadde demontert burken så benyttet jeg også sjansen til å bytte fra pc3200 minne til pc4000 minne som egner seg bedre for hk/prosessor.

To schnasne minnebrikker på hvert sitt felt (lav latency på den ene og høy fsb på den andre)

Ut med Crucial PC3200 BallistiX 2.8V 2-2-2-5 og inn med de fsbhungrige OCZ 1024MB-kit Dual Channel Gold EL rev. 2

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet og knotet ei stund i BIOS og med diverse testprogrammer nå, og det ser ut som om jeg har funnet bristepunktet til prosessoren på rundt 3.7Ghz. Det er overhodet ikke dårlig overklokking, så jeg må si meg fornøyd!!! Maskinen er ikke stabil på 3.7, og økt VDIMM eller cpu spenning hadde heller ikke noen innvirkning på dette. Klarer altså ikke å oppnå "pc4000" som brikkene er spesifisert til. Det er nok prosessoren eller hovedkortet som bremser opp. Jeg har jo faktisk bare passiv kjøleribbe på chipsettet også, så jeg skal vel egentlig være fornøyd med 240mhz fsb i dual med HT enabled.

Siden bristepunktet ikke alltid er det mest stabile punktet å oppholde seg på ble det til at jeg kjører 3.6Ghz for å opprettholde stabiliteten. All overklokking jeg har gjort på dette systemet er med lavest mulig vifterotasjon, slik at støy er uansett resultat i overklokkingen uansett det viktigste.

En 3.0 northwood som går stabilt på 3.6Ghz i et trangt HTPC kabinett med lite gjennomtrekk er ikke å kimse av! Spesielt med tanke på at vannkjølingen er det desidert billigste settet som er å oppdrive, og at alle vifter er stilt på et minimum.

Det eneste jeg kommer på kan være aktuelt å gjøre hardwaremessig akkurat nå er å bytte psuet i et MIST500, men det er ikke noe jeg kommer til å stresse med...

DrE

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig htpc Dr!

Hva slags prosjektor skal du bruke? Hvilket htpc kabinett kan anbefales når maskinen skal være spillemaskin i tillegg?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan funket dempemattene?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Stilig htpc Dr!

Hva slags prosjektor skal du bruke? Hvilket htpc kabinett kan anbefales når maskinen skal være spillemaskin i tillegg?
    Jeg tror hvilket som helst htpc kabinett skulle fungere fint selv om det skal være spillpc. Vertfall når det er vannkjølt. Det er klart, skal du ha flere harddisker inni, luftkjøling og kanskje et enda kjappere skjermkort så bør du kanskje vurdere et annet kabinett. Kanskje et sort LianLi av den enkleste typen... Det er større enn et "stuekabinett", men det er minst like fint dersom du bare finner en grei plass å plassere det.

Hmmm, hvilken prosjektor ja... Vanskelig spørsmål. Mest fordi jeg ikke har råd til prosjektor nå for tiden. Men siden jeg liker å knote litt så hadde nok 30.000 gjort at jeg hadde kontaktet en av CRT guruene for råd... Nå begynner jo htpcen min å nærme seg det som kunne vært et perfekt utgangspunkt for visning på en CRT...

Mere realistisk er nok derimot en Panasonic PT700, BenQ PE6200, Sony HS50....

Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Hvordan funket dempemattene?

Jeg merker helt klart forskjell med og uten. Jeg hører f.eks ikke harddisken i det hele tatt (slags knitring før), men vifta på POV kortet overdøver fortsatt det meste annet jeg kan komme på... Må nok ut det kortet ja :cry:

DrE

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    ....Mere realistisk er nok derimot en Panasonic PT700, BenQ PE6200, Sony HS50....
    Først, ikke PE6200 men PB6200 og hvorfor dra den inn i selskapet med AE700 og HS50?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    ....Mere realistisk er nok derimot en Panasonic PT700, BenQ PE6200, Sony HS50....
    Først, ikke PE6200 men PB6200 og hvorfor dra den inn i selskapet med AE700 og HS50?
    Ikke det at jeg sammenligner de direkte. Jeg bare ramser opp alternativer... Siden det egentlig ikke er noe realistiske alternativer med økonomien foreløpig, så er det sikkert enda flere jeg ikke har fått med meg...

DrE

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du ikke bare kjøpe en sånn? må jo være ypperlig for deg siden den bråker lite og sender varmlufta ut av kabinettet!

http://www.microplex.no/rubweb/varer...TNR=ARCOLVSNV6

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en sånn er jo og ypperlig for deg, men de har den ikke inne på lager...
    den er tilpasset bigwater så slangene passer rett på....

http://www.psdata.no/ps.asp?it=110777&mlevel=011600

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eXa: begge tipsene dine er ypperlige! Problemet er økonomien... :cry:

Vet at det ikke virker sånn med tanke på alle de "unødvendige" oppgraderingene jeg har gjort i htpcen, men disse er oppgraderinger som jeg ikke nødvendigvis betaler så mye for da utstyret jeg hadde før blir brukt andre plasser.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    kan du ikke bare kjøpe en sånn? må jo være ypperlig for deg siden den bråker lite og sender varmlufta ut av kabinettet!

http://www.microplex.no/rubweb/varer...TNR=ARCOLVSNV6
    Jeg klarte ikke støyen lengre og tok en tur på internet! Dro helt til microplex!

Handlet denne etter sterk overtalelse fra folkenen på irc kanalen til #ocshoot.no

Skal vistnok være det jeg trenger! Gleder meg til helg!!!

DrE

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kult. den skal visst være ganske effektiv den der....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt utrolig tregt svar, men ja, VF700cu duger skikkelig. Maskinen går stabilt på 3.6Ghz nå, uansett hva jeg forer den, og støynivået er behagelig lavt. Dog, ved neste microplex-bestilling så er det mye mulig at det kommer en MIST500 min vei.

Prøver for tiden å få tak i et rotel DVD-spiller kabinett, får å "flytte" fra NAD til Rotel-looken på dvd-spilleren. Let me know, hvis dere ser en defekt rotel.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, så kom anledningen jeg hadde ventet på! I en travel tid tok samboeren min med seg dattera vår på en tre-dagers tur til bestemor, og da fikk jeg endelig tid til å rote i stereoracket (og dermed htpcen) igjen!

Har hatt en MIST500 liggende å irritere meg på kontoret i lengre tid nå, men i går bestemte jeg meg for å ta en "helsesjekk" på htpcen og benytte muligheten til å oppgradere litt på utstyrsdelen, samt tweake litt.

Jeg begynte med å bytte ut mitt Fortron Source FSP-350 psu som jeg har vært meget fornøyd med. Det er støysvakt og fint, men jeg har i lengre tid visst at MIST500 er enda roligere! Jeg tok ikke feil, MIST500 senker støynivået ytterligere og legger press på skjermkortkjøler og vifta på radiatoren!

Skjermkortkjøleren har lenge vært systemets mest bråkete, selv om den faktisk er ganske stille (skryte litt).

Etter å ha montert en Zalman RC-56 (12-7v motstand) mellom vifta og hovedkortet ble støyen betydelig lavere og jeg klarer ikke å skille lyden fra skjermkortkjøleren fra resten av systemet.

Siden kabinettet er fremme lette jeg litt etter neste "høyeste" støykilde. Kom frem til at det var vifta på radiatoren, selv om den sto på det laveste på den variable motstanden montert bak på kabinettet.

Satte en Rheostat før vifta på radiatoren:

Dette gjorde at htpcen min ble så stille som jeg aldri har hatt den før!
    Satte på kabinett-lokket og skrudde til alle skruer. Satte så kabinettet tilbake i racket og slo det på...

Dette liker jeg!

Benyttet også sjansen til å koble "open" knappen på nad-kabinettet til "open" knappen på DVD-ROMen slik at det fungerer hele tida (man kan nå f.eks åpne dvd-rom luka uten at pcen står på)

La også inn en del knapper på den programmerebare fjernkontrollen slik at jeg kan styre zoomplayer fra fjernkontrollen i stedet for tastaturet.

DrE

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •