DrErlings HTPC Worklog I (oppdatert 13.04.05) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 77
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden jeg har samme kabinett tenkte jeg at jeg skulle komme med litt info om hva jeg har gjort. Har forresten samme strømforsyning også.

Jeg skrudde ut 3.5''-rammen, og hengte harddisken (samsung) opp i en 5 1/4''-ramme med gummistrikk under DVD-spilleren for å dempe vibrasjoner.

6cm-viftene i bakkant ble fjernet og hullene tettet med dempematter, de bråket rett og slett for mye. Da ble det noe varmt inne i boksen (37 grader på hovedkortet), så jeg kuttet hull i kabinettet rett over prosessorviften og lage en trakt ned til viften med dempematter. Viften ble snudd slik at varmluft fra prosessoren blåser ut hullet. Viftehastigheten er regulert med speedfan, og nå er det vanskelig å høre boksen i det hele tatt, hvis det er lett bris ute overdøves den. Temperaturen ligger nå på litt over 30 i kabinettet og speedfan regulerer prosessoren til 40 grader. Hullet er ikke så vakkert, men det vises ikke når den står i video-racket. Ser at jeg burde brukt Dremel, og ikke platesaks :wink:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes, da var det dags med en liten update!

Har drevet på i et par dager og planlagt og modifisert det andre kanam kabinettet mitt (det jeg begynte med i denne tråden).

Det sølvfargede kanam kabinettet har nå blitt modifisert for vannkjøling.

Bilder kommer, men for å si det enkelt --> BW settet duger på min htpc!

cpu ligger på 25 grader nå.

Max temp etter 3dmark2003 gjennomkjøringer er 35 grader på 3.3Ghz.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter spendt på bilder her.

Støynivået er akseptabelt?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oivind_dahle
    Venter spendt på bilder her.

Støynivået er akseptabelt?
    Foreløpig nei!

Har ikke fått vannblokk på 6600GT kortet mitt enda. Det må bestilles, for det kortet bråker som faen!

DrE

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Foreløpig nei!

Har ikke fått vannblokk på 6600GT kortet mitt enda. Det må bestilles, for det kortet bråker som fxxx!

DrE
    Hvem er produsent av det kortet? Jeg vil også ha et 6600GT, men er bekymret for varme- / støyutviklingen. Tenker på å sette på en Zalman skjermkortkjøler, eller en Arctic Cooler.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortet er et Point Of View produkt.

DrE

Newcomer diskvask sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mulighet for å stille ned viftehastigheta via software? Asus f.eks. har hatt denne kjekke funksjonen på noen av sine eldre kort.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av diskvask
    Det er ikke mulighet for å stille ned viftehastigheta via software? Asus f.eks. har hatt denne kjekke funksjonen på noen av sine eldre kort.
    Oj, det har jeg faktisk ikke hørt om før, så det må sjekkes!

BW settet (forutsatt at det også varer en stund) er sinnsykt bang for the buck og er enklere enn alle andre sett jeg har vært borti til nå!

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slik VIL jeg at det skal se ut...

Så da er det tid for å snu denne htpcen opp ned og vel så det:

Det tenkte endelige resultat slik jeg vil ha det:

Det som er så genialt med dette oppsettet av knapper på NAD kabinettet er at det er alt jeg trenger for å navigere i et htpc-gui. høyre/venstre/opp/ned/enter/meny. Gullknappene! :wink:

KANAM HT200S innhold:
    - asus p4c800e deluxe
    - 2x512mb corsair ballistix pc3200
    - P4 3.0C northwood
    - Samsung P80 80Gb hdd
    - FSP350 psu
    - Thermaltake BigWater vannkjølesett
    - 2x16 VFD display. Info om temp og cpubruk.

NAD kabinett innhold:
    - Plextor DVD-ROM koblet til IDE-USB2.0 adapter
    - 2x16 VFD for menystyring koblet til ekstra Parallell-utgang på pcen
    - IR adapter koblet til Serieporten på pcen. (input only foreløpig)
    - Logitech Gamepad usb modifisert til knappene.

Programmvare på htpc:
    - Zoomplayer 4.03
    - Dscaler 5006
    - ffdshow-20040801a_preview_SSE2
    - WinXP sp2
    - MotherBoard Monitor for temp avlesning
    - LCDSmartie for MBM output til LCD i htpcen.
    - Girder med gamepad plugin og LCD plugin for menystyring på LCD i nad kabinettet
    - MediaPortal htpc gui, eller tilsvarende. Satt til å bruke ekstern mediaavspiller (ZP)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre en forholdsvis lang historie kort; jeg ribbet mitt forrige htpc kabinett, KANAM HT200B for innmat.

Nu er det dags:

Ribbet også HT200S for innmat:

Her blir det ikke plass til noe DVD-rom da radiatoren skal stå inntil høyre forside av kabinettet. Jeg planlegger å la radiatoren suge kald luft inn og prøve å holde et overtrykk slik at det ikke dras støv inn fra baksiden. Mulig jeg taper noen grader på dette generelt, men skit au. Støy og støv er mine verste fiender. Tempen regner jeg uansett kommer til å synke betraktelig i et vannkjølingsoppsett.

Slik skal radiatoren stå:

Demonterte ene plata på radiatorboksen for å ha noe å sette av med mot kabinettveggen. Dette kabinettet er ikke det enkleste å montere vannkjøling i. Heldigvis går det greit når man har tilgang til radiatoren gjennom luka i front.

Satte så plata fast i kabinett-skjelettet med dobbelsidig tape:

slik:

Så skjøv jeg lokket på kabinettet igjen, hentet frem en rød cd-marker sprittusj og satte av hvor hullet skulle komme:
    Bilde tatt inn luka i front:

Merket slik:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med radiatorens plassering merket av på kabinettveggen var det bare å kle seg godt å tusle ut i den ikke isolerte eller oppvarmede boden min for å kutte litt med dremmel.

Et våkent øye vil også se at det var dårlig lys der inne (bare se finishen på det ferdige hullet ops: ) Ja, skyld på lyset vil noen si. Jeg velger å ikke kommentere en slik beskyldning. Vertfall ikke før den kommer :lol:

Før:

:twisted: DREMLE DREMLE ØDELEGGE ØDELEGGE DREMLE :twisted:

Etter:

Legg merke til hvor fint viftegitteret dekker til for dårlig håndtverk med tanke på finishen på hullet!

Radiatoren festes i kabinettet med dobbelsidig tape (3M borelås, sitter som støpt) helt fremme på venstre siden for å unngå for mye bøy på vannslangene. (BW settet har lett for å strupes grunnet bøy på slanger!!! pass på!)

Etter å ha hørt skrekkhistorier på hw.no forumet ang bigwater og lekasjer bestemte jeg meg for å kjøre en skikkelig initiell test før jeg koblet det opp mot noe som helst verdifull hardware:

Den grønne selvlysende blacklightreagerende gugga er altså medfølgende kjøleveske som inkluderer algedreper og heftige discoeffekter (!!)
    Ligner litt på "the green ooz" som teenage mutant ninja turtles slåss for/mot på 90-tallet. Ikke så rent lite Tsjernobyl over dette settet!

Systemet ble koblet opp mot en Shuttle strømforsyning jeg hadde liggende. For å starte strømforsyningen kortslutter jeg pinne 4 (den grønne) i atx kontakten med kabinettet i strømforsyningen. Etter å ha kjørt systemet en stund snur jeg på kabinettet slik at pumpa blir høyeste punkt. Dette for å evakuere luft i slanger, radiator og cpu-blokk. (merk at det er lettest dersom fylle-korken på pumpa er av)

Slik lot jeg settet stå over natta. Det ble riktignok ikke den temperaturen på slangene som det normalt vil være, men jeg tenkte som så at dersom det var tett etter et døgn slik så ville det høyst sannsynlig være tett også når vannet og slangene ble varme.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter ett døgn testing av vannkjølingen var det på tide å gå løs på hovedkortet:

Fjernet festeanordning for normale kjølere (vel, i den grad MCX478V kan kalles normal) på hovedkortet og gjorde klar for festeanordningen til bw settet.

Så monterte jeg hovedkortet og prosessoren. Slengte på litt artic silver 5 i stedet for medfølgende pasta. P4 er akkurat av stort nok areal til at det blir en liten jobb å få et jevnt tynt lag med artic silver (noe som er viktig). Jeg brukte visa kortet mitt på denne operasjonen.

Slik lot jeg systemet stå i noen timer for å sjekke for lekasjer. Det så helt fint og tørt ut, slik at jeg turte fortsette installasjonen.

En annen modifikasjon på kabinettet jeg kanskje skulle brukt mere tid på å dokumentere er 90 grader vending av harddisk-stativet. Dette for å unngå konflikt med skjermkortet. Det er en kjennsgjerning at det på KANAM HT200 serien er usannsynlig trangt mellom hdd og skjermkort enkelte ganger. I mitt HT200B hadde jeg ikke endret plasseringen på hdd ramma og litt tidligere i denne workloggen la jeg ut bilder av hvor utrolig tett det blir.

Derfor merket jeg opp og boret hull for å sette hdd-ramma andre veien. En annen fordel som jeg fikk som en bonus er at hdd ramma i en slik posisjon bremset minimalt av luftstrømmen fra radiatorvifta.

På dette bildet har jeg også montert VFD panelet og strømforsyningen. Det er nå jeg skulle hatt den OCZ modellen av psu med kontakter i selve psu-kabinettet, for det blir veldig mange flere kabler enn jeg strengt tatt trenger fra strømforsyningen nå. Dog, mitt psu bråker nok mindre enn akkurat det OCZ psuet jeg tenker på...

Ny posisjon:

Annen vinkel:

Skjermkort (POV 6600GT), 3COM nic og firewire brakeout montert. HTPC innmat ferdig

Støyen fra skjermkortet er ikke akseptabel. Jeg må nok bestille en vannkjøleblokk til skjermkortet også. Når jeg drar ut vifta fra skjermkortet blir det heeeeerlig stille! Dette liker jeg!

Motherboard monitor rapporterer et temperaturfall på ca 12-13 grader fra hvordan jeg hadde det før med luftkjøling. CPU idler på 25 grader på 3.0@3.3 ghz. Jeg testet litt i 3dmark2003 for the heck of it. 8700 poeng er vel greit nok for dette systemet skulle jeg tro. Lot 3dmark2003 stå i loop i tre timer og da lå max temp på cpu på 34 grader. Den hadde nok vært noen grader høyere hvis jeg hadde latt to Prime95 tråder jobbe, men det gadd jeg ikke.

Temperaturer er selvfølgelig med viftene på det laveste. Prøvde å skru vifta på fult når prosessoren idlet, uten at tempen endret seg mere enn 1 grad... (skulle tyde på at radiatoren ikke har problemer med å kvittes seg med den effekten P4 cpuen avgir). Har dog ikke prøvd dette på full load.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette skal bli resultatet:

så er det bare å gi gass. HTPC delen er ferdig, så nå gjenstår NAD kabinettet å modifisere.

Har kastet innmaten fra kabinettet og sitter igjen med skjelettet:

Med fronten tatt av ser det slik ut:
    DVD-rom i bakgrunnen

Begynner med knappefunksjonene. Her ser dere printkortet med knappene på. Dette må modifiseres før det kan brukes mot en gamepad.

Baksiden av printkortet, som må modifiseres for å kutte baner.

Her har jeg merket av alle knappene som må "frigjøres" fra resten av printkortet for å kunne integreres med gamepaden:

DrE

(nå har jeg ikke mere bilder på lager, så nå må jeg faktisk gjøre noe mere på selve montasjen)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten update:

Har gjort klar printkortet til knappene i naden:

Her er alle 14 knappene fjernet fra sin "seriellkobling". Jeg vet ikke hva slags logikk de var koblet opp med, men det er nå uinteressant anyways. Tilfeldighetene skulle ha det til at jeg overhodet ikke hadde tenkt på antallet knapper før, og som dere kan se av bildet under... Det er jo faktisk 14 knapper på naden, mot bare 10 på gamepaden jeg hadde tenkt å bruke... :roll:

arghh... så er det å få tak i en ny gamepad med nok knapper da... Får bruke denne til noe annet

BRB

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kjapp telefon senere:

- en buddy har en "1000 knappers microsoft gamepad" (han sa så!).

Tar det med en klype salt så skulle det fortsatt bli mere enn 14 knapper, hehe.

:arrow: ut å kjøre bil.

BTW, minnebrikkene er også på vei ut av htpc kabinettet. OCZ rambooster bestilt (øker max VDIMM på asus p4c800 fra 2.85 til 3.6). OCZ PC4000 brikker bestilt (OCZ5001024ELDCGEVX-K). Håper på å gå over 230mhz fsb nå.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...

Gamepaden viste seg å ha færre knapper enn jeg hadde håpt. Det også var en vanlig 10 knappers ms sidewinder.

Løsningen blir da og bruke to stk gamepads. En ms og en logitech. Da får jeg 20 knappefunksjoner. 14 av de går bort på NADen, og de resterende 6 får jeg ha i backup til et eller annet.
    Vel, ribbet msen og satt igjen med følgende:

Legg merke til at jeg har skrapt frem "fersk" og fin kobber slik at loddingen skal bli enklere. Det er litt uoversiktlig å lodde på selve chipen på printkortet, så jeg lodder heller ute ved selve bryteren.

Da er det bare å starte loddingen. Jeg hadde på forhånd laget 30stk ledningsbiter som jeg hadde hatt litt loddetinn på tuppen på, slik at det skal gå litt fortere å lodde mellom printkortene. Startet med ms gamepaden og "portet" denne over til nad-knappe-printkortet.

Her har jeg loddet på de 4 resterende knappene fra logitech gamepaden og gjort klar for 6 knappefunksjoner til som jeg ikke enda vet hva jeg skal bruke til:

På dette tidspunktet (med alle kablene loddet ferdig) er det på tide å ta en liten funksjonstest. Dette gjøres ved at begge gamepadene plugges i hver sin usb. Så starter man testen i start>kontrollpanel>spillkontrollere>

Begge kommer vertfall opp og blir godkjent!

Så trykker man på spillkontrollere>avansert og tester hver knappefunksjon. Alt fungerte slik det skulle. Bra!

Nå er alt på knappe-printkortet klart til å puttes tilbake i nad kabinettet. Det gjenstår enda en del før jeg kan gå til dette steget.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er på tide å prøve å få dvd-romen til å passe i nad kabinettet.

Dvs, jeg har brukt litt tid på dette. Det er nok den vanskeligste delen av hele prosjektet å få spilleren til å passe i hullet der dvd-spilleren før satt. Masse frem og tilbake, men til slutt har jeg klart det ved hjelp av vanlige hovedkort-avstandsbolter. Boret nye hull i kabinettet slik at det skulle passe. Beklager dårlig dokumentasjon av dette... det bare funket til slutt.

Men, før jeg monterer dvd-romen for godt så må den moddes litt. Jeg vil ikke at dioden i dvd-romen skal blinke hele tida når jeg ser film, så den må ut. Jeg vil også selvfølgelig bruke open knappen, så den må portes til nad-knappe-printkortet.

Fronten tatt av. Man kan skimte leden og open knappen:

For å komme til loddingene må bunnplata av. Her avsløres innmaten i Lite-On dvd-romen. Sony!

Av med printkortet som holder led og open knapp.

ut med den blinkende lys dioden som kan irritere på seg gråstein:

Loddet så på forlenger til open knappen og laget en liten ekstra løkke med en dæsj smeltelim.

Så satte jeg sammen dvd-romen igjen og monterte denne i nad kabinettet. Jeg koblet dvd-romen til en pc og testet open funksjonen og at luken ikke ble forhindret i åpne/lukke funksjonen.

her er endelig dvd-romen plassert slik den skal stå.

Nå gjenstår å få inn knappe-printplata. Heldigvis har jeg glemt skruene slik at jeg nå er nødt til å hive meg i køya.

TRØTT JA

DrErling

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette liker jeg, DrErling!
    Veldig stilig prosjekt! Selv driver jeg med støydemping av mitt HT400, men det er luftkjølt.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tøft dette. må bare si at jeg nettopp monterte bigwater settet mitt og. veldig enkelt i grunn! både støy og temp ble lavere ser det ut til...

Newcomer futen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli interessant å se NAD'en når den er ferdig. Er det den HID plugin'en du bruker some gamepad plugin for girder?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •